Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHormoon(vrije) anticonceptie - dringende hulpvraag🤪🩸🩸

Hormoon(vrije) anticonceptie - dringende hulpvraag🤪🩸🩸

76 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik gebruik geen anticonceptie meer en ik wil nooooit meer hormonen. Ik werd er helemaal gek van. Zowel mentaal als lichamelijk ging ik er zo slecht op.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeqwyar zei:
Vasectomie kan je overwegen maar dan is er een kans als je wel kinderen wil dat de herstel operatie mislukt. Anders de andere gaatjes gebruiken hihi 🤭 of met condoom of speeltjes
Klik om te vergroten...
Oprecht wel t overwegen waard ja. Zo niet nu, dan wel later.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi!

Ik snap dat dit misschien meer op het viva-forum terecht hoort. Maar het gaat wel degelijk over middelen in je lijf stoppen en ik twijfel enorm. Daarnaast heb ik daar geen account, hier wel🤪

5 jaar geleden ben ik van de pil overgestapt naar de koperspiraal. Ik ben niet principieel tegen de pil, maar had zelf wel erg veel last van de extra hormonen. Sinds ik hormoonvrije anticonceptie gebruik ben is mijn emotieregulatie veel beter, voel ik me meer mijzelf en ben ik voorspelbaarder in mijn cyclus. Ik zou dus erg graag hormoonvrije anticonceptie blijven gebruiken, maar aan deze spiraal zitten ook veel nadelen:
- Extreme bloedingen Ik heb PCOS. Dit is een hormoonaandoening bij vrouwen, wat ook deels mijn heftige reactie
- Veel heftigere fysieke pijn vlak voor en tijdens mijn menstruatie. Dit is in de afgelopen jaren steeds meer geworden en kan deels door de koperspiraal komen… Inmiddels is het zo erg dat er dagen zijn dat ik écht thuis moet werken of me zelfs ziek moet melden. In principe “onderdrukt” anticonceptie met hormonen dit enkel, wat dus helemaal geen oplossing is voor het probleem is… maar misschien wel comfortabeler.
- Ik kan mijn menstruatiecup eigenlijk niet meer gebruiken. Ik vind tampons en maandverband eigenlijk echt vreselijk. Het is gewoon slecht voor je vagina (dit merk ik ook meteen) en met mijn hoeveelheid bloedverlies lek ik eigenlijk standaard door, ook al vervang ik het ieder uur. Ik kan je vertellen dat het niet zo grappig is om op je werk jezelf en je (onderbroek) te moeten uitwassen en de douche lijkt alsof er een moord is gepleegd. Daarom, en voor t milieu, gebruik ik al heel lang een menstruatiecup. Echter is inmiddels uit onderzoek gebleken dat dit best onverstandig is met een spiraal: deze kan door de vacuum verschuiven of zelfs loskomen. Omdat ik de combi al een lange tijd gebruikte toen dit bekend werd heb ik het laten checken, bij mij zat gelukkig alles goed. Maar bij een nieuwe spiraal kan ik dit risico niet nemen. Ik heb overigens ook menstruatieondergoed en dat werkt ook goed, maar is voor mij echt een toevoeging omdat ik soms zelfs door de cup heenbloed (besef🙄). “Enkel” deze gebruiken gaat ‘m dus ook niet worden…

Vrijdag heb ik een afspraak bij de dokter omdat mijn spiraal eruit moet. Ik zou dus heel graag hormoonvrije anticonceptie willen waarbij ik m’n cup ook nog kan gebruiken… Maar zoveel opties zijn er niet. Ben dan ook erg nieuwsgierig of jullie nog minder bekende anticonceptiemiddelen kennen waar ik nog niet aan heb gedacht. Wat ook nog meeweegt: ik word komend jaar 28. Ik ben nu nog niet toe aan kinderen en weet niet of ik dat ooit zal zijn, maar ik wil ook niet te lang aan iets vast zitten mochten ik en mijn partner wél kinderen willen. Mijn lichaam heeft best lang moeten “herstellen” van dagelijks hormoonzooi slikken. PCOS maakt je ook minder vruchtbaar (veel minder, in mijn geval) dus ik ben ook bang dit nog lastiger te maken…
Duuuuuus wil ik ook graag jullie ervaringen, meningen en adviezen horen! Geen idee of ik er iets mee doe, maar hoe meer info hoe beter!

Ik sluit graag af met dit feit:
De laatst ontwikkelde mannenpil werd afgewezen omdat sommige “mannen” er “moody” van werden.
Laat dat even op je inwerken😘
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vrouw gebruikt pil.
Maar ervaart er toch ook wel vaak hormonale klachten van
P
PistooltjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Condoom. (It sucks I know) 🤣
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pistooltje zei:
Condoom. (It sucks I know) 🤣
Klik om te vergroten...
Tsja… weet ik niet. Is ook maar een stigma.
Waarom deze en waarom vind je dat het suckt?
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hier sinds een jaar of 5 ook gestopt met de anticonceptiepil omdat ik niet het risico wilde lopen dat de pil mogelijk mijn mentale issues zouden verergeren.

Nu condooms als voorbehoedsmiddel🤓

Vind zonder condoom persoonlijk fijner maar heb dit liever dan al die hormonen in m’n lichaam.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Spyro zei:
Ik gebruik geen anticonceptie meer en ik wil nooooit meer hormonen. Ik werd er helemaal gek van. Zowel mentaal als lichamelijk ging ik er zo slecht op.
Klik om te vergroten...
Same! Heb pil en nuvaring gehad en van beiden écht veel last gehad. Hormonale anticonceptie vind ik daarom geen optie meer voor mezelf. Daarna met tevredenheid een paar jaar een koperspiraal gehad, maar m’n lijf vond dat niet zo leuk en heeft hem er meermaals weer uitgegooid…
Een vriendin is ongewenst zwanger geworden met het temperatuurmeten (en dit hoor ik vaker gebeuren), dus is wat mij betreft ook geen optie.

Echt een dilemma en gewoon super irritant dat alle opties eigenlijk gewoon niet ideaal of ronduit kut zijn 😅. Over een paar jaar mag mijn vriend zich mooi laten steriliseren 😉
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Torchic zei:
Vind zonder condoom persoonlijk fijner
Klik om te vergroten...

Dat is het zo.
Maar gelukkig bestaan tegenwoordiger ook ultra dunne.
Niet die dikke fietsbanden van de Etos voor 10 voor 1 euro
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pompoen zei:
Over een paar jaar mag mijn vriend zich mooi laten steriliseren 😉
Klik om te vergroten...
M’n vrouw heeft jaren de pil gebruikt, later een mirena spiraal.
Na 2 gezonde kinderen besloten om me te laten steriliseren. Geen spijt van.

Kon m’n vrouw stoppen met die hormonen.
Maar…..toen werd ze zeer onregelmatig en heftig ongesteld.
Uiteindelijk heeft ze nu al een tijd een prikpil en dat bevalt haar eigenlijk heel erg goed.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Zeehond als ik dit mag vragen, duurde het lang voor ze weer vruchtbaar was na de spiraal?

Het gedeelte van de sterilisatie, dat is de reden waarom ik het eerder bij mezelf zou laten doen dan bij men vriend, anders heb ik nog last van men menstruatie. Alleen is het bij de vrouw niet omkeerbaar en bij de man volgens mij wel
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
Cath-R-Ella zei:
@Zeehond als ik dit mag vragen, duurde het lang voor ze weer vruchtbaar was na de spiraal?
Klik om te vergroten...
Sorry voor m’n onduidelijkheid…
Ze gebruikte eerst de pil, toen bewust gestopt een paar maanden en werd ze zwanger van de eerste.
Daarna mirena spiraal en toen we graag nog een 2e kindje wilden (🙏) gestopt en binnen een paar maanden zwanger van de tweede geworden. Dus dat duurde niet lang.
Na de 2e zwangerschap weer elke 5 jaar een mirena spiraal.
Inmiddels zo’n 2 jaar prikpil en ik ben 8 jaar geleden gesteriliseerd.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spyro zei:
Ik gebruik geen anticonceptie meer en ik wil nooooit meer hormonen. Ik werd er helemaal gek van. Zowel mentaal als lichamelijk ging ik er zo slecht op.
Klik om te vergroten...
Wilt dit zeggen dat "als het gebeurt, gebeurt het"?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jaaaa ik heb ook heul veul vrouwen in mijn omgeving die heeeeelemaal geen last of juist baat hebben bij hormonale anticonceptie. Daarnaast heeft het de vrouwenbeweging meer gebracht dan het vrouwenkiesrecht gebracht- dus een tegenstander ben ik zeker niet.
Het frustreert me gewoon enorm dat er geen optie is waar ik win: of de mentale ongemakken zijn enorm, of de fysieke.

Fijn en vervelend tegelijk om vergelijkbare ervaringen te lezen! Je voelt je soms zo “gek” omdat er weinig over gesproken wordt… Maar precies niks is gek natuurlijk.

Spyro zei:
Ik gebruik geen anticonceptie meer en ik wil nooooit meer hormonen. Ik werd er helemaal gek van. Zowel mentaal als lichamelijk ging ik er zo slecht op.
Klik om te vergroten...
Gebruik je nu helemaal niks meer? Ook geen condoom bv?

Torchic zei:
Hier sinds een jaar of 5 ook gestopt met de anticonceptiepil omdat ik niet het risico wilde lopen dat de pil mogelijk mijn mentale issues zouden verergeren.

Nu condooms als voorbehoedsmiddel🤓

Vind zonder condoom persoonlijk fijner maar heb dit liever dan al die hormonen in m’n lichaam.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is natuurlijk een afweging. Gisteren ook even met m’n vent gesproken, hij zou het ook helemaal geen probleem vinden mocht m’n keuze daarop vallen.

Pompoen zei:
Same! Heb pil en nuvaring gehad en van beiden écht veel last gehad. Hormonale anticonceptie vind ik daarom geen optie meer voor mezelf. Daarna met tevredenheid een paar jaar een koperspiraal gehad, maar m’n lijf vond dat niet zo leuk en heeft hem er meermaals weer uitgegooid…
Een vriendin is ongewenst zwanger geworden met het temperatuurmeten (en dit hoor ik vaker gebeuren), dus is wat mij betreft ook geen optie.

Echt een dilemma en gewoon super irritant dat alle opties eigenlijk gewoon niet ideaal of ronduit kut zijn 😅. Over een paar jaar mag mijn vriend zich mooi laten steriliseren 😉
Klik om te vergroten...
Pffff ja, ik zou die temperatuur methode ook alleen als toevoeging doen denk ik. Maar niet “alleen” op vertrouwen, altijd met een andere methode.

Zeehond zei:
Sorry voor m’n onduidelijkheid…
Ze gebruikte eerst de pil, toen bewust gestopt een paar maanden en werd ze zwanger van de eerste.
Daarna mirena spiraal en toen we graag nog een 2e kindje wilden (🙏) gestopt en binnen een paar maanden zwanger van de tweede geworden. Dus dat duurde niet lang.
Na de 2e zwangerschap weer elke 5 jaar een mirena spiraal.
Inmiddels zo’n 2 jaar prikpil en ik ben 8 jaar geleden gesteriliseerd.
Klik om te vergroten...
Jij ook bedankt voor t delen! Interessant om juist een omgekeerde ervaring te lezen.

Maar met andere woorden… de heilige graal is nog door niemand hier gevonden.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cath-R-Ella zei:
Alleen is het bij de vrouw niet omkeerbaar en bij de man volgens mij wel
Klik om te vergroten...
De ingreep bij vrouwen is pittiger dan bij mannen.
Het is omkeerbaar, maar kans dat het weer gaat werken is klein.
Ik heb echt een serieus gesprek met een arts gehad voor de ingreep of ik wel zeker wist dat ik dit ging doen. Prima dat ze dit doen.

Ik vond dat het mijn beurt was nadat zij telkens anti conceptie had gebruikt al die jaren.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spyro zei:
Ik gebruik geen anticonceptie meer en ik wil nooooit meer hormonen. Ik werd er helemaal gek van. Zowel mentaal als lichamelijk ging ik er zo slecht op.
Klik om te vergroten...
🫶🏻🫶🏻🫶🏻
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeehond zei:
M’n vrouw heeft jaren de pil gebruikt, later een mirena spiraal.
Na 2 gezonde kinderen besloten om me te laten steriliseren. Geen spijt van.

Kon m’n vrouw stoppen met die hormonen.
Maar…..toen werd ze zeer onregelmatig en heftig ongesteld.
Uiteindelijk heeft ze nu al een tijd een prikpil en dat bevalt haar eigenlijk heel erg goed.
Klik om te vergroten...
Voor sommigen werken die hormonen juist wel inderdaad. Fijn dat dit haar goed bevalt 😊
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Dat is het zo.
Maar gelukkig bestaan tegenwoordiger ook ultra dunne.
Niet die dikke fietsbanden van de Etos voor 10 voor 1 euro
Klik om te vergroten...
Klopt haha!

Tijdens de zwangerschap natuurlijk geen condooms hoeven te gebruiken dus dat was fijn haha!😏
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
9BFB354F-0471-42C3-8470-584F67BF410C.jpegFF12E7F4-EFCC-47B9-9BA1-A8ED45F61003.jpeg

https://www.researchgate.net/publication/384572785_Beyond_Birth_Control_The_Neuroscience_of_Hormonal_Contraceptives

Toevallig op m’n tijdlijn vandaag…
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
De bedrijven in kweste:

Bekijk bijlage 62498
Klik om te vergroten...
Masturberen telt niet!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."