Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
69 weergaven
18-5-2026
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Wordt SP nu de grote concurrent van de partij van dhr Timmermans?
Klik om te vergroten...
Een absolute meerderheid zit er ook deze keer weer net niet in vermoed ik. :sunglasses:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zoals ik al vaker heb gezegd, de Hond peilt vaak rechtser. Dus vanuit mijn perspectief extra lekker vandaag:
1754764741366.png
De vvd ahahahahahahahaa
Ze hadden al jaren terug zo afgerekend moeten worden, imho.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
GroenLinks/PvDA gaat knallen denk ik.
CDA breekt ook door.
VVD idd haha
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
SP komt vandaag met hun concept verkiezingsprogramma.

Voorproefje;
www.ad.nl

Verkiezingsprogramma SP: minimumloon naar 18 euro, vermogensplafond van 50 miljoen

De SP wil het minimumloon verhogen naar 18 euro per uur. Momenteel is dat nog 14,40 euro per uur. Verder moeten alle uitkeringen meegroeien met het minimumloon en moet het minimumjeugdloon worden afgeschaft. Dat staat in het concept-verkiezingsprogramma van de partij, dat donderdag wordt...
www.ad.nl www.ad.nl

Ik kan me er wel in voegen
Klik om te vergroten...
Ah dat moet ik eens lezen. Heb dat hier al gezegd he, maar mocht ik in NL op links stemmen, dan zou dat zeker op de SP zijn. Ben blij dat ze weer wat groeien in de peilingen. Ik denk ook wel dat Jimmy Dijk écht wil besturen nationaal, en dat was vroeger wel eens anders niet?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
IMG_0233.jpeg
democratie!!!!!!!!!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
en polerrrrrtieeeek! IMG_0565.jpeg
1755129987642.jpeg

ze hebben ook alles he, in Portugal!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Kan helaas enkel wat fragmentjes bekijken vanaf hier. Maar ben erg benieuwd of iemand diens gedachten over de Oranjezomer van gisteren wil delen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/1...stische-retoriek-van-jack-van-gelder-a4902963

Maatje van me heeft echt paar weken gelden een hele “wordt SBS/Talpa het Nederlandse Fox” analyse ingestuurd die niet is gepubliceerd maar blijkbaar werden ze wel geïnspireerd bij de NRC. Beetje gaar dus maar deel de analyse wel. Sowieso bizar hoe van Gelder ineens dé politiek duider van SBS is geworden. En blijft gewoon bijzonder hoe weinig er aan factchecks wordt gedaan…
Spoiler: Voorbeeld maar een ongezellige
Om maar wat te noemen: er is onderzoek gedaan en geen bewijs gevonden dat Hamas de beetjes toegelaten noodhulp steelt. Er is wel bewijs dat Israel voedsel vernietigd voor het de grens wordt overgelaten en te weinig en niet de juiste hulp de grens over laat gaan.

Ben gewoon benieuwd hoe minder progressieve mensen hiernaar kijken… Zien jullie Jack als deskundige hierop en nemen jullie deze dingen van hem aan? Of boeit het jullie uberhaupt geen zak haha?
Klik om te vergroten...
Ik heb deze uitzending niet gezien. Kijk het verder sporadisch, bij gebrek aan VI, wat ik overigens ook nog maar sporadisch kijk. Wel met veel plezier trouwens, maar minder dan toen het nog op enkel ma en vr avond was en gewoon over voetbal ging.

Dat terzijde: je vraagt of bijvoorbeeld iemand als ik (minder progressief haha), JvG als deskundige zien? Nou, nee. Integendeel😂 Met stijgende verbazing heb ik hem de afgelopen paar jaar dat de oranjezomer nu bestaat zien zitten raaskallen. Er komt vrijwel louter onzin uit. Ik waardeerde Jack altijd ENORM om zijn radioverslagen tijdens voetbalwedstrijden. Maar hier verliest ie mijn sympathie wel een beetje. Overigens denk ik wél dat er genoeg mensen zijn die, wat er ook gezegd wordt, wel alles voor waarheid aannemen. Ik ben daarin minder representatief voor de groep die je aanspreekt, denk ik.

Maar om tegelijkertijd je tweede vraag te beantwoorden: wat ie zegt boeit me idd geen zak. Ik kijk dit (als ik het al kijk dus) ter vermaak. Niet als "nieuwsbron". Lekker (harde, rechtse) grappen en dollen zoals het vroegah ook gewoon allemaal kon en ging. Maar dan praat ik eigenlijk vooral over VI, waar Oranjezomer de zomerse, minder interessante, vervanger voor is. Ik kijk voor het gouden trio: Genee, Gijp, Derksen. Ouderwetse teevee. Weliswaar minder leuk dan vroeger, omdat ze het lekker bij sport moeten houden, met af en toe een actueel dolletje, maar toch.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
“Politieke mythe ontkracht: PvdA-kiezers zijn níét massaal overgestapt naar de PVV. Wel komen PVV-kiezers relatief vaak uit een ‘rood nest’”
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/1...kiezers-komen-wel-vaak-uit-rood-nest-a4902906

en je raadt het niet, maar Yesilgoz loog weer eens!
IMG_0589.jpeg
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lemmy zei:
Ik denk ook wel dat Jimmy Dijk écht wil besturen nationaal, en dat was vroeger wel eens anders niet?
Klik om te vergroten...
Das nog zo’n mythe… dat heeft de SP altijd al gewild hoor. De SP zat ook in heuk veul lokale besturen (nog steeds wel wat). Alleen: ze zullen dat niet doen ten kosten van alles. En als uiterst linkse partij in een rechts, inmiddels zelfs radicaal rechts landschap wordt dat wel lastig.

Net zo als het “weglopen” van de onderhandelingen door Jesse Klaver. Heel slim frame hoor, van de VVD. Maar túúrlijk gaat GroenLinks niet mee in een kneiterrechts migratiebeleid, dan zijn ze al hun kiezers kwijt. Dat is geen “water bij de wijn doen”… dat is tegen alle principes van een partij ingaan. Dat wist de VVD ook wel destijds. Je vraagt van hen ook niet om een verdubbeling van belastingen op de MKB om vervolgens op te kijken dat de VVD dasr niet mee akkoord gaat.

Enniewees, eens dat de SP en diens voorman steeds aantrekkelijker worden. Ik ben ook een beetje op Jimmy.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Hoezo? Je kan toch gewoon… niet… op ze stemmen?

Kan verder je wantrouwen naar de politiek wel begrijpen, je argumenten alleen niet. Publieke sectoren worden bijvoorbeeld helemaal niet door de EU gedwongen om te privatiseren, dat zijn over t algemeen nationale beslissingen geweest van liberale regeringen… Zeker in het geval van de woningmarkt en de zorg.


Precies: intensieve veehouderij (en landbouw) dus!


… denk je dat dat niet gedaan wordt? Niet zo heel lang geleden werd er zelfs een oplossing voor gevonden. Toen hebben boeren miljarden geïnvesteerd. En toen bleek de oplossing helemaal niet te werken. En nu hebben we boerenbedrijven die daardoor omvallen én een (letterlijke) shitload aan vervuilde grond. Maar we hebben twee van de béste landbouw uni’s en onderzoeken wereldwijd haha (nog wel trouwens- als die niet ook worden wegbezuinigd).
Bovendien roept nauwelijks iemand op om boeren te verbannen, maar om intensieve veehouderij en landbouw te verminderen. Het hoeft niet zo te gaan als het nu gaat, waar generatie oude boerenbedrijven omvallen door de Agro giganten en lage inkoopprijzen van supermarkten (buvvobuld). Er zijn ook zóveel boeren die misschien niet biologisch, maar ook niet zo intensief willen boeren als nu nodig is om je kinderen eten te geven.


Haha ja maar zo’n 55% van NL is landbouwgrond, dus dat telt wel op. Bovendien, problemen met grondwater sijpelen (wederom: lettttterlijk haha) door naar andere gronden en bodemverontreiniging beperken zich nooit tot de vierkante meter waarin het terecht komt. Tel daar nog bovenop dat veel landbouwgrond grenst aan belangrijke natuur. Niet “oh haha mooi wandelgebied”-belangrijk, maar “belangrijk voor ons leven”-belangrijk.






Ik word echt tering leip van al die forumbugs, heb deze reactie ook al weer 5 keer opnieuw moeten typen. @Neman!!!!!!
Klik om te vergroten...
De woningmarkt is geprivatiseerde omdat de rijksbegroting 'op orde ' moest worden gebracht vanwege toetreding tot de EU., het systeem NL was uniek en een grote kostenpost. Al werkte het prima. Dat noem ik gedwongen. In 1993 is men ook direct aan de slag hiermee.

Ze roepen inderdaad niet direct op om boeren te verbieden en te verbannen. Maar indirect met beleid wel. Die gasten zetten niet voor niks snelwegen af.

En ja beetjes, lekker krabben 🤣

Ps. Liberalisering is een duur wordt voor wittenboordecriminaliteit wat weer een duur woord is voor maak de rijken nog rijker en zet de geldpersen aan waardoor de rijken nog rijker worden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Brakka Mang zei:
De woningmarkt is geprivatiseerde omdat de rijksbegroting 'op orde ' moest worden gebracht vanwege toetreding tot de EU., het systeem NL was uniek en een grote kostenpost. Al werkte het prima. Dat noem ik gedwongen. In 1993 is men ook direct aan de slag hiermee.
Klik om te vergroten...
Om de begroting op orde te krijgen heb je dus ook een heleboel andere manieren… Lees het programma van de SP maar heheh. Het was een KEUZE om de markt de liberaliseren. En een hele boel Nederlandse kiezers kozen voor… ja. De VVD met hun kut marktwerking🤪

Brakka Mang zei:
En ja beetjes, lekker krabben 🤣

Ps. Liberalisering is een duur wordt voor wittenboordecriminaliteit wat weer een duur woord is voor maak de rijken nog rijker en zet de geldpersen aan waardoor de rijken nog rijker worden.
Klik om te vergroten...
Haha ik ben ok tegen dit hele concept maatje, I EAT THE RICH, maar daarom ook: ik snap je frustraties ik snap je argumenten alleen niet. Snap je? Er zijn andere keuzes, andere oplossingen. Alleen het grootste deel van de kiezers gelooft daar niet in en kiest dus voor liberaal en slap rechts gelul.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Belangrijkste thema's voor GL/PVDA

nos.nl

GL-PvdA kiest wonen als hoofdthema: 'hypotheekrenteaftrek in 12 jaar afbouwen'

De partij van Timmermans wil dat de overheid op veel terreinen weer de regie neemt.
nos.nl nos.nl

Mooie woorden die ver van de werkelijke wereld staan?
Klik om te vergroten...
Heb trouwens het programma nog niet kunnen lezen, nog steeds op vakantie. Dus kun je eens uitleggen wat je zegt?

Las wel dit: https://www.trouw.nl/politiek/groen...uisjesmelkers-en-slechte-werkgevers~b1e6970e/ Stemt me positief. Maar ja, is de trouw, tuurlijk stemt die mij positief.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Heb trouwens het programma nog niet kunnen lezen, nog steeds op vakantie. Dus kun je eens uitleggen wat je zegt?
Klik om te vergroten...

59 euro per maand gratis reizen met de trein.
Terwijl de NS geld tekort komt en duurder wordt. Maar denk wel een mooi initiatief om wat meer mensen uit de auto te krijgen.

Bouwen op verlaten industrieterreinen vind ik ook een goeie. Daar is nl plek.
Maar of veel mensen op industriël gebied gaan wonen of op een vliegveld betwijfel ik.

Fijne vakantie.
Geniet van de zon, het strand, de zon en natuurlijk je vriend.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
Brakka Mang zei:
Of is het aantal boeren gehalveerd? 😜
Klik om te vergroten...

Voor een boer is schaalvergroting de enige manier om meer geld te verdienen. Maw meer koeien en megastallen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Seuw dan! 54!!!! partijen schreven zich in voor deze verkiezingen.
60d82f70-ae04-42dd-973a-e5e3ba96d132.jpegIMG_1204.jpega31ab0ca-1289-4e64-b9db-a1943dc1b852.jpegdfd32a81-aee1-4a49-aa43-c490bed974c0.jpeg
dfa8c19c-0bfe-40b1-bef8-8439a22e89ab.jpeg
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Seuw dan! 54!!!! partijen schreven zich in voor deze verkiezingen.
Klik om te vergroten...

Op naar het volgende gedrogt van een coalitie.
Sowieso de laatste 2 waren kabinetten waar de meeste partijen niet met plezier in zaten.
Dat komt o.a. door die versplintering toch?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ga voor het eerst niet stemmen denk ik
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik al sinds 2017 niet meer omdat ik er vanuit ga dat honden niet welkom zijn in het stemlokaal.
Dus feitelijk stem ik niet omdat ik het niet kan combineren met het uitlaten van de hond.😬
Wrs dat ik wel weer eens een keer ga als hond er niet meer is….
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
alles gaat voorbij zei:
Ik al sinds 2017 niet meer omdat ik er vanuit ga dat honden niet welkom zijn in het stemlokaal.
Dus feitelijk stem ik niet omdat ik het niet kan combineren met het uitlaten van de hond.😬
Wrs dat ik wel weer eens een keer ga als hond er niet meer is….
Klik om te vergroten...

Ahhh nu snap ik waarom die Boerenboel de laatste keer buiten bij de deur (vast gemaakt) stond. Iedereen had knijp om naar binnen te gaan door dat blaffend bakbeest haha
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Proxima zei:
Voor lange termijn planning kan je beter zoveel tijd nemen als nodig, anders krijg je een halfbakken akkoord dat uiteindelijk niet uitvoerbaar blijkt, omdat het dan geen volledig gesloten akkoord is.

En is het nu echt zo erg dat er goed wordt nagedacht over werkelijke oplossingen, in plaats van maar wat snel aanmodderen met wat korte termijn winsten die juist bijzonder schadelijk zijn gebleken op lange termijn?
Klik om te vergroten...
Nee klopt hoor. Ik bedoelde ook meer zoiets als: wanneer komt het punt waarop lange besluitvoering té lang duurt en er eigenlijk niets gebeurt. De balans tussen goede besluitvorming en tijd is een discutabel ding. Dat dingen goed moeten worden overwogen, is logisch. Maar soms is een opportunistische kans grijpen ook een goede overweging. Ik ben zelf wat opportunistisch van aard, vandaar dat ik vaak ook de erg stroperige bureaucratie bekritiseer. Nouja, die balans dus.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."