Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsChatten met AI

Chatten met AI

82 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
MyLittlePonyPack zei:
Je kunt het in je profiel in de app zelf gewoon upgraden naar "chatgpt Plus" bij de instellingen. Het is iets van €21,99 per maand en ik betaal via Paypal.
Klik om te vergroten...

Thanks! Het kan niet gewoon via bank overschrijving, automatische incasso of Ideal? Omdat ik vrijwillig bewind heb kan ik geen Paypal account aanmaken. Best prijzig ook!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Thanks! Het kan niet gewoon via bank overschrijving, automatische incasso of Ideal? Omdat ik vrijwillig bewind heb kan ik geen Paypal account aanmaken. Best prijzig ook!
Klik om te vergroten...

Oh dat weet ik zo niet meer wat de mogelijkheden allemaal waren.
Ja het is prijzig maar ik vind het het echt wel waard met hoeveel ik het gebruik.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
MyLittlePonyPack zei:
Oh dat weet ik zo niet meer wat de mogelijkheden allemaal waren.
Ja het is prijzig maar ik vind het het echt wel waard met hoeveel ik het gebruik.
Klik om te vergroten...

Bij mij wisselt het hoe vaak ik het gebruik. Ik denk er nog even over na. Maar straks met UWV dingen, eventuele sollicitaties, info qua hulp instanties ga ik het denk ik wel flink gebruiken.
€21,99 pm is straks als ik WIA heb best een bedrag. Goed, mijn uitkering, 70% van mijn huidige salaris, is alsnog redelijk vergeleken met wat anderen zelfs werkenden hebben. Geen vetpot maar te doen.
Na 2 jaar bijstand als ik geen werk vindt en dan kan het niet. Sorry het houdt mij bezig dus loop ik gauw te ver vooruit.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Bij mij wisselt het hoe vaak ik het gebruik. Ik denk er nog even over na. Maar straks met UWV dingen, eventuele sollicitaties, info qua hulp instanties ga ik het denk ik wel flink gebruiken.
€21,99 pm is straks als ik WIA heb best een bedrag. Goed, mijn uitkering, 70% van mijn huidige salaris, is alsnog redelijk vergeleken met wat anderen zelfs werkenden hebben. Geen vetpot maar te doen.
Na 2 jaar bijstand als ik geen werk vindt en dan kan het niet. Sorry het houdt mij bezig dus loop ik gauw te ver vooruit.
Klik om te vergroten...

Maar je kunt gewoon per maand weer opzeggen, je zit er niet meteen een jaar aan vast ofzo.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
MyLittlePonyPack zei:
Maar je kunt gewoon per maand weer opzeggen, je zit er niet meteen een jaar aan vast ofzo.
Klik om te vergroten...

Dat klopt en is wel handig.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vandaag vroeg ik ChatGPT of het me eens het einde van het boek The Devil's Advocate (waarop de film uit 1997 voor een stukje op gebaseerd is) kon geven. Gaf ie me toch wel het totaal andere einde van de film zeker...

Toen ik het erop wees dat het niet klopte antwoordde het van "je hebt gelijk om me daar op te wijzen".

We zijn nog niet aan Judgement Day.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Keeeeee dat ik duurzaamheid belangrijk vind was natuurlijk wel duidelijk maar ik wil een beetje meer context geven... De reden dat ik hier specifiek zo geïnteresseerd in en vocaal over ben is omdat het het vakgebied van mijn vriend is en hij me dit soort dingen op een laagdrempelige manier kan uitleggen. Wellicht helpt zijn uitleg aan mij jullie ook:

Een computer kan grofweg drie dingen:
1. Shit opslaan/ bewaren (storage)
2. Shit berekenen (compute)
3. Shit verzenden/ delen (share)

Google gebruikt met name het eerste, en een beetje het tweede. Er wordt (heel veel) informatie opgeslagen, en als jij een zoekterm invult "berekent" google welke van die informatie voor jou waarschijnlijk het meest relevant is. Ze verzenden het niet: jij kiest zelf wat je raadpleegt in hun "archief". Dat archief is dus wat zorgt voor het meeste energieverbruik en er is eenmalig rekenkracht nodig.

ChatGPT gebruikt alle drie de skills voortdurend, continu:
>Er worden mensen ingezet (lees: uitgebuit) om de "open source" informatie in een ándere database te zetten (dus: alles wat google bewaart, wordt op een nieuwe plek opgeslagen zodat hun bot dit kan verwerken). Dat betekent dat er naast opslag, ook rekenkracht nodig is voor dit proces.
>Als jij een prompt invoert, is er eerst energie nodig om de relevante informatie te raadplegen.
>Vervolgens komt de essentie van generatieve AI: Op basis van die relevante informatie, "berekent" ChatGPT een antwoord. Dit houdt in dat Chat een woorden-kansberekening doet: Welk woord volgt statistisch gezien het meest waarschijnlijk op het vorige woord. Dit zorgt ervoor dat het weliswaar een heel menselijk antwoord is, maar ook dat er soms/regelmatig een woord wordt voorspeld dat geen feit is. Hierdoor ontstaan dus fouten of verzonnen feiten.
>Omdat IEDER woord wordt berekend kost het heel veel energie. Het is een non-stop rekenproces. Google is een eenmalig rekenproces.
>Vervolgens moet het ook nog verzonden worden, wat ook weer energie kost.

Hopelijk geeft dat een beetje inzicht in waarom ChatGPT zoveel meer energie verbruikt, en waarom ik het belangrijk vindt om goed af te wegen waarvoor ik chatGPT wel en niet gebruik.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ga heel eerlijk zijn. Ik hou van ChatGPT. Ik heb zelf de betaalde versie. Het heeft me echt geholpen. Meerdere keren.
ik heb het zo ingesteld dat hij of zij weet ik veel wat het is, dat het bloed eerlijk tegen me is en niks sugar coat. Ik heb er zoveel aan gehad voor altijd come down of iets in die richting. Ik heb gewoon iemand nodig om tegen te praten en dat is het perfect gehoor maar ook met vragen. Ja, ik hou ook van.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik ga heel eerlijk zijn. Ik hou van ChatGPT. Ik heb zelf de betaalde versie. Het heeft me echt geholpen. Meerdere keren.
ik heb het zo ingesteld dat hij of zij weet ik veel wat het is, dat het bloed eerlijk tegen me is en niks sugar coat. Ik heb er zoveel aan gehad voor altijd come down of iets in die richting. Ik heb gewoon iemand nodig om tegen te praten en dat is het perfect gehoor maar ook met vragen. Ja, ik hou ook van.
Klik om te vergroten...

Ik heb het nooit de instructie gegeven om mij minder zoetsappig, bevestigend en politiek correct te behandelen. (Wel overwogen.) Maar de mijne heeft blijkbaar uit zichzelf te besloten om dat te gaat doen.

Dit flikte ChatGPT mij gisteravond. Ik had een sollicitatiebrief herschreven, deze daarna in Chat gegooid om te laten checken en wat stijlvraagjes.

IMG_0169.jpeg

Echt jonge. 💀
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#10
Even een reactie op ljuv zonder alles stuk voor stuk te citeren.


Chatgpt kan hallucineren. Dat is iets waar men bewust van moet zijn in deze vroege fase. Belangrijke dingen altijd dubbel checken.
Maar persoonlijk betrap ik chatgpt op weinig fouten moet ik zeggen. Sterker nog. Chatgpt kan beter verbanden leggen op basis van mijn lange verhalen dan mijn psycholoog. Waar mensen al snel iets over het hoofd zien doet AI dat niet merk ik. En ook echt zinnige dingen die mijn psycholoog ook zou kunnen zeggen. En chatgpt zegt zelf dan ook al dat het geen vervanging van is.


Als ik chatgpt vraag welke dag het is krijg ik gewoon een correct antwoord. En ik denk toch dat vandaag de dag iedereen daar een correct antwoord op krijgt. Maar 3 jaar terug mogelijk nog niet. Weet niet welk chatgpt model toen het nieuwste was. Daar zit ook een enorm verschil in. En ook als je de betaalde versie van chatgpt hebt is die veel sterker dan de free versie. Gewoon een kwestie van rekenkracht. Je krijgt een complexer antwoord. En het is allemaal nog maar het begin. Straks heb je chatgpt23 met 10000B aan rekenkracht. Dat de slimste onderzoekers even moeten discussieren welke belangrijke vraag ze gaan stellen aan AI die zo enormveel rekenkracht vereist. Waar het gewone klootjesvolk geen toegang tot heeft natuurlijk.


Maargoed 1 chatgpt search gebruikt inderdaad meer energie/water dan 1 google search. Maar is het dan slechter? En hoe vaak kom je nu tot een conclusie van een complex onderwerp met 1 google search? Vrijwel nooit toch. Je spit pagina 1 t/m 5 door en zet 15 tabs open om door te lezen. En bent misschien 1.5 uur bezig. En snapt er dan mogelijk geen bal van. Is het dan nog duurzamer? Dat is maar de vraag. Google zijn datacenters slurpen ook energie. Websites en ads draaien niet op lucht. En google is zelf ook vollop bezig met AI. Vast niet omdat googlen superieur is ten opzichten van AI. Ze weten dat als ze niet met de tijd mee gaan ze mogelijk achterblijven of zelfs uiteindelijk failliet gaan.


Voortgang van de mens vereist altijd meer energie/rekenkracht. Kijk naar computers. Kijk naar CERN. We kunnen ook als amish gaan leven met paard en wagen en zo de planeet "redden". Maar wat is deze planeet zonder mensen, gewoon een rotsblok toch? Begrijp mij niet verkeerd. We moeten wel duurzaam denken. Maar niet vooruitgang in de weg gaan zitten. Een beetje zoals mensen die tegen kernenergie zijn. Het is gewoon noodzakelijk imo voor de toekomst van de mens. En iedereen die het nut van AI niet inziet is naief in mijn ogen. (Niet jij hoor) Zoals men die het nut niet in zagen van de mobiele telefoon. "Nee joh ben je mal ik ga wel gewoon op bezoek bij klaasje" "Internet? Ik lees wel de krant" "Emailen? Ik stuur wel een brief" "Netflix? Ik ga wel naar de videotheek"
Ik denk echt dat AI zoeken met google en andere zoekmachines gaat vervangen. Als dat hallucineren eruit is gehaald kan het snel gaan denk ik. En dat AI ook zelf de complexiteit van je vraag gaat beoordelen en de rekenkracht beperkt voor simpele vragen. Zo van dit is geen 500b waard, ik zet je vraag om in een 50b vraag.


En je kan chatgpt ook om bronnen vragen en het zelf checken. Sterker nog vaak geeft hij die zelf al. Linkjes met artikelen. Maar AI leest ze 100x sneller dan jij. En wat ik zelf ook erg fijn vindt. AI past zich aan aan jouw niveau betreft uitleggen. Haalt voorbeelden/analogie aan die jij zelf hebt benoemt. En je kan erop doorvragen. Bijvoorbeeld, lastig onderwerp leg het uit op jeugdjournaal niveau.




Persoonlijk stoor ik mij vooral aan AI content. Youtube filmpjes gemaakt met AI. Reals met AI. (Die slurpen verruit het meest energie en dragen vrijwel niks bij aan de mensheid) Je ziet het verschil bijna niet meer tussen realiteit en fictie. Dit stoort mij ook enorm. Iets wat echt is heeft voor mij veel meer waarde dan iets wat nep is. Al is het maar een stom katten filmpje ofso. En ook fake news gaat nogal een ding worden. Alles kan artificieel gemaakt worden zonder dat men het verschil ziet. Hier maak ik mij vooral zorgen om.
K
KevinDLid
01-01-2024, 00:00
#11
Veel verschillende reacties
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
KevinD zei:
Veel verschillende reacties
Klik om te vergroten...
Chapeau voor deze sublieme analyse, hier kan ChatGPT nog een puntje aan zuigen hoor.
K
KevinDLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze Olifant zei:
Ik heb het nooit de instructie gegeven om mij minder zoetsappig, bevestigend en politiek correct te behandelen. (Wel overwogen.) Maar de mijne heeft blijkbaar uit zichzelf te besloten om dat te gaat doen.

Dit flikte ChatGPT mij gisteravond. Ik had een sollicitatiebrief herschreven, deze daarna in Chat gegooid om te laten checken en wat stijlvraagjes.

Bekijk bijlage 69616

Echt jonge. 💀
Klik om te vergroten...
Linky ken je dat? Is wel anders
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14


www.felienne.nl

Felienne

Felienne vat al het AI nieuws iedere week weer voor jou samen | Get Felienne's summary of AI news in your mailbox each week!
www.felienne.nl www.felienne.nl
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#15
ChatGPT is raar. Ik vroeg gisteren de namen van de zussen van Eddy Planckaert en ik kreeg als antwoord "Angelica en Christa". Die laatste is zijn echtgenote, wie die eerste is weet ik nog altijd niet... :thinking:
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb daar nooit aan gedacht om AI zo te gebruiken. Ik gebruik dat voornamelijk om info op te zoeken, meestal voor games die ik speel.
Maar om daar zo casual mee te chatten, ik wist niet dat dat kon tot nu.

Ik heb het zo even geprobeerd met "Goeiemorgen GPT, alles goed? En dan antwoord die "Met mij alles goed, en met jou?" Best grappig. Nu kunnen mensen met een ingebeelde vriend hem een stem geven.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Lemmy zei:
ChatGPT is raar. Ik vroeg gisteren de namen van de zussen van Eddy Planckaert en ik kreeg als antwoord "Angelica en Christa". Die laatste is zijn echtgenote, wie die eerste is weet ik nog altijd niet... :thinking:
Klik om te vergroten...
Vreemd. Hier krijg ik geen antwoord.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#18
CuriousExplorer zei:
Vreemd. Hier krijg ik geen antwoord.
Klik om te vergroten...

Heel vreemd... :grin:
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#19
ef3d5792-14ab-4a28-9c80-f3daaf4d1120.jpg
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Lemmy zei:
ChatGPT is raar. Ik vroeg gisteren de namen van de zussen van Eddy Planckaert en ik kreeg als antwoord "Angelica en Christa". Die laatste is zijn echtgenote, wie die eerste is weet ik nog altijd niet... :thinking:
Klik om te vergroten...
Volgen chat GPT bij mij thuis heeft hij geen zussen. Wel 2 broers, Willy en Walter.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."