Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet verschil tussen "woke" zijn en wakker worden

Het verschil tussen "woke" zijn en wakker worden

184 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Praktijkvoorbeeld.

Zijn er überhaupt nog clubs anno 2025?
Klik om te vergroten...
Ja maar ik snap niet wat je bedoelt… hoezo “komen bepaalde groepen (jonge)heren die clubs nooit in”? En welke ideeën over rechten bedoel je?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Ja maar ik snap niet wat je bedoelt… hoezo “komen bepaalde groepen (jonge)heren die clubs nooit in”? En welke ideeën over rechten bedoel je?
Klik om te vergroten...

Groepen jongeheren zonder meiden in clubs met jongedames d'r in.

Het idee dat het oordeel van de doorb*tch niet final is.*

Maar we zijn te ver afgedwaald van 'woke'.

*) Wasteland
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casrus zei:
Groepen jongeheren zonder meiden in clubs met jongedames d'r in.

Het idee dat het oordeel van de doorb*tch niet final is.*

Maar we zijn te ver afgedwaald van 'woke'.

*) Wasteland
Klik om te vergroten...
Ik snap er geen kut meer van hoor.
Je antwoorden worden steeds vager 🤣🤣🤣
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeehond zei:
Ik snap er geen kut meer van hoor.
Je antwoorden worden steeds vager 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Teveel drugs gisternacht en de dampen van de tapijtreiniger, denk ik.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Bekijk bijlage 65189Bekijk bijlage 65190
Bekijk bijlage 65192Bekijk bijlage 65194Bekijk bijlage 65195Bekijk bijlage 65196Bekijk bijlage 65197
decorrespondent.nl

Woke is uit, zelfs op links. Zijn ze daar hun eigen idealen vergeten of zo?

Op rechts wordt woke al jaren gekarikaturiseerd als kleinzerig, schril en humorloos. En met succes: inmiddels bewegen ook linkse rakkers terug naar het midden als het gaat om transgenderrechten, immigratie of inclusiviteit. Maar wacht even, was de strijd voor gelijkheid niet het fundament van...
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
Klik om te vergroten...
Framing, narratief & retoriek. De niet-conservatieven moeten zich dat beter eigen maken. Niet-conservatieven zijn algemeen, niet perse links of rechts.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
StraffeNeel zei:
Framing, narratief & retoriek. De niet-conservatieven moeten zich dat beter eigen maken. Niet-conservatieven zijn algemeen, niet perse links of rechts.
Klik om te vergroten...
Of niet… en een nieuwe manier vinden om framing vanuit conservatieve hoek te counteren.

Denk hier vaak over na, meestal kom ik ook op jouw conclusie uit hoor🤪 Maar ik blijf hoop houden dat dat ook op een gedegen manier kan, zonder mee te gaan in populistische methodieken.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Of niet… en een nieuwe manier vinden om framing vanuit conservatieve hoek te counteren.

Denk hier vaak over na, meestal kom ik ook op jouw conclusie uit hoor🤪 Maar ik blijf hoop houden dat dat ook op een gedegen manier kan, zonder mee te gaan in populistische methodieken.
Klik om te vergroten...
Het gaat over gezamenlijk waar je vandaan komt en een gedeeld perspectief (pad- en doelafhankelijkheid). De "tegenpartij" weet dat wel te vinden en uit te buiten. Als je direct vraagt wat ze willen is het vaak genuanceerder.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
StraffeNeel zei:
Het gaat over gezamenlijk waar je vandaan komt en een gedeeld perspectief (pad- en doelafhankelijkheid). De "tegenpartij" weet dat wel te vinden en uit te buiten. Als je direct vraagt wat ze willen is het vaak genuanceerder.
Klik om te vergroten...
Uhu… maar ik vraag me dan altijd af: moet je als progressieveling meegaan in dat narratief (en je kan het framing noemen - maar heel vaak is het gewoon liegen en misleiden imhu) of kun je beter zoeken naar een ander naratief? Een die wél aansluit bij de belevingswereld van de mensen die je wil bereiken, zonder dat je de methoden van conservatieven toepast die je zo hekelt.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Uhu… maar ik vraag me dan altijd af: moet je als progressieveling meegaan in dat narratief (en je kan het framing noemen - maar heel vaak is het gewoon liegen en misleiden imhu) of kun je beter zoeken naar een ander naratief? Een die wél aansluit bij de belevingswereld van de mensen die je wil bereiken, zonder dat je de methoden van conservatieven toepast die je zo hekelt.
Klik om te vergroten...
Dat laatste. Maar vergeet niet dat daarbij die gedeelde identiteit zo belangrijk is. Hoeveel mensen weten nog hoe het platteland eruit zag 100 jaar geleden? ... Neem dat in je verhaal mee.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
StraffeNeel zei:
Hoeveel mensen weten nog hoe het platteland eruit zag 100 jaar geleden?
Klik om te vergroten...
Nou inderdaad maar heel weinig mensen. Volgens Google 2555… Dus misschien is dit niet (meer) waar we onze gedeelde identiteit moeten zoeken. Ik weet alleen maar dat het er nu niet meer zo (en zoals in de campina reclames) uitziet.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is volgens mij vrij simpel: iemand die wakker is geworden zal dit nooit zeggen of claimen, hij/zij weet immers dat er niemand is om deze prestatie op te eisen. Iedereen die dit wel doet begrijpt het niet.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lekker geslapen?
Ik snap je zin niet, de zinsbouw klopt niet helemaal.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Yes! Tell it like it is!

Klik om te vergroten...
Ik wilde net posten: wat een circlejerk in de comments bij deze video. En toen las ik dit:
www.refinery29.com

Teal Swan & The Craziest Wellness Cult Conspiracy You’ve Never Heard Of

Teal Swan is unlike any other wellness vlogger before her, and one podcast, The Gateway, set out to explore why.
www.refinery29.com www.refinery29.com
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Laatste Rohikaan zei:
Lekker geslapen?
Ik snap je zin niet, de zinsbouw klopt niet helemaal.
Klik om te vergroten...
Sorry swipe fout. Moest 'uit' zijn.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Aan
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#16
HuisbaasBob zei:
Misschien moet je wat minder geloven dat dit soort roddel media en sensatie een weerspiegeling is van de werkelijkheid


Dat kan. Zo kan je vast ook 'verschillende zwarten' vinden die Geert Wilders een sympathieke man vinden.
Of wellicht hebben die personen helemaal geen zin om die discussie aan te gaan met jou maar hebben ze er wel wat op tegen. Zo kan je honderden anecdotes aanhalen.

Feit blijft dat zwarte piet in zijn vorm van de laatste decennia gewoon hopeloos verouderd is en niet met een zinnig woord te verdedigen valt waarom het geen make-over kan gebruiken.

Zouden mensen ook zo gaan schuimbekken als ze een aanpassing zouden doen in een hypothetische verfilming van Kuifje in Afrika? Prachtige boeken maar net als Zwarte Piet past het niet meer in de tijdsgeest van nu.
Bekijk bijlage 48931
Klik om te vergroten...
Ik ben opgegroeid in een concentratiewijk in het Brusselse, denkt gij nu echt dat ik nog nooit intensief discussies heb gehad met mensen uit Zuid-Afrika, Iran, Marokko ed. over racisme en dat soort van zaken?

Ik walg even hard van racisme als gij en tolereer niet dat iemand mijn vrienden beledigd.

Maar ge moet ook niet overdrijven, die zijn niet achterlijk he, soms denk ik dat het net de wokers zijn die de zwarten minachten, alsof die niet voor zichzelf kunnen opkomen en uw hulp nodig hebben.

Zij kunnen gerust het onderscheid maken tussen een ludieke karikatuur en een echte beledeging hoor. De meeste moppen die ik ken over Marokkanen heb ik net geleerd van Marokkanen.

Zo vertelde een Nederlander ooit verschillende Belgen moppen tegen mij, en ik heb mij kreupel gelachen. Ik had me ook beledigd kunnen voelen en hem een kroket op zijn smoel geven maar ik kan het onderscheid maken tussen een grap en een beledeging.

En als ge dat niet meer kunt... Tjah dan weet ik het ook niet meer hoor.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
HuisbaasBob zei:
Misschien moet je wat minder geloven dat dit soort roddel media en sensatie een weerspiegeling is van de werkelijkheid
Klik om te vergroten...
"Woke" wordt wel degelijk gebruikt door grote bedrijven om aan de verwachtingen van hun aandeelhouders te voldoen. Alleen noemen ze het niet zo.

Onder andere in Hollywood.

Gek genoeg spreken die zich weer niet uit over de vele misstanden in China.
Ze mochten hun rechten om daar films te vertonen eens verliezen!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
HuisbaasBob zei:
Dat kan. Zo kan je vast ook 'verschillende zwarten' vinden die Geert Wilders een sympathieke man vinden.
Of wellicht hebben die personen helemaal geen zin om die discussie aan te gaan met jou maar hebben ze er wel wat op tegen. Zo kan je honderden anecdotes aanhalen.
Klik om te vergroten...

Nederlandse Hindoestanen zouden massaal op Geert Wilders gestemd hebben, en die zijn meestal niet blank.

Het idee dat 'allochtone' groepen in Nederland allemaal samen zouden spannen tegen autochtonen klopt niet. Er bestaan tussen verschillende niet-autochtone groepen spanningen die groter zijn dan tussen de meeste allochtonen en autochtonen.

Vraag bijvoorbeeld Turkse Nederlanders maar eens wat ze van Marokkaanse Nederlanders vinden.

Maar dat is juist gunstig want dat maakt de groep burgers die geïnteresseerd zijn in een onpartijdige regering juist groter.

Ok. Te ver afgedwaald.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
-Rataplan- zei:
Ik ben opgegroeid in een concentratiewijk in het Brusselse, denkt gij nu echt dat ik nog nooit intensief discussies heb gehad met mensen uit Zuid-Afrika, Iran, Marokko ed. over racisme en dat soort van zaken?

Ik walg even hard van racisme als gij en tolereer niet dat iemand mijn vrienden beledigd.
Klik om te vergroten...

Wanneer is het bij de Belgische Marokkanen racisme en wanneer zijn de andere Belgen de buitenproportionele misdragingen binnen de groep Belgische Marokkanen gewoon zat en heeft het er niet zozeer mee te maken dat ze er anders uitzien dan de rest maar meer dat mensen ze herkennen als een bedreiging, zoals bijvoorbeeld de leden van een MC?

Hoezo ben ik als autochtone Nederlander verantwoordelijk voor slavernijtoestanden die in de tijd van mijn betovergrootvader al ophielden -terwijl zij er -net zoals de meeste Nederlanders- daar nooit ook maar iets mee te maken hebben gehad en misschien nog niet eens mochten stemmen, en zijn Marokkanen in Brussel in die ene wijk niet ergens medeverantwoordelijk voor die vreselijke aanslagen van een paar jaar terug?

Het antwoord is niet ja óf nee, het antwoord is wat is het juiste antwoord voor de Belgische samenleving?

We hebben hier in Amsterdam gelazer gehad met de vrijgave van de taxivergunning (of hoe dat ook heet). Hoeveel gelazer we daar met Nederlandse Marokkanen niet mee hebben gehad! (bedankt VVD!) Één man doodgeslagen door een taxichauffeur en ga voor de grap als homo eens in een Marokkanen taxi zitten!

En zelf maar klagen dat ze zo gediscrimineerd worden!

Dat wil bij lange na niet zeggen dat Nederlands Marokkaanse taxi chauffeurs zich allemaal steeds zo gedragen, maar als er gelazer is, zijn het wel bijna altijd Marokkanen.

Ik ken nu maar één Belgische Marokkaan persoonlijk, en dat is de ex van mijn blanke Antwerpse vriend. (homo's, beiden voor een groot deel van hun leven psychiatrisch patient).

Die vriend woonde toen ik hem leerde kennen in Borgerhout (Marokkanenbuurt in Antwerpen) en beklaagde zich over het gedrag van Marokkanen in Antwerpen. Hij komt één uit Oostende (dus géén frustratie over het verdwijnen van zijn volksbuurt) en heeft twee Marokkaanse vrienden (en een sketchy Vlaams Marokkaanse date gehad toen het weer eens uit was met zijn vriend).

En in Oostende, je raadt het al... ook al problemen met Marokkanen.

In Nederland is het nu zo ver gekomen dat de kroonprinses en de premier bedreigd zouden worden door de Mocromaffia, Marokkaans Nederlandse jongen gevoetbald zouden hebben met de kransen van het Bevrijdingsmonument op de Dam (is bij mijn weten geen bewijs van, maar het is net iets wat Noord-Afrikanen zouden doen)( Vooral Marokkanen, Algerijnen en Tunesiërs heb ik geen verstand van. Egyptenaren waarschijnlijk minder of zelfs helemaal niet, Libiërs ken ik niet).

Heb nu twee Tunesisch Duitse vrienden die beiden als illegalen Duitsland zijn binnengekomen.

Die Duitsers weten niet wat ze overkomt met al die Noord-Afrikanen! Het land zit vol Turken, Iraniërs en zo nog een hele bubs moslimgroepen, maar de zakkenrollers in de homobars in Berlijn zijn Roemenen en Bulgaren, niet Marokkanen zoals in Amsterdam tot op een paar jaar terug.

De ene heeft een verblijfsvergunning en werkt bij de afvalstoffenreiniging in Stuttgart (hij is ook homo en bodybuilder (al hebben wij nooit seks gehad en blijft dat zo) voor het geval je je afvraagt wat Casrus ermee doet).

De andere is een draaideur (kleine) crimineel die nu weer uitgezet is naar Tunis. (Winkeldiefstal in Frankfurt alsmede zich niet willen identificeren, daarvoor was het handel in coke met een bende, maar het was geen coke, het was bakpoeder. Een andere keer had hij ruzie in de metro van Berlijn. Hij had een baan, maar toen heeft hij waarschijnlijk aan de borsten van een Oost-Europese collega gezeten).

Hij is al vier keer op een vlot van Tunesië naar Europa gekomen, en dat zie ik hem nog weleens een keer doen. En als hij weer op vakantie naar Amsterdam wil komen, of Antwerpen, zal ik dat faciliteren (als ik het geld tenminste heb of als ik kan). De vorige keer is hij van de camping af gezet (waarschijnlijk omdat hij niet kán luisteren naar vrouwen en hij iets gedaan had wat niet mocht).

Ik vind hem heel leuk en hij is ook heel knap, maar hij is twee weken ouder dan ik (45), maar mijn oppas kind van twaalf kan zich al beter gedragen.

Anti-racisme is een uitstekend rechtsprincipe, maar de politici die zich in de afgelopen decennia uitgesproken hebben over het feit dat buitenlander haat puur uit irrationeel racisme voortkwam (en die nóóit in die probleemwijken woonden) hebben óf grotendeels gelogen en/of wisten niet waar ze het over hadden.

Het is een totaal zootje met immigratie in de EU.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
-Rataplan- zei:
Maar ge moet ook niet overdrijven, die zijn niet achterlijk he, soms denk ik dat het net de wokers zijn die de zwarten minachten, alsof die niet voor zichzelf kunnen opkomen en uw hulp nodig hebben.
Klik om te vergroten...
Fout gedacht. Net als dat je fout hebt gedacht dat de anti zwartepiet bewing alleen of vooral door witte jonge mensen wordt gestenund. De beweging is vorige eeuw al door de zwarte gemeenschap opgestart. Hen zie je voornamelijk bij de demo's, en alleen het laatste decennium hebben zij steeds meer ondersteuning van witte gelijkdenkenden gekregen. In Nederland zit de anti zwartepiet beweging gewoon om tafel met onze regering over het slavernijverleden, en dat zijn bepaald geen witte mensen (N.B.: de regering wel).

-Rataplan- zei:
Zij kunnen gerust het onderscheid maken tussen een ludieke karikatuur en een echte beledeging hoor. De meeste moppen die ik ken over Marokkanen heb ik net geleerd van Marokkanen
Klik om te vergroten...
Een ludieke karikatuur kan evengoed racistisch zijn, net zoals moppen. Je hebt mensen die dat minder beledigend opvatten, klopt, maar wat niet minder wordt is het racisme dat door dergelijke humor in stand wordt gehouden.

-Rataplan- zei:
Zo vertelde een Nederlander ooit verschillende Belgen moppen tegen mij, en ik heb mij kreupel gelachen. Ik had me ook beledigd kunnen voelen en hem een kroket op zijn smoel geven maar ik kan het onderscheid maken tussen een grap en een beledeging.
Klik om te vergroten...
Witte Nederlanders en Belgen hebben dan ook een stuk minder te maken met de gevolgen van racisme. Het is geen goede vergelijking.

-Rataplan- zei:
Ik ben opgegroeid in een concentratiewijk in het Brusselse, denkt gij nu echt dat ik nog nooit intensief discussies heb gehad met mensen uit Zuid-Afrika, Iran, Marokko ed. over racisme en dat soort van zaken?
Klik om te vergroten...
Niemand beticht je hier ook van, dus dat je je hiermee wilt verdedigen is dubieus. Maar blijkbaar hebben deze gesprekken weinig effect of impact want
-Rataplan- zei:
ik ken verschillende zwarten
Klik om te vergroten...
-Rataplan- zei:
Of zo las ik eens een artikel in de krant over een meisje dat zich beledigd voelde
Klik om te vergroten...
-Rataplan- zei:
Uiteindelijk is dat maar een relatief kleine groep
Klik om te vergroten...
Ten eerste neem je nogsteeds dingen van media aan, ten tweede als mensen met een andere afkomst aangeven zich onprettig erbij te voelen, respecteer je dit niet omdat dit niet overeen komt met jouw beeld. Dat iemand mensen van andere afkomst kent en met ze praat, maakt racisme niet minder racistisch.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."