Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntwoord week 28: NLD en MDA

Antwoord week 28: NLD en MDA

16 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vraag:

hallo mensen,

Mijn vriendin heeft een aandoening die heet NLD. Dit is een vorm van autisme, en zorgt er oa. voor dat ze nooit paddo's kan nemen (risico op oa. psychose te groot)

Nou ff iets anders. wat ik heb begrepen is als je MDMA neemt en vervolgens heel veel gaat blowen dan wordt de MDMA omgezet in MDA wat een trip middel is. (Dit klopt toch?)

Nou vroeg ik me af, mijn vriendin kan wel MDMA nemen (meerdere keren geprobeert). Als zij nou na het nemen van MDMA heel veel gaat blowen dat ze gaat trippen. Is dit dan ook gevaarlijk?

alvast bedankt.
Klik om te vergroten...

Antwoord:

Mensen die gevoelig zijn voor het krijgen van psychosen, kunnen beter geen drugs nemen. Met name middelen die een trip-achtige werking hebben. Uit jouw vraag begrijp ik dat jouw vriendin gevoelig is voor psychosen. In dat geval kan ze inderdaad beter geen paddo's gebruiken. Maar ook wiet en MDMA geven voor haar meer kans op een psychose. Zeker als je die ook nog combineert. Hoewel het geen 'zuivere' tripmiddelen zijn zoals paddo's, weten we dat wiet en MDMA bij mensen die daar gevoelig voor zijn een psychose kunnen oproepen. Je vertelt dat eerder MDMA gebruik goed ging bij je vriendin. Dat is natuurlijk mooi, maar ze blijft wel meer risico lopen dan mensen zonder aanleg voor psychosen.

Tenslotte ga ik nog even in op je vraag over het omzetten van MDMA in MDA door THC. Normaliter wordt een groot deel van MDMA omgezet in MDA. Combinatie met THC beïnvloedt dit niet, met andere woorden er wordt niet meer of minder MDA gevormd onder invloed van THC
I
IntoxicationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Drugsenuitgaan zei:
Normaliter wordt een groot deel van MDMA omgezet in MDA.
Klik om te vergroten...
aight, 7%
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#3
7% is een toch geen groot deel?
Nieuwe vraag van de week dus.... klopt die 7%??
H
HashjaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nee, rond de 7% :P
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#5
7 % als dat een goot deel is eet ik mijn schoen op :smoke:
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoe zit het nu met die 7%??
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#7
schop!
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#8
helaas die 7% is nog steeds niet bevestigd met een fatsoenlijke bron...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
7% is toch echt wel een aanzienlijk deel hoor. Overigens is dit erg afhankelijk van hoeveel MDMA je binnen hebt gekregen en over welke tijd verspreid.

De helft van de MDMA die je neemt, scheid je ook weer als MDMA uit. Van de andere helft metaboliseerd dus eigenlijk 14% naar MDA. Uit mijn hoofd ligt de dosis MDA iets lager dan MDMA wanneer beide stoffen apart van elkaar genomen worden. Echter, met nog MDMA actief in het lichaam zal deze kleine hoeveelheid MDA (afhankelijk van de dosis MDMA) toch merkzaam kunnen zijn.

Ik denk dat er bij goed zoeken wel een onderzoek te vinden is over die 7%. Heel bluelight en erowid staat er vol mee dus.
G
Ganjaman181Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Echt klare onzin heb zelf NLD en kijk mn lijsje. Het is geen autisme en het heeft veel verschillen er mee ook overeenkomsten. Maar alleen amfetamines zullen een iets andere werking hebben vooral heftiger je wordt meer geraakt door de love. Bij normale amfetamine krijg je er een zieke euforie bij en de crash is veel erger.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
In de laatste DSM VI hebben de de verschillende beschreven vormen die onder het autistisch spectrum vallen weggelaten, omdat bijna iedereen overlappende vormen had, en de rest in de Pervasive Developmental Disorder/Not Otherwise Specified groep vielen.

Dat hield in dat je geen specifieke klachten, behandelingen en medicijnen kon koppelen aan een bepaalde benoemde Autistisch Spectrum Stoornis, en daarom de diagnose te vaag waren voor in een beknopt boekje als de DSM.

NLD staat er niet eens in, en is heel wat anders, NLD is beter te verklaren via de meervoudige Intelligentie theorie. Ik heb geen idee of NLD behalve een leerstoornis invloed heerft op je hersenfuncties, maar mda is ook maar gewoon een amfetamine toch?

als je nou voorzichtig aan doet met je dosis mdma, en er niet keiveel bij gaat blowen, liever helemaal niet, lijkt mij het risico wel mee te vallen, maar dat ligt ook nog aan de rest van je lichamelijk en mentale toestand.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
mda is ook maar gewoon een amfetamine toch?
Klik om te vergroten...

Mdma met een methylgroep minder, komt er een beetje op neer dat je een stof hebt die zeer gelijkend is aan MDMA qua effecten (en structuur) maar in tegenstelling tot MDMA geeft MDA wel aardig wat hallucinaties/visuals.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
is door de afwezigheid van een methylgroep vooraf in te schatten wat het verschil in hersenfunctie of ervaring zal zijn?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
MeejheM zei:
is door de afwezigheid van een methylgroep vooraf in te schatten wat het verschil in hersenfunctie of ervaring zal zijn?
Klik om te vergroten...
Met computer modellen kun je wel inschatten welke varatie in structuur beter op bepaalde receptoren past. Zo worden tegenwoordig ook veel nieuwe medicijnen ontwikkeld. Computers die kunnen duizenden chemische variaties bedenken en dan vervolgens testen hoe de binding op bepaalde receptoren is. Zo maken ze uit de duizenden varaties een selectie, die dan vervolgens buiten de computer modellen getest moeten worden. Dus lang verhaal kort, je kunt door het verschil in structuur wel een inschatting maken over de werking en dus ook enigszins over de werking.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
MeejheM zei:
NLD staat er niet eens in, en is heel wat anders, NLD is beter te verklaren via de meervoudige Intelligentie theorie. Ik heb geen idee of NLD behalve een leerstoornis invloed heerft op je hersenfuncties, maar mda is ook maar gewoon een amfetamine toch?
Klik om te vergroten...

Technisch gezien zou NLD onder de leerstoornissen moeten vallen in plaats van onder een stoornis in het autistisch spectrum. NLD staat naar wat ik heb begrepen niet in de DSM omdat er onvoldoende bewijs is voor het (opzichzelfstaand dan wel mogelijk samenhangend) construct. Een van mijn hoogleraren (Van Luit, jawel!) raadde ons daarom uberhaupt af een diagnose NLD te stellen. Omdat hij niet in de DSM vermeld staat is er behoorlijk wat onduidelijkheid over onder psychiaters en andere professionals.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als thc het niet beinvloed kun je net zo goed naar de 400mg gaan :kots: :rock:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
Moet ik nou nodig naar bed, of benzoboss?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."