Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

Waarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

104 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sjakka zei:
@Mindless
Wat jij zegt lijkt twee dingen tegelijk te willen:
Je spreekt over “een wonder herkennen en daarop anticiperen” — daarmee suggereer je keuzevrijheid.
Maar je zegt ook dat alles met alles samenhangt daarmee erken je beĂŻnvloeding van buitenaf.

Beide tegelijk kunnen niet kloppen.
Of je anticipeert op invloeden (dus: geen vrije wil),
of je kiest buiten die invloeden om maar dan zonder oorzaak.

En precies daar wringt het voor mij:
Een werkelijk autonome beslisser kan in mijn ogen niet bestaan.
Want als een keuze werkelijk losstaat van alles wat voorafging
wat blijft er dan over behalve willekeur?

Als je zegt dat een keuze ergens op gebaseerd is, dan is het niet autonoom.
Als het nergens op gebaseerd is, dan is het toeval.
In beide gevallen verdwijnt vrije wil.

Wat overblijft, is dit:
Wij worden gevormd door wat ons overkomt
niet door wat wij kiezen.
Klik om te vergroten...
Je hebt 1 keuzevrijheid:

Ben ik bewust dat ik bewust ben? Of anders gezegd: ben ik bewust van mezelf (dat wat ziet)?

Of niet.


Die keuze heeft daadwerkelijk invloed op de inhoud van bewustzijn, maar niet op een soort controle achtige manier.

Zolang je er geen bewustzijn in brengt, is je eigen onbewuste geest meester over jou.

1000030372.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Mindless

Even los van de formuleringen:
Wat is nu je standpunt?

Heb je vrije wil, of heb je die niet?
Je zegt dat alles met alles samenhangt (dus: beĂŻnvloeding van buitenaf),
maar ook dat je kunt kiezen bewust te zijn van bewustzijn (dus: autonomie).

Beide tegelijk kan niet.
Als er invloed is, is het geen vrije wil.
Als er geen invloed is, blijft er niets over dan willekeur.

Dus zeg het maar helder:
Geloof je dat jij je keuzes maakt — of dat je gevormd wordt door wat je meemaakt?
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless
De quote van Jung is prachtig — maar ironisch genoeg precies het tegenovergestelde van wat jij ermee probeert te zeggen.
Hij stelt dat we gedreven worden door het onbewuste, tenzij we het zichtbaar maken.
Dat is geen bewijs voor vrije wil — dat is een waarschuwing dat we onbewust worden gestuurd.

Je kunt je bewust worden van het feit dat je gestuurd wordt — maar dat maakt je nog geen stuurman.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sjakka zei:
@Mindless

Even los van de formuleringen:
Wat is nu je standpunt?

Heb je vrije wil, of heb je die niet?
Je zegt dat alles met alles samenhangt (dus: beĂŻnvloeding van buitenaf),
maar ook dat je kunt kiezen bewust te zijn van bewustzijn (dus: autonomie).

Beide tegelijk kan niet.
Als er invloed is, is het geen vrije wil.
Als er geen invloed is, blijft er niets over dan willekeur.

Dus zeg het maar helder:
Geloof je dat jij je keuzes maakt — of dat je gevormd wordt door wat je meemaakt?
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Je hebt 1 keuzevrijheid:

Ben ik bewust dat ik bewust ben? Of anders gezegd: ben ik bewust van mezelf (dat wat ziet)?

Of niet.
Klik om te vergroten...

Gedachten waren we al over uit, toch?

Imo:

Elke gedachte die je hebt, kies je niet zelf uit (waaruit? Een multiple choice lijst?) Je kiest niet de volgende gedachte die in je opkomt, je hebt het simpelweg maar te doen met de huidige gedachte die in je opkomt.

Maar je kunt kiezen bewust te worden, of... Misschien zeg ik dat verkeerd. Wanneer je je bewust bent (van je gedachten, je acties en/of van jezelf) kun je kiezen bewust te blijven.

Praktisch voorbeeld:

Je bent je bewust dat alcohol kopen niet goed voor je is. Maar je kiest ervoor je bewuste aandacht daarvan af te leiden, zodat je ermee door kunt gaan. Dat is een keuze: bewust blijven, of weer slapend door het leven, zodat je weer geregeerd wordt door je geest en lagere impulsen. Zo voelt het niet, als je je identificeert met je gedachten en lagere impulsen.

Krishnamurti zei het mooi:

1000030376.jpg

Die vrije wil is er: om te observeren en daar te blijven in plaats van mee te gaan in wat je gedachten willen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sjakka zei:
@Mindless
De quote van Jung is prachtig — maar ironisch genoeg precies het tegenovergestelde van wat jij ermee probeert te zeggen.
Hij stelt dat we gedreven worden door het onbewuste, tenzij we het zichtbaar maken.
Dat is geen bewijs voor vrije wil — dat is een waarschuwing dat we onbewust worden gestuurd.

Je kunt je bewust worden van het feit dat je gestuurd wordt — maar dat maakt je nog geen stuurman.
Klik om te vergroten...
Dan heb je mij niet begrepen.

We worden gestuurd door ons onderbewuste, totdat we het bewust maken, door ernaar te kijken.

Ik zeg de hele tijd niets anders dan dat. :laughing:

Maar geeft niet, dan begrijp je door die quote wat ik bedoel.

Edit:

En inderdaad, dat maakt je nog geen stuurman! Dat is wat ik bedoel met: echte controle hebben we niet. Maar door er observatie/bewustzijn in te brengen, verlopen gedachte processen gestructureerder, vloeiender, harmonischer, beter. Je stuurt het niet met een soort persoonlijke vrije wil (dat is de illusie) maar je gaat mee in de grotere stroom/wil van het geheel/universum.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Mindless

Je citeert Jung en Krishnamurti maar wie hun werk echt kent, ziet dat ze jouw punt juist ondergraven.

Jung stelt in The Undiscovered Self:

“Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate.”
Dat is geen pleidooi voor vrije wil, maar een erkenning dat we grotendeels onbewust worden gestuurd.

Krishnamurti zegt:
“The observer is the observed.”
Dus ook bewust “kiezen” om bewust te zijn is een illusie — het ‘ik’ dat zou kiezen, is juist wat verdwijnt.

En daar wringt jouw verhaal:
Je gebruikt woorden die autonomie suggereren,
maar bronnen die autonomie ontkennen.
Je beroept je op denkers die juist zeggen dat er niets te kiezen valt.

Dus mijn vraag blijft:
Wil je nu zeggen dat we autonoom kiezen?
Of dat er slechts bewustzijn is zonder ‘iemand’ die kiest?
Allebei tegelijk kan simpelweg niet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sjakka zei:
@Mindless

Je citeert Jung en Krishnamurti maar wie hun werk echt kent, ziet dat ze jouw punt juist ondergraven.

Jung stelt in The Undiscovered Self:

“Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate.”
Dat is geen pleidooi voor vrije wil, maar een erkenning dat we grotendeels onbewust worden gestuurd.

Krishnamurti zegt:
“The observer is the observed.”
Dus ook bewust “kiezen” om bewust te zijn is een illusie — het ‘ik’ dat zou kiezen, is juist wat verdwijnt.

En daar wringt jouw verhaal:
Je gebruikt woorden die autonomie suggereren,
maar bronnen die autonomie ontkennen.
Je beroept je op denkers die juist zeggen dat er niets te kiezen valt.

Dus mijn vraag blijft:
Wil je nu zeggen dat we autonoom kiezen?
Of dat er slechts bewustzijn is zonder ‘iemand’ die kiest?
Allebei tegelijk kan simpelweg niet.
Klik om te vergroten...
Volgens mij heeft hij dat al gezegd, toch?

Mindless zei:
En inderdaad, dat maakt je nog geen stuurman! Dat is wat ik bedoel met: echte controle hebben we niet. Maar door er observatie/bewustzijn in te brengen, verlopen gedachte processen gestructureerder, vloeiender, harmonischer, beter. Je stuurt het niet met een soort persoonlijke vrije wil (dat is de illusie) maar je gaat mee in de grotere stroom/wil van het geheel/universum.
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sjakka zei:
Jung stelt in The Undiscovered Self:

“Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate.”
Dat is geen pleidooi voor vrije wil, maar een erkenning dat we grotendeels onbewust worden gestuurd.
Klik om te vergroten...
Ja, "until"

Zie je het woordje "until" aan het begin van de zin die je zelf citeert?

Ik heb nu al zo'n 10 keer gezegd: vrije wil als een soort persoonlijke controle bestaat imo niet.

Maar zoals deze quote ook zegt: je kunt het onderbewuste bewust maken.

Sjakka zei:
Krishnamurti zegt:
“The observer is the observed.”
Dus ook bewust “kiezen” om bewust te zijn is een illusie — het ‘ik’ dat zou kiezen, is juist wat verdwijnt.
Klik om te vergroten...
Ja, de persoonlijke zelf verdwijnt, en de Zelf blijft. De illusie wordt gezien als nooit te hebben bestaan en de realiteit blijft.

Sjakka zei:
En daar wringt jouw verhaal:
Je gebruikt woorden die autonomie suggereren,
maar bronnen die autonomie ontkennen.
Je beroept je op denkers die juist zeggen dat er niets te kiezen valt.
Klik om te vergroten...
Ik beroep me op denkers die claimen dat we de vrijheid hebben om bewustzijn in onze gedachten en wereld te brengen.

Sjakka zei:
Dus mijn vraag blijft:
Wil je nu zeggen dat we autonoom kiezen?
Of dat er slechts bewustzijn is zonder ‘iemand’ die kiest?
Allebei tegelijk kan simpelweg niet.
Klik om te vergroten...
Er is een herkenning dat het bewustzijn dat normaliter gekaapt wordt (lijkt te worden) door gedachten, tegelijkertijd in zijn essentie rust in zichzelf.

Dat is de vrijheid die we hebben: om daar te blijven waar we al zijn. Om niet meer mee te gaan in het hamsterwiel van je denken, maar om te rusten op de "plek" waar we alreeds zijn.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
gefascineerd ben door hoe jullie discussiëren.
Klik om te vergroten...
Ik ook een gezonde discussie lees ik bijzonder graag,als de dames het netjes houden haha
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#10
@ljuv

Je hebt gelijk dat Mindless in meerdere reacties stelt dat we gestuurd worden door het onderbewuste. Maar precies daarom is het opvallend dat hij óók spreekt over een keuze om ‘bewust te blijven’. Want als er echt geen controle is — zoals hij zelf zegt — wat betekent dat ‘kiezen’ dan nog? Het lijkt alsof hij in één adem zowel autonomie ontkent als impliceert. DĂĄĂĄr wijs ik op
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sjakka zei:
@ljuv

Je hebt gelijk dat Mindless in meerdere reacties stelt dat we gestuurd worden door het onderbewuste. Maar precies daarom is het opvallend dat hij óók spreekt over een keuze om ‘bewust te blijven’. Want als er echt geen controle is — zoals hij zelf zegt — wat betekent dat ‘kiezen’ dan nog? Het lijkt alsof hij in één adem zowel autonomie ontkent als impliceert. DĂĄĂĄr wijs ik op
Klik om te vergroten...
Ja, ik lees hier niet echt een tegenstelling in, haha. Volgens mij zegtie: Er is geen totale vrije wil. Maar door bewust te zijn van dat feit kun je wel de patronen en concepten die er zijn beter ontmantelen (dan wanneer je daar niet bewust van bent) waardoor je meer grip hebt op je eigen bewustzijn. Dat maakt je niet de stuurman, maar je ziet wel beter waar die heenstuurt en waarom.

Nou moet ik wel bekennen dat dit hele vraagstuk me niet enorm interesseert en ik vooral gefascineerd ben door hoe jullie discussiëren.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Iljuv

Dank voor je reactie helder hoe jij het leest. En eerlijk is eerlijk: ik waardeer dat je je mengt in een discussie die je inhoudelijk minder boeit. Dat gezegd hebbende, ik wil toch even terug naar de kern, want jouw interpretatie van Mindless’ standpunt maakt impliciet precies het punt dat ik bekritiseer.

Je schrijft dat we, ondanks het ontbreken van totale vrije wil, via bewustzijn “meer grip” kunnen krijgen op ons bewustzijn. Dat klinkt op het eerste gezicht logisch, maar het impliceert nog steeds een soort positionele autonomie: een innerlijke waarnemer die patronen beter kan ontmantelen, meer grip kan krijgen, beter kan zien waarheen het onderbewuste ons stuurt. Maar dan heb je eigenlijk nog steeds een ik dat beter bewust kan zijn van zichzelf — en dat keuzes maakt over hoe bewust te blijven.

En dáár zit de contradictie. Want als bewustzijn slechts opkomt als gevolg van processen waar “wij” geen controle over hebben (zoals Mindless óók stelt), dan is zelfs dat “meer bewust worden” geen daad van een subject. Het gebeurt dan gewoon, net als alles. Dan bestaat er geen ‘grip’, alleen de illusie ervan — een post-hoc narratief van causaliteit en richting. Dus zodra je zegt: “we kunnen meer grip krijgen”, geef je alsnog een mini-vrije wil toe — en dat is inhoudelijk niet te rijmen met zijn eerdere deterministische posities.

Niet om flauw te doen, maar omdat dit precies het spanningsveld is: óf alles is gestuurd, óf er is ruimte voor een interne ‘agent’ die bewustzijn kan kiezen, verdiepen of vasthouden. Beide tegelijk beweren leidt tot de klassieke paradox waar ik op blijf wijzen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Ja, ik lees hier niet echt een tegenstelling in, haha. Volgens mij zegtie: Er is geen totale vrije wil. Maar door bewust te zijn van dat feit kun je wel de patronen en concepten die er zijn beter ontmantelen (dan wanneer je daar niet bewust van bent) waardoor je meer grip hebt op je eigen bewustzijn. Dat maakt je niet de stuurman, maar je ziet wel beter waar die heenstuurt en waarom.
Klik om te vergroten...
Dank :praying:

Dat is precies wat ik bedoel.

ljuv zei:
Nou moet ik wel bekennen dat dit hele vraagstuk me niet enorm interesseert en ik vooral gefascineerd ben door hoe jullie discussiëren.
Klik om te vergroten...
Haha, grappig hoe dat verschilt per persoon.

Ik kan me niks meer fascinerends verzinnen dan de essentie van onszelf en dit universum. Wat is er wonderlijker dan dat we bewustzijn hebben: dat we ervaren? Imo :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sjakka zei:
@Iljuv

Dank voor je reactie helder hoe jij het leest. En eerlijk is eerlijk: ik waardeer dat je je mengt in een discussie die je inhoudelijk minder boeit. Dat gezegd hebbende, ik wil toch even terug naar de kern, want jouw interpretatie van Mindless’ standpunt maakt impliciet precies het punt dat ik bekritiseer.

Je schrijft dat we, ondanks het ontbreken van totale vrije wil, via bewustzijn “meer grip” kunnen krijgen op ons bewustzijn. Dat klinkt op het eerste gezicht logisch, maar het impliceert nog steeds een soort positionele autonomie: een innerlijke waarnemer die patronen beter kan ontmantelen, meer grip kan krijgen, beter kan zien waarheen het onderbewuste ons stuurt. Maar dan heb je eigenlijk nog steeds een ik dat beter bewust kan zijn van zichzelf — en dat keuzes maakt over hoe bewust te blijven.

En dáár zit de contradictie. Want als bewustzijn slechts opkomt als gevolg van processen waar “wij” geen controle over hebben (zoals Mindless óók stelt), dan is zelfs dat “meer bewust worden” geen daad van een subject. Het gebeurt dan gewoon, net als alles. Dan bestaat er geen ‘grip’, alleen de illusie ervan — een post-hoc narratief van causaliteit en richting. Dus zodra je zegt: “we kunnen meer grip krijgen”, geef je alsnog een mini-vrije wil toe — en dat is inhoudelijk niet te rijmen met zijn eerdere deterministische posities.

Niet om flauw te doen, maar omdat dit precies het spanningsveld is: óf alles is gestuurd, óf er is ruimte voor een interne ‘agent’ die bewustzijn kan kiezen, verdiepen of vasthouden. Beide tegelijk beweren leidt tot de klassieke paradox waar ik op blijf wijzen.
Klik om te vergroten...
Niet naar mij gericht maar ik heb nooit gesteld dat bewustzijn zelf een gevolg is van processen.

Ik heb meermaals gesteld (maar je hebt de neiging meermaals over dingen heen te lezen of anders te interpreteren), dat bewustzijn (of onze essentie, onze kern, onze Zelf of wat voor labeltje je het ook wilt geven) hier al is voor al het andere opkomt.

Ik heb bijvoorbeeld gezegd:

Mindless zei:
Je vertrekpunt ligt al in niet-denken. Dat probeer ik hier over te brengen: gedachten komen en gaan, maar jij bent er al. Als je ziet dat gedachten komen en gaan, kun je zelfs vanuit logica beredeneren: dan móet er iets zijn dat er al is vóór die gedachte om de gedachte te zien komen en nå de gedachte om de gedachte te zien gaan.
Klik om te vergroten...

Zie je het feit hiervan? Dat als een gedachte komt en weer gaat, dan moet hier iets zijn dat daarvoor al was en erna nog is. Iets zag de gedachte komen, en gaan. Komt en gaat dat iets zelf?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nogmaals, ik kan niet helemaal op jullie niveau meepraten. Maarrrr

Sjakka zei:
maar het impliceert nog steeds een soort positionele autonomie
Klik om te vergroten...
dit is jouw interpretatie van die woorden😅

Volgens mij impliceert Mindless feitelijk helemaal niks, maar denken jullie er gewoon anders over. Daarom dat het toch grappig is om deze discussie een beetje te volgen ahahah. Volgens mij heeft dat te maken met dat “we” geen goeie woorden hĂ©bben voor datgene dat jullie proberen uit te leggen aan elkaar.

Sjakka zei:
En dáár zit de contradictie. Want als bewustzijn slechts opkomt als gevolg van processen waar “wij” geen controle over hebben (zoals Mindless óók stelt), dan is zelfs dat “meer bewust worden” geen daad van een subject. Het gebeurt dan gewoon, net als alles. Dan bestaat er geen ‘grip’, alleen de illusie ervan — een post-hoc narratief van causaliteit en richting. Dus zodra je zegt: “we kunnen meer grip krijgen”, geef je alsnog een mini-vrije wil toe — en dat is inhoudelijk niet te rijmen met zijn eerdere deterministische posities.
Klik om te vergroten...
Want je kan het observeren noemen, of bewust worden noemen, of mini-vrije wil of wat dan ook. Maar dat dekt allemaal de lading niet en triggert bij jou die contradictie. Terwijl jullie volgens mij, als toeschouwer, toch echt hetzelfde zeggen met andere nuances/ vanuit een anders perspectief: Er is geen vrije wil, en je kan daar bewuster mee omgaan maar nogsteeds is het dan geen vrije wil.

đŸ€·đŸ»â€â™€ïž
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Zie je het feit hiervan? Dat als een gedachte komt en weer gaat, dan moet hier iets zijn dat daarvoor al was en erna nog is.
Klik om te vergroten...
Dit is dus waar ik afhaak😜 Hier denk ik echt: Boeieeee. Het is (er) gewoon, het is niets meer of minder dan dat en dat kun je proberen te (be)grijpen maar waar je ook op uit komt: je weet het niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Dit is dus waar ik afhaak😜 Hier denk ik echt: Boeieeee. Het is (er) gewoon, het is niets meer of minder dan dat en dat kun je proberen te (be)grijpen maar waar je ook op uit komt: je weet het niet.
Klik om te vergroten...
Dat kan.

Ik ben er zo gefascineerd door omdat ik verscheidene ervaringen heb gehad waarin de kleine zelf als compleet illusionair werd gezien en iets veel groters zich openbaarde.

Dit bestaan, dit mysterieuze bewustzijn fascineert me. Hoe kan er iets zonder begin en einde zijn? Ik weet dat ik er nooit antwoord op zal krijgen, maar dat is imo het mooie eraan: het ondoorgrondelijke mysterie van ons bestaan.

Je kunt zeggen: het is er gewoon, en dat klopt. Maar het is op verschillende dieptes te ervaren.

Ben denk ik nog steeds een psychonaut, maar dan zonder de psychedelica.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Dit is dus waar ik afhaak😜 Hier denk ik echt: Boeieeee. Het is (er) gewoon, het is niets meer of minder dan dat en dat kun je proberen te (be)grijpen maar waar je ook op uit komt: je weet het niet.
Klik om te vergroten...
En ook:

Dit is aanvankelijk kurkdroog: je begrijpt intellectueel het principe ervan, maar inderdaad: so what? So what dat ervaring gekend wordt. Duh... Ik zie het toch. :tonguewink:

Maar dat is niet waar de juice is.

Want laat je de verreikende implicaties hiervan inzinken tot "onder" het verstand: het hart in: dieper en dieper. DĂĄn komen de revelaties. Dan verandert de letterlijke wereld voor je ogen.

I know... Flauw om er zo over te praten en er niet veel van prijs te lijken te geven. Hierin begrijp ik @Sjakka ook wel: Ik heb het constant over dingen en "haak dan af", lijkt het. Maar dat is niet omdat ik dat wil (trust me, ik zou alles onder woorden willen brengen als ik dat kon), maar het is zoals jij aangaf @ljuv: dat taal niet toereikend is hierin.

De ervaring ervan is waar alle juicyness is. Dat kernpunt probeer ik over te brengen.

Het verstand kan "daar" niet komen. Het verstand is als vieze schoenen bij je moeder thuis: die laat je buiten staan en dan ga je zonder naar binnen. Anders kom je er niet in.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oké, kleine bekentenis.

Ik heb vandaag 7 uur in het donker op m’n keukenvloer gezeten met een glas verse jus d’orange.
Niet omdat ik dorst had.
Maar omdat ik dacht dat het sap bewust naar mĂ­j aan het kijken was.

Op een gegeven moment fluisterde ik:

Wie observeert wie nu, hé?
En ik zweer het: er viel een druppel uit het glas.

Niet zomaar een druppel. Een existentiële druppel.
Hij raakte m’n knie, rolde richting afvoerputje en ik hoorde in mijn hoofd:

Bewustzijn komt niet, bewustzijn gaat niet. Jij bent het aanrecht.

Sindsdien is het mistig in m’n hoofd, maar ook... helder.
Alsof alles pulp is, maar goed gemixt.

En ergens
 denk ik dat dit is wat Mindless bedoelt.

Niet kijken naar de gedachten.
Niet meegaan in de gedachten.
Maar gewoon
 even sap zijn.

PS: Mocht iemand me straks terugvinden met sinaasappelpartjes op m’n voorhoofd in lotushouding — negeer me even. Ik ben aan het waarnemen zonder concept.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het schiet me ineens te binnen

Er wordt vaak gesproken over “zien” in spirituele zin alsof bewustwording een soort innerlijk kijken is. Maar wat betekent dat eigenlijk?

Want stel dat je bij voorbaat niet kunt zien letterlijk, bijvoorbeeld bij blindheid. Wat blijft er dan over van dat zien? Blijkbaar bedoelen we met “zien” dus iets anders dan visueel waarnemen.

Misschien bedoelen we doorhebben, ervaren, weten zonder woorden?

Maar als dat zo is, dan is het opvallend dat we nog steeds grijpen naar zintuiglijke taal. Alsof we proberen het vormloze met vorm te duiden en daarmee precies het dualisme bevestigen dat we vaak willen overstijgen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."