Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlternatief voor cocaine tijdens afkicken

Alternatief voor cocaine tijdens afkicken

21 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bengozy zei:
ik ken het menselijk brein ontzettend goed. Natuurlijk werkt het brein voor iedereen anders maar als je echt een helpend antwoord wilt, is er in ieder geval, vanaf jou kant meer informatie nodig.
Klik om te vergroten...
Wat is de oorzaak van craving in nuchtere toestand volgens jou?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Brakka Mang zei:
Het punt is alleen dat de risico op overdosering , doordat je de effecten van de drugs niet voelt. Dat vertellen ze er vaak niet bij.
Klik om te vergroten...
Toen ik het ging gebruiken na me afkick van bruin hebben ze dat wel vertelt dat als je de pil overrulled in coma kan raken en dood kan gaan.
Dit geld alleen voor opiaten.
Ik heb nog steeds een doosje liggen die ik van me psych heb gekregen om cravings naar oxycodon te stoppen ,dus HA en GGZ geven het gewoon als het ter preventie is.
Als het dope cravings kan weg houden ,dan is de kans groot dat de OP ook geen cravings krijgt naar coke wat toen ook bij mij een probleem was.
Ik sloeg dus meerdere vliegen in 1 klap 30+ jaar geleden.
Maar beste blijft gewoon bij pepmiddelen dat je er zelf tegen vecht ,afkicken is vallen en opstaan bij coke maar bij het opstaan duurt het steeds langer dat je weer valt en dus richting de goede kant op gaat ,mits er motivatie is om naar iedere terugval weer te herpakken
T
TommmyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Meerdere pogingen gedaan om cold turkey af te kicken van de coke. Dagen. Weken. Maanden- allemaal gelukt echter er komt altijd weer een moment dat het misgaat. Vraag mij weleens af hoe ik dat ene moment, zelfs na maanden zonder, kan triggeren. Is hier een tip, medicatie of wellicht alternatieve (smart) drug voor? Of moet mijn mind dit weer overwinnen.
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#4
NAC (N-Acetyl-cysteine) helpt tegen cravings. gepaard met Clonidine om afkickverschijnselen te dempen lijkt mij een mooie combinatie.
Verder Modafinil om t effect van coke tijdelijk enigszins te vervangen.

Addiction suppression

Addiction suppression is defined as the experience of a total or partial suppression of a psychological addiction to a specific substance and the cravings associated with it. This can occur as an effect which lasts long after the compound which induced it wears off or it can last only while the...
psychonautwiki.org psychonautwiki.org
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
ILoveRCs zei:
NAC (N-Acetyl-cysteine) helpt tegen cravings. gepaard met Clonidine om afkickverschijnselen te dempen lijkt mij een mooie combinatie.
Verder Modafinil om t effect van coke tijdelijk enigszins te vervangen.

Addiction suppression

Addiction suppression is defined as the experience of a total or partial suppression of a psychological addiction to a specific substance and the cravings associated with it. This can occur as an effect which lasts long after the compound which induced it wears off or it can last only while the...
psychonautwiki.org psychonautwiki.org
Klik om te vergroten...
Best een vreemde suggestie om er middelen tegenaan te gaan gooien voor iemand die er op eigen kracht maanden van af kan blijven, ook al vragen ze daar om.

@Tommmy kun je een patroon ontedekken? Stressniveaus, bepaalde gebeurtenissen, mensen, of andere triggers? Wat je beschrijft klinkt als het begin van verslaving. Daar middelen tegenover zetten leidt waarschijnlijk tot vervanging, zeker als je dat doet met middelen die zelf verslavingsrisico met zich meebrengen. Mijn advies zou zijn om bij je huisarts langs te gaan en om therapie vragen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sorry, ik kon het niet laten 😅

Brakka Mang zei:
ofwel mazlov Pavlov. Het voorbeeld van de hond.
Klik om te vergroten...

Maslow is die van de piramide.
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Best een vreemde suggestie om er middelen tegenaan te gaan gooien voor iemand die er op eigen kracht maanden van af kan blijven, ook al vragen ze daar om.
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, heb er over heen gelezen denk ik. focuste me vooral op "is hier een tip, medicatie of wellicht alternatieve (smart) drug voor?" hij vroeg er dus wel om.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tommmy zei:
Meerdere pogingen gedaan om cold turkey af te kicken van de coke. Dagen. Weken. Maanden- allemaal gelukt echter er komt altijd weer een moment dat het misgaat. Vraag mij weleens af hoe ik dat ene moment, zelfs na maanden zonder, kan triggeren. Is hier een tip, medicatie of wellicht alternatieve (smart) drug voor? Of moet mijn mind dit weer overwinnen.
Klik om te vergroten...
Ligt er echt aan, wil je er voor altijd vanaf? Wil je het alleen op bepaalde momenten kunnen doen? Vind je het, als je toegeeft aan je cravings uberhaupt nog leuk/fijn?

Je geeft aan dat je er weken tot maanden zonder kan, is dan die ene keer na die tijd dan zo destructief dat het dusdanige schade toelijdt aan je mentale/lichamelijke staat of omgeving?

Dit is puur uit benieuwdheid en om te kijken of ik je passend advies kan geven. Ik ben zelf natuurlijk geen meester in discipline maar ik ken het menselijk brein ontzettend goed. Natuurlijk werkt het brein voor iedereen anders maar als je echt een helpend antwoord wilt, is er in ieder geval, vanaf jou kant meer informatie nodig.

Of je dat deelt, is aan jou.

EDIT : Als je dat deelt, kan je het zoals shikantaza aangeeft, misschien het beste aan een therapeut doen. Mocht je laagdrempeliger advies willen, kan dat dus ook hier.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Brakka Mang zei:
Wat is de oorzaak van craving in nuchtere toestand volgens jou?
Klik om te vergroten...
Dat ligt aan de persoon en de drug.

Ik kan niet spreken voor OP.

Maar voor mij is het vaak verveling, maar ik heb ADHD dat pas recentelijk is gediagnosticeerd. Dus een tekort aan dopamine. (denk ik)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
SoulAssassins zei:
Dat het mis gaat is meestal een trigger op bepaalde dingen die in je hoofd spelen, je kan zelfs getriggerd worden omdat je jezelf zo goed voelt!
En daar gaat het fout ,je voelt je goed dus de verleiding om ff wat te pakken is groot.
Coke is een geweldige mind fucker en kan zomaar ineens opduiken in je brein ,de kunst is simpelweg nee zeggen.
Cravings gaan meestal net zo snel weg als ze komen.
De enige medicamenten manier om van drugs in algemeen weg te blijven is Naltrexone ,wat alleen bij de HA te verkrijgen is na een serieus gesprek waarbij je alles op tafel gooit.
Naltrexone haalt de zucht grotendeels weg van drugs en alcohol waarbij het makkelijker word om nee te zeggen.
Klik om te vergroten...
Het punt van Naltrexone is een beetje de informatievoorziening. Naar mijn weten schrijven huisartsen dat niet voor tegenwoordig maar alleen verslavingsklinieken. Het punt is alleen dat de risico op overdosering , doordat je de effecten van de drugs niet voelt. Dat vertellen ze er vaak niet bij.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bengozy zei:
Dat ligt aan de persoon en de drug.

Ik kan niet spreken voor OP.

Maar voor mij is het vaak verveling, maar ik heb ADHD dat pas recentelijk is gediagnosticeerd. Dus een tekort aan dopamine. (denk ik)
Klik om te vergroten...
Beetje teleurstellend antwoord na de messcherpe "ik ken het menselijkbrein ontzettend goed,". Ik stond vanmorgen op, ben er eens goed voor gaan zitten smachtend naar het antwoord op de worsteling van velen🤣
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat het mis gaat is meestal een trigger op bepaalde dingen die in je hoofd spelen, je kan zelfs getriggerd worden omdat je jezelf zo goed voelt!
En daar gaat het fout ,je voelt je goed dus de verleiding om ff wat te pakken is groot.
Coke is een geweldige mind fucker en kan zomaar ineens opduiken in je brein ,de kunst is simpelweg nee zeggen.
Cravings gaan meestal net zo snel weg als ze komen.
De enige medicamenten manier om van drugs in algemeen weg te blijven is Naltrexone ,wat alleen bij de HA te verkrijgen is na een serieus gesprek waarbij je alles op tafel gooit.
Naltrexone haalt de zucht grotendeels weg van drugs en alcohol waarbij het makkelijker word om nee te zeggen.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Brakka Mang zei:
Wat is de oorzaak van craving in nuchtere toestand volgens jou?
Klik om te vergroten...
Ik doe een poging:

Craving ontstaat meestal niet uit het niets, maar tegen de achtergrond van een gevoel van ongemak. Dat kan van alles zijn: stress, verveling, somberheid, onrust. In feite voelt de huidige toestand gewoon niet okay. Je brein merkt dat er iets schuurt; ik voel mij niet OK en wil hier verandering in. En nu. Neurobiologisch gezien is dat een tijdelijke verstoring van de balans – de homeostase – waarin je systeem eigenlijk het liefst verkeert.

Ons brein is erop gebouwd om snel te reageren op zulke afwijkingen. Vnl via het mesolimbisch dopaminesysteem. Dopamine wordt vaak gezien als het genotsstofje, maar dat klopt maar deels. Het gaat hier vooral om motivatie en richting: dopamine maakt iets belangrijk, zet het in de schijnwerpers en duwt gedrag een bepaalde kant op.

Als iemand eerder heeft geleerd dat een middel (of bepaald gedrag) snel verlichting geeft bij dit soort ongemak, dan wordt die koppeling stevig vastgezet. Alleen al het denken aan het middel, het zien van bepaalde prikkels of het mentaal vooruitlopen op gebruik, kan dan al zorgen voor dopamine-afgifte. Dit heet volgens mij anticipating rewarding (oid).

Die anticipatie doet een paar dingen tegelijk;
- aandacht vernaut richting middel;
- verlangen ernaar wordt sterker;
- subjectief voelt het alsof de opluchting dicht bij is (quick fix!)

Dat gevoel kan soms verrassend krachtig zijn, bijna vergelijkbaar met het daadwerkelijke gebruik. Tegelijk is het belangrijk om te weten dat deze dopamine-afgifte kortdurend is. Het is geen echte oplossing, maar meer een tijdelijke aanzet: een duw richting het doel. Precies die periode, waarin de verwachting en het verlangen dominant zijn, ervaren we als craving.

Wanneer er uiteindelijk niet wordt gebruikt, zakt deze dopaminerge activatie vanzelf weer weg. Het oorspronkelijke ongemak is dan vaak nog niet opgelost, of komt weer terug. Dat kan frustrerend of onrustig aanvoelen. Tegelijkertijd wordt de craving dan wel al minder. Bij herhaald gebruik speelt daar nog iets extra’s bij: het brein past zich aan. Natuurlijke beloningen worden minder voelbaar, terwijl alles wat met het middel te maken heeft juist meer gewicht krijgt. Zo ontstaat een situatie waarin craving niet alleen gaat over “zin hebben”, maar ook over het steeds lastiger vinden om je zonder middel oké te voelen. Een vicieuze cirkel die je moet willen doorbreken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Damius zei:
Ik doe een poging:

Craving ontstaat meestal niet uit het niets, maar tegen de achtergrond van een gevoel van ongemak. Dat kan van alles zijn: stress, verveling, somberheid, onrust. In feite voelt de huidige toestand gewoon niet okay. Je brein merkt dat er iets schuurt; ik voel mij niet OK en wil hier verandering in. En nu. Neurobiologisch gezien is dat een tijdelijke verstoring van de balans – de homeostase – waarin je systeem eigenlijk het liefst verkeert.

Ons brein is erop gebouwd om snel te reageren op zulke afwijkingen. Vnl via het mesolimbisch dopaminesysteem. Dopamine wordt vaak gezien als het genotsstofje, maar dat klopt maar deels. Het gaat hier vooral om motivatie en richting: dopamine maakt iets belangrijk, zet het in de schijnwerpers en duwt gedrag een bepaalde kant op.

Als iemand eerder heeft geleerd dat een middel (of bepaald gedrag) snel verlichting geeft bij dit soort ongemak, dan wordt die koppeling stevig vastgezet. Alleen al het denken aan het middel, het zien van bepaalde prikkels of het mentaal vooruitlopen op gebruik, kan dan al zorgen voor dopamine-afgifte. Dit heet volgens mij anticipating rewarding (oid).

Die anticipatie doet een paar dingen tegelijk;
- aandacht vernaut richting middel;
- verlangen ernaar wordt sterker;
- subjectief voelt het alsof de opluchting dicht bij is (quick fix!)

Dat gevoel kan soms verrassend krachtig zijn, bijna vergelijkbaar met het daadwerkelijke gebruik. Tegelijk is het belangrijk om te weten dat deze dopamine-afgifte kortdurend is. Het is geen echte oplossing, maar meer een tijdelijke aanzet: een duw richting het doel. Precies die periode, waarin de verwachting en het verlangen dominant zijn, ervaren we als craving.

Wanneer er uiteindelijk niet wordt gebruikt, zakt deze dopaminerge activatie vanzelf weer weg. Het oorspronkelijke ongemak is dan vaak nog niet opgelost, of komt weer terug. Dat kan frustrerend of onrustig aanvoelen. Tegelijkertijd wordt de craving dan wel al minder. Bij herhaald gebruik speelt daar nog iets extra’s bij: het brein past zich aan. Natuurlijke beloningen worden minder voelbaar, terwijl alles wat met het middel te maken heeft juist meer gewicht krijgt. Zo ontstaat een situatie waarin craving niet alleen gaat over “zin hebben”, maar ook over het steeds lastiger vinden om je zonder middel oké te voelen. Een vicieuze cirkel die je moet willen doorbreken.
Klik om te vergroten...

Mooi omschreven hoor! 👏

Je kan tientallen redenen zoeken achter gebruik, maar het simpele feit blijft dat na veelvuldig gebruik, je brein gehardwired is om dat gedrag te vertonen en terug te vallen.

Het helpt wel om bepaalde patronen te doorzien zodat je daar iets tegenover kan zetten. Maar voor mij is de reden voor zucht en terugval altijd zo simpel als dit.

De quick fix haha
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Damius zei:
Ik doe een poging:

Craving ontstaat meestal niet uit het niets, maar tegen de achtergrond van een gevoel van ongemak. Dat kan van alles zijn: stress, verveling, somberheid, onrust. In feite voelt de huidige toestand gewoon niet okay. Je brein merkt dat er iets schuurt; ik voel mij niet OK en wil hier verandering in. En nu. Neurobiologisch gezien is dat een tijdelijke verstoring van de balans – de homeostase – waarin je systeem eigenlijk het liefst verkeert.

Ons brein is erop gebouwd om snel te reageren op zulke afwijkingen. Vnl via het mesolimbisch dopaminesysteem. Dopamine wordt vaak gezien als het genotsstofje, maar dat klopt maar deels. Het gaat hier vooral om motivatie en richting: dopamine maakt iets belangrijk, zet het in de schijnwerpers en duwt gedrag een bepaalde kant op.

Als iemand eerder heeft geleerd dat een middel (of bepaald gedrag) snel verlichting geeft bij dit soort ongemak, dan wordt die koppeling stevig vastgezet. Alleen al het denken aan het middel, het zien van bepaalde prikkels of het mentaal vooruitlopen op gebruik, kan dan al zorgen voor dopamine-afgifte. Dit heet volgens mij anticipating rewarding (oid).

Die anticipatie doet een paar dingen tegelijk;
- aandacht vernaut richting middel;
- verlangen ernaar wordt sterker;
- subjectief voelt het alsof de opluchting dicht bij is (quick fix!)

Dat gevoel kan soms verrassend krachtig zijn, bijna vergelijkbaar met het daadwerkelijke gebruik. Tegelijk is het belangrijk om te weten dat deze dopamine-afgifte kortdurend is. Het is geen echte oplossing, maar meer een tijdelijke aanzet: een duw richting het doel. Precies die periode, waarin de verwachting en het verlangen dominant zijn, ervaren we als craving.

Wanneer er uiteindelijk niet wordt gebruikt, zakt deze dopaminerge activatie vanzelf weer weg. Het oorspronkelijke ongemak is dan vaak nog niet opgelost, of komt weer terug. Dat kan frustrerend of onrustig aanvoelen. Tegelijkertijd wordt de craving dan wel al minder. Bij herhaald gebruik speelt daar nog iets extra’s bij: het brein past zich aan. Natuurlijke beloningen worden minder voelbaar, terwijl alles wat met het middel te maken heeft juist meer gewicht krijgt. Zo ontstaat een situatie waarin craving niet alleen gaat over “zin hebben”, maar ook over het steeds lastiger vinden om je zonder middel oké te voelen. Een vicieuze cirkel die je moet willen doorbreken.
Klik om te vergroten...
Hier wordt ik gelukkig van haha ook wat @LucidLucy zegt, die conditionering ofwel Pavlov reactie. Het voorbeeld van de hond. Alswel biochemische processen die onstaan als gevolg daarvan. Ook de amygdala speelt hierbij een grote rol doordat emoties worden gekoppeld aan handelingen of de noodzaak van het lichaam om te dempen als gevolg van heftige emoties of stress.

AI kan dat heel goed uitleggen :

De amygdala speelt een cruciale rol bij "cravings" (hunkering) door emoties te koppelen aan belonende ervaringen, zoals het gebruik van drugs of het eten van smakelijk voedsel. Dit creëert sterke, emotionele herinneringen die het verlangen naar die middelen of dat voedsel opwekken, vooral onder invloed van stress of specifieke omgevingsprikkels.

Rol bij Cravings
Emotionele Herinneringen: De amygdala, een amandelvormig gebied in het limbisch systeem, is verantwoordelijk voor het verwerken en opslaan van emotionele herinneringen. Wanneer een plezierige ervaring, zoals het eten van comfortfood of drugsgebruik, plaatsvindt, legt de amygdala een sterke emotionele link met die ervaring en de bijbehorende omstandigheden.

Triggeren van Verlangen: Omgevingsfactoren of interne emotionele toestanden (zoals stress, angst of somberheid) kunnen de amygdala activeren. Als reactie hierop roept de amygdala de opgeslagen emotionele herinnering aan de beloning op, wat leidt tot een intense, soms onbedwingbare, hunkering (craving) naar de substantie of activiteit.

Wisselwerking met Beloningssysteem: De amygdala werkt nauw samen met andere delen van het beloningssysteem, zoals de nucleus accumbens, waar de 'geluksstofjes' zoals dopamine vrijkomen. De amygdala versterkt de motivatie om de beloning te zoeken door de emotionele waarde ervan te benadrukken.

Verminderde Impulscontrole: Bij verslaving of chronische blootstelling aan prikkels kan de amygdala overactief worden, terwijl de prefrontale cortex (die verantwoordelijk is voor rationele besluitvorming en impulscontrole) juist minder actief wordt. Dit verstoorde evenwicht maakt het extreem moeilijk om weerstand te bieden aan de hunkering.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Sorry, ik kon het niet laten 😅



Maslow is die van de piramide.
Klik om te vergroten...
Haha je hebt helemaal gelijk ik haal die vaker door elkaar
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Brakka Mang zei:
Beetje teleurstellend antwoord na de messcherpe "ik ken het menselijkbrein ontzettend goed,". Ik stond vanmorgen op, ben er eens goed voor gaan zitten smachtend naar het antwoord op de worsteling van velen🤣
Klik om te vergroten...
Hahahahha, je hebt ook helemaal gelijk hoor, ik was allesbehalve messcherp gisterenavond. Ik bedoede ook mijn opmerking niet in de zin dat ik weet hoe de innerlijke functies van het orgaan precies te werk gaan.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zware krachttraining(zonder anabolen) en/of Kickboksen/andere vechtsport.
Je wordt uitgedaagd om een grens te verleggen, alvorens dat het beloningscentrum in je brein wordt geactiveerd.
Met een lijntje is het gemakkelijk.
Veel Thrill seekers(waaronder ADHDers) hebben simpelweg meer impulsen nodig om dopamine aan te maken in hun hersenen.
Of dit een stoornis is valt te betwijfelen. Maar wel een lastig dingetje in deze maatschappij.
T
TommmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Inhoudelijke reactie van mijn kant kom ik spoedig op terug. Want inderdaad mijn tijd (en wellicht een te hoog stressniveau) is op dit moment schaars. Reactie volgt,,,
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Tommmy zei:
Meerdere pogingen gedaan om cold turkey af te kicken van de coke. Dagen. Weken. Maanden- allemaal gelukt echter er komt altijd weer een moment dat het misgaat. Vraag mij weleens af hoe ik dat ene moment, zelfs na maanden zonder, kan triggeren. Is hier een tip, medicatie of wellicht alternatieve (smart) drug voor? Of moet mijn mind dit weer overwinnen.
Klik om te vergroten...
Als je weken (of zelfs maanden) bent gesopt, is het geen verslaving en is de enige tip discipline. Als je echt een stimulant wilt, zou je een caffeïne pil kunnen nemen. Stuk beter voor je dan de sos. Komt helemaal goed Tommy :handfist1:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."