Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsINTP-er en eerste LSD gebruiken

INTP-er en eerste LSD gebruiken

48 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ga even poepen, voel echt een stevige keutel opkomen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
@Space Criminal

LSD en psilocybine zijn vrij verschillend en je weet nog niet hoe jij reageert op LSD. Ik zou zeker niet aanraden om meteen maar met 200 ug LSD te beginnen nee. Ook niet als je best veel nodig hebt bij truffels. Begin anders met een dikke 100 ug of zo, misschien max 150. Ik heb wel verhalen gehoord - ook hier op het forum - dat mensen die al ervaring hadden met truffels of paddo's, bij hun eerste keer LSD 200 ug of meer namen en toen naar verrast werden van de drukke onophoudelijke gedachteactiviteit en stimulatie. LSD is hier namelijk heel anders in dan psilocybine.

En of iets voldoende voldoening geeft is natuurlijk ook grotendeels eigen interpretatie.


@Neo-Shulginist

Ik heb nog even wat informatie en video's over entropie opgezocht en wil zeker niet beweren dat ik het nu echt goed begrijp, maar ik begrijp nu beter wat je bedoelde met dat er meer chaos is in de zin van dat verschillende delen van het brein meer willekeurige connecties met elkaar aangaan en dat wij dan zelf door dat te zien andere invalshoeken krijgen te zien en zo gefixeerde patronen kunnen doorbreken. We scheppen dus zo zelf ook weer orde uit chaos.
Klik om te vergroten...

* Guilty, haha.

Ik was eigenwijs en heb de eerste keer een vrij hoge dosis LSD genomen (165 ug maar er vanuit gaande dat die zegels wat lager uitvielen - hoewel ik nog altijd denk dat dat de meest potente LSD-zegels waren die ik ooit heb gehad - neem ik aan dat het een ug of 150 was). Ik schrok er nogal van toen, vooral het drukke ervan en dat in combi met de duur. Inmiddels ben ik er wel aan gewend en zie ik de charme daarvan maar ik had alleen ervaring met psilocybine en vond het toch wel heel anders.

Ik ga nu regelmatig voor 190 ug ALD-52 maar zou dit voor de eerste keer afraden, zeker omdat ik merk dat het rond dat soort dosissen wat oncontroleerbaarder en sowieso, voor ‘LSD’-begrippen, wel een stukje kwetsbaarder wordt. Dat zal zeker gelden voor 200 ug en hoger. Tussen de 100 en 150 ug lijkt me voor een eerste keer voldoende, je kunt altijd de tweede keer groter uitpakken afhankelijk van hoe gevoelig je erop reageert. :wink:
d
derdedaluniversumLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wow, superveel reacties. Bedankt voor alle tips en suggesties. Gisteren voor het mijn echte trip ervaring meegemaakt. Omdat ik toch een beetje bang was voor de lengte van de LSD trip ben ik toch voor 2cb gegaan. De 2cb die ik gekregen had van mijn dealer stond helaas op de zwarte lijst (blauwe Mickey mouse) maar na het testen bleek het 10-12mg 2cb te zijn.
Hieronder een samenvatting hoe de avond verlopen is.

We waren met 3 personen, Bob, Charley en ik. Bob wilde wel graag LSD doen dus ivm met inwerktijd nam hij 2 uur voor Charley en ik zijn zegel met 220 mcg LSD. Charley nam 10-12mg 2cb en ik nam 15-18mg 2cb.

Na 20 min voelde ik die body high al opkomen zoals ik gewend ben met MDMA. Het blijft echt een vreemd gevoel van opkomen die ik niet heel fijn vind. Mijn hartslag gaat altijd door het dak als ik een amfetamine neem (130BPM) Ik werd onrustig en moest even buiten zitten om te wennen aan mijn nieuwe situatie. Gelukkig kreeg ik mijn hartslag omlaag en begon ik te genieten van de muziek en de Philips hue lampen die steeds van kleur veranderen. Van echte visuals was nog geen sprake maar mijn state of mind was wel al light euforisch.

Het schijnt dat een andere setting de trip kan aanwakkeren en daarom gingen Bob en ik naar buiten. vooral Bob werd een beetje ongeduldig want hij was inmiddels al 2.5 uur aan het wachten. Eenmaal buiten zaten Bob en ik als een stelletje ontsnapte TBSers in pyjama ons suf te lachen om een dikke duif. De zon trok weg, na 15 minuten besloten we weer naar binnen te gaan. "Even op bed liggen" dacht ik. Ik deed mijn ogen dicht en toen ik ze weer open deed zag ik de silhouet van de duif weer op de muur.

"Yes, de visuals zijn er eindelijk" dacht ik. Op aanraden van een ervaren tripper was ik daarna meteen naar het plafond gaan kijken. Het bewoog! Ik meteen Bob erbij halen en die zag het toen ook, en het schilderij....wow wat was die opeens mooi. Charley was intussen gaan gamen en die bleek opeens zonder moeite in de moeilijkste stand iedereen te verslaan!

Dit was allemaal leuk en en prima te doen. Milde visuals en een lacherige bui...totdat de tank lachgas erbij kwam, want dat spul bracht ons naar de volgende dementie. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met lachgas maar met 2cb kon ik dingen met mijn gedachtes doen die ik nooit maar dan ook nooit voor mogelijk hield.

Er gebeurde heel veel dingen die ik niet kan omschrijven maar ik ga de dingen die ik onthouden heb zo goed mogelijk omschrijven.
We hadden heel veel trippy beelden op staan zoals van die infinite loops. Tijdens een lachgas trip kon ik bijvoorbeeld die beelden vervormen zoals ik dat wilde. Een ander moment zij charley: 'you are looking for something right?' waarna ik opeens een grote crosshair op de muur zag die Charley achterna ging. in een andere ballontrip veranderde de kleur van een huelamp naar rood en dat zag ik in de reflectie van mijn ballon. de ballon werd heet, heel heet. het volgende moment was mijn ballon veranderd in een levensechte straalmotor. Ik ging op de grond liggen, toen was de wereld op mij heen opeens een oerwoud. Charley liep langs mij en had het gevoel dat er aarde over mij heen kwam. De blubber droop van mijn handen af. Het was ZO levensecht allemaal.

Al met al was ik achteraf wel blij met de dosis die ik nam omdat ik op mijn eigen momenten kon kiezen wanneer ik tijdelijk iets intens wil meemaken en ik een escape route naar reality wil hebben. Op een bepaald moment in de lachgas trip (want alleen dan ga ik hard) wist ik niet meer wat voor en achter was waardoor ik semi in paniek raakte. Andere momenten dacht ik juist weer, wow hoe zou het zijn als.

Waar ik ook redelijk veel last van had ik dat ik vaak een verklaring wilde zoeken van bepaalde gebeurtenissen die zich daarvoor hadden afgespeeld en minder bezig was met het echt ontdekken van mijzelf. Desalniettemin ben ik blij met deze ervaring en ben nu al aan het nadenken hoe ik de ervaring nog beter kan maken. Het is een soort zoektocht naar jezelf, een quote die ik voornamelijk lees bij LSD aangezien 2CB toch meer visuele verstoringen/ervaringen zijn.

Wat denken jullie? Volgende stap toch LSD? doorgaan met nog hogere dosis 2cb? toch weer 2cb met lachgas? Ik heb namelijk het gevoel dat die combi lachgas 2cb niet bijster goed voor je is en dat misschien ik hetzelfde effect krijg als ik de dosis verhoog. Maarja het voordeel was weer dat die boost naar nieuwe dimensie maar van tijdelijke duur is. Ik was wel zoveel nieuwsgieriger naar de trip MET lachgas dat ik iets te veel genomen heb en daardoor de komende maanden dat spul maar even niet aanraak.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet
m
mod4funLid
01-01-2024, 00:00
#4
Leuk verslag. Ik zou je zeker LSD aanraden, maar wel je vrienden erbij houden. Samen kom je dan in dezelfde sfeer terecht. Misschien niet direct zo sterk beginnen als zij.
Hoe lang duurde je 2-cb trip? 1e keer LSD ben je wel even onderweg.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ik ben ook wel benieuwd hoe je weet dat ALD-52 vervalt naar LSD in water, bron?
Klik om te vergroten...
Goede vraag inderdaad, vooral omdat dit niet overeenkomt met onze test bevindingen.

Een sample van ALD-52, die sinds 2018 in een mix van 4ml 96% alcohol + 6ml water was opgelost, is eind 2022 getest door het lab via HPLC-MS/MS en dit was het resultaat:
  • ALD-52 83 ug
  • LSD 1 ug
  • iso-LSD 0.5 ug
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Proxima zei:
Goede vraag inderdaad, vooral omdat dit niet overeenkomt met onze test bevindingen.

Een sample van ALD-52, die sinds 2018 in een mix van 4ml 96% alcohol + 6ml water was opgelost, is eind 2022 getest door het lab via HPLC-MS/MS en dit was het resultaat:
  • ALD-52 83 ug
  • LSD 1 ug
  • iso-LSD 0.5 ug
Klik om te vergroten...
Inmiddels is er ook een wetenschappelijke studie naar gedaan :wink:

psychedelicreview.com

Study Finds ALD-52, 1P-LSD, and 1B-LSD Are Prodrugs of LSD

Identifying and understanding prodrugs is an essential component of psychedelic drug research.
psychedelicreview.com psychedelicreview.com
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Inmiddels is er ook een wetenschappelijke studie naar gedaan :wink:

psychedelicreview.com

Study Finds ALD-52, 1P-LSD, and 1B-LSD Are Prodrugs of LSD

Identifying and understanding prodrugs is an essential component of psychedelic drug research.
psychedelicreview.com psychedelicreview.com
Klik om te vergroten...
Dank!

Alleen ging mijn opmerking, zoals jij je terecht al afvroeg, over het feit dat ALD-52 in water niet automatisch vervalt naar LSD. :wink:
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Proxima zei:
Goede vraag inderdaad, vooral omdat dit niet overeenkomt met onze test bevindingen.

Een sample van ALD-52, die sinds 2018 in een mix van 4ml 96% alcohol + 6ml water was opgelost, is eind 2022 getest door het lab via HPLC-MS/MS en dit was het resultaat:
  • ALD-52 83 ug
  • LSD 1 ug
  • iso-LSD 0.5 ug
Klik om te vergroten...
En hier het resultaat van 1P-LSD dat ongeveer even lang als de ALD-52 in 4ml 96% alcohol + 6ml water is opgelost:
  • LSD: ~ 32.2%
  • 1P-LSD: ~ 67.8%
Omdat we niet weten wat de samenstelling van deze substantie was voordat het in de oplossing werd opgelost, kunnen we dus niets zeggen over hoe snel, en of de 1P-LSD überhaupt is vervallen in deze oplossing, hooguit dat het dus na 4 jaar nog steeds voor twee derde 1P- LSD is in deze oplossing.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Inmiddels is er ook een wetenschappelijke studie naar gedaan :wink:

psychedelicreview.com

Study Finds ALD-52, 1P-LSD, and 1B-LSD Are Prodrugs of LSD

Identifying and understanding prodrugs is an essential component of psychedelic drug research.
psychedelicreview.com psychedelicreview.com
Klik om te vergroten...
p.s. Dit is volgens mij de originele paper, met public full-text:

https://www.researchgate.net/publication/337378899_Pharmacological_and_biotransformation_studies_of_1-acyl-substituted_derivatives_of_-lysergic_acid_diethylamide_LSD
d
derdedaluniversumLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi allemaal,

Na vele topics doorgelezen te hebben heb ik toch maar besloten om een eigen topic aan te maken omdat geen van de topics hier mijn zorgen beantwoord.

Sinds een aantal jaar ben ik (29 jaar) op een bescheiden manier in aanraking gekomen met harddrugs. Mede dankzij mijn studie neuroscience ben ik er achter gekomen dat niet alle drugs zo toxisch en verslavend zijn als dat mij werd verteld in mijn jeugd. De stap naar het gebruik van mijn eerste drugs MDMA was ook een hele grote en ik had alles met betrekking tot harm reduction tot in detail voorbereid. De optimale dosis, hoeveelheid water, niet combineren, L-tryptofaan, 5HTP, anti-oxidanten, ik had er allemaal over nagedacht.

Omdat mijn nieuwsgierigheid toch altijd de overhand neemt voor wat betreft nieuwe drugs zit ik al lange tijd te overwegen om LSD te proberen. Ik ben alleen heel erg bang dat ik mijzelf verlies in de trip. Bovenstaande laat al zien dat ik een redelijke controlfreak ben en in mijn dagelijkse leven overdenk ik werkelijk alles. De Myers-Briggs type INTP is een bijna perfecte reflectie van mijn persoonlijkheid. Juist omdat LSD heel erg lang kan duren, kan ik het mijzelf het scenario voor mij zien dat terug wil naar het normale en dat ik daardoor in een negatieve spiraal terecht kom.

De eerste MDMA had namelijk een vergelijkbaar resultaat. Ik zat constant na te denken of en wanneer ik iets voelde en uiteindelijk knalde het gevoel erin en moest meteen gaan zitten omdat ik moest wennen aan mijn nieuwe gemoedstoestand. Nu is in mijn geval het gevoel wat komt kijken bij MDMA niet aan de voorgrond aanwezig en kan ik (voor mijn gevoel) terug naar mijn baseline.

Nu heb ik een vermoeden dat bij het gebruik van LSD of andere psychoactieve stoffen, de trip juist veel meer op de voorgrond is en je het minder snel uit kan zetten. Het feit dat het 12 uur duurt doet mij ook nadenken dat je er misschien na 3 uurtjes wel klaar mee bent en je er tegen gaat verzetten. een mogelijke bad trip tot gevolg.
Overigens is LSD niet mijn eerste kennismaking met een psychedelica. Ik heb twee keer 2CB geprobeerd maar beide keren zag ik niet de gewenste kleuren en vervormingen waar ik naar opzoek was. Waarschijnlijk omdat ik heel erg conservatief was met mijn dosis. De eerste keer nam ik 11-15mg en de tweede keer 20-24mg al was de tweede keer vrij kort na de eerste.
Ook lachgas heb ik afgelopen tijd regelmatig gebruikt en daar kreeg ik een aantal keer redelijk wat closed eyes visuals en diepgaande gedachtes die bovendreven. Lachgas was voor mij een veel lagere drempel omdat het effect maar heel kort is.

Nu ik de uiteenzetting van mijn persoonlijkheid en drugsgebruik heb gedeeld is mijn vraag aan jullie:
i) Is LSD aan te raden
ii) Welke dosis
iii) Is LSD op enig manier te vergelijken met lachgas en als je lachgas geweldig vindt zal ik LSD dan ook leuk vinden.
iv) Zijn er mede INTP-ers die beslissingen ook erg overdenken en/of control freak zijn die (psychedelische) drugs gebruiken en dit in hun trip weten los te laten.
L
Lightbloom97Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi derdedaluniversum,

Ik kan een aantal vragen voor je beantwoorden uit mijn eigen ervaringen. Jou vraag is LSD aan te raden? Mijn antwoord absoluut je gaat " reizen " maken en dingen zijn waarvan je nieteens wist dat ze bestonden, verder een triptijd kan varieren in mijn geval duurde de trip maar zo'n 6 uur en het belangrijkste van alles is laat het over je heen komen, als je je gaat verzetten komt er alleen maar narigheid van. Mijn dosis die ik heb genomen was 150 mcg

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen,

Lightbloom97
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goed dat je zo voorbereid te werk gaat. Dat zien we hier vaker niet dan wel.

i) Moeilijk te zeggen of LSD is aan te raden. Natuurlijk is LSD een ongelofelijke ervaring die je nog lang zal nablijven, maar het controlfreak punt wat je maakt is wel een issue. Psychedelica versterkt je gedachten en emoties zeer sterk en zoals je al zei zal je verzetten tegen de trip het allemaal alleen nog maar moeilijker maken voor je.

ii) Als je dan wel besluit LSD te proberen, dan raad ik persoonlijk beginners meestal 70 tot 100 microgram aan. Wil je minder risico op een zogenaamde net-niet trip, dan kun je beter tegen de 100 aan gaan zitten of zelfs nog wat meer. Wil je toch echt voorzichtig aftasten, dan beter 70 of misschien zelfs nog minder. Maar dan heb je dus grote kans op een net-niet trip, terwijl je de bodyload vaak wel erg bewust meemaakt. Dit wordt soms als vrij vervelend ervaren door mensen.

iii) LSD is niet vergelijkbaar met lachgas nee. Lachgas is een dissociatief en geeft een heel ander effect dan de psychedelische trip die LSD geeft. Je kunt er beide flink mee van de wereld zijn, maar ze zijn toch gewoon totaal verschillend.

iv) Ik heb zelf ook wat controlfreak eigenschappen (of mijn persoonlijkheid onder de noemer INTP'er zal vallen weet ik niet, niet bekend mee), al zou ik mezelf hier niet extreem in noemen. En in mijn geval hebben psychedelica mij juist ook geholpen om te leren die controle los te laten. Maar... als je echt héél erg een controlfreak bent en niets mag anders gaan dan dat jij het in je hoofd hebt, dan raad ik trippen wel af. Want je loopt gewoon tegen dit issue aan als je bezig gaat met psychedelica. Je zult een bepaalde mate van loslaten moeten praktiseren. De controle loslaten dus.


Verder ook al eens nagedacht over truffels of paddo's? Dan heb je een trip die half zo lang duurt als die van LSD, dus neem je in dat opzicht minder risico. Eerste paddo/truffel trips zijn meestal ook nog wel vrij luchtig en dus goed te handelen.

En wat zijn je plannen qua gezelschap? Met anderen of alleen? Eerste keren met zowel LSD als truffels/paddo's zou ik eigenlijk aanraden om niet meteen alleen te gaan trippen. Het is waarschijnlijk veel vreemder dan je had verwacht en dan is het wel fijn om even terug te kunnen vallen op anderen die met je meedoen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je kunt het chaos noemen. Ik noem het liever spontaniteit. :) Spontaniteit is een intuïtief handelen zonder eerst na te denken over de uitkomst van dat handelen. En ik ben zelf eigenlijk van mening dat chaos hier niet de juiste term is. De spontaniteit is namelijk (imo) nauw verbonden aan schoonheid. De manier waarop je beweegt, waarop je ervaart, voelt en ziet. In schoonheid is een zekere orde. Het is dan wel niet de orde van het rationele verstand, maar het is ook niet bepaald chaos denk ik. Je ziet die orde bijvoorbeeld ook overal terug in de natuur. Er is een soort mathematische schoonheid.

Bij zo iemand als Carhart-Harris vraag ik me altijd af of hij zelf ook trip-ervaring heeft, of dat hij het allemaal slechts als een buitenstaander observeert. En daar zou niets mis mee zijn, maar ik denk dat je dan nooit zal leren wat trippen echt is. Net zoals je door een leven lang bijvoorbeeld de smaakpapillen van de tong bestuderen nooit zult leren wat de eigenlijke ervaring van proeven is.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#14
derdedaluniversum zei:
De Myers-Briggs
Klik om te vergroten...
Al wordt de Myers-Briggs soms nog toegepast voor sollicitaties staat deze persoonlijkheidstest bekend om zijn zwakke empirische onderbouwing en gebruik van wordt meestal afgeraden. Beter kun je de big five toepassen mocht je al waarde hechten aan persoonlijkheidstesten.
derdedaluniversum zei:
Ik heb twee keer 2CB geprobeerd maar beide keren zag ik niet de gewenste kleuren en vervormingen waar ik naar opzoek was.
Klik om te vergroten...
2C-B lijkt mij een meer geschikt psychedelica / 5HT2A receptor agonist dan LSD voor iemand die angst ervaart om controle kwijt te raken. Anders experimenteer je nog een beetje met 2C-B ter indicatie of LSD iets voor jou is.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind die Myers-Briggs ook maar een benadering, maar ik kom ook altijd uit op INTP. Ik denk juist met dat soort persoonlijkheid dat je veel kunt hebben aan trippen.

Ik zou wel eerder truffels aanraden. Ik schreef het net ergens anders, maar ik vind het zo fijn dat truffels introspectie geven op een emotionele manier. Iets dat me nuchter niet lukt, want veel te rationeel. En als je een beetje hetzelfde bent als ik, heb je er misschien ook wel iets aan.

Maar als je gewoon op zoek bent naar visuals, neem gewoon LSD en houd wat benzo's bij de hand mocht je een beetje willen terugkeren naar de aarde. Truffeltrips duren wel korter dan LSD-trips. Je kunt ook voor 4-ho-MET gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Portobello zei:
Ik zou wel eerder truffels aanraden. Ik schreef het net ergens anders, maar ik vind het zo fijn dat truffels introspectie geven op een emotionele manier. Iets dat me nuchter niet lukt, want veel te rationeel. En als je een beetje hetzelfde bent als ik, heb je er misschien ook wel iets aan.
Klik om te vergroten...
Ja en truffels zijn ook wat minder intens qua gedachten activiteit. LSD is vooral denken, althans voor mij tenminste.

Portobello zei:
Maar als je gewoon op zoek bent naar visuals, neem gewoon LSD en houd wat benzo's bij de hand mocht je een beetje willen terugkeren naar de aarde.
Klik om te vergroten...
Echt visueel wordt LSD vaak pas als ik meer naar de 150 microgram ga. Soms zijn 100 ug trips niet eens zo heel visueel en is het vooral een mentale trip. Dat is mijn ervaring, maar je hoort dit wel vaker.

Truffels (en paddo's dus) zijn al sneller visueel op lagere doseringen. Ook iets wat ik wel vaker zie bij en hoor van mensen. Op die manier kun je het wat voorzichtiger aftasten en heb je inderdaad ook niet meteen zo'n lange trip.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
De functie van LSD is juist even de rationele controle loslaten om op die manier in contact te staan met het emotioneel deel van het bewustzijn. Je schrijft dat je neuroscience studeert, dus dan word je er vast blij van als ik je even doorverwijs naar een belangrijke theorie van een leidend onderzoeker in het veld: Robin Carhart-Harris van Imperial College London.

(Sorry voor de anderen, ik maak dit even iets technischer)

Carhart-Harris stelt dat het brein in ongereguleerde staat volledig chaotisch is. Hij heeft ook een grootheid voor de mate van chaos: entropie. In zijn theorie Entropic Brain: a Theory of Concious states zegt hij dat ons brein de aandacht stuurt door middel van het Default Mode Network.
Op het moment dat we volledige rationele controle hebben, dan is de entropie 0, en stuurt het Default Mode Network precies de aandacht die we hebben met ons brein.

Het interessante is dat psychedelica de hoeveelheid activiteit in het Default Mode Network verminderen. Daardoor is het brein minder goed in staat de rationele controle te behouden over het brein. Het resultaat is een chaotisch brein (entropie = 1) dat constant allerlei willekeurige verbindingen in het brein laat afvuren. Hierdoor gaan verschillende hersendelen met elkaar communiceren die normaal gesproken van elkaar gescheiden zijn. Een illustratief voorbeeld hiervan is dat sommige mensen kleuren proeven of geluiden zien. Maar er zijn allerlei connecties mogelijk, want de chaos is compleet. Veel vaker komt het voor dat je je bewust wordt van gevoelens die je eerst alleen nog maar gevoeld had, of die onbewust de cognitie aanstuurden.

Door die chaos in het brein ontstaat er tijdens de trip verwarring. Dit wordt in de volksmond ook wel 'mindfuck' genoemd. Je snapt even niet meer wat er allemaal aan de hand is. Maar die verwarring kan juist heel functioneel zijn. Want daardoor ga je vastgeroeste concepten in het brein herdefiniëren. Dat gebeurt in de laatste fase van de trip. Je gaat nadenken over al die rare, irrationele gedachtes die je hebt gehad. Dat geeft de ruimte om nieuwe geloofsystemen te introduceren, en dat is precies de potentiële kracht van psychedelica: dat je tot nieuwe inzichten kunt komen.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2014.00020/full
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat betreft de werkingsduur van LSD. Dat schrikt veel mensen af, maar ik vind dat juist super fijn. Je krijgt de tijd om langzaam te wennen aan de verschillende fases in de trip. Je bent ook niet 12 uur keihard aan het trippen. Het is een glijdende schaal van eerst steeds harder, dan een plateau met piekeffecten, die daarna langzaam weer afnemen.

Ongeveer een half uur na inname begin je de eerste effecten te voelen. Vaak voelt je lichaam wat losser; alsof het van elastiek is. Sommige mensen gaan gapen en anderen hebben het gevoel dat ze een natte scheet moeten laten. Er kan ook wat ongemak ontstaan in de buikstreek.

De visuele effecten beginnen meestal heel subtiel een uur na inname. Dan gaat het om verhoogd kleurcontrast en licht bewegende schaduwen.

Twee tot 2,5 uur na inname bereik je de piekeffecten van de trip. De verwarring is op zijn hoogtepunt; je snapt soms niet meer zo goed hoe je je moet gedragen in een sociale context. Het gevoel voor tijd is volledig verdwenen. Een uur lijkt een minuut en een minuut lijkt een uur te duren. Je kunt een heel pallet aan visuele effecten meemaken: color bleeding, pattern recognition enhancement, traces, drifting, check voor even Psychonautwiki want zij hebben een heel complete indeling gemaakt van de visuele effecten, plus GIF-jes die je laten zien hoe dat er ongeveer uitziet:
https://psychonautwiki.org/wiki/LSD

Het plateau met de piekeffecten duurt ongeveer 4 uur. Zes uur na inname begin je te merken dat de visuele effecten wat beginnen af te nemen. De verwarring wordt wat minder.

8 uur na inname kan je een beetje moe worden, maar je kunt nog niet slapen. Je hebt nog wel visuele effecten maar die worden snel minder. Dit is de contemplatie-fase, waarin je dus gaat nadenken over wat je allemaal hebt meegemaakt. Je begint je trip te verwerken. Deze fase duurt 2 - 4 uur, een beetje afhankelijk van de dosering die je hebt genomen en of je misschien je dosis in één keer of in twee keer hebt ingenomen.

12 uur na inname kun je weer slapen, hoewel dat nog wel een beetje lastig gaat. Je hebt dan vaak nog wel felgekleurde en ongelooflijk complexe en snelbewegende closed-eye visuals. De slaap lijkt wel een beetje verstoord te zijn. De volgende dag word je vaak een beetje moe wakker. Maar ik voel me na een trip ook vaak 10 kilo lichter. Alsof er een hele last van mijn schouders is gevallen. Ik voel me dan emotioneel helder en in control, maar dus wel een beetje uitgeblust.

Al met al moet je dus wel echt even twee dagen in je agenda blokken voor een goede LSD-trip. Je moet er echt even de tijd voor nemen. Maar dat is dus ook wel fijn. Je neemt echt even een weekend de tijd om even het rationele planmatige dagelijkse leven los te laten, en even volledig in contact te staan met jezelf en de omgeving.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat betreft de dosering: ik zou gaan voor ergens tussen de 100 en 200 microgram. Sowieso kun je eigenlijk niet preciezer dan dat doseren want het gaat om zulke kleine hoeveelheden uit een illegaal circuit. Daar kun je niet meer controle over uitoefenen.

Met een dergelijke dosering maak je wel de volledige effecten mee van LSD. Maar je maakt (als het goed is) geen volledige ego-dood (ego-dissolution) mee. De effecten zouden wat dat betreft wel handelbaar moeten zijn.

Neem wel uitgebreid de tijd om een perfecte locatie uit te zoeken: eentje waar je binnen kunt zitten maar waar je ook naar buiten kunt gaan, met alleen maar mensen in de buurt die je vertrouwt, die weten dat je LSD op hebt en ook weten hoe ze deëscalerend kunnen optreden in het geval dat je een beetje angstig bent. Oftewel: houd er een nuchtere tripsitter bij die ervaring heeft met tripsitten en die je kent.

Wees ook heel kritisch op je eigen gemoedstoestand. Als je gestrest bent of om een andere reden niet zo lekker in je vel zit, wees dan bereid om de trip op het allerlaatste moment af te blazen. Je hebt altijd nog de kans om een ander moment uit te kiezen. Als je zo kieskeurig bent dan is de kans ook het grootst dat je een fijne en constructieve ervaring meemaakt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Je kunt het chaos noemen. Ik noem het liever spontaniteit. :)
Klik om te vergroten...

De term entropie is gebaseerd op hersenscans van mensen die psilocybine toegediend kregen. Daarop was duidelijk te zien dat er een enorme toename is in de connectiviteit in het brein. Zie de afbeelding hieronder. Aan de rand van de cirkel zie je alle verschillende hersendelen in verschillende kleuren, de lijnen zijn connecties met andere hersendelen.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsif.2014.0873

(Ik vermoed verder dat Robin Carhart-Harris zelf ook wel wat psychedelische ervaring heeft. Maar ik vind dat verder niet heel relevant want zijn rol is wetenschappelijk en niet empirisch. Aangezien hij wetenschapper is zou ik het ook wel slim vinden om verder te zwijgen over eigen ervaringen want je wordt al snel beschuldigd van een bias.)

psilocybin-connectivity.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."