#1
Je hebt 1 keuzevrijheid:@Mindless
Wat jij zegt lijkt twee dingen tegelijk te willen:
Je spreekt over âeen wonder herkennen en daarop anticiperenâ â daarmee suggereer je keuzevrijheid.
Maar je zegt ook dat alles met alles samenhangt daarmee erken je beĂŻnvloeding van buitenaf.
Beide tegelijk kunnen niet kloppen.
Of je anticipeert op invloeden (dus: geen vrije wil),
of je kiest buiten die invloeden om maar dan zonder oorzaak.
En precies daar wringt het voor mij:
Een werkelijk autonome beslisser kan in mijn ogen niet bestaan.
Want als een keuze werkelijk losstaat van alles wat voorafging
wat blijft er dan over behalve willekeur?
Als je zegt dat een keuze ergens op gebaseerd is, dan is het niet autonoom.
Als het nergens op gebaseerd is, dan is het toeval.
In beide gevallen verdwijnt vrije wil.
Wat overblijft, is dit:
Wij worden gevormd door wat ons overkomt
niet door wat wij kiezen.
Ben ik bewust dat ik bewust ben? Of anders gezegd: ben ik bewust van mezelf (dat wat ziet)?
Of niet.
Die keuze heeft daadwerkelijk invloed op de inhoud van bewustzijn, maar niet op een soort controle achtige manier.
Zolang je er geen bewustzijn in brengt, is je eigen onbewuste geest meester over jou.

