Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe belangrijk zijn dromen voor je?

Hoe belangrijk zijn dromen voor je?

81 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#1
Laatste tijd droom ik steeds dat ik met iemand ben waar ik heel verliefd op ben (steeds willekeurige mensen die waarschijnlijk niet eens bestaan). Het is erg fijn om uit zulke dromen wakker te worden, dat verliefde gevoel had ik al meerdere jaren niet ervaren🥰.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Er zijn methodes en volgens mij ook kruiden waarmee je lucide dromen kunt realiseren. Ik zou willen dat ik dat soort dromen vaker had.

Zoals ik al eerder opmerkte, het nut of de zin van dromen is me niet helemaal duidelijk, maar het is en blijft een fascinerend onderwerp.
Klik om te vergroten...
De meest effectieve manier voor mij om vaker lucide dromen te krijgen is om elke ochtend zodra je wakker word je dromen in zo veel mogelijk detail (ookal lijken ze overbodig) op te schrijven.

Bij meerdere dromen (soms tot wel 6 per nacht) schrijf ik voor elke droom een paar trefwoorden op en werk ik ze daarna 1 voor 1 uit.

Naar mate je dit over een langere periode doet onthoud je steeds meer van je dromen en ik begon vanzelf te beseffen dat ik in een droom zat terwijl deze nog bezig was.

Ik moet wel even de nadruk leggen op dat je het echt DIRECT moet doen zodra je wakker wordt, als je ook maar heel even blijft liggen vergeet je al een hoop.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dooker zei:
maar ik heb er dromen tussen zitten die zijn realistischer dan de realiteit
Klik om te vergroten...
👌
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
XMR zei:
De meest effectieve manier voor mij om vaker lucide dromen te krijgen is om elke ochtend zodra je wakker word je dromen in zo veel mogelijk detail (ookal lijken ze overbodig) op te schrijven.
Klik om te vergroten...
XMR zei:
Ik moet wel even de nadruk leggen op dat je het echt DIRECT moet doen zodra je wakker wordt, als je ook maar heel even blijft liggen vergeet je al een hoop.
Klik om te vergroten...
Precies! Je moet het idd GELIJK doen en dat lukt met dus eigenlijk nooit.. Zodra ik wakker werd ben ik wat ik heb gedroomd eigenlijk al bijna helemaal vergeten. Het gebeurt wel eens dat ik me een paar uur later ineens wat details herinner maar ook dat gebeurt niet vaak. Misschien ben ik wel gewoon te lui al heb ik nooit veel problemen met wakker worden. Sta ook vrijwel altijd gelijk op.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
XMR zei:
Laatste tijd droom ik steeds dat ik met iemand ben waar ik heel verliefd op ben (steeds willekeurige mensen die waarschijnlijk niet eens bestaan). Het is erg fijn om uit zulke dromen wakker te worden, dat verliefde gevoel had ik al meerdere jaren niet ervaren🥰.
Klik om te vergroten...
Of dromen over meisjes of vrouwen waar ik vroeger een oogje op had en ineens in mijn dromen voorkomen. Soms ook pijnlijk want ik heb spijt van een paar dames die ik in mijn leven heb laten gaan. De gevoelens waren namelijk wederzijds.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Parelcouscous zei:
Helaas herinner ik me nooit mijn dromen, ik zou ze graag willen herinneren, maar vergeet ze het exacte moment dat ik wakker word.. MIsschien dat mijn REM slaap ook wel fucked is.
Klik om te vergroten...
Blow je toevallig? Toen ik nog blowde kon ik me ook nooit dromen herinneren. Toen ik stopte kwamen ze terug.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
StraffeNeel zei:
Blow je toevallig? Toen ik nog blowde kon ik me ook nooit dromen herinneren. Toen ik stopte kwamen ze terug.
Klik om te vergroten...

Zat gisteren bij de (cruisebar) te luisteren naar twee (voormalige) blowers. Één was pas gestopt en zei precies hetzelfde.

Hij rookte minstens 20 jaar dagelijks.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goeie tip! :grin:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
StraffeNeel zei:
Blow je toevallig? Toen ik nog blowde kon ik me ook nooit dromen herinneren. Toen ik stopte kwamen ze terug.
Klik om te vergroten...
Ik herinner me dus sowieso vaak mijn dromen niet, maar als ik als eens een keer een joint opsteek of wiet vape (zelden dus) herinner ik me dus ook helemaal niets..
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Deadwing zei:
Ik herinner me dus sowieso vaak mijn dromen niet, maar als ik als eens een keer een joint opsteek of wiet vape (zelden dus) herinner ik me dus ook helemaal niets..
Klik om te vergroten...

Een paar nachten terug droomde ik van een klasgenote op het gymnasium.

Dertig jaar terug. Ze was met best kinderlijke dingen bezig (maar zo herinner ik me haar, ik denk dat ze in de 3e of 4e klas van het gymnasium afging, maar ik weet het niet meer).

We hebben ooit samen de bustocht naar Brussel gemist, daar ging het ook een beetje over. De droom speelde in 'Brussel'.

Zij was een beetje Frans/Waals geworden en deed semi-officiële dingen met een groep andere meisjes (Europarlement e.d.) toch waren we beiden ongeveer 15.
P
ParelcouscousLid
01-01-2024, 00:00
#11
StraffeNeel zei:
Blow je toevallig? Toen ik nog blowde kon ik me ook nooit dromen herinneren. Toen ik stopte kwamen ze terug.
Klik om te vergroten...

Nou, je remslaap is ook slechter/minder als je blowt, en dat is de fase waarin je de dromen krijgt.
Dus in die zin best logisch ja.

Maar ook als ik 2-3-4-5 weken niet blow (komt helaas niet vaak genoeg voor heheh) dan zijn de dromen vaak meteen weg.
Ook zijn mijn heftige dromen weg. Vroeger toen ik nog weed addict was, moest ik voor de tentamenweken stoppen met smoken. Zodat ik de tentamens (Universiteit European Law School) kon halen.

Maar dan kwamen de dromen altijd intens terug, omdat ik dan wekenlang dagelijks had gsmoked. Dan waren het echt een soort van nooit-stoppende koorts dromen, waarbij ik soms zwetend en panisch wakker werd in het midden van de nacht. Ondanks de heftigheid genoot ik wel mega erg van hoe overdreven en gestoord de dromen waren (Heb beetje ADD issues lol..).

Dat is nu niet meer zo. De dromen zijn saai en ik vergeet ze meteen. Misschien is mijn leven nu gewoon saai. Kutzooi hahah.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casrus zei:
Een paar nachten terug droomde ik van een klasgenote op het gymnasium.

Dertig jaar terug. Ze was met best kinderlijke dingen bezig (maar zo herinner ik me haar, ik denk dat ze in de 3e of 4e klas van het gymnasium afging, maar ik weet het niet meer).

We hebben ooit samen de bustocht naar Brussel gemist, daar ging het ook een beetje over. De droom speelde in 'Brussel'.

Zij was een beetje Frans/Waals geworden en deed semi-officiële dingen met een groep andere meisjes (Europarlement e.d.) toch waren we beiden ongeveer 15.
Klik om te vergroten...
Ik had een tijdje geleden ook een droom over een meisje in mijn klas op de middelbare school waar ik echt ruim dertig jaar niet aan heb gedacht. Moest zelfs nog opzoeken in welke klas we samenzaten..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Onlangs achter gekomen dat mediteren net voordat ik ga slapen ook helpt om mijn dromen beter te herinneren.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deadwing zei:
Onlangs achter gekomen dat mediteren net voordat ik ga slapen ook helpt om mijn dromen beter te herinneren.
Klik om te vergroten...
Ik herinner mijn dromen beter door met asperges op een blacklight te meppen. Helaas zijn asperges zo duur.
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Recent een micro dose (30ug) 1P-LSD genomen en toen in slaap gevallen😂😂
Daarna hele rare levendige droom gehad. In de droom nam ik elke keer monsterdijken ket en in de "k-hole" die dan volgde dacht ik elke keer dat ik een regendruppel was en daarom niet kon bewegen.
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#16
UptempoIsTheTempo zei:
Recent een micro dose (30ug) 1P-LSD genomen en toen in slaap gevallen😂😂
Daarna hele rare levendige droom gehad. In de droom nam ik elke keer monsterdijken ket en in de "k-hole" die dan volgde dacht ik elke keer dat ik een regendruppel was en daarom niet kon bewegen.
Klik om te vergroten...
Zeer apart voor mij trouwens, ik droom namelijk zelden tot nooit. Als ik een keer droom zijn het vaak van die koortsige nachtmerrie achtige dromen. Droom ook nooit over drugsgebruik eigenlijk dus dat was ook nieuw. Dat droom over keta ging vind ik ook zo apart 😆 heb wel ervaring met keta maar nooit misbruikt zoals me droom (ook geen behoefte naar gehad) altijd netjes afgewogen als ik het gebruikte enz. Ook geen ervaring met echte K-hole.

Terugkomend op het topic onderwerp of ik er waarde aan hecht.
Nee eigenlijk niet.
Van deze weet ik vrij zeker dat het "getriggerd" werd door die micro dose. Dagen daarvoor en daarna helemaal niet gedroomd dus vrij makkelijke conclusie. Mijn andere dromen zijn koortsdromen of random dingen als chillen met Aart Staartjes of vechten met Donald Trump. Geen touw aan vast te knopen lol.

The mind is a wonderful and magical place
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
UptempoIsTheTempo zei:
Van deze weet ik vrij zeker dat het "getriggerd" werd door die micro dose. Dagen daarvoor en daarna helemaal niet gedroomd dus vrij makkelijke conclusie. Mijn andere dromen zijn koortsdromen of random dingen als chillen met Aart Staartjes of vechten met Donald Trump. Geen touw aan vast te knopen lol.
Klik om te vergroten...
Grappig toch? :grinning: Ik snap ook geen fluit van mijn meeste dromen!
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik hecht daar weinig belang aan. Maar door de seroquel krijg ik soms hele levendige dromen die meestal niet veel zeggen. Soms zitten er wel ranzige horrorachtige dromen tussen die even blijven hangen. Soms zelfs lucide dromen. Al is dat wel al een tijd gelezen.

Het ergste is als ik over drugs droom. En dan wakker worden met craving. Gelukkig is dat maar heel af en toe.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mijn droom net:

Ik was op een soort kamp met allemaal verder onbekende mensen en met @Powder Ranger
Hij moest 's ochtends ook een krantenwijk lopen* en er was Formule 1 wat iedereen daarna terug wilde kijken**
Toen ik nog in bed lag gooide @Powder Ranger een gummiebeertje op mn bed. Ik vroeg wat het was maar hij zei alleen dat je er 2.5-3 uur lekker van ging spacen. Het was geen THC gummiebeertje ofzo iig. Ik zei dat ik dat dan alleen wilde als hij dan tripsitter was omdat ik trippen eng vind***
En toen ging helaas de wekker van mn vriend net, dus ik weet nog steeds niet wat het nou was?🤔

Ik weet dat speculeren verboden is, dus @Powder Ranger vertel gewoon wat het is😉😜

*We hadden het gister over bonusdochter van net 15 waarvan we hoog tijd vinden dat ze eens aan het werk gaat en ik heb vroeger 6 jaar lang een krantenwijk gehad😅
**Dit weekend is de Formule 1 in Las Vegas en dat is om 5 uur 's nachts dus gaan we terugkijken
*** Daar heb ik het van de week hier op het forum over gehad
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
MyLittlePonyPack zei:
Maar door mijn complexe PTSS heb ik helaas ook echt regelmatig nachtmerries waar ik helemaal in paniek uit wakker schrik😥
Ik heb wel therapie gehad over nachtmerrie rescription etc. Maar dat werkte helaas niet echt bij mij.
Meestal lukt het wel om het weer een beetje van me af te zetten. Maar soms blijven de nachtmerries de hele tijd terugkomen en krijg ik ook soms echt angst om te gaan slapen weer😓
Klik om te vergroten...
Dit lijkt me dus echt heel naar.. Vooral angst hebben om te gaan slapen vanwege nachtmerries. Het is misschien maar beter ook dat ik mijn dromen zelden herinner..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."