Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
70 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Onze buren, de Duitsers, hebben een Bausparvertrag. Dat is een soort spaarrekening waarbij je van jongs af aan al geld weg legt om later een huis te kopen (beetje zoals wij pensioen opbouwen door automatisch een deel vh loon te parkeren en te laten investeren voor later (nou is dat laatste niet van toepassing op het Bausparvertrag, je spaart dat zelf)). Ik weet het fijne er niet van, maar ik ken wel wat Duitsers die me dit eens uit hebben proberen te leggen. Zij begrijpen echt totaal niet dat wij in Nederland met, bij wijze van, 0 euro een huis kunnen kopen obv je salaris en een lening bij een bank. Zij hebben dan zo halverwege de 20er jaren al een ton oid gespaard.

Als iemand zin heeft om dit uit te zoeken of precies weet hoe dit zit, be my guestšŸ˜… Heb er heel lang niet aan gedacht, tot het me te binnen schoot zojuist bij het lezen van dit bericht. Maar het leek mij altijd een heel logisch en tevens eenvoudige keus om voor mensen een huis betaalbaar te maken. Maar goed. Weet het niet exact meer hoe dit nou zit
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Brakka Mang zei:
Het opdrijven van de huizenprijzen hebben makelaars ook een heel groot aandeel in. Het bedrag dat wordt overboden pakken een percentage op. Die hele courtage regeling is gewoon nooit goed afgebakend waar dit een logisch gevolg van is geweest. De afbouw van de hypotheek rente aftrek heeft nog weinig zichtbare gevolgen op de woningprijzen gehad....het is alleen maar erger geworden.
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, en zo is de heule huizenmarkt belangrijke context voor de stijgende prijzen. Maar de HRA is er absoluut ook onderdeel van volgens heel veel economen en vaak de reden zich ertegen uit te spreken. Er is ook aangetoond dat de afbouw van de hypotheekrenteaftrek tot dusver ervoor heeft gezorgd dat de huisprijzen niet nóg verder is gaan stijgen.
Huisprijzen zullen altijd stijgen, tenzij we in een economische crisis zoals 2008 verzeild raken. Maar juist daardoor zullen huiseigenaren ook niet zó hard geraakt worden door het afbouwen van de HRA.

Naja nogmaals - het is heel complex en verder van mijn vakgebied dan dit kom ik niet ahahaha. Hiervoor zullen jullie echt zelf de literatuur moeten induiken🤪
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Maar aan het einde van diens leven heeft een huiseigenaar mƩƩstal een afbetaald huis en dus ontzettend veel geld ā€œverdiendā€ aan wonen, terwijl een huurder niks overhoudt en dus niets heeft verdiend, maar enkel heeft betaald.
Klik om te vergroten...

Dank voor je tekst.
En dit in de quote is een hele goeie.
Zo had ik het ff niet bekeken vanmiddag. Maar het klopt wel degelijk wat je schrijft.
Misschien had ik me laten opdrijven door de media
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Dank voor je tekst.
En dit in de quote is een hele goeie.
Zo had ik het ff niet bekeken vanmiddag. Maar het klopt wel degelijk wat je schrijft.
Misschien had ik me laten opdrijven door de media
Klik om te vergroten...
Haha het is wel weer een mediafeest rondom de HRA. Heel slimme zet ook van de VVD door partijen op dit punt uit te sluiten. Maar goed ik snap ook wel dat je in die mediaheisa meegaat, want ik heb letterlijk nog nergens (myself included) een goeie uitleg ervan gezien waar een normaal mens er nog wat van snapt…
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Haha het is wel weer een mediafeest rondom de HRA. Heel slimme zet ook van de VVD door partijen op dit punt uit te sluiten. Maar goed ik snap ook wel dat je in die mediaheisa meegaat, want ik heb letterlijk nog nergens (myself included) een goeie uitleg ervan gezien waar een normaal mens er nog wat van snapt…
Klik om te vergroten...
Bijzonder hoe de HRA in de media de boventoon voert, er zijn ook echt geen belangrijkere zaken aan de hand in de land nu🤣
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Brakka Mang zei:
Bijzonder hoe de HRA in de media de boventoon voert, er zijn ook echt geen belangrijkere zaken aan de hand in de land nu🤣
Klik om te vergroten...
Ja omg tell me about it!!!!!! Maar dat komt dus ook wel omdat HEEL veel mensen er het ergste van denken… is dus makkelijk zeteltjes winnen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bontebal d'n urste wordt het strakjes in oktober met een fatsoenlijk kabinet met fatsoenlijke politici voor fatsoenlijke mensen met fatsoen, zodat het land weer eens fatsoenlijk geregeerd kan worden binnen de fatsoenlijke termijn van 4 fatsoenlijke jaren
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tja... Voor mijzelf is de hypotheekrenteaftrek op dit moment ook wel een aardig breekpunt. Het is een gek systeem en het zou beter zijn als het afgeschaft wordt.

De timing is voor mijzelf alleen erg ongunstig.

Zanza zei:
Stel je zou het abrupt stoppen, of in een heel korte tijdspanne, dan komen met name nieuwe huiseigenaren serieus in de financiƫle problemen. Die hebben hun budget en aankoop van het huis natuurlijk afgestemd op het actuele inkomen. Als je dan ineens per maand een paar honderd euro meer kwijt bent...
Klik om te vergroten...

Ik mag mezelf tot deze groep rekenen. Jan modaal, twee jaar geleden een koopwoning gekocht. Eigenlijk net na de absurde prijsstijgingen. Op het moment stijgen de prijzen veel minder hard. Hier in elk geval wel. Volgens funda is mijn huis zelfs al 10% minder waard geworden. Daarmee sta ik dus al €23.000 onder water.

Mijn lasten zijn hoog... Serieus hoog...
Ik kom prima rond, kan veel leuke dingen doen, dus ik mag echt niet klagen. Maar ik kan de aftrek financieel wel goed gebruiken zegmaar...

Ben ik daarmee egoĆÆstisch? Tja, misschien wel. Rationeel is het logischer om de aftrek af te schaffen. Maar als ik niet op mijn eigen portemonnee let, gaat niemand het doen.

Ik had een tijdje terug ook met iemand een gesprek hierover. En die vroeg me oprecht of ik anders geen zorg- en huurtoeslag kon aanvragen 🤣

Yeah right haha

EDIT: misschien moet ik ook maar eens gaan uitzoeken wat de standpunten zijn op onderwijs, kernenergie en de materiaal transitie. Voor mij ook allemaal belangrijke themas op het moment.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
Bontebal d'n urste wordt het strakjes in oktober met een fatsoenlijk kabinet met fatsoenlijke politici voor fatsoenlijke mensen met fatsoen, zodat het land weer eens fatsoenlijk geregeerd kan worden binnen de fatsoenlijke termijn van 4 fatsoenlijke jaren
Klik om te vergroten...

Dit klinkt heden ten dagen echt als een utopie šŸ˜…

Schandelijk eigenlijk. Zo krijg je als land toch ook geen reet voor elkaar. Je zal als bedrijf maar elke 1,5 jaar een compleet nieuwe visie, doelstelling en beleidsvoering krijgen. Daar wordt je toch horendol van?

Ik voel wel wat voor de Chinese een partij politiek. Die krijgen tenminste wat voor elkaar. En hebben hun armen diep geworteld in landen ver, ver buiten hun eigen landsgrenzen. Ethisch niet okƩ, maar vanuit eigenbelang ontzettend slim.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Ja omg tell me about it!!!!!! Maar dat komt dus ook wel omdat HEEL veel mensen er het ergste van denken… is dus makkelijk zeteltjes winnen.
Klik om te vergroten...
Waar ik me ook al jaren over verbaas is hoe de mens zo ontzettend creatief is bij vele zaken waar nood aan de man is maar dat dit bij de woningnood zo stug als de pest is. Er zijn wel kleine initiatieven zoals die communities enzo maar de grotere initiatieven blijven uit. Ook vooral doordat de overheid 0 marge toelaat. Voor asielzoekers bouwen ze zo een heel hotel om, waarom kan zoiets niet voor de gewone burger...dan botst het weer met regelgeving, bestemmingsplannen etc. etc. Maarja dat heb ik eerder gezegd.....de schatkist boert goed bij de woningnood, een prins der nederlanden en bewindslieden met grote vastgoedportefeuilles ook.

Het grootste probleem van het huidige politieke klimaat is de belangenverstrengeling vooral met de toekomstige dik betaalde baantjes in het verschiet. Dat moet echt aan banden worden gelegd. Politieke carriĆØres zijn tegenwoordig een opstapje naar een dik betaalde bestuursfunctie. Als ze daar wat aan gaan doen zal het politieke klimaat drastisch verbeteren. En accountability zal ook geen verkeerde zijn. Nu hebben ze gewoon een vrijbrief.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Brakka Mang zei:
kort samengevat, er moet altijd nog een regeerakkoord komen waaralles weer anders wordt. Verkiezingsprogramma's zijn als kinderlokkers met snoepjes. 🤣
Klik om te vergroten...
Hmmm nee niet echt. Verkiezingsprogramma’s zijn een belangrijke basis voor regeerakkoorden. Ja, je zult altijd moeten inleveren en toegeven maar het is niet of je ook niets ā€œwintā€. Iedereen vertaalt ā€œals je dit stemt kun je dat krijgenā€ naar ā€œals je dit stemt krijg je allemaal ditā€.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Maar dit is niet van de overheid he… geen enkele stemwijzer ahah
Klik om te vergroten...
Het gaat niet specifiek over de stemwijzer had me post al gewijzigd. Maar vorige keer was het vormen van de coalitie al een ramp. Deze keer wordt het de overtreffende trap. Wilders wordt nooit premier. Die verantwoordelijkheid kan hij niet dragen. Hij kan alleen maar schreeuwen en wijzen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Had blijkbaar toch een dpg account.

Verrassende uitslag. Maar er komen nog meer stemwijzers en verkorte programma's komende maand.
Ik vind vooral gezondheidszorg en veiligheid (op straat) belangrijk.



1758009756460.png
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Hmmm nee niet echt. Verkiezingsprogramma’s zijn een belangrijke basis voor regeerakkoorden. Ja, je zult altijd moeten inleveren en toegeven maar het is niet of je ook niets ā€œwintā€. Iedereen vertaalt ā€œals je dit stemt kun je dat krijgenā€ naar ā€œals je dit stemt krijg je allemaal ditā€.
Klik om te vergroten...

Maar wat als het verschil heel groot is tussen partijen? Ga je dan normaliter al niet met elkaar om tafel om een regeer akkoord te vormen?

Ik vrees/denk dat Geert weer heel groot gaat worden. Heel veel partijen zeggen "met hem ga ik niet regeren".
Dan wordt het denk ik weer moeilijk om iets rond te krijgen, met punten die in je programma staan
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#15
IMG_8298.jpeg
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hebben jullie abonnement op Volkskrant? Ik kom niet in het programma
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Hebben jullie abonnement op Volkskrant? Ik kom niet in het programma
Klik om te vergroten...
Ik eet al elke dag een augurk. Is genoeg
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Maar wat als het verschil heel groot is tussen partijen?
Klik om te vergroten...
Die zullen meestal niet snel met elkaar gaan regeren. Maar er is altijd wel 1 partij die het meeste een stempel kan drukken op een regeerakkoord. Meestal de grootste van de onderhandelende partijof grootste groeier. Of gewoon de beste onderhandelaar.

Kordie zei:
Hebben jullie abonnement op Volkskrant? Ik kom niet in het programma
Klik om te vergroten...
Volgens mij moet je wel inloggen (bij dpd media) maar hoef je indd geen abonnement te hebben.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Had blijkbaar toch een dpg account.

Verrassende uitslag. Maar er komen nog meer stemwijzers en verkorte programma's komende maand.
Ik vind vooral gezondheidszorg en veiligheid (op straat) belangrijk.



Bekijk bijlage 67329
Klik om te vergroten...
Ja dit is een opwarmertje! Vind het ook jammer dat je niet kan zien welke partijen voor welke stelling voor of tegen waren en waarom…
Grappige uitslag wel! Interessant welke partijen dicht bij elkaar uitkomen ook
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Zo zojuist maar eens het Kieskompas gevuld; en warempel ik ben iets naar links geschoven.
Bontebal dun Irste is het geworden en daar kan ik wel mee leven.

Zorgkompas: Volt
Klimaat en Energiekompas: in de vierhoek van VVD/ CDA/ NSC en SGP

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."