Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsChatten met AI

Chatten met AI

82 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind AI superhandig voor heel veel dingen. Maar merk ook dat ik er ontzettend lui van wordt.

ljuv zei:
Ik vind echt dat je bij elke vraag stil zou moeten staan of die specifieke het waard is, of dat je niet ook had kunnen googelen, een vriend(in) had kunnen bellen, of een stukje papier had kunnen pakken.
Klik om te vergroten...
Elke keer deze overweging maken. Is het niet voor het milieu, dan wel voor je eigen ontwikkeling.

Ik heb laatst twee sollicitatiebrieven geschreven. Bij de eerste heb ik constant GPT erbij gehad. Resultaat: uren bezig geweest voor een super vloeiend lezende brief met een zeer matige inhoud en compleet afwezige persoonlijke touch. Hoe vaak ik ook aan chat vraag om als mij te schrijven.

De tweede brief heb ik bewust m'n laptop ver weg gestoken. Pen en papier gepakt. En voila, in een half uurtje had ik een prachtige brief geschreven die ècht ergens op sloeg èn mij reflecteert.

Maar als ik achter Word start met schrijven... Dan heb ik in no-time chat erbij gepakt. Dus dan maar lekker pen en papier, dat gaat zoveel vloeiender.


Dit geldt in extremere vorm voor relaties als je het mij vraagt. Tuurlijk, het kan leuk zijn intieme gesprekken te hebben met een chatbot. Zeker met de AI modellen die daarop getraind zijn. Maar uiteindelijk is het waarschijnlijk hetzelfde als met porno. Leuk tijdverdrijf, maar toch wat leeg. De echte verbinding mist.

Heb er zelf geen ervaring mee. Maar heb het wel bij fellows gezien hoe obsessief het kan worden, dus ik brand m'n vingers er niet aan.

Zeker in relaties is het ook heel makkelijk om een 'veilige' weg te kiezen. Hoe je het ook wendt of keert, èchte intimiteit gaat gepaard met angst. Een soort sprong in het diepe. Met chatbots is deze angst er niet. Maar je raakt dan misschien ook minder gewend om over die drempel heen te stappen om echte intimiteit aan te gaan. Die ontwikkeling is er al met dating platforms en social media. Maar met chatbots zal dat niet ander zijn gok ik zo.

Allemaal speculatie. Maargoed, dit is wel wat ik ook ervaar als ik AI gebruik voor m'n werk. Als ik het ineens niet meer heb, voel ik me vaak onzekerder. Alsof ik mezelf door m'n skills heen cheat haha
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Even een reality-check:

LLM's zijn bijzonder handige tools voor een bijzonder grote variatie van toepassingen, zolang je maar goed bewust bent van de limitaties en vooral de mogelijke valkuilen die het met zich mee brengt.

Dit is wat LLM's vooral NIET zijn:
  • Denkend

    LLM's denken niet, ze berekenen aan de hand van hoe ze geprogrammeerd zijn (ge-trained noemen we dat), wat jij —met inachtneming van jou ingegeven data— het meest graag als volgende stuk tekst wil zien (kijk hoe ik daar de 'em dash' gebruik, net zoals A.I. dat doet en net zoals wat in veel wetenschappelijke papers daarvoor werd/wordt gebruikt, weet je meteen waar die — vandaan komt bij je gesprekken met 'A.I.')

    Elke onderdeel van een mogelijk antwoord krijgt een zogenaamde temperatuur, waarbij de temperatuur van het geheel zo hoog mogelijk moet zijn om de machine in de discission-tree te laten beslissen wat het jouw als volgende stuk tekst laat zien.

    Het kan dus zijn dat bepaalde woorden een hoge temperatuur hebben, maar het verliezen van een verzameling van andere woorden die tezamen een hogere temperatuur als totaal hebben.

  • Intelligent

    Ondanks dat het in de volksmond 'A.I.' heet, is het zeer zeker geen Artificial Intelligence.

    Het is een geniale calculatie-methode om bepaalde verbanden te verkrijgen uit data, maar het is daarmee dus wel gewoon Machine Learning zonder een bewustzijn.

Dit zijn bekende valkuilen van A.I.
  • Glazing

    A.I. bedrijven willen graag dat jij hun A.I. gaat en blijft gebruiken.

    Met dit doel in het achterhoofd kan je dus weten dat A.I. je naar je mond praat: "wat een scherpe opmerking!", "Goed gezien!" en vooral proberen om je 'engaged' te houden, oftewel; het probeert zo goed als het getrained is om je zo lang mogelijk diezelfde A.I. te laten gebruiken, maakt niet uit ten koste van wat, het is immers een machine.

  • Hallucinaties

    Yes! A.I. is een schoolvoorbeeld van een systeem dat kan hallucineren, het kan letterlijk verbanden zien die er niet zijn. Net zoals jij lekker tijdens het trippen op LSD allemaal dingen kan zien waarvan je weet dat die er niet zijn.

    Tijdens het trainen van een A.I. plukt deze informatie uit allemaal data en legt het verbanden. Tijdens deze training wordt er geprogrammeerd waar meer en minder waarde aan kan worden gehecht. Een training is net als in het echte leven nooit klaar, en de A.I. komt daardoor in de praktijk, terwijl het met jou communiceert, constant situaties tegen waar het geen goed antwoord op heeft.

    Wat doet de A.I. in dat geval? Die lijmt data aan elkaar die wel een soort van mogelijke correlatie hebben maar in realiteit mogelijk totaal geen causaliteit met elkaar hebben. Het is dus regelmatig een foute correlatie —bij mensen noemen we dat een aanname— waardoor de A.I. een uitkomst hallucineert en dat vervolgens presenteert alsof het de waarheid is.

  • Urban Myths

    LLM's zijn veelal getrained met openbare data. En dat zijn heel veel discussies tussen mensen die denken dat ze iets zeker weten, maar soms is wat ze denken zeker te weten, gewoon niet waar.

    Mooie voorbeelden uit het verleden zijn 'mensen gebruiken maar 10% van hun hersencapaciteit' en 'kauwgom blijft 7 jaar in je maag'. In 2023 vertelde A.I. je mogelijk met absolute overtuiging dat dit de volledige waarheid was.

Wat nu?

A.I. kan je super efficient gebruiken voor elk vak waar je zelf een expert in bent, als expert in dat vak ben je namelijk in staat om te zien of het resultaat van de A.I. iets nuttig is, of dat het maar wat bij elkaar heeft gehallucineerd.

Als je je echter buiten je vakgebied bevindt, weet dan dat een A.I. je met de 'beste wil van de wereld' verkeerde dingen kan aanleren die gewoonweg niet waar zijn of dat het, in het geval van bijvoorbeeld drugs en O.D.'s, zelfs (levens)gevaarlijke instructies kan geven die het maar bij elkaar heeft gehallucineerd.


En als laatste in het kader van A.I. en het kunnen vertrouwen van informatie:

Jullie zouden allemaal moeten leren en goed leren begrijpen wat het Gell-Mann Amnesia Effect is. Gebruik maar A.I. om te onderzoeken wat dat precies is en hoe je daar in de praktijk mee om moet gaan. 😇
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Proxima zei:
  • Glazing

    A.I. bedrijven willen graag dat jij hun A.I. gaat en blijft gebruiken.

    Met dit doel in het achterhoofd kan je dus weten dat A.I. je naar je mond praat: "wat een scherpe opmerking!", "Goed gezien!" en vooral proberen om je 'engaged' te houden, oftewel; het probeert zo goed als het getrained is om je zo lang mogelijk diezelfde A.I. te laten gebruiken, maakt niet uit ten koste van wat, het is immers een machine.
Klik om te vergroten...

Ik vind dit dus zo verschrikkelijk irritant aan AI. Ik gebruik het best veel om even kritisch mee te denken. Maar je moet er dus actief achteraan om AI zijn eigen of jouw eigen theorieën onderuit te laten trappen. Anders is het alleen maar: "Jaaa goed gezien!" / "Dat zie je helemaal correct" / "Je hebt helemaal gelijk!" 🤮🤮🤮

Persoonlijk zou ik liever hebben dat ie me continu afkraakt 🤣

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."