#1
Een absolute meerderheid zit er ook deze keer weer net niet in vermoed ik.Wordt SP nu de grote concurrent van de partij van dhr Timmermans?
Een absolute meerderheid zit er ook deze keer weer net niet in vermoed ik.Wordt SP nu de grote concurrent van de partij van dhr Timmermans?
Ah dat moet ik eens lezen. Heb dat hier al gezegd he, maar mocht ik in NL op links stemmen, dan zou dat zeker op de SP zijn. Ben blij dat ze weer wat groeien in de peilingen. Ik denk ook wel dat Jimmy Dijk écht wil besturen nationaal, en dat was vroeger wel eens anders niet?SP komt vandaag met hun concept verkiezingsprogramma.
Voorproefje;
![]()
Verkiezingsprogramma SP: minimumloon naar 18 euro, vermogensplafond van 50 miljoen
De SP wil het minimumloon verhogen naar 18 euro per uur. Momenteel is dat nog 14,40 euro per uur. Verder moeten alle uitkeringen meegroeien met het minimumloon en moet het minimumjeugdloon worden afgeschaft. Dat staat in het concept-verkiezingsprogramma van de partij, dat donderdag wordt...www.ad.nl
Ik kan me er wel in voegen
Ik heb deze uitzending niet gezien. Kijk het verder sporadisch, bij gebrek aan VI, wat ik overigens ook nog maar sporadisch kijk. Wel met veel plezier trouwens, maar minder dan toen het nog op enkel ma en vr avond was en gewoon over voetbal ging.Kan helaas enkel wat fragmentjes bekijken vanaf hier. Maar ben erg benieuwd of iemand diens gedachten over de Oranjezomer van gisteren wil delen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/1...stische-retoriek-van-jack-van-gelder-a4902963
Maatje van me heeft echt paar weken gelden een hele “wordt SBS/Talpa het Nederlandse Fox” analyse ingestuurd die niet is gepubliceerd maar blijkbaar werden ze wel geïnspireerd bij de NRC. Beetje gaar dus maar deel de analyse wel. Sowieso bizar hoe van Gelder ineens dé politiek duider van SBS is geworden. En blijft gewoon bijzonder hoe weinig er aan factchecks wordt gedaan…Spoiler: Voorbeeld maar een ongezelligeOm maar wat te noemen: er is onderzoek gedaan en geen bewijs gevonden dat Hamas de beetjes toegelaten noodhulp steelt. Er is wel bewijs dat Israel voedsel vernietigd voor het de grens wordt overgelaten en te weinig en niet de juiste hulp de grens over laat gaan.
Ben gewoon benieuwd hoe minder progressieve mensen hiernaar kijken… Zien jullie Jack als deskundige hierop en nemen jullie deze dingen van hem aan? Of boeit het jullie uberhaupt geen zak haha?

Das nog zo’n mythe… dat heeft de SP altijd al gewild hoor. De SP zat ook in heuk veul lokale besturen (nog steeds wel wat). Alleen: ze zullen dat niet doen ten kosten van alles. En als uiterst linkse partij in een rechts, inmiddels zelfs radicaal rechts landschap wordt dat wel lastig.Ik denk ook wel dat Jimmy Dijk écht wil besturen nationaal, en dat was vroeger wel eens anders niet?
De woningmarkt is geprivatiseerde omdat de rijksbegroting 'op orde ' moest worden gebracht vanwege toetreding tot de EU., het systeem NL was uniek en een grote kostenpost. Al werkte het prima. Dat noem ik gedwongen. In 1993 is men ook direct aan de slag hiermee.Hoezo? Je kan toch gewoon… niet… op ze stemmen?
Kan verder je wantrouwen naar de politiek wel begrijpen, je argumenten alleen niet. Publieke sectoren worden bijvoorbeeld helemaal niet door de EU gedwongen om te privatiseren, dat zijn over t algemeen nationale beslissingen geweest van liberale regeringen… Zeker in het geval van de woningmarkt en de zorg.
Precies: intensieve veehouderij (en landbouw) dus!
… denk je dat dat niet gedaan wordt? Niet zo heel lang geleden werd er zelfs een oplossing voor gevonden. Toen hebben boeren miljarden geïnvesteerd. En toen bleek de oplossing helemaal niet te werken. En nu hebben we boerenbedrijven die daardoor omvallen én een (letterlijke) shitload aan vervuilde grond. Maar we hebben twee van de béste landbouw uni’s en onderzoeken wereldwijd haha (nog wel trouwens- als die niet ook worden wegbezuinigd).
Bovendien roept nauwelijks iemand op om boeren te verbannen, maar om intensieve veehouderij en landbouw te verminderen. Het hoeft niet zo te gaan als het nu gaat, waar generatie oude boerenbedrijven omvallen door de Agro giganten en lage inkoopprijzen van supermarkten (buvvobuld). Er zijn ook zóveel boeren die misschien niet biologisch, maar ook niet zo intensief willen boeren als nu nodig is om je kinderen eten te geven.
Haha ja maar zo’n 55% van NL is landbouwgrond, dus dat telt wel op. Bovendien, problemen met grondwater sijpelen (wederom: lettttterlijk haha) door naar andere gronden en bodemverontreiniging beperken zich nooit tot de vierkante meter waarin het terecht komt. Tel daar nog bovenop dat veel landbouwgrond grenst aan belangrijke natuur. Niet “oh haha mooi wandelgebied”-belangrijk, maar “belangrijk voor ons leven”-belangrijk.
Ik word echt tering leip van al die forumbugs, heb deze reactie ook al weer 5 keer opnieuw moeten typen. @Neman!!!!!!
Om de begroting op orde te krijgen heb je dus ook een heleboel andere manieren… Lees het programma van de SP maar heheh. Het was een KEUZE om de markt de liberaliseren. En een hele boel Nederlandse kiezers kozen voor… ja. De VVD met hun kut marktwerking🤪De woningmarkt is geprivatiseerde omdat de rijksbegroting 'op orde ' moest worden gebracht vanwege toetreding tot de EU., het systeem NL was uniek en een grote kostenpost. Al werkte het prima. Dat noem ik gedwongen. In 1993 is men ook direct aan de slag hiermee.
Haha ik ben ok tegen dit hele concept maatje, I EAT THE RICH, maar daarom ook: ik snap je frustraties ik snap je argumenten alleen niet. Snap je? Er zijn andere keuzes, andere oplossingen. Alleen het grootste deel van de kiezers gelooft daar niet in en kiest dus voor liberaal en slap rechts gelul.En ja beetjes, lekker krabben 🤣
Ps. Liberalisering is een duur wordt voor wittenboordecriminaliteit wat weer een duur woord is voor maak de rijken nog rijker en zet de geldpersen aan waardoor de rijken nog rijker worden.
Heb trouwens het programma nog niet kunnen lezen, nog steeds op vakantie. Dus kun je eens uitleggen wat je zegt?Belangrijkste thema's voor GL/PVDA
![]()
GL-PvdA kiest wonen als hoofdthema: 'hypotheekrenteaftrek in 12 jaar afbouwen'
De partij van Timmermans wil dat de overheid op veel terreinen weer de regie neemt.nos.nl
Mooie woorden die ver van de werkelijke wereld staan?
Heb trouwens het programma nog niet kunnen lezen, nog steeds op vakantie. Dus kun je eens uitleggen wat je zegt?
Of is het aantal boeren gehalveerd? 😜
Seuw dan! 54!!!! partijen schreven zich in voor deze verkiezingen.
Ik al sinds 2017 niet meer omdat ik er vanuit ga dat honden niet welkom zijn in het stemlokaal.
Dus feitelijk stem ik niet omdat ik het niet kan combineren met het uitlaten van de hond.😬
Wrs dat ik wel weer eens een keer ga als hond er niet meer is….
Nee klopt hoor. Ik bedoelde ook meer zoiets als: wanneer komt het punt waarop lange besluitvoering té lang duurt en er eigenlijk niets gebeurt. De balans tussen goede besluitvorming en tijd is een discutabel ding. Dat dingen goed moeten worden overwogen, is logisch. Maar soms is een opportunistische kans grijpen ook een goede overweging. Ik ben zelf wat opportunistisch van aard, vandaar dat ik vaak ook de erg stroperige bureaucratie bekritiseer. Nouja, die balans dus.Voor lange termijn planning kan je beter zoveel tijd nemen als nodig, anders krijg je een halfbakken akkoord dat uiteindelijk niet uitvoerbaar blijkt, omdat het dan geen volledig gesloten akkoord is.
En is het nu echt zo erg dat er goed wordt nagedacht over werkelijke oplossingen, in plaats van maar wat snel aanmodderen met wat korte termijn winsten die juist bijzonder schadelijk zijn gebleken op lange termijn?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."