Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeef jij de voorkeur aan een upper, downer of tripper?

Geef jij de voorkeur aan een upper, downer of tripper?

20 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Innerscoop zei:
Waar valt wiet onder?
Klik om te vergroten...

downertje voor mij?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Uppers toch wel. Wiet viel voor mij ook onder downer, niet dat dat altijd onaangenaam was. Op één keer na met die spacecake haha.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben jij het meest fan van een drugs:

- die je gebruikt om rustig / down te worden
- die je gebruikt om op te peppen
- die je gebruikt om te gaan trippen

DE drugs maakt in je antwoord niks uit.
Het gaat zich bij deze vraag om het effect.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hangt van de situatie af. Thuis drugs gebruiken doe ik niet meer maar voorheen was dat dan drugs om rustig te worden. Op een feestje het liefst een upper met een kleeeein beetje downer als ik het heb. Anders een upper of niks. Trippen hou ik niet zo van 😄
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Uppers én downers, hangt af van het moment/de energie die ik heb.

Trippen heb ik vele jaren gedaan maar daar ben ik nu zo'n 2(?) jaar eigenlijk niet meer mee bezig. Wie weet komt de zin erin nog een keer terug, het is wel een super bijzonder iets. Maar ik trip niet meer als ik er geen 100% zin in heb. Bovendien gebruikte ik het destijds stiekem ook als ontsnapping van het echte leven. Nu mijn echte leven aardig op de rails zit heb ik er (mede) daarom waarschijnlijk niet zo'n behoefte meer aan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tripper ben ik geen fan van en eigenlijk nooit echt geweest.
Upper ben ik lang liefhebber van geweest, maar nu ik ouder wordt vind ik het door blijven gaan niet meer zo tof. Oké wat concentratie is soms mooi meegenomen.

Maar ik kies voor de downer.
Vaak veel onrust in mijn hoofd. Een downer, ongeacht het middel, is dan fijn om even af te remmen.
Realiserend dat het niet tevaak kan want dan wordt het natuurlijk gevaarlijk qua verslavingsgevoeligheid
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Voor mij zijn het absoluut de tripdrugs, omdat ze voor mij het meest betekenisvol, leerrijk en geestverruimend zijn.
Het bied je nieuwe perspectieven, bewustwording, zelfkennis en appreciatie voor al dat is. Inzicht in jezelf en je omgeving/realiteit.
Het geeft je ipv een kater een fris ´zen´gevoel, innerlijke balans en een verhoogd relativerend vermogen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
mandragora zei:
Voor mij zijn het absoluut de tripdrugs, omdat ze voor mij het meest betekenisvol, leerrijk en geestverruimend zijn.
Het bied je nieuwe perspectieven, bewustwording, zelfkennis en appreciatie voor al dat is. Inzicht in jezelf en je omgeving/realiteit.
Het geeft je ipv een kater een fris ´zen´gevoel, innerlijke balans en een verhoogd relativerend vermogen
Klik om te vergroten...
Jaloers...

Ik weet namelijk hoe prachtig deze ervaringen kunnen zijn en je echt als 'vernieuwd' achter kunnen laten met inderdaad een frisse kijk op jezelf, de wereld, je leven.

De sporadische keren dat ik het de laatste jaren heb gedaan dacht ik elke keer: gast!! Waarom doe je dit niet vaker!? Maar ik moet er echt 100% ready voor zijn.

Het zijn eigenlijk wel de mooiste middelen (naast entactogenen dan imo).
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben ook zowel van de uppers als de downers (alcohol, benzo's, ketamine, dissociatieven). Van tripmiddelen alleen 4-ho-met geprobeerd maar dat was geen succeservaring vanwege een onveilige situatie. Toen ben ik nog halftrippend met het OV van het huis van de persoon waar ik was naar een andere vriend gereisd. Maar dat was echt eng want ze riepen wel de haltes om, maar ik wist niet of dat echt was of in mijn trip. Gelukkig ben ik veilig aangekomen. Maar toen dus wel beseft hoe belangrijk het is om het te doen met mensen die je goed kent en in een vertrouwde omgeving.

En vanwege mijn psychische problematiek (C-PTSS/psychosegevoeligheid) durf ik ook niet echt psychedelica zoals lsd of paddo's te gebruiken. Ik ben veel te bang om in een bad trip te belanden. Dat heb ik op dissociatieven al gehad. Dus aan het echte "werk" durf ik gewoon niet🫣
C
CeSterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Uppers...direct daarna gevolgt door "downers", om de negatieve gevoelens van de uppers te dempen. Liefst had ik die zucht ernaar niet, maar tot nu toe zijn lange periodes zonder deze 2 vreselijk geweest. Met name door de aanhoudende lusteloosheid, moeite met angstgevoelens omgaan etc. Daarom staan de uppers helaas op nr.1.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
keesie zei:
Uppers...direct daarna gevolgt door "downers", om de negatieve gevoelens van de uppers te dempen. Liefst had ik die zucht ernaar niet, maar tot nu toe zijn lange periodes zonder deze 2 vreselijk geweest. Met name door de aanhoudende lusteloosheid, moeite met angstgevoelens omgaan etc. Daarom staan de uppers helaas op nr.1.
Klik om te vergroten...
Ken dat wel.

Enige oplossing (imo): In het nuchtere leven jezelf blijven uitdagen/uit je comfortzones stappen. De lusteloosheid komt niet van luiheid, maar van het niet uitleven van het leven waarvan je diep in jezelf weet dat je het zou moeten leven, ook al weet je misschien niet precies in welke vorm. De angstgevoelens komen van je angsten niet onder ogen komen. Als angsten niet in het licht komen, groeien ze verder in de schaduwen.

Klinkt misschien negatief maar is het juist niet: er is geen ontsnapping. Deze dingen uit de weg gaan zal het probleem in stand houden. Begin met jezelf meer en meer uit te dagen en de angst en lusteloosheid verdwijnen en veranderen in liefde en energie/zin in het leven.
C
CeSterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ken dat wel.

Enige oplossing (imo): In het nuchtere leven jezelf blijven uitdagen/uit je comfortzones stappen. De lusteloosheid komt niet van luiheid, maar van het niet uitleven van het leven waarvan je diep in jezelf weet dat je het zou moeten leven, ook al weet je misschien niet precies in welke vorm. De angstgevoelens komen van je angsten niet onder ogen komen. Als angsten niet in het licht komen, groeien ze verder in de schaduwen.

Klinkt misschien negatief maar is het juist niet: er is geen ontsnapping. Deze dingen uit de weg gaan zal het probleem in stand houden. Begin met jezelf meer en meer uit te dagen en de angst en lusteloosheid verdwijnen en veranderen in liefde en energie/zin in het leven.
Klik om te vergroten...
Dank je voor je positieve woorden.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
De volgorde is best een lastige!
Toch op dit moment zou ik een upper als leukste kiezen, vooral op een techno feest of private techno party met m’n vrouw.
Een downer gebruik ik na een upper om te kunnen slapen.

Tripmiddel 1p-lsd is op een andere manier ook zeer interessant, zingevend, speciaal en mooi.
Door de lange werking niet zo makkelijk in ons vrij drukke werk- en gezinsleven in te passen.

De upper dus per saldo op 1.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Trip.

Dat psychedelische dromerige vind ik mooi.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor mij trippers absoluut op 1, wel met juiste set en setting.
Entactogenen (valt onder uppers denk ik?) Staan op 2
Waar valt wiet onder?
C
C. UbensisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik houd wel van een combinatie tripmiddel/ontspannend. Ben nooit een fan van stimulanten geweest, te veel lichamelijke bijverschijnselen, zoals spierspanning e.d. En het kan hypomanie/manie triggeren bij mij, ik blijf bij voorbaat dus al weg van XTC/MDMA.

Daarentegen heb aan mijn tripervaringen met paddo's en truffels eigenlijk alleen maar goede herinneringen. Ik verlies de controle ook niet zo over mijn gedachten en doen en laten en onderga zoiets doorgaans vrij vredig, mits set en setting in orde zijn.

Alcohol ben ik gelukkig zo goed als mee gestopt de laatste jaren. Ik dronk jaren lang dagelijks, totdat ik besloot dat niet meer te doen. In plaats daarvan werd het ineens binge drinken na 1 week niets, waardoor ik door de gedaalde tolerantie weer zo ziek als een hond werd. Vanaf toen dus naar (practisch) nul. Overigens merk ik bij mezelf qua down effect bij alcohol gewoon een dikke deken over alles heen, zonder verder enige verbeeldingskracht, empathie of wat dan ook.

Om die reden heb ik die drug of choice omgeruild met cannabis; een downer zonder al te veel controleverlies en met behoud van basale gevoelens van verbinding en creativiteit.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tripmiddelen toch ruim aan kop.
Voor mij een vrij nieuw hoofdstuk. Ik durf het met de PTSS niet meer aan.

Uppers gaan ook nog wel goed.
Een goed lijntje geeft vaak fijne effecten, maar hier ook veel na effecten die gelijk de stempel drukken. Dus voor af en toe.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ligt eraan wat je als je downer ziet. Door mijn adhd voelt thc niet als downer maar eerder als upper.

Downers in de zin van benzodiazepines neem ik alleen na uppers om te slapen.

Love uppers en love trippy trips❤️
W
WauzelingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Goede en leuke vraag, zo zie je gelijk hoe anders iedereen hierin staat en wat de favoriet is.

Voor mij:
1. Uppers
2. Downers
3. Tripmiddelen

Uitleg:
Uppers geven mij energie, motivatie, creativiteit, (hyper)focus en krijg dan shit gedaan waar ik normaal enorme moeite mee heb om mezelf naartoe te zetten (ik heb ADHD, that’s why).

Downers eigenlijk alleen alcohol. Geen keta, geen benzo’s, en al zeker geen wiet/hasj. Hoor dat veel mensen met ADHD goed gaan op wiet/hasj maar bij mij is het volledig tegenovergesteld, de body high en traag begrip van wiet/hasj ga ik niet goed op, waardoor ik onbewust constant controle probeer terug te pakken, waardoor ik alleen meer meer onrustiger wordt, body shakes krijg en als ik helemaal pech heb.. fight/flight.

Tripmiddelen, enige ervaring hiermee heb ik met truffels jaren geleden. Ook hierbij wel echt super grappige, avontuurlijke en bijzondere momenten ervaren, echter helaas ook de negatieve effecten tijdens een trip slecht gaan etc, de body high voelt voor mij beetje hetzelfde als die van wiet, waardoor ik ook die controle probeer terug te pakken ipv het gewoon over me heen laat komen. Verder totaal geen overige ervaringen met tripmiddelen, ben nog wel keer geïnteresseerd in 2-CB in de verre toekomst.
W
WauzelingLid
01-01-2024, 00:00
#20
FredKroket zei:
Ligt eraan wat je als je downer ziet. Door mijn adhd voelt thc niet als downer maar eerder als upper.
Klik om te vergroten...
Nieuwsgierig, aangezien ik ook ADHD heb. Wat ervaar of beleef je anders met thc (wiet/hasj) dat je het beschouwd als upper?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."