Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
115 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeehond zei:
Ik verwacht juist helemaal geen welwillende oppositie, integendeel.
Klik om te vergroten...

Vraag me af hoe Jesse en Joost zich gaan opstellen. Was wel netjes geweest als ze hun toch hadden uitgenodigd om te kijken of het echt niet ging, dus verwacht daar geen opvangst met open armen. Anderzijds zijn het natuurlijk professionals en ziet de oppositie in zijn algemeenheid misschien wel meer mogelijkheden. Geert lacht het hardste denk ik, die zal aansturen op nieuwe verkiezingen. En misschien niet hij alleen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
tsja… een meerderheidscoalitie is ook geen garantie op snelle en goede oplossingen. Ik ben heul nieuwsgierig!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
tsja… een meerderheidscoalitie is ook geen garantie op snelle en goede oplossingen. Ik ben heul nieuwsgierig!
Klik om te vergroten...
In de politiek zijn er nooit garanties.
Wel heel veel spelletjes, maar dat is slechts mijn mening.
Ik weet dat jij het allemaal interessant vindt, zelf kijk ik er op mijn leeftijd veel minder positief naar.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hier de reacties van de oppositie partijen;

nos.nl

Oppositiepartijen reageren kritisch op minderheidskabinet • D66, VVD en CDA hopen op steun

In dit liveblog lees je het laatste nieuws over de formatie van een nieuw kabinet.
nos.nl nos.nl

Marleen de Rooy schrijft wat scherps;
"Hoe gaat de oppositie om met steun geven aan bezuinigingen" .
Denk dat dit een lastige dobber kan worden, want met bezuinigingen maak je als partij nooit de beste reclame. In de oppositie kun je dan wat uit de wind gaan staan.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeehond zei:
Lijkt mij een heel lastig verhaal.
Naar mijn idee heeft deze optie gewoon juist veel onzekerheid, terwijl ons land snakt naar stabiliteit en richting voor een langere termijn.
En aan de bak in plaats van dat kleutergedrag van het vorige kabinet.

Er zal nu bij elk voorstel keer steun gezocht moeten worden en we zullen zien hoe dit zal gaan.

Heel eerlijk: ik heb er bijzonder weinig vertrouwen in.

Hoe is het mogelijk dat een partij als VVD beloond wordt voor de uitsluitingspolitiek.
Hoop dat veel mensen dit onthouden, maar ook daar heb ik weinig vertrouwen in.
Klik om te vergroten...
Ik vindt het echt typerend voor de hedendaagse politieke mentaliteit. Dit dient niet het volk maae vooral het ego van de betreffende partijen en politici. Het is een beetje wat ik voorspelde. De achterkamerpolitiek wordt groter, want ze hebben geen keus, en de transparantie naar de burger minder. In plaats van vertrouwen herstellen zal alleen het wantrouwen groeien.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Ja door de opstelling van de VVD!
Die hiermee beloond worden.

Ik verwacht juist helemaal geen welwillende oppositie, integendeel.
Klik om te vergroten...
Het hele punt is de zittende ambtenarij die buiten de regering opereren. VVD zit al 40 jaar bijna onafgebroken in de kamer, dat is natuurlijk top down doorgevloeid op de betreffende ministeries. Uiteindelijk voeren de ambtenaren het beleid uit. Je kan wel een nieuwe kamer en regering krijgen maar het personeel veranderd niet mee.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
Ja door de opstelling van de VVD!
Die hiermee beloond worden.
Klik om te vergroten...

Zeehond zei:
In de politiek zijn er nooit garanties.
Wel heel veel spelletjes, maar dat is slechts mijn mening
Klik om te vergroten...

Ik had ook graag gezien dat dat afgestraft werd, tijdens de verkiezingen al. En herinner me ook Klaver die ooit aan de onderhandelingstafel zat en op het allerlaatste moment zijn keutel introk.
Jesse en Bontebal lijken nu als enige het landsbelang echt voorop te stellen. Helaas is dat een veel te kleine minderheid, en ik verwacht niet dat een nieuwe verkiezing daar serieus iets aan veranderd.
en daarnaast heeft hun bijna jeugdige optimisme wel iets; vooral na het drama van afgelopen jaar.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
In de politiek zijn er nooit garanties.
Wel heel veel spelletjes, maar dat is slechts mijn mening.
Ik weet dat jij het allemaal interessant vindt, zelf kijk ik er op mijn leeftijd veel minder positief naar.
Klik om te vergroten...
Dat ik het interessant vind betekent niet dat mijn verdere oordeel positief is😜

Maar ik moet bekennen: ik haal wel met iets meer opluchting adem. Alles lijkt weer een beetje terug naar normaal, in deze formatie. De VVD zit nogsteeds in de “fight” traumarespons en blijft rare sprongen maken. Helemaal met je eens dat zij maar nooit worden afgestraft… maar dat gevoel heb ik zelf al sinds 2021 als t niet langer is. Maar sinds de verkiezingen van 2023 was het koortsdroom naar koortsdroom. Elke week gebeurde er iets dat “nog nooit in de parlementaire geschiedenis is gebeurd”. Ik ben het in mijn leven nog nooit echt eens geweest met de zittende politiek, maar ik houd wel van onze democratie en rechtsstaat. Dus ik had er de afgelopen jaren meer last van hoe daar mee om werd gegaan. Dus ook al maken bontebal en jetten er inhoudelijk een zooitje van: ik ben ze nu al dankbaar voor hoe ze dat doen.

Brakka Mang zei:
Het hele punt is de zittende ambtenarij die buiten de regering opereren. VVD zit al 40 jaar bijna onafgebroken in de kamer, dat is natuurlijk top down doorgevloeid op de betreffende ministeries. Uiteindelijk voeren de ambtenaren het beleid uit. Je kan wel een nieuwe kamer en regering krijgen maar het personeel veranderd niet mee.
Klik om te vergroten...
😂
Je weet niks broerrrrr
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lol😂
1768051112312.png
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Dat ik het interessant vind betekent niet dat mijn verdere oordeel positief is😜

Maar ik moet bekennen: ik haal wel met iets meer opluchting adem. Alles lijkt weer een beetje terug naar normaal, in deze formatie. De VVD zit nogsteeds in de “fight” traumarespons en blijft rare sprongen maken. Helemaal met je eens dat zij maar nooit worden afgestraft… maar dat gevoel heb ik zelf al sinds 2021 als t niet langer is. Maar sinds de verkiezingen van 2023 was het koortsdroom naar koortsdroom. Elke week gebeurde er iets dat “nog nooit in de parlementaire geschiedenis is gebeurd”. Ik ben het in mijn leven nog nooit echt eens geweest met de zittende politiek, maar ik houd wel van onze democratie en rechtsstaat. Dus ik had er de afgelopen jaren meer last van hoe daar mee om werd gegaan. Dus ook al maken bontebal en jetten er inhoudelijk een zooitje van: ik ben ze nu al dankbaar voor hoe ze dat doen.


😂
Je weet niks broerrrrr
Klik om te vergroten...
Nou leg uit i'm all ears
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Brakka Mang zei:
Nou leg uit i'm all ears
Klik om te vergroten...
Naja gewoon gekke reactie hahaha

Brakka Mang zei:
Het hele punt is de zittende ambtenarij die buiten de regering opereren. VVD zit al 40 jaar bijna onafgebroken in de kamer, dat is natuurlijk top down doorgevloeid op de betreffende ministeries. Uiteindelijk voeren de ambtenaren het beleid uit. Je kan wel een nieuwe kamer en regering krijgen maar het personeel veranderd niet mee.
Klik om te vergroten...
Ja, de VVD zit al lang in de tweede kamer… Maar dat doen de meeste partijen wel eigenlijk. D66, CDA, PvdA zelfs nog veel langer.
Daarnaast… heeft dat weinig te maken met het ambtelijk apparaat toch? Tuurlijk werken daar ook mensen die VVD stemmen of zelfs op een andere manier actief betrokken zijn bij de partij. Maar er werken er ook heel veel die op andere partijen stemmen. Er werken nu eenmaal vet veel mensen bij de overheid. Die hebben ook gewoon een mening en een stemrecht. Het werk van ambtenaren is alleen om niet vanuit dat perspectief je werk te doen maar vanuit de uitgangspunten van de zittende bestuurder. Dat is nu de afgelopen decennia vaak de VVD geweest. Daarom dat ze VVD beleid uitvoeren. Niet omdat ze er zelf altijd van overtuigd zijn.

Wat je sinds 2023 wel steeds meer zag, was dat er op de ministeries tegengas gegeven werd. Vooral op ministeries met een PVV bewindspersoon… omdat je als (beleids)ambtenaar wel werkt om het algemeen belang te beschermen. Tegen die eed gingen voorgesteld beleid of de manier van werken regelmatig in, waar ambtenaren niet meer aan mee werkten en zelfs tegen demonstreerden.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Naja gewoon gekke reactie hahaha


Ja, de VVD zit al lang in de tweede kamer… Maar dat doen de meeste partijen wel eigenlijk. D66, CDA, PvdA zelfs nog veel langer.
Daarnaast… heeft dat weinig te maken met het ambtelijk apparaat toch? Tuurlijk werken daar ook mensen die VVD stemmen of zelfs op een andere manier actief betrokken zijn bij de partij. Maar er werken er ook heel veel die op andere partijen stemmen. Er werken nu eenmaal vet veel mensen bij de overheid. Die hebben ook gewoon een mening en een stemrecht. Het werk van ambtenaren is alleen om niet vanuit dat perspectief je werk te doen maar vanuit de uitgangspunten van de zittende bestuurder. Dat is nu de afgelopen decennia vaak de VVD geweest. Daarom dat ze VVD beleid uitvoeren. Niet omdat ze er zelf altijd van overtuigd zijn.

Wat je sinds 2023 wel steeds meer zag, was dat er op de ministeries tegengas gegeven werd. Vooral op ministeries met een PVV bewindspersoon… omdat je als (beleids)ambtenaar wel werkt om het algemeen belang te beschermen. Tegen die eed gingen voorgesteld beleid of de manier van werken regelmatig in, waar ambtenaren niet meer aan mee werkten en zelfs tegen demonstreerden.
Klik om te vergroten...
Ik had al zo een vermoeden haha

Dat is precies wat ik bedoel, het zijn allemaal mensen die ergenb5togh een politieke kleur hebben. Carierietijgers promoveren mee en wat blijft zitten heeft daar zo zijn eigen motivaties voor. Maar dat is vaak wel de groep die beleid waar moet maken en tegelijkertijd ook de groep die het kan frustreren.

Overigens denk ik , met de recente global ontwikkelingen, dat er andere zorgen aankomen 🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hebben er toch een paar animo om te steunen:

www.rtl.nl

Oppositiepartijen JA21, GL-PvdA en 50PLUS willen praten met minderheidskabinet

Verschillende oppositiepartijen zijn bereid met het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA te praten. Dat hebben onder andere GroenLinks-PvdA, JA21 en 50PLUS vandaag laten weten. Het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA heeft maar 66 zetels in de Tweede Kamer en moet dus steun zoeken bij de...
www.rtl.nl www.rtl.nl
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Yesilgoz stapt op als partijleider
www.hartvannederland.nl

Nieuwe ministers bekend: Yeşilgöz naar Defensie, Letschert naar Onderwijs

Dit zijn de nieuwe ministers in het kabinet. Dilan Yeşilgöz gaat naar Defensie en wordt vicepremier, Rianne Letschert krijgt Onderwijs. Ook bij Zorg, Justitie en Infrastructuur schuiven bewindspersonen door.
www.hartvannederland.nl

Maar wordt minister van defensie 😉
Klik om te vergroten...
Logisch, die zegt overal ja op , heeft 0 dossier kennis en is pro Israël . Het laat ook zien hoe diep dit lang gezonken is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
nos.nl

Opstand in de PVV tegen Wilders' aanpak: deel fractie vertrekt

Zij hebben zich in een fractievergadering uitgesproken tegen de koers en het beleid van de partijleider.
nos.nl nos.nl

deel van de fractie pvv stapt op!
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Een prachtige dag. De PVV kent alleen maar schijten op de Islam en tégen zijn. Een kabinet dat gedoogsteun zoekt kan misschien meer van je programmapunten realiseren dan dat je volwaardig deel uitmaakt van de regering. Maar dat laatste bleek een ramp, en Rutte 1 mislukte door Wilders.

Elke partij van die strekking is onbekwaam om te besturen, of dat nu VB, Chega of Vox is. Lachen man.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Geschiedenis herhaalt zich, saaaahaaai😂

„Continuïteit van de fractie en de noden van de kiezers mogen niet afhankelijk zijn van de besluiten van één PVV-lid.”
Vraag me ernstig af welke andere PVV-leden wat willen besluiten… toen ik voor het laatst keek had de PVV er maar 1. En dat wisten de fractieleden ook al voor ze zich verkiesbaar stelden.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
nos.nl

Opstand in de PVV tegen Wilders' aanpak: deel fractie vertrekt

Zij hebben zich in een fractievergadering uitgesproken tegen de koers en het beleid van de partijleider.
nos.nl nos.nl

deel van de fractie pvv stapt op!
Klik om te vergroten...
Ik denk dat Wilders en Netenyahu ruzie hebben, Netenyahu wil matigen en dat bericht moest Markuzshouwer doorgeven. Alleen Wilders kan niet minderen, want dan is zijn hele bestaansrecht weg.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik probeer nog steeds te begrijpen hoe het mogelijk is er in dit land een kabinet komt wat geen meerderheid heeft en de 1 na grootste partij wordt uitgesloten. Rutte heeft meerdere kabinetten laten klappen , de VVD heeft de afgelopen 15 jaar het hele land naar de Filistijnen geholpen en een flinke aantal zetels verloren en hun sluiten ze niet uit voor deelname aan de coalitie.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#20
https://x.com/jeanne_NL/status/2013613702725967895

Leuk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2829303132...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."