Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCBR keuring THC

CBR keuring THC

109 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb hem al gevonden. Lorazepam staat er ook bij. Bij incidenteel gebruik mag je na zoveel uur weer rijden, bij dagelijks gebruik niet. Dan moet ik iets anders verzinnen. En als ik ermee stop moet ik dan weer zo’n dure herkeuring doen?

Rij Veilig Met Medicijnen - Medicijnen -

Een detail pagina over een geselecteerd medicijn
www.rijveiligmetmedicijnen.nl www.rijveiligmetmedicijnen.nl
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Of je een herkeuring moet doen, weet ik niet maar het lijkt me heel waarschijnlijk.
Dat is kloten, maar ik denk dat ze dit wel vereisen....
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja shit. Eerst eens bericht CBR zelf afwachten. Vrees het ergste.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Houd je ons op de hoogte?
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Houd je ons op de hoogte?
Klik om te vergroten...
Doe ik
0
070smackLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb binnekort ook een afspraak staan, ik gebruik zelf al meer als 25 jaar cannabis, nog nooit ongelukkeen gemaakt, let altijd op dat er genoeg ruimte tussen zit kwa tijd en heb zelf ook cannabis medicatie waar ik mee mag rijden, alleen rook ik daarbij af en toe voor de pijn cannabis. Ik heb meerdere malen met het cbr contact gehad en ze kunnen zelf geen duidelijke richtlijn aangeven. Ik weet 100% dat er thc in mijn bloed zit vanwege mijn medicatie maar daar zou ik mee mogen rijden. (geen overtredingeen gemaakt) Ik was staande gehouden omdat ze een X bij me naam hadden gezet vanwege het bezoeken aan een Growshop. ( stonden gewoon te wachten) aangehouden, netjes mee gewerkt, aangegeven dat ik medicinaal cannabis gebruik, vond een vloetje van een collega en ik moest de test doen, possitief, bloedtest, possitief, precies 10 microgram thc-cooh. Nu rijbewijs geschorst totdat ik bij de psychiater ben geweest. Dit keer had ik de avond ervoor aan halve joint gerookt en ben gaan slapen. Uiteindelijk toch nog 10 microgram gevonden in me bloed. Ik gebruik zelf bedrolite waar kleine hoeveelheid aan thc in zit alleen is nergens terug te vinden hoeveel dat is, na wat onderzoek zeggen ze onder de 1% thc. Apotheek zeegt ook onder 1%. Volgens mijn berekeningen is 10 microgram ongeveer gelijk aan 1%. Voor alsnog zeer zeer onduidelijk. Na een gesprek met de CBR arts en uitgelegd te hebben wat de situatie is, konden ze nog geen duidelijkheid geven en alleen maar zeggen dat dat in de evaluatie van de psychiater naar voren zal komen. Waarop je in deze situatie niet kan anticiperen op wat komen gaat. Nu is het voor recreatieve gebruikers (niet simpel) maar iets makkelijker om er voor 2 maanden even geen gebruik van te maken, alleen voor iemand die het medisch gebruikt en via de huisarts het als voorschrift krijgt, is het nog onduidelijker. Ik vul het af en toe zelf aan maar dat gebeurd misschien maar 1x per week, soms 2 weken niet, ook adat heb ik uitgelegd aan de arts en weer weer geen duidelijk antwoord te geven. Als iemand 1/2x per week gebruik maakt van cannabis dan moet dat toch geen probleem zijn. Alleen kunnen hun nooit aantonen of je het elke dag doet, of 1/2x per week. want de waarde in je bloed zakt altijd naar 3 microgram binnen een aantal uur als je het niet chronisch gebruikt,

Dat gezegd te hebben, stel dat je rijbewijs ongeldig verklaard word, mag je dus gewoon met je AM rijbewijs in een brommobiel naar de psychiater rijden omdat het AM rijbewijs geen medische verklaring nodig hebt, dat terwijl de meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom.

Dat mag je doen totdat er een hevige overtredding plaatsvind en dan via de rechter het ongeldig verklaard zou kunnen worden.

Graag advies voor iemand die ongeveer in hetzelfde pakker als ik zit.

Groetjes en bedankt voor jullie tijd.
0
070smackLid
01-01-2024, 00:00
#7
In de laatste brief staat dat ik gebruik mag maken van het AM rijbewijs. Dus tuuterent met een brommobiel naar een psychiater voor een test.

nee alle gekheid van dien, het is jammer dat er zo weinig onderzoeken zijn gedaan en er weinig antwoorden zijn. wat wel en niet mag, is best moeilijk om een bepaling te geven. Als je 1 joint per week rookt ben je niet verslaafd maar in combinatie met de olie die medisch word voorgeschreven zal mijn uitslag van mijn bloed altijd eindigen op 0.3 microgram maar ik vraag me af of dat dan voldoende is aangezien de thc heel lang in je lichaam blijft. De arts zegt ook je rookt af en toe cannabis voor de pijn, JA dat doe ik maar hij kon dus geen antwoord geven of dat mag of niet. HAHAHA jeeeeeeej top. en dan nog de brief dat ik wel AM mag rijden. Ik ben ZZP'r en heb mijn auto echt nodig voor het vervoeren van mijn spullen die in de bus vast zitten. Maar dat boeit hun geen reet. Geen inkomen? ja helaas, maar wat als ik dan einde van de maand uit huis word gezet? ja sorry eerst langs psychiater. Psychiater brief pas na 2 maanden ontvangen, een de psychiater heeft 3 maanden de tijd om zijn evaluatie in te dienen.

Ik stond net zo versteld als jullie nu staan :wink: maar het mag toch echt. ik kan een foto sturen eventueel + Mijn rijbewijs is geschorst, niet ingevorderd, Dat zou misschien de reden zijn dan. maar nog krom.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#8
070smack zei:
Dat gezegd te hebben, stel dat je rijbewijs ongeldig verklaard word, mag je dus gewoon met je AM rijbewijs in een brommobiel naar de psychiater rijden omdat het AM rijbewijs geen medische verklaring nodig hebt, dat terwijl de meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom.
Klik om te vergroten...
Voor zover ik kan vinden mag je als je rijbewijs is ingenomen of ongeldig is verklaard geen enkel gemotoriseerd voertuig besturen. Let daar dus goed op, voordat je jezelf verder in de nesten werkt.

Om in een brommobiel te rijden heb je misschien geen medische verklaring nodig, maar wél een AM rijbewijs. En dat heb je bij een rijontzegging dus niet.
070smack zei:
Dat mag je doen totdat er een hevige overtredding plaatsvind en dan via de rechter het ongeldig verklaard zou kunnen worden.

Graag advies voor iemand die ongeveer in hetzelfde pakker als ik zit.

Groetjes en bedankt voor jullie tijd.
Klik om te vergroten...
0
070smackLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lieve plop,

ik mag AM rijden dat staat in de brief van het cbr, en ik mag ook een brommobiel besturen.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
070smack zei:
Lieve plop,

ik mag AM rijden dat staat in de brief van het cbr, en ik mag ook een brommobiel besturen.
Klik om te vergroten...
Oke, bijzonder. Is dat een uitzondering op de regel?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het rijden onder invloed betreft altijd het besturen van een motorvoertuig. ELK motorvoertuig, daarin heeft @ mevrouw Plop volledig gelijk.
Een brommobiel is ook een motorvoertuig.
Als je rijbewijs is ingevorderd, mag je ook geen brommobiel meer besturen!
Wat ik hier lees, zou een uitzondering betreffen en wel van een in de WvW genoemd motorvoertuig...en wel het mogen besturen van dat motorvoertuig waarvoor een rijbewijs benodigd is, A M weliswaar maar toch een rijbewijs. En dit, Terwijl men onder invloed van thc verkeert.
Ik heb van deze uitspraak nog nooit eerder gehoord....hiermee zou het CBR zich boven de wet gaan verklaren!
Dit mag m.i in de krant...
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#12
070smack zei:
In de laatste brief staat dat ik gebruik mag maken van het AM rijbewijs. Dus tuuterent met een brommobiel naar een psychiater voor een test.

nee alle gekheid van dien, het is jammer dat er zo weinig onderzoeken zijn gedaan en er weinig antwoorden zijn. wat wel en niet mag, is best moeilijk om een bepaling te geven. Als je 1 joint per week rookt ben je niet verslaafd maar in combinatie met de olie die medisch word voorgeschreven zal mijn uitslag van mijn bloed altijd eindigen op 0.3 microgram maar ik vraag me af of dat dan voldoende is aangezien de thc heel lang in je lichaam blijft. De arts zegt ook je rookt af en toe cannabis voor de pijn, JA dat doe ik maar hij kon dus geen antwoord geven of dat mag of niet. HAHAHA jeeeeeeej top. en dan nog de brief dat ik wel AM mag rijden. Ik ben ZZP'r en heb mijn auto echt nodig voor het vervoeren van mijn spullen die in de bus vast zitten. Maar dat boeit hun geen reet. Geen inkomen? ja helaas, maar wat als ik dan einde van de maand uit huis word gezet? ja sorry eerst langs psychiater. Psychiater brief pas na 2 maanden ontvangen, een de psychiater heeft 3 maanden de tijd om zijn evaluatie in te dienen.

Ik stond net zo versteld als jullie nu staan :wink: maar het mag toch echt. ik kan een foto sturen eventueel + Mijn rijbewijs is geschorst, niet ingevorderd, Dat zou misschien de reden zijn dan. maar nog krom.
Klik om te vergroten...
Ik ben wel heel benieuwd naar die brief! (Zorg wel effe dat je persoonsgegevens niet zichtbaar zijn enzo)

Niet omdat ik je niet geloof, maar om wat @De Zandman zegt.

070smack zei:
Ja dat klopt, de cbr arts zei zelf, als iemand dement is kan die ze AM rijbewijs dus gewoon aanvragen en een brommobiel besturen.
Klik om te vergroten...
Maar diegene moet wel dat rijbewijs ook kunnen halen. Het afnemen kan inderdaad alleen met gegronde redenen.
070smack zei:
totdat dus, iets gebeurd met ernstige bewijzen dat het echt niet kan. ongeluk of gevaarlijk rijgedrag etc.
Klik om te vergroten...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vraag me het navolgende af:
Wat doet de rechter als er een zaak is ontstaan wegens bijvoorbeeld een strafbaar feit of een ongeval waarbij dat brommobiel betrokken is?
Zoals een proces verbaal opgemaakt wegens rijden onder invloed?
Hetgeen zo maar kan gebeuren omdat er onder invloed gereden wordt?
Als dat een rechtszaak zou worden, zou ik weleens op de publieke tribune willen zitten!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mevrouw Pløp @De Zandman

Als je rijbewijs ongeldig is verklaart is dat wat anders dan geschorst. In dit geval is zijn B rijbewijs geschorst tot nader onderzoek.

AM valt hier inderdaad niet onder en mag je dan blijven besturen.

Bij het invorderen van het rijbewijs of het ongeldig verklaren mag je geen enkel voertuig meer besturen. Alleen het CBR legt schorsingen op. Het OM kan je rijbevoegdheid alleen ontzeggen, maar een rijbewijs ongeldig verklaren of schorsen doet het CBR. Dit is waarom de politie meldingen doet bij het CBR. Zo’n cursus omdat je bijv. gevaarlijk en asociaal rijdt legt het CBR uiteindelijk op met de aangeleverde informatie van de politie.

Dit kan door (meermaals) rijden onder invloed of bijv. na bepaald rijgedrag, je cursus die je opgelegd hebt gekregen niet doen, verkeerd gebruik van pedalen, medisch niet goed worden achter het stuur etc..

Hoop dat het nu wat duidelijker is 🙂.

@070smack klote situatie… Ik kan je helaas geen advies geven en ik vrees dat je de procedure uit moet zitten…
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dank voor de uitleg, @ HierEnDaarEenFuifje!
Nu is de zaak helder!
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Heb zojuist bericht van het CBR gekregen. Je moet een jaar abstinent zijn van cannabis. Dus rijbewijs niet terug tot september volgend jaar. Staat nog iets bij dat ik een tweede onderzoek kan laten doen a >€500. Weet niet of dat zinvol is. Denk niet. Kan nog bezwaar maken.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pjotr777 zei:
Heb zojuist bericht van het CBR gekregen. Je moet een jaar abstinent zijn van cannabis. Dus rijbewijs niet terug tot september volgend jaar. Staat nog iets bij dat ik een tweede onderzoek kan laten doen a >€500. Weet niet of dat zinvol is. Denk niet. Kan nog bezwaar maken.
Klik om te vergroten...

Dus in principe een schorsing van een jaar? Dat is niet niks… Als ik vragen mag, was dit de eerste keer?
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#18
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dus in principe een schorsing van een jaar? Dat is niet niks… Als ik vragen mag, was dit de eerste keer?
Klik om te vergroten...
Ja de eerste keer. Het aantal verkeersovertredingen (boetes) in m’n leven kan ik denk ik op 1 hand tellen. Werd niet betrapt op rijden onder invloed en ook uit bloedonderzoek kwam 0 THC. Alleen in het rapport van m’n eigen behandelaar staat cannabis misbruik recent in remissie. Werd door politie gemeld aan CBR en kwam in de zogenaamde mededelingprocedure. Voor drugsmisbruik staat een ongeschiktheidsperiode van een jaar.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vond deze nog:

Drugsmisbruik CBR - Onderzoek naar de rijgeschiktheid

Tijdens het CBR onderzoek naar de rijgeschiktheid na rijden onder invloed van drugs of het enkel bezit van een hoeveelheid drugs voor eigen gebruik dient de psychiater in opdracht van het CBR te onderzoeken of er sprake is van drugsmisbruik. De vraag is echter wanneer er nu precies sprake is van...
onderzoeknaarderijgeschiktheid.nl onderzoeknaarderijgeschiktheid.nl
0
070smackLid
01-01-2024, 00:00
#20
dat meen je niet. WTF man WTF
in je bloed zit 0 thc???? dit klopt toch niet?

hoe kunnen ze je vragen 1 jaar geen cannabis te gebruiken terwijl er nihil in je bloed is gevonden?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."