Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVan de volwassenen drinkt 5,5% overmatig alcohol

Van de volwassenen drinkt 5,5% overmatig alcohol

60 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Ik dacht eerst eigenlijk: holy shit wat laag. Dan is iedereen alcoholist…
Klik om te vergroten...
Haha dit is wel ehmm😂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Dit vind ik altijd zo lastig… want, principieel gezien ben ik het heulemaaaaal met je eens. Sterker nog: de meeste drugs richten ZOVEEL minder schade aan voor de omgeving dan alcohol. Maar toch, ik vind dronken avondjes met m’n maten ook wel echt heel leuk en heul grappig.
Klik om te vergroten...
Ik heb het vroeger wel grappig gevonden maar voor het plezier dat het levert, levert het imo veel te zware katers op. Maar dat is wss ook mijn gevoeligheid ervoor.

Lichamelijk geeft alcohol mij de verschrikkelijkste katers. Voor wat domme lompe lol (toegegeven, ook mee vermaakt, maar het staat voor mij niet in verhouding tot elkaar)

ljuv zei:
Ik schrik wel enorm als ik echt dronken tieners/ jong volwassenen zie, en vooral als ik dan besef dat ik er net zo bij liep toen. Echt… wtf. Zo’n straalbezopen nog-half-kinderlichaampje. Sociaal nog zo onderwikkeld dat je al helemaal niet weet wat je wel en niet kan maken ook al ben je dronken. Pffff what the fuck were we thinking.
Klik om te vergroten...
Dit is hier in Friesland echt heel erg geaccepteerd. Ouders vinden het heel normaal dat hun kinderen zichzelf elk weekend bijna in een coma zuipen. "Ach joh dat hoort bij die leeftijd, we've all been there"

Ja wat je zegt, zo'n klein lichaam en onderontwikkelde geest (elk weekend) zo'n klap geven. Élk orgaan in je lichaam krijgt een mega opdonder. Niet alleen je lever.

Serieus, waar zijn we mee bezig. Ik vind het achterlijk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zanza zei:
Dit heeft te maken dat een vrouwenlichaam minder spierweefsel heeft dan een man en een hoger percentage vetweefsel dan een man. In spierweefsel zit meer vocht dan in vetweefsel waardoor het meer verdund wordt door het lichaam zelf.
Klik om te vergroten...

Maar mannen met een bierbuik dan?
Of zit onder die klomp vet thv de navel dan toch echt nog dat wasbordje :wink:
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Maar mannen met een bierbuik dan?
Of zit onder die klomp vet thv de navel dan toch echt nog dat wasbordje :wink:
Klik om te vergroten...
Natuurlijk is er onderling wel iets van verschil. Een vent van 150 kg die z'n eigen leuter niet meer kan zien tov van een hordeloopster, om maar even wat extreems te noemen... Maar in algemene zin bestaat het lichaam van een vrouw tussen de 20 en 35% vet, waarbij voor een man het "gezond geachte percentage" maximum al rond de ondergrens van vrouwen ligt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zanza zei:
Maar in algemene zin bestaat het lichaam van een vrouw tussen de 20 en 35% vet, waarbij voor een man het "gezond geachte percentage" al rond de ondergrens van vrouwen ligt
Klik om te vergroten...

Interessant om te weten. Gelijk de verklaring waarom een man meer per week kan drinken volgens de raad.

Zou een vrouw ook eerder positief scoren bij een lab bloedonderzoek waar alcohol gebruik aangetoond kan worden?
Allemaal die waardes als gamma gt, cdt, mcv etc
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Maar mannen met een bierbuik dan?
Of zit onder die klomp vet thv de navel dan toch echt nog dat wasbordje :wink:
Klik om te vergroten...
Zonder core muscles zou je niet rechtop kunnen staan, dus ja, iedereen heeft een wasbordje. Maar de meeste zitten nog in de verpakking.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Zonder core muscles zou je niet rechtop kunnen staan, dus ja, iedereen heeft een wasbordje. Maar de meeste zitten nog in de verpakking.
Klik om te vergroten...
Klopt ook idd. Zonder je buikspieren te trainen, maar wel gigantisch af te vallen en een laag vetpercentage <7 procent, komt er bij iedereen een wasbordje tevoorschijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zanza zei:
Klopt ook idd. Zonder je buikspieren te trainen, maar wel gigantisch af te vallen en een laag vetpercentage <7 procent, komt er bij iedereen een wasbordje tevoorschijn.
Klik om te vergroten...
Benieuwd hoeveel blokjes ik heb.

Ben niet verder gekomen dan de bovenste 4 zichtbaar.

Met de leeftijd wordt dat ook steeds moeilijker.

Ken jongeren die elk weekend zuipen en alsnog zichtbare abs hebben.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ken jongeren die elk weekend zuipen en alsnog zichtbare abs hebben
Klik om te vergroten...

Das dan de stugheid van een echte fries :wink:

Sorry kerel. Deze bal kwam zo mooi voor de goal dat ik hem niet kom laten gaan haha
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik heb het vroeger wel grappig gevonden maar voor het plezier dat het levert, levert het imo veel te zware katers op. Maar dat is wss ook mijn gevoeligheid ervoor.

Lichamelijk geeft alcohol mij de verschrikkelijkste katers. Voor wat domme lompe lol (toegegeven, ook mee vermaakt, maar het staat voor mij niet in verhouding tot elkaar)


Dit is hier in Friesland echt heel erg geaccepteerd. Ouders vinden het heel normaal dat hun kinderen zichzelf elk weekend bijna in een coma zuipen. "Ach joh dat hoort bij die leeftijd, we've all been there"

Ja wat je zegt, zo'n klein lichaam en onderontwikkelde geest (elk weekend) zo'n klap geven. Élk orgaan in je lichaam krijgt een mega opdonder. Niet alleen je lever.

Serieus, waar zijn we mee bezig. Ik vind het achterlijk.
Klik om te vergroten...
Ik deed het ook… en ik denk dat als het me volledig verboden was dat ik er stommer mee om was gegaan dan nu. Maar nu ik zelf wat ouder word denk ik alleen maar WAT. DE. FACK.

Het ziet er ook zó absurdistisch uit🤯 Maar stel je voor we zouden deze kinderen/jongeren allemaal een bizarre dosis truffels geven inderdaad. Kiekn hoe je ze dan heurt praten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Lichamelijk geeft alcohol mij de verschrikkelijkste katers. Voor wat domme lompe lol (toegegeven, ook mee vermaakt, maar het staat voor mij niet in verhouding tot elkaar)
Klik om te vergroten...
Bij mij zijn de katers van speed echt een stuk erger, en langer ook.
Van alcohol ben ik gewoon moe, heb ik wat hoofdpijn, en misschien wat misselijkheid. Maar verder gaat het wel.
Na speed kan ik een halve week niet meer functioneren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Das dan de stugheid van een echte fries :wink:

Sorry kerel. Deze bal kwam zo mooi voor de goal dat ik hem niet kom laten gaan haha
Klik om te vergroten...
Haha die stugheid neemt zelfs hier met de jaren af.

Wat een leeftijd: je kan alles eten en drinken en je blijft in shape en na 1 dagje is je kater voorbij.

Maar vader tijd gaat ons allemaal pakken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Ik deed het ook… en ik denk dat als het me volledig verboden was dat ik er stommer mee om was gegaan dan nu. Maar nu ik zelf wat ouder word denk ik alleen maar WAT. DE. FACK.
Klik om te vergroten...
Erop terugkijkend is het absurd hè.

ljuv zei:
Het ziet er ook zó absurdistisch uit🤯 Maar stel je voor we zouden deze kinderen/jongeren allemaal een bizarre dosis truffels geven inderdaad. Kiekn hoe je ze dan heurt praten.
Klik om te vergroten...
Van buiten:

:confused:

Van binnen:

🎇🤯🎇🤯🎇🤯
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Het is best wel absurd om meters hoge muren aan verschillende alcoholhoudende dranken te zien staan in elke supermarkt in NL. Het is dat ik dat gewend ben, maar inderdaad: bij verslaving is alcohol bijna niet te ontlopen hier.
Klik om te vergroten...
Zeker bij de luxere supermarkten. Een fellow ging tegen de kerst boodschappen doen bij AH en daar stonden de flessen Champagne o.a. tussen de groente en fruit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
Zeker bij de luxere supermarkten. Een fellow ging tegen de kerst boodschappen doen bij AH en daar stonden de flessen Champagne o.a. tussen de groente en fruit.
Klik om te vergroten...
Ja en je kijkt er niet eens meer echt van op want het is hier zo normaal.

In Scandinavië is de zuip cultuur nóg erger. Maar die mensen hebben dat nodig (denken ze) om een beetje sociaal te kunnen zijn. En het weinige zonlicht in het noorden zal er ook wel toe bijdragen.

Maar in sommige andere landen is alcohol veel lastiger te verkrijgen en minder sociaal geaccepteerd om bij bijna elke gelegenheid te nuttigen. En dat lijkt me een gezondere manier om ermee om te gaan. Zoals een harddrug eigenlijk, wat alcohol is.

Vooral als je terugkomt uit zo'n land valt het echt op hoe doorgeslagen we ermee zijn. Alles waar je mee opgroeit voelt als normaal maar het is best wel achterlijk om zowat de meest verwoestende harddrug zo beschikbaar en zo sociaal geaccepteerd te maken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Zeker bij de luxere supermarkten. Een fellow ging tegen de kerst boodschappen doen bij AH en daar stonden de flessen Champagne o.a. tussen de groente en fruit.
Klik om te vergroten...

Ja zeker in december is er geen ontkomen aan. De rest van het jaar kan je nog enigzins tactisch die schappen ontlopen. En richting de uitgang je blik van de Gall en Gall afwenden. Maar rond de feestdagen is het echt bijna onmogelijk.

Maakt verder op zich niet uit. De week voor kerst ben ik vooral bezig met geen mental breakdown te krijgen in de supermarkt. Door de overload aan drukte en prikkels, krijg ik de champagne niet eens meer mee 🤣

Wat betreft het alcoholgebruik zat ik daar jarenlang ook overheen. In mijn beginjaren dronk ik zelden, maar als ik dronk wel veel. Later heb ik juist jarenlang zelden uitspattingen gehad. Maar dronk ik wel (vrijwel) dagelijks.

Ik kon het voor mezelf zo lekker wegredeneren ook. Ach... Het zijn maar twee biertjes. Weliswaar twee keer 33cl waarvan één 10% en de ander 8%. Maar gevoelsmatig waren het maar twee biertjes. Dat zijn 4,95* standaard glazen aan alcohol. Elke dag. Dus ja... Die 21 glazen in de week haalde ik met gemak. En dan blowde ik daarnaast een joint of 3. Bizar eigenlijk dat ik dat jarenlang elke avond heb gedaan.

* (330 [ml] × 0,1 [%/100] + 330 [ml] × 0,08 [%/100]) / 12 [ml] = 4,95 standaard glazen

Daarbij vanuit gaande dat één standaard glas 12ml alcohol bevat.

Behalve met carnaval natuurlijk. Dan kwam ik elk voorweekend en de 5 dagen van de carnavalsweek zelf al aan 21 glazen per dag.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Bij mij zijn de katers van speed echt een stuk erger, en langer ook.
Van alcohol ben ik gewoon moe, heb ik wat hoofdpijn, en misschien wat misselijkheid. Maar verder gaat het wel.
Na speed kan ik een halve week niet meer functioneren.
Klik om te vergroten...
Speed katers waren de HEL, want deze waren vooral geestelijk.

Alcohol katers waren lichamelijk veel erger bij mij. Geestelijk niet echt last van.

Maar eigenlijk heb je gelijk. Overall waren speed katers het ergste.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Bij mij zijn de katers van speed echt een stuk erger, en langer ook.
Van alcohol ben ik gewoon moe, heb ik wat hoofdpijn, en misschien wat misselijkheid. Maar verder gaat het wel.
Na speed kan ik een halve week niet meer functioneren.
Klik om te vergroten...
Ben ik even blij dat ik nooit speed heb geprobeerd..

Bij mij vallen de katers van alcohol ook wel mee voor zover ik me kan herinneren.Voelde me meestal een dag (of maar een halve) nogal duf na het overmatig drinken. Maar de rest van de week nergens last meer van.

Sinds twee of drie jaar heb ik wel meer last van katers maar dat heeft met leeftijd te maken denk ik. Zelfs als ik niet veel drink (en ik ben echt een hele matige drinker) heb ik er meer last van dan pakweg 15 of 20 jaar geleden.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Vooral als je terugkomt uit zo'n land valt het echt op hoe doorgeslagen we ermee zijn. Alles waar je mee opgroeit voelt als normaal maar het is best wel achterlijk om zowat de meest verwoestende harddrug zo beschikbaar en zo sociaal geaccepteerd te maken.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp dit ook niet hoor.
Alcohol heeft zoveel mensen die ik heb gekend (ook als kind al) finaal gesloopt. Zoveel verdriet heeft het aangericht en dat doet het nog en we accepteren het idd alsof het iets doodnormaal is..

Mijn vader was ook een van de weinige kerels die vrijwel nooit alcohol dronk. Ik ben hem ergens wel dankbaar voor het goede voorbeeld hij hiermee gaf. Zelf drink ik ook heel weinig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
In mijn alcohol tijd dronk ik zo'n 10 tot 12 glazen trappistenbier per dag. Van de tap in mijn stamkroeg.
Als je al nagaat, wat dat gekost heeft!
En als ik dan soms nog een dronken tiener zie, dan denk ik weleens: vroeger was ik ook zo....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."