Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
60 weergaven
18-5-2026
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alinde zei:
Vriend heeft gepland dat ik donderdag na een dag dagbehandeling eerst bij zijn ene zus ga eten en dan bij zijn andere zus een Sinterklaasdobbelspel ga doen.

Ik heb hem er even aan herinnerd dat ik in crisisbehandeling ben.
Klik om te vergroten...

Klinkt als een goede vriend en geen vijand.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee maar ik had liever even overlegd

J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Misschien moet je bij jezelf te rade gaan of die twee dingen na elkaar niet te veel van het goede is. Zo ja, overleg het. Gooi het open. Niemand zal het je kwalijk nemen als je een van de twee afzegt. Of denk je van wel?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dankjewel.

We hadden het er in het weekend over en toen had hij besloten dat we niet gingen ivm de afstand.
Inmiddels heeft iemand aangeboden dat we kunnen meerijden en opeens belde hij ‘Anneke haalt ons om 4 uur op, we gaan bij Tanja eten en daarna dobbelspel’. Ik heb natuurlijk gezegd dat ik dat echt veel te veel vind na een dag dagbehandeling. (Dobbelspel is vanaf 7 uur)
Ik wil het liever allebei niet, of met de trein zodat we zelf kunnen reizen.

Je weet vooraf niet hoe een dag dagbehandeling verloopt. De samenstelling van de groep is wisselend en ook wat er naar boven komt bij de opdrachten is wisselend. Vandaag was heftig bijvoorbeeld. Dan komt een Sinterklaas dobbelspel niet zo gelegen.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gewoon doen, je gedachten zijn een slechte raadgever als je niet optimaal bent.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Jazz35 Blij dat je het begrijpt. Bij de ene zus ben ik al eens thuis geweest, dat scheelt. De zus van het avondprogramma heb ik 1 keer kort gezien, ben nog nooit in het huis geweest, weet niet waar het is
 help.

Normaal ben ik zorgvuldig met mijn planning en zou ik bij zo’n activiteit de dagen eromheen wat rustiger houden maar dan heb ik ook een aantal afspraken. Ik weet niet of ik al lang genoeg ‘verkering’ heb om in de familie-app te mogen, dan kan ik zelf in de gaten houden wat er gepland wordt en ook zelf iets regelen wat mij past.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Guapo Temudgin zei:
Gewoon doen, je gedachten zijn een slechte raadgever als je niet optimaal bent.
Klik om te vergroten...
Dank je maar ik leer juist dat ik te vaak over mijn grens ga. Ik zal i.i.g. eens vragen of die mensen in de buurt van een station wonen, dat ik wel naar huis kan als ik naar huis wil.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alinde zei:
Dank je maar ik leer juist dat ik te vaak over mijn grens ga. Ik zal i.i.g. eens vragen of die mensen in de buurt van een station wonen, dat ik wel naar huis kan als ik naar huis wil.
Klik om te vergroten...


Dat doe je gewoon even en als het niet lukt boeie? Goed voor jezelf zorgen, je bent een topper!.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Ik zal i.i.g. eens vragen of die mensen in de buurt van een station wonen, dat ik wel naar huis kan als ik naar huis wil.
Klik om te vergroten...

Neem zelf het besluit wat jij wilt en kunt.

1. Ga niet
2. Ga wel en onbeperkt
3. Ga wel met tijdslimiet

Dat geeft je denk ik meer rust.
Ik kies in dit soort gevallen vaak 3.

Enne wat je moeder betreft;
Hun dochter mag in crisis hebben gezeten / zitten.
Hun dochter mag verslaafd zijn geweest en daardoor problemen hebben gehad.
Krijg vaak de indruk dat je moeder graag wilt dat je in het perfecte plaatje van hun past. Of zit ik er naast?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
@Jazz35 Blij dat je het begrijpt. Bij de ene zus ben ik al eens thuis geweest, dat scheelt. De zus van het avondprogramma heb ik 1 keer kort gezien, ben nog nooit in het huis geweest, weet niet waar het is
 help.

Normaal ben ik zorgvuldig met mijn planning en zou ik bij zo’n activiteit de dagen eromheen wat rustiger houden maar dan heb ik ook een aantal afspraken. Ik weet niet of ik al lang genoeg ‘verkering’ heb om in de familie-app te mogen, dan kan ik zelf in de gaten houden wat er gepland wordt en ook zelf iets regelen wat mij past.
Klik om te vergroten...
Kun je open met je vriend bespreken dat je het er benauwd van krijgt, of is dat een lastig gesprek? Een mogelijke way out (eerder de trein pakken bijvoorbeeld) zou ik zéker op tafel leggen als optie. Zou mij zelf al een geruster idee geven. Ook zou het mij goed doen te weten dat iedereen op de hoogte is van m'n situatie en twijfels. Maar ik kan niet inschatten of de situatie daarnaar is.


Succes!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Ik ken die familie ook nog niet goed. Anders had ik zelf wel even contact met ze opgenomen.
Klik om te vergroten...
Misschien tĂłch gewoon doen... Is mijn gedachte.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dank jullie wel.

Ik ben ff gebroken bij gespreksgroep vanmorgen. Tranen tranen en nu weer tranen.

Wat de bedoeling is met St Klaas weet ik nog niet maar zoals nu gaat dat ff niet lukken.

Wel lekker hoor dat t verdriet er een keer uit komt.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
Ja zeker! Overigens is er nu een levendige handel aan buitenlandse sigaretten.
Klik om te vergroten...
Zeker! Bij mij op werk worden sloffen sigaretten voor €35 verkocht! De sigaretten zijn echt, worden gemaakt in Zwitserland en zijn zo goedkoop zonder al die accijnzen. Het is maar een voorbeeld. Maar ik ben toch blij dat ik bijna gestopt ben.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alinde zei:
Morgen begin ik bij dagbesteding van GGZ (dus niet dagbehandeling) en ik zie er wel tegenop, ik ken de mensen en begeleiders daar nog niet. Bij dagbehandeling was ik al vaker geweest dus daar waren wat bekende begeleiders.
Klik om te vergroten...
Sterkte morgen. Ik hoop voor je dat het goed zal gaan.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alinde zei:
Ik ben zelf ontzettend moe merk ik. Veel gepraat afgelopen weken bij dagbehandeling en andere gesprekken. Een paar verjaardagen gehad die ook energie gekost hebben.

Morgen begin ik bij dagbesteding van GGZ (dus niet dagbehandeling) en ik zie er wel tegenop, ik ken de mensen en begeleiders daar nog niet. Bij dagbehandeling was ik al vaker geweest dus daar waren wat bekende begeleiders.
Klik om te vergroten...

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij zij vreest.

Maar dat wist je vast al.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is misschien meer het missen van de dagbehandeling. Toch een vertrouwde fijne plek. Maar het is een beperkt aantal weken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Het is misschien meer het missen van de dagbehandeling. Toch een vertrouwde fijne plek. Maar het is een beperkt aantal weken.
Klik om te vergroten...

Nieuwe dingen zijn altijd even spannen of wennen.
Doe je Tommy Hillfinger trui aan en let's go
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dankjewel!

Had vriend even aan de telefoon en die zat weer flink aan de zoetigheid. Het is lastig duidelijk te maken dat ik mij zorgen maak om zijn gezondheid. Misschien is zijn drugsverslaving overgegaan in suikerverslaving.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
We hadden ook een groepslid dat weer betaald ging werken, in het onderwijs. Die is toen nog erg gepusht om wel in de schoolvakanties te komen. Ze zijn gewoon bang dat de groep ten onder gaat denk ik.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Ik zou inderdaad veel beter kunnen plannen. Als ik eenmaal in de winkel loop vliegt het me een beetje aan. Mijn vriend ‘weet ‘s ochtends nog niet waar hij ‘s avonds trek in heeft’ maar dan haalt hij maar iets voor zichzelf als hij iets anders wil eten. Ik ben juist einde van de middag niet zo scherp als ik dan nog boodschappen moet gaan doen. Sowieso at ik in het verleden niet zo goed dus ik moet het koken en boodschappen doen ook weer een beetje leren.
Klik om te vergroten...

Ik vind eten koken nooit zo'n probleem. Waar ik het allermeeste ongemerkt stress van krijg, is moeten kiezen wat ik ga eten. Toen ik als student nog op kamers zat, deed ik dat dag voor dag. Elke dag weer was dat een strijd en liep ik verloren in de winkel rond. Niet echt duidelijk wetend waar ik zin in had.

Tegenwoordig doe ik dat heel anders. Ik maak steevast een weekplanning. Die baseer ik op wat er in de aanbieding is, wat ik nog heb liggen en hoeveel tijd ik heb. Als ik 's avonds NA meeting heb (drie keer per week), moet dat allemaal wat gemakkelijker en sneller kunnen. De andere dagen heb ik iets meer tijd. Vaak beland wat ik dan kook ook in de diepvries voor de dagen dat ik geen tijd heb om te koken.

En zo heb ik ook een vast moment voor week boodschappen.

Deze vastigheid ga ik Ăšcht heel erg goed op. Scheelt me zoveel (keuze)stress en denk capaciteit in een week. En ja, soms heb ik dan misschien iets minder zin in wat er vanavond op het menu staat. Maar het is gewoon een beetje eten wat de pot schaft. Ik lust het allemaal, ik heb het menu immers zelf eerder die week nog bedacht đŸ€Ł

Dit plannen helpt ook met acties uitzoeken en minder weggooien. Langzaam aan raak ik ook beter in minder (ongezonde) onzin kopen. Vaak kocht ik het omdat het in de aanbieding was. Ik ben daar heel gevoelig voor. Maar uiteindelijk bespaar je meer door het niet te kopen đŸ€·â€â™‚ïž

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2829303132...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."