Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
111 weergaven
18-5-2026
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik was van plan om mijn stembiljet bij het oud papier te gooien….

Maar is er ook een partij die het stikstofslot van dit land af gaat halen?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
alles gaat voorbij zei:
Maar is er ook een partij die het stikstofslot van dit land af gaat halen?
Klik om te vergroten...
LP
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
ik trek m ffkes hier heen voor de goegemeente weer begint te steigeren.

In het algemeen: Ideologisch gezien ben ik het gewoon niet met jullie eens. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Zoals ik al zei: ik kan me wel een voorstelling maken bij het gevoel dat jullie hebben door deze ervaringen (én door de beeldvorming).
Maar zoals jullie van me gewend zijn, wil ik wel wat “feitjes” meegeven. Dat hoeft jullie standpunt of gevoel niet te veranderen hoor, maar in de asieldiscussie neemt emotie vaak wel heel erg de overhand waardoor er veel onwaarheden ontstaan (bijvoorbeeld “nareis op nareis op nareis”)





Ten eerste dus dat “kans”parels… Net zo’n mooi frame als gelukszoekers maar: Wa versta je daar eigenlijk onder? Over wat voor soort migrant heb je het dan?
En daarnaast dat dood en verderf zaaien. Wat bedoel je daar exact mee?

Ik vraag dit niet om lullig te doen hoor, maar omdat het echt uitmaakt voor het migratievraagstuk (dus het is makkelijker praten als ik weet wat jullie nou bedoelen).



En dan dit… hoe relateert dit zich tot de mensen die nú ons land binnenkomen? Ik zie ook veel geweld in het nieuws, maar zeker niet alleen van “buitenlanders”.



Maar feit is wel dat de meeste “buitenlanders” die hier wonen geen asielzoekers zijn/waren. Dat was in 2024 maar 14% van de totale migratie instroom. En daarvan worden ook nog veel aanvragen afgewezen en ingetrokken… Als je geen “echte” vluchteling bent en inderdaad zonder goede reden lachend die grens over stapt, wordt je geen statushouder (en in dat proces valt natuurlijk wel een hele hoop te verbeteren waarmee je de opvangcrisis kan aanpakken).
En een deel van die minder dan 14% asielzoekers is dan dus economische vluchteling, maar ik denk niet dat je die bedoelt. Arbeidsmigratie heeft bijvoorbeeld met 32% het grootste aandeel op de migratieinstroom, en samen met onder andere studiemigratie moet je in al die deeltjes knippen om de instroom beheersbaar te houden. Asielmigratie drukt niet het meest op onze samenleving en door alleen op oplossingen daarvoor te focussen los je heel dat probleem niet op. Je kan de grenzen wel dichtdoen, maar het grootste deel van de instroom halen we alsnog zelf binnen.
En het is ook echt niet zo dat je met een asielopvang ook maar enige ruimte voor is om luxe te verwachten. Enige wat wat luxe garandeert is een hygiëne norm… Je bent misschien een geluksvógel als je in de noodopvang terecht komt, maar in de reguliere opvang lees je toch vaak in de media slechte berichten.

Los daarvan vind ik er dus ook ideologisch veel van… Bijvoorbeeld: wat zijn onze Nederlandse normen en waarden nou echt? Ik denk dat mijn normen en waarden echt heel ergens anders liggen dan die van jullie en ik ben toch echt heel Nederlands. En ik sta eigenlijk heel vergelijkbaar tegenover de islam als het christendom of jodendom: Zelf weten, maar als je mij als vrouw geen hand wil geven of je homoseksualiteit niet tot uiting mag brengen door je geloof ben je niet m’n maat en heb in mijn ideale Nederland geen enkel plek. Dus flikker op met je joods christelijke identiteit (pun intended).

Maar vooral: ik vind niet dat je in “gevaar” moet zijn om recht te hebben op onze welvaart. In zekere zin vind ik wel dat je eraan moet bijdragen en het zeker niet dat je onze vrijheden en veiligheid in gevaar mag brengen. Maar ik zie vooral dat je eerst genoeg huizen, dokters, scholen, supermarkten, voorzieningen dus, moet fixen voor je zoveel mensen naar binnen kan laten. Banen hebben we genoeg namelijk😊
Klik om te vergroten...

Complimenten Ljuv voor het delen van de feiten.

Mijn mening blijft hetzelfde.
Maar ik denk dat ik er door mijn rugzak ook een ander beeld bij heb.
Ik blijf het echter heel belangrijk vinden dat we iedereen uit oorlogsgebied moeten helpen.

Ik zie dat voor de jonge mannen die ik vaak zonder verdriet de grens over zag gaan meer in land opbouw en dan is onze taak leren, helpen, beschermen.
En de mensen die gewond of getekend voor het leven met die *vlucht blik* in de ogen als een toekomst bij ons.

Maar nogmaals ... Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om hier wat over te delen. Ik ben gelukkig, voor mezelf, niet zoals veel ex collega's geworden. PVV stemmen alleen maar voor asiel stuk.
Ik heb nog altijd de visie; "ik zou ook de grens over gaan op zoek naar geluk" denk ik.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ei-Salade zei:
LP
Klik om te vergroten...
Hu? Bestaat al sinds 1993 en heeft in 2021 voor het eerst meegedaan met de verkiezingen.

Opzich wel 2 hele goeie standpunten:

“afschaffen van de inkomstenbelasting en voor de legalisering van drugs”
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Ik heb nog altijd de visie; "ik zou ook de grens over gaan op zoek naar geluk" denk ik.
Klik om te vergroten...
Same ik ook.
Maar goed los van hoe ik me erover voel, lost je niks op met enkel asiel aanpakken.


Kordie zei:
Mijn mening blijft hetzelfde.
Maar ik denk dat ik er door mijn rugzak ook een ander beeld bij heb.
Ik blijf het echter heel belangrijk vinden dat we iedereen uit oorlogsgebied moeten helpen.

Ik zie dat voor de jonge mannen die ik vaak zonder verdriet de grens over zag gaan meer in land opbouw en dan is onze taak leren, helpen, beschermen.
En de mensen die gewond of getekend voor het leven met die *vlucht blik* in de ogen als een toekomst bij ons.
Klik om te vergroten...
Kan me zeker voorstellen dat dit je beeld bepaalt ja❤️
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Ten eerste dus dat “kans”parels… Net zo’n mooi frame als gelukszoekers maar: Wa versta je daar eigenlijk onder? Over wat voor soort migrant heb je het dan?
En daarnaast dat dood en verderf zaaien. Wat bedoel je daar exact mee?
Klik om te vergroten...
Dat zijn mensen die de regels aan de laars lappen, die denken hier snel geld te verdienen doormiddel van geweld of andere delicten.
Vaak zijn deze ook nog illegaal wat opsporing moeilijk maakt
Ze zijn vaak betrokken bij zware delicten, waardoor de goede in een kwaad daglicht komen te staan.
ljuv zei:
En dan dit… hoe relateert dit zich tot de mensen die nú ons land binnenkomen? Ik zie ook veel geweld in het nieuws, maar zeker niet alleen van “buitenlanders”.
Klik om te vergroten...
Ik merk zelf dat het aantal misdrijven doorgaans gepleegd word door de nieuwkomers die denken nog steeds in een oorlog gebied te wonen en daar ook naar handelen
Je ziet het vaak op nieuws, via mond op mond reclame en heel veel op social media.
Ook nederlanders zijn betrokken bij dergelijke zaken maar dat groepje is opvallend klein geworden tegenover wat de media laat zien.

Ten slotte zal ik ook me geluk elders moeten gaan zoeken ,ik voel me niet meer prettig/veilig in me eigen land.
Dit is meer politiek gericht ,een land zonder duidelijke regering kan ik niet mee leven ,ook die paar centen die we verdienen kunnen we wegbrengen naar instanties die van schattingen houd en niet van concrete cijfers.
Zo word ik als iemand in de iva al 3 laar lang uitgekleed ,en ik heb al niets meer!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#7
alles gaat voorbij zei:
afschaffen van de inkomstenbelasting en voor de legalisering van drugs
Klik om te vergroten...
Meer heb je niet nodig toch?!
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ei-Salade zei:
Meer heb je niet nodig toch?!
Klik om te vergroten...
Dat eerste echt wel ,het is pure roof als je niet van de vruchten van arbeid mag genieten.
Belasting heb zich gelegaliseerd door in het verleden potjes weg te geven waar wij niet om vroegen ,nu willen ze het geld terug en vinden het rechtvaardig om geld te roven.
Iemand die geen aangifte doet word zijn huis leeg gehaald en als je je verzet word je behandeld als een crimineel en mag je 4 jaar in een hokje zitten.
Bij criminelen ,pedofielen ,verkrachters enzo is dit rechtvaardig ,maar iemand die niemand een vlieg heb kwaad gedaan door geen aangifte te doen in een hokje zetten is bij den beesten af.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Ja geen idee of ik hier nou serieus op in moet gaan
Klik om te vergroten...
Nee.
ljuv zei:
ik zal alle witte superieuriteiten die voor mijn rechten hebben gestreden bedanken op mn blote knietjes
Klik om te vergroten...
Kijk, meer vragen we niet, hè. Ik bedoel, we hebben het voor jullie toch aardig geregeld allemaal, al zeg ik het zelf. Een bedankje op zijn tijd zou niet misstaan. En als we het op een gegeven moment weer over moeten nemen, dan roep je maar.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Kijk, meer vragen we niet, hè. Ik bedoel, we hebben het voor jullie toch aardig geregeld allemaal, al zeg ik het zelf. Een bedankje op zijn tijd zou niet misstaan. En als we het op een gegeven moment weer over moeten nemen, dan roep je maar.
Klik om te vergroten...
Jij ben een strijder!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben blij dat ik weet wat ik ga stemmen. Die partij krijgt waarschijnlijk erg weinig stemmen, maar ik ga niet strategisch stemmen. Ik stem op de partij die me het meest aanspreekt.

Ook op het gebied van drugs heeft deze partij standpunten waar ik me in kan vinden.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hippie Langwaus zei:
Ik ben blij dat ik weet wat ik ga stemmen. Die partij krijgt waarschijnlijk erg weinig stemmen, maar ik ga niet strategisch stemmen. Ik stem op de partij die me het meest aanspreekt.

Ook op het gebied van drugs heeft deze partij standpunten waar ik me in kan vinden.
Klik om te vergroten...

Als iedereen zo zou stemmen zou beter zijn. Ik denk dat nog steeds veel mensen strategisch stemmen.

Ik hoorde gisteren nog iemand roepen:
"Ik stem op Geert ipv Frans"
Ik vroeg of hij achter het programma van pvv stond. Hij zei: "zeker niet maar ik wil niet dat Frans premier wordt".
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het grootste probleem in Nederland is de politiek zelf.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hopelijk leert AI ons hoe we liefdevol over onszelf kunnen regeren. Een soort digitale terugkeer van Jezus ❤️
Een rechter moet een mega studie doen om te mogen oordelen over iets.
Wij mogen al oordelen aan de hand van wat Media berichten, zonder de kern te bestuderen en daar een stem op uitbrengen.
Dat vind ik echt een kwalijke zaak.
Ik wil geen verantwoordelijkheid dragen over eventueel leed wat ik een ander berokken met mijn stem.
Daarom weer blanco.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
ChatGPT de Messias, de verlosser! 🙌

GPT5 is nog nauwelijks in staat iets fatsoenlijks uit te wetboeken te halen. Zo ook met standaarden en normen. Het kan al veel, maar is ook nog ontzettend gebrekkig.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Ja en je mag nou dus ook niet zeggen wat je gaat kleuren! Stel dat een df-er je stemmen telt!
Klik om te vergroten...
Die kunnen niet tellen
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zanza zei:
Als ik niet kan kiezen vul ik altijd meerdere bolletjes rood in. En dan zet ik erbij wat ik bedoel. Bijvoorbeeld 4 bolletjes is ieder 25% van de stem. Maar soms ook de eerste 2 voor 75% en die andere 2 de laatste 25%. En zo maak ik een hele legenda erbij met formules, zodat de mensen van de stembus begrijpen wat ik bedoel. Trek er dan een uur voor uit. Maar hee, dan heb je ook echt een goede overweging gemaakt.
Klik om te vergroten...

Het zal je misschien verbazen, maar er wordt van alles op die papieren geschreven 🤣

Sommigen zijn dan nog geldig, anderen niet. Daar zijn vrij strikte regels voor.

Ik sta als een über autist altijd super netjes binnen de lijntjes dat bolletje vuurrood te kleuren tot ik bijna door het papier heen gekrast heb.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Uiteraard moest deze ook nog even gedeeld worden:
https://www.advocatenorde.nl/document/nova-toets-verkiezingsprogrammas-2025
Bekijk bijlage 67782

Bekijk bijlage 67781
Rood = voorstellen die in strijd staan met de democratische rechtsstaat
Oranje = voorstellen die een risico vormen voor de democratische rechtsstaat
Groen = voorstellen die de rechtsstaat versterken
Klik om te vergroten...

Kan ik ergens vinden welke voorstellen bij een partij dan zo beoordeeld zijn?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben er ein-de-lijk uit!

Ik weet op welke partij èn op wie ik ga stemmen!

Bedankt aan iedereen die daar een bijdrage aan heeft geleverd 😉
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dank voor je info Zeehond.
Zit toch "anders" in elkaar dan het zo vanuit een media artikel lijkt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3132333435...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."