Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
66 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
knikkeboller zei:
ben niet zoveel bezig met politiek. voorheen stemde ik altijd op de partij voor de dieren. ik wil dat dieren het beter krijgen in nederland. maar ik zit eraan te denken om tijdens de aankomende verkiezingen te stemmen op de pvv... ja echt, want ik vind het alleen maar mooi als een partij zoals de pvv veel stemmen krijgt lol
Klik om te vergroten...

Ik vind het wel net goed voor de politiek dat de PVV veel stemmen krijgt want de meeste oudere reguliere partijen kunnen wat mij betreft niet genoeg getuchtigd worden, maar niet voor het landsbestuur.

Alleen misschien niet de SP en wat mij betreft heeft de PvdA ook genoeg geleden al komt de sociaal democratie die deze partij voorstond waarschijnlijk nooit meer terug.
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Welke thema’s of problemen vind je naast dierenbescherming nog meer belangrijk?
Klik om te vergroten...
De wajong, asielzoekers, onderwijs, openbaar vervoer (moet gewoon gratis worden, kom op zeg), en ik wil geen Rutte type als minister president hebben. Ik wil Nederland veilig hebben voor iedereen.. beetje dit

C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
knikkeboller zei:
De wajong, asielzoekers, onderwijs, openbaar vervoer (moet gewoon gratis worden, kom op zeg), en ik wil geen Rutte type als minister president hebben. Ik wil Nederland veilig hebben voor iedereen.. beetje dit

Klik om te vergroten...

Michael Jackson?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
🚨WOEHOE POLITIEKE NEWSFLASHES🚨

Hier een aantal zaken uit de media rondom de verkiezingen die mij opvielen. Ik zet ze in spoilers, zodat zij met allergieën voor lange teksten geen paniekreactie krijgen xoxo Edit: dit heeft niet het gewenste effect dus jullie doen het er maar mee😘

1. Belangrijkste thema’s voor kiezers volgens EenVandaag opiniepanel
Altijd interessant - want hierop wordt een groot deel van de campagne aangestuurd door de partijen. Toch ook niet altijd relevant, want kiezers stemmen vaak niet op de partijen die de voor hun belangrijkste onderwerpen het beste dienen.

Via deze link kun je het hele artikel lezen maar ook de onderstaande afbeeldingen specificeren: https://eenvandaag.avrotros.nl/opin...-en-de-partijen-waar-ze-dan-aan-denken-160706

1754490477215.png
1754490492866.png
1754490508341.png
Opvallend:
- (Im)migratie is sinds eind 2024 een steeds minder belangrijk thema geworden. Dat is interessant, gezien Wilders met de val van het kabinet (en de week/weken daaraan voorafgaand) wel enorm zijn best heeft gedaan dit het belangrijkste thema te maken. Het thema is rond die tijd ook weer eventjes belangrijker geworden, maar zet nu de dalende trend weer voort.
- De meeste mensen denken niet aan één specifieke partij als het gaat om wonen, terwijl het voor de meeste kiezers het belangrijkste thema is.
- Defensie heeft voor de twee grootste kiezersgroepen (PVV en GL-PvdA aanhangers) een opvallend lage prioriteit.

2. Een nieuwe partij meldt zich: Vrede voor de Dieren!
Een nieuwe 'dieren' partij meldt zich, met pacifisme en dierenbelangen als centrale punten. Tsja... niet echt anders dan PvdD, wat mij betreft. Toch zijn dat nou precies de twee punten waar ze de PvdD van betichten te hebben 'gezwicht': https://vredevoordieren.nl

Niet verrassend dus, dat het een afsplitsing is van de PvdD. Ik stem de laatste jaren vaak PvdD, dus vind het wat dat betreft wel balen: het kan stemmen wegtrekken en dat zou zonde zijn, want de PvdD is juist langzaam omhoog aan het kruipen. Op dit moment acht de kans nog niet zo groot dat deze nieuwe partij een zetel zal halen, maar die stemmen zijn dan wel verloren. Dus i.h.k.v. een nieuw kiesstelsel zoals @Zanza al ter discussie bracht, is dit wel een interessante ontwikkeling. Zo stelt ook de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-o...sstelsel-dringt-zich-intussen-wel-op~b7f5ab47

nos.nl

Defensiediscussie in Partij voor de Dieren leidt tot afsplitsing

Uit onvrede over onder meer de bewapeningskoers van de Partij voor de Dieren richten oud-leden een nieuwe partij op
nos.nl nos.nl
www.nrc.nl

Nog een dierenpartij streeft naar plek in Tweede Kamer

Tweede Kamerverkiezingen: Nieuwkomer Vrede voor Dieren stelt dierenbelangen en pacifisme centraal. Een bestuur is er al, aan een kandidatenlijst wordt nog gewerkt.
www.nrc.nl www.nrc.nl

3. AI chatbots en hoe ze te gebruiken rondom verkiezingen
ChatGPT en andere AI programma's in verkiezingstijd! Ik vond dit een heel interessant maar ook een heel verontrustend artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/0...temhulp-zijn-chatbots-nog-te-riskant-a4901944

Ik was in eerste instantie niet van plan zelf weer samenvattingen te maken van verkiezingsprogramma's, maar ik neig daar nu toch wel weer naar om dit soort SHEIT te voorkomen. Maar goed, tot die tijd:
  • Realiseer je dat AI-bots geen zoekmachines zijn, en dus geen feitelijke antwoorden geven. Het zijn machines die woorden 'voorspellen'. Ze antwoorden dus met het meest waarschijnlijke antwoord. Check daarom altijd zelf de feiten. Zelf heb ik al heel vaak gehad dat ik naar wetenschappelijke literatuur vroeg, en er titels werden genoemd die helemaal niet bestonden... Ook heb ik een keer in een antwoord gehad dat Frans Timmermans dood was. Tsja...
  • Let goed op je 'prompts', of wel de vragen die je aan chatgpt (e.d.) stelt. Feitelijke vragen kun je dus écht het beste zelf opzoeken... Maar wees vooral specifiek, vraag naar bronnen en let op welk “tijdsbestek” de bot is getraind. Vaak loopt info achter.
  • VRAAG. AI BOTS. NOOIT. OM. EEN. MENING. Zoals gezegd: de bots worden gebouwd om 'de meest waarschijnlijke antwoord' te geven, en baseert zich daarbij op openbare bronnen op het internet. In het geval van een mening, gebeurt het dus vaak dat de meest gebruikelijke mening op het internet genomen wordt. Hierdoor reproduceert of versterkt een bot met enige regelmaat vooroordelen op basis van etnische afkomst, om maar wat te noemen. Je mening moet je écht zelf opmaken.
Waar AI-bots zoals chatgpt wel heel goed in zijn:
  • SAMENVATTINGEN! En dan vooral als je zélf documenten of tekst toevoegt aan je vraag. Als je dit uit internet laat trekken, komt dat 'suggestieve' weer sterker naar voren. Zelf voeg ik vaak iets toe aan mijn prompt in de trant van 'baseer je enkel op document X'.
  • BRAINSTORMEN! ChatGPT is wel heel goed in brainstormen, dus in het 'opwerpen van ideeën'. Een vraag als "Ik vind de woningmarkt, en betaalbare sociale huur in het bijzonder, het meest belangrijk voor de TK verkiezingen van 2025. Op welke trefwoorden in de partij programma's moet ik dan letten? Wat is een goede manier om te onderzoeken welke partij hier (voor mij) de beste plannen voor heeft?" zal het waarschijnlijk goed doen.
  • Voor en nadelen inventariseren! Maar ook hierbij is het belangrijk om zélf een feitelijke check te doen. Ik vraag chatgpt áltijd om bronvermelding, zodat ik hem na kan trekken (I do NOT trust the bastard but I do need him hehehe)
  • VERBETERSUGGESTIES op je eigen teksten. Ook hierin moet je specifiek zijn. Mijn meest gestelde vraag is denk ik: "kun je deze tekst zakelijker schrijven waarmee ik duidelijker op mijn eigen strepen ga staan." Ik neem de tekst nóóít 1 op 1 over: zoals jullie weten heb ik een best eigense schrijfstijl. Dus ik gebruik het alleen als suggestie.

4. SGP weigert vrouw op de lijst
In minder verrassend nieuws: De SGP is nog steeds een seksistische kutpartij! https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/0...lian-janse-plek-op-tweede-kamerlijst-a4902259
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Proxima zei:
Dan droogt het land nog steeds op, bomen groeien behoorlijk snel, alleen niet zo snel. En die akkers zijn aantrekkelijke plekken om dan huizen te bouwen.

En dan blijft de rest van de wateroverlast nog steeds bestaan.
Klik om te vergroten...
Boerenindustrie heeft zeker wel een heel flinke invloed op de grondwaterstand van Nederland. Lullige is: ze zouden een heel positieve invloed KUNNEN hebben als ze met minder intensiteit boeren. Maar op dit moment is zo’n 60% van de verdroging te wijden aan drainage van landbouw (en nog eens 30% is te relateren aan irrigatie, wat ook weer voor een groot deel ten behoeve komt aan landbouw dus in totaal is 90% van de verdroging van onze Nederlandse grond door menselijk toedoen).
Om over de grondwater verontreiniging nog maar niet te spreken…
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zanza zei:
Nog steeds kom ik uit op waar je eigen normen en waarden liggen. En die liggen hier duidelijk op een ander niveau dan de mijne, geen nieuws. Maar voor mij is het een niet erger dan het ander. Poep aan de schoen of poep in je hand.
Klik om te vergroten...
Vanaf dit bericht heb ik een samenvatting nodig, @ljuv
En misschien @Proxima
Heb jij ook nog iets in te brengen @Zanza ?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casaan zei:
Heb jij ook nog iets in te brengen @Zanza ?
Klik om te vergroten...
Nee. We staan bovenaan in de peiling momenteel. Met een doelsaldo van +8. Voorlopig hoor je me niet klagen
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casaan zei:
Vanaf dit bericht heb ik een samenvatting nodig, @ljuv
En misschien @Proxima
Heb jij ook nog iets in te brengen @Zanza ?
Klik om te vergroten...
Of wacht, moeten we ons alleen baseren op het geluid van die mooi gebekte en luid gekeelde voorzangers?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Bekijk bijlage 66401
nos.nl

Peilingwijzer: CDA nu even groot als VVD, JA21 gestegen

Het CDA van Bontenbal is onder kiezers ook de meestgenoemde partij in een toekomstig kabinet.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Ik vindt die fusie van GL/PvdA nog steeds het ultieme kiezersbedrog. 🤣 Ik trap nu vast op lange tenen maar ik zie vooral een extreem voorbeeld over hoe men vooral het eigen 'lijf' wilt redden waar weinig belang voor de kiezer in zit. Verder heeft het NSC precies helemaal niks gedaan en alle kiezers gaan nu terug naar het CDA, wat ik overigens vreemd vindt, maar denk dat het voor de overgrote groep die nu weer CDA zal gaan stemmen vooral een bij gebrek aan beter stem is.
Dat de PVV nog steeds zo groot zal worden laat ook maar weer eens zien dat een partij vooral niet hoeft te presteren en kan roeptoeteren en toch zetels kan behouden door de toenemende maatschappelijke onrust. Het aantal VVD zetels laat zien dat 16-17% in het land prima vindt zoals die is en het politieke gestuntel ruime marges heeft terwijl zij verantwoordelijk(samen met het CDA) zijn voor de huidige problematiek in het land wat het aantal PVV stemmers zo groot maakt.

Weet niet zo goed wat ik met deze reactie wil zeggen maar het moraal is denk ik dat verkiezingsprogramma's niet heel veel zeggen en woorden van politici vooral een hoog gebakken lucht gehalte hebben. Ofwel, ik ben het vertrouwen in de politiek al heel lang kwijt. Sinds de gedwongen privatisering, vanuit de EU, van primaire zaken als wonen, energie, OV en zorg is een heleboel bergafwaarts gegaan en zijn rijken vooral rijker geworden en die sectoren er vooral op achteruit gegaan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Belangrijkste thema's voor GL/PVDA

nos.nl

GL-PvdA kiest wonen als hoofdthema: 'hypotheekrenteaftrek in 12 jaar afbouwen'

De partij van Timmermans wil dat de overheid op veel terreinen weer de regie neemt.
nos.nl nos.nl

Mooie woorden die ver van de werkelijke wereld staan?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Aww ik ben dan in Japan dus ik kan niet eens stemmen 😇🤭🤭

B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
N3K0 zei:
Aww ik ben dan in Japan dus ik kan niet eens stemmen 😇🤭🤭

Klik om te vergroten...
Dat kan zeer zeker wel, via post dacht ik toch?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
N3K0 zei:
Aww ik ben dan in Japan dus ik kan niet eens stemmen 😇🤭🤭

Klik om te vergroten...

er zijn wel mogelijkheden @N3K0

www.nederlandwereldwijd.nl

Hoe stem ik als ik tijdelijk in het buitenland ben? | NederlandWereldwijd

Bent u tijdelijk in het buitenland, bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? Lees hoe u kunt stemmen voor verkiezingen in Nederland.
www.nederlandwereldwijd.nl www.nederlandwereldwijd.nl
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Boerenindustrie heeft zeker wel een heel flinke invloed op de grondwaterstand van Nederland. Lullige is: ze zouden een heel positieve invloed KUNNEN hebben als ze met minder intensiteit boeren. Maar op dit moment is zo’n 60% van de verdroging te wijden aan drainage van landbouw (en nog eens 30% is te relateren aan irrigatie, wat ook weer voor een groot deel ten behoeve komt aan landbouw dus in totaal is 90% van de verdroging van onze Nederlandse grond door menselijk toedoen).
Om over de grondwater verontreiniging nog maar niet te spreken…
Klik om te vergroten...

Boeren verdampen heel veel grondwater (hoorde ik op de radio :)
En ze houden de grondwaterstand graag laag omdat ze anders niet met die dikke trekkers het land op kunnen.
En idd die kunstmest (en gewassen bestrijdingsmiddelen) die niet opgenomen worden verdwijnen in het grond water.
En dan ga ik nu de vrouw van een boer quoten:

Dat krijg je er nooit meer uit
Klik om te vergroten...
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
alles gaat voorbij zei:
Boeren verdampen heel veel grondwater (hoorde ik op de radio :)
En ze houden de grondwaterstand graag laag omdat ze anders niet met die dikke trekkers het land op kunnen.
En idd die kunstmest (en gewassen bestrijdingsmiddelen) die niet opgenomen worden verdwijnen in het grond water. En ik ga nu de vrouw van een boer quoten:
Klik om te vergroten...
Nog een leuk feitje: die dikke ammoniak uitstoot van koeien komt nog geeneens door de koe maar door het eiwitrijke voedsel wat ze krijgen en de stallen die urine en mest niet goed kunnen scheiden cq afvoeren. Als men daar nou eens een oplossing voor zoekt ipv boeren verbannen. Biologisch boeren is misschien minder rendabel maar daar ligt ook het hele probleem. Alles voor de euro's👊🏽
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ze Herbs Mang zei:
Nog een leuk feitje: die dikke ammoniak uitstoot van koeien komt nog geeneens door de koe maar door het eiwitrijke voedsel wat ze krijgen en de stallen die urine en mest niet goed kunnen scheiden cq afvoeren. Als men daar nou eens een oplossing voor zoekt ipv boeren verbannen. Biologisch boeren is misschien minder rendabel maar daar ligt ook het hele probleem. Alles voor de euro's👊🏽
Klik om te vergroten...

Nog een feitje:
(die ik niet kan onderbouwen maar wel klopt geloof ik,(want ik onthou altijd alleen de strekking en niet de onderbouwing) 😬


De boeren hebben hun stikstof uitstoot al vanaf de jaren 90 gehalveerd of zo.
Dus wat dat betreft waren ze al heel goed bezig.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Nog een feitje:
(die ik niet kan onderbouwen maar wel klopt geloof ik,(want ik onthou altijd alleen de strekking en niet de onderbouwing) 😬


De boeren hebben hun stikstof uitstoot al vanaf de jaren 90 gehalveerd of zo.
Dus wat dat betreft waren ze al heel goed bezig.
Klik om te vergroten...
Of is het aantal boeren gehalveerd? 😜 Ik vindt dat hele boeren gedoe stinken als koeienstront. Ik geloof wel dat het invloed heeft op de directe omgeving maar ipv investeren in r&d en dit gewoon in eigen land en hand houden is er een hoogleraar bio nog iets die roept als Nederland nou eens goed wordt in milieuvriendelijke stallen en deze techniek exporteert naar het buitenland......ondertussen zijn grote delen van Oekraïne verkocht aan o.a. rijke Amerikanen en willen ze onze boeren industrie die kant op verplaatsen . Als ik iets heb geleerd de afgelopen decennia is dat je voedsel vooral niet aan Amerikanen moet overlaten. Kijk naar Monsanto en McDonalds 😜
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
N3K0 zei:
Aww ik ben dan in Japan dus ik kan niet eens stemmen 😇🤭🤭

Klik om te vergroten...
Woahh de spoiler doet het niet of ik doe waarschijnlijk iets fout.

(Zie uhm wel als ik mezelf quote 🤔)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
Woahh de spoiler doet het niet of ik doe waarschijnlijk iets fout.

(Zie uhm wel als ik mezelf quote 🤔)
Klik om te vergroten...
Viel me ook al op haha
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
Altijd maar die compromissen. Dan is niemand echt blij en niemand echt boos. Ik zou het wel eens willen zien wat er gebeurt als we bijvoorbeeld in meerdere stemrondes uitkomen op 1 partij die het dan volledig voor het zeggen heeft. Zo gaat dat toch ook in heel veel andere democratieën, zoals in UK, USA, Frankrijk? Waarom doen wij dat in NL anders en waarom is dit volgens jullie beter? Vertel het me hoe het zit en wat er zou gebeuren als we dit in NL zouden gaan doen.
Klik om te vergroten...
Nederland heeft een politiek stelsel met een parlementaire democratie wat een sterk proportioneel kiesstelsel heeft. Na de tweede wereldoorlog heeft Nederland hiervoor bewust gekozen om te voorkomen dat de macht in de handen van één persoon of partij kan komen te liggen, we hebben in die tijd namelijk in de praktijk geleerd wat er kan gebeuren indien je alle macht bij één plek neerlegt.

Wat je nu ziet gebeuren in landen als de UK en de USA is dat er maar een paar grote partijen overblijven die het voor elkaar kunnen krijgen om ALLE macht naar zich toe te trekken, TACO laat nu live zien hoe eng en ongelofelijk gevaarlijk dit is: fascisme en revisionisme is nu openlijk aan het normaliseren in de USA.

Wat er dus gaat gebeuren als je dit in Nederland ook doet is het volgende:
  1. Veel stemmen tellen praktisch gewoon niet meer mee, ze doen dan zelfs helemaal niets meer. Je bent je stem namelijk gewoon kwijt, in het geval dat je op een derde partij stemt, omdat deze partij praktisch gewoon GEEN zetels zal krijgen, en dus niet meer zal meedoen meedoet met het democratisch proces. We verliezen hier dus een zeer belangrijk stuk van onze democratie.
  2. Grote polarisatie: "You are either with us, or against us", die mooie middenwegen en breed gedragen besluiten zullen dan snel verdwijnen, constant ruzie met je anders-gestemde buren.
  3. Bij een wisseling van de macht krijg je een TOTAAL andere partij aan de macht, waardoor er veel minder focus kan liggen op een lange-terwmijn visie. Dan gaan we weer lekker voor die paar korte jaartjes snelle winst, meestal ten bate voor die paar rijke lobbyisten en ten kosten van het milieu en de minder bedeelden van de bevolking, op termijn gaat de maatschappij hieraan langzaam kapot. Zie wederom hoe de TACO administratie dit nu prima live aan het uitvoeren is.

Resumé voor wat je dus krijgt als er in Nederland maar één persoon of partij de macht krijgt:
  1. Miljoenen mensen gaan hun stem verliezen, hoe heerlijk democratisch!
  2. Regionale verschillen worden genegeerd: die ene grootste partij uit Amsterdam kan het bijvoorbeeld geen ruk schelen wat er buiten de grote steden gebeurd omdat het toch hun electoraat niet is, laat ze maar lekker in de modder wegzakken.
  3. Door de 'winner takes all' mentaliteit krijg je geen compromissen meer zoals we die nu hebben, uitermate onrechtvaardig en gewoon een laffe schop direct in het gezicht van het zwakkere gedeelte van onze bevolking.

    Juist door onze compromissen zorgen we ervoor dat er een heel breed draagvlak bestaat voor onze besluiten, waarbij er dus ook rekening wordt gehouden met de zwakkeren in onze maatschappij, omdat dit onderaan de streep gewoon goedkoper, beter en moraal de juiste weg is.

    Het alternatief is veel zwervers, hoge criminaliteit, een nog kleinere elite met een nog groter aandeel in geld en macht, wetten die alleen maar voor een kleine groep financieel sterke lobbyisten voordelig zal zijn, en mensen die dus volledig buiten de boot vallen, waar we dan weer lekker over kunnen klagen 'omdat deze zoveel overlast veroorzaken, hoe kan dit toch?. En een infrastructuur op 'niet rendabele' plekken? Zoek maar lekker zelf uit hoe je ergens moet komen en anders ga je maar lekker met je tentje bij de rest van die sloppenwijken neerstrijken. En qua educatie: lekker uitkleden want domme mensen stemmen vaker op populisten, wat wel zo handig is voor die ene blonde dictator, ehhhh.. ik bedoel 'democratische' partij.

    Om nog maar te zwijgen over zaken als de zorg, persoonlijke rechten en privacy.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."