Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTientallen websites offline gehaald vanwege aanbieden designerdrugs

Tientallen websites offline gehaald vanwege aanbieden designerdrugs

24 antwoorden
748 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
De inspectie heeft 43 webshops waar nog designerdrugs werden verkocht uit de lucht gehaald. Er waren er dus nog heel wat over.

nos.nl

Tientallen websites offline gehaald vanwege aanbieden designerdrugs

De drugs of medicijnen werden aangeboden onder de noemer 'research chemicals', zoals in 2025 ook bij Funcaps het geval was.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Moet je je bedenken dat de NVWA en IGJ die websites dus al zo'n 15 jaar lang hadden kunnen sluiten, maar dat er politiek gezien eerst een draconisch verbod nodig was voordat die instanties gingen denken van 'wacht eens even... de wetten die er al waren.... die kunnen we ook gewoon handhaven! :openmouth:'

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deze past ook wel goed in dit topic met die sensationele nieuwsberichten waar het hier over gaat.

K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
De inspectie heeft 43 webshops waar nog designerdrugs werden verkocht uit de lucht gehaald. Er waren er dus nog heel wat over.

nos.nl

Tientallen websites offline gehaald vanwege aanbieden designerdrugs

De drugs of medicijnen werden aangeboden onder de noemer 'research chemicals', zoals in 2025 ook bij Funcaps het geval was.
nos.nl nos.nl
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lekker moralistisch laatste zinnetje:

"Je moet sowieso geen drugs gebruiken, dus ook geen designerdrugs."

Als de NVWA test of er paardenvlees door het rundvlees zit verwacht ik geen zinnetje; je moet sowieso geen paardenvlees eten.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
Relmuis zei:
Lekker moralistisch laatste zinnetje:

"Je moet sowieso geen drugs gebruiken, dus ook geen designerdrugs."

Als de NVWA test of er paardenvlees door het rundvlees zit verwacht ik geen zinnetje; je moet sowieso geen paardenvlees eten.
Klik om te vergroten...
‘Nieuwssites’ zoals nos.nl en nu.nl neem ik al jaren niet meer serieus om die reden en bekijk ik ook niet meer via een app op m’n telefoon.
Ze lullen maar lekker!
Enige wat daar telt is de ‘clicks’ en heeft nul komma nul te maken met journalistiek.

Kunnen ze na het werk tevreden op de werkdag terugkijken met een glas wijn, dat is in hun ogen iets heel anders dan drugs. Prima 👌
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Kunnen ze na het werk tevreden op de werkdag terugkijken met een glas wijn, prima 👌
Klik om te vergroten...
Het adagium; gebruik geen drugs, alcohol en tabak, maar als je het toch doet, let dan op enz...
vind ik al iets netter staan, al sta ik daar ook niet achter, ken wel een aantal mensen die baat zouden kunnen hebben bij MDMA.

En laat ik ook niet Roomser dan de paus zijn; ik genoot er enorm van als er een envelop of nog beter, een pakketje in de brievenbus lag. :smilecat:
Ik vermoed dat ik niet de enige ben. :smirk:
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vandaag was de voorpagina van de telegraaf ook weer uitgesproken anti-drugs over 1 dode.................van 10 jaar geleden.
Alles om mensen gevangen te houden in hun boosheid of angst.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Relmuis zei:
En laat ik ook niet Roomser dan de paus zijn; ik genoot er enorm van als er een envelop of nog beter, een pakketje in de brievenbus lag. :smilecat:
Ik vermoed dat ik niet de enige ben. :smirk:
Klik om te vergroten...

Ik moet de eerste persoon die Roomser dan de paus is op deze website nog tegenkomen, maar zeg nooit nooit. 😉

Verder helemaal eens met @Zeehond en @Relmuis en ugh, dat irritante moralistische zinnetje “je moet sowieso geen drugs gebruiken”. Oké Bender. 👍

IMG_1417.jpeg
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Geen enkel van de websites die ik wel eens bezocht heb staat er tussen, enkel funcaps en die andere waar dat televisieprogramma op de stoep heeft gestaan ergens in het noorden des lands. < mogen we die naam inmiddels ook noemen hier?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
al gedaan ik vond het geen eigen topic waardig 😅
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#11
JeetjeMineetje zei:
Vandaag was de voorpagina van de telegraaf ook weer uitgesproken anti-drugs over 1 dode.................van 10 jaar geleden.
Alles om mensen gevangen te houden in hun boosheid of angst.
Klik om te vergroten...
De kop "Één op de tienduizend gebruikers sterft aan xtc" in het artikel en het zou Russisch roulette zijn... De sensatie droop er weer vanaf.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
VJ_LSD72 zei:
De kop "Één op de tienduizend gebruikers sterft aan xtc" in het artikel en het zou Russisch roulette zijn... De sensatie droop er weer vanaf.
Klik om te vergroten...
Ja en waarschijnlijk is de persoon die dood ging gestorven vanwege slechte voorbereidingen of überhaupt geen kennis hebben van wat en hoe je zoiets tot je neemt.
In zo'n artikel kom je dan tegen "ze had 11 liter water gedronken" (even als voorbeeld, weet de exacte hoeveelheid niet)
Maar in ieder geval wel zoiets.
Dan vraag ik mij af, door wie zal deze persoon dan sterven?
Omdat er geen informatie beschikbaar is?
Omdat die persoon door het taboe niemand erom vraagt
Of vanwege eigen impulsiviteit en onwetendheid?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Relmuis zei:
Lekker moralistisch laatste zinnetje:

"Je moet sowieso geen drugs gebruiken, dus ook geen designerdrugs."

Als de NVWA test of er paardenvlees door het rundvlees zit verwacht ik geen zinnetje; je moet sowieso geen paardenvlees eten.
Klik om te vergroten...
En onderussen proosten op het succes zeker.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Moet je je bedenken dat de NVWA en IGJ die websites dus al zo'n 15 jaar lang hadden kunnen sluiten, maar dat er politiek gezien eerst een draconisch verbod nodig was voordat die instanties gingen denken van 'wacht eens even... die wetten die er al waren.... die kunnen we ook gewoon handhaven! :openmouth:'
Klik om te vergroten...
Met dus wel de kanttekening dat omdat de instanties niet handhaafden, rc-vendors het steeds bonter gingen maken. Ik kom nog uit de tijd dat je eerst (op uitnodiging) een account moest aanmaken voor een obscure website, waar je dan simpelweg de stof kon bestellen. Daar stond verder geen beschrijving bij, behalve de molecuulstructuur en IUPAC-nummer. Betaling ging dikwijls via bitcoin, of soms via bankoverschrijving. In ieder geval geen iDeal.

De innovatie die websites zoals Funcaps boden was dat ze dit proces steeds toegankelijker maakten. Dat is overigens iets waar ik altijd tegen ben geweest. Commerciële promotie van verslavende stoffen is gewoon geen goed idee. Zeker niet als dat verder ongereguleerd blijft en online toegankelijk voor alle leeftijdsgroepen. Maarja, de instanties zeiden dat ze niet konden handhaven. Dus werd het steeds gekker. Totdat je dus via WhatsApp en Tikkie kon betalen voor drugs die via nieuwsbrief en search engine optimalisation / advertising werden aangeprijsd, inclusief beschrijving van de effecten en links naar websites die meer vertelden over alle leuke en verzachtende effecten die je kunt verwachten als je de stof inneemt. Het is precies die innovatie waarop nu gehandhaaft wordt. Omdat de stoffen niet verboden zijn, maar wel verkoop voor menselijke consumptie of als geneesmiddel.

Ik denk daarom dat de instanties absoluut meer hadden kunnen doen om slachtoffers te voorkomen. Niet alleen doden, maar ook verslavingen, of ziekenhuisopnames. Bovendien was dan het stofgroepenverbod niet nodig geweest.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik weet nog goed hoe ik eind jaren '90 van de vorige eeuw met veel zoeken en moeilijk gedoe via een Zweedse bankoverschrijving 2C-I heb besteld.

Communicatie was lastig en in her Zweeds, banken hadden SWIFT gegevens en IBAN nodig van elkaar. Het wachten op de levering duurde weken. En het was allemaal reuze spannend.

Volledig anders dan de afgelopen jaren het geval was. Ik ben wel met @Neo-Shulginist eens dat de toegankelijkheid en zelfs reklame voor niche producten een stap te ver waren.

Jammer dat er een stoffengroepverbod is gekomen, want dat blijf ik absurd vinden. Bovendien helpt het niets om de volksgezondheid te beschermen, integendeel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
VJ_LSD72 zei:
De kop "Één op de tienduizend gebruikers sterft aan xtc" in het artikel en het zou Russisch roulette zijn... De sensatie droop er weer vanaf.
Klik om te vergroten...

De Russen zien ons aankomen met ‘Eén-op-tienduizend Russische roulette voor pussies’. Joe. 😂
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
De Russen zien ons aankomen met ‘Eén-op-tienduizend Russische roulette voor pussies’. Joe. 😂
Klik om te vergroten...
Zoiets?

1776433314298.jpeg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
MyLittlePonyPack zei:
Deze past ook wel goed in dit topic met die sensationele nieuwsberichten waar het hier over gaat.

Klik om te vergroten...
Gemma Blok is sowieso heel nice :handok:
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het verbaasd me eigenlijk wel weer dat ze achter webshops aanzitten die nog o-dsmt en benzos verkopen (wat gewoon nog legaal is natuurlijk) maar de andere middelen en de webshops die deze niet meer aanbieden helemaal vergeten lol. Ergens ook wel weer fijn natuurlijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Apotheker zei:
Het verbaasd me eigenlijk wel weer dat ze achter webshops aanzitten die nog o-dsmt en benzos verkopen (wat gewoon nog legaal is natuurlijk) maar de andere middelen en de webshops die deze niet meer aanbieden helemaal vergeten lol.
Klik om te vergroten...
Het is de vraag of ze die vergeten, of dat ze een specifieke reden hebben waarom ze dat niet doen. Zo is de politie verantwoordelijk voor het handhaven van de Opiumwet, en niet de NVWA of IGJ. Dus als iets onder Lijst 1a van de Opiumwet valt (waarin de stofgroepen staan vermeld), dan is dat niet de zaak van de NVWA. In de praktijk zullen ze wel met de politie communiceren en samenwerken, maar zulke samenwerking is altijd beperkt. Bovendien zijn er ook nog rc's over die niet onder het stofgroepenverbod vallen. Wat dat betreft is het nog mogelijk om legaal als rc-vendor te werk te gaan zonder dat de NVWA, IGJ, of politie je kan vervolgen. Hoe dan ook, de NVWA en IGJ zal een selectie van websites gemaakt hebben waarvan zij denken voldoende bewijs te hebben om te kunnen handhaven.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."