Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3mmc en autorijden

3mmc en autorijden

141 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoogmoed komt voor de val zegt men weleens.
Daar doet de ontwikkeling van dit topic mij aan denken.....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het blijkt nu, dat dit onderwerp behoorlijk "leeft" onder ons.
Er is al ontzettend veel over geschreven op dit Forum.
Rijden onder invloed....misschien een apart draadje over maken?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
alles gaat voorbij zei:
En mocht je wel iemand doodrijden, bedenk je dan dat het toch allemaal maar een illusie is :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Misdrijf.
Voorbedachte rade.
Die straffen zijn volgens mij niet mals.

En dat is ook juist het erge. Als iemand met drugs of alcohol zichzelf tegen een boom rijdt, prima dan. (sorry voor de harde woorden).
Maar er worden vaak onschuldige mensen meegenomen. En dat mag never nooit gebeuren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is heel vaak zo, dat degene die onder invloed rijdt en een klapper maakt, er zelf goed vanaf komt.
Dit in tegenstelling tot degene die toevallig op het verkeerde moment op de plek des onheils aanwezig was. Deze betreurenswaardige persoon of wel personen wordt helemaal in de prak gereden....
Het is duidelijk.
Wat je jezelf aandoet, is tot daaraan toe.
Maar de verder totaal onschuldige partij die er helemaal niets aan kon doen, daar gaat het m.i. om! De verantwoordelijkheid om dit te voorkomen, die heb je als verkeersdeelnemer die een dodelijk wapen nl. de auto, hanteert.

Dan ben ik maar een moraalridder.
En ja, ik heb vroeger ook weleens onder invloed gereden. Goddank is er nooit wat gebeurd.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Rijden onder invloed....misschien een apart draadje over maken?
Klik om te vergroten...

Staat je vrij om te maken denk ik.
Maar met als doel waarschuwen?

De Zandman zei:
Maar de verder totaal onschuldige partij die er helemaal niets aan kon doen, daar gaat het m.i. om
Klik om te vergroten...

Precies.
Maar de controle is wel scherp tegenwoordig.
Ik heb een jaar of vier geleden een zware klapper gemaakt met de leger jeep. Ik ben er slechter vanaf gekomen dan de tegenpartij.
Maar ondanks het vroege tijdstip op de dag (rond 07:30 uur, op een woensdag) werd ik volledig onderworpen aan drugs/alcohol test + gsm uitlezen + bakkie.
Verbaasde me toen nog. Maar blijkbaar bij een zwaar ongeluk maakt dag en tijd niks uit.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Staat je vrij om te maken denk ik.
Maar met als doel waarschuwen?



Precies.
Maar de controle is wel scherp tegenwoordig.
Ik heb een jaar of vier geleden een zware klapper gemaakt met de leger jeep. Ik ben er slechter vanaf gekomen dan de tegenpartij.
Maar ondanks het vroege tijdstip op de dag (rond 07:30 uur, op een woensdag) werd ik volledig onderworpen aan drugs/alcohol test + gsm uitlezen + bakkie.
Verbaasde me toen nog. Maar blijkbaar bij een zwaar ongeluk maakt dag en tijd niks uit.
Klik om te vergroten...
In België wordt je altijd onderwerpen aan een drugstest bij een ongeval.
Zwaar of niet.

En nu gaan er ook al stemmen op om standaard bij een alcoholcontrole ook meteen een drugscontrole te doen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Eduardo zei:
Dan maar gert. Gebruik en rij toch.

Bij deze ga ik er ook vanuit dat jullie hier allemaal braaf zijn, dus ook niet ‘s avonds iets drinken of gebruiken en de volgende dag gaan rijden. Hele weekend thuis blijven aub.

Zolang het legaal is zal ik rijden. Dat jullie dat niet meer kunnen na 8 uur dansen is niet mijn probleem en heb ik geen last van.
Klik om te vergroten...
Ik heb vele jaren gewoon gereden en gezopen. Ging altijd goed. Wel een paar keer dat ik dacht: wow toch lastig! Gevaarlijkste was als ik zo dronken was, dat ik gewoon wilde rijden zonder dat het nodig was. Maar dat deed ik alleen tot mijn 25 ste en had helemaal verkeerd kunnen gaan!
Oppassen dat je geen fouten maakt en misschien toch aan te raden dat je lekker 3mmc neemt en iemand anders laat rijden.
v
verwijdermijmaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben al thuis; paar puntjes genomen, geen reet van gevoeld en als ik er wat van voelde was het nog geen half uur. Eigenlijk gewoon de hele dag nuchter geweest. 150 km terug vlekkeloos gereden
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eduardo zei:
Ben al thuis; paar puntjes genomen, geen reet van gevoeld en als ik er wat van voelde was het nog geen half uur. Eigenlijk gewoon de hele dag nuchter geweest. 150 km terug vlekkeloos gereden
Klik om te vergroten...
Iedereen denkt altijd dat 'ie vlekkeloos rijdt. Dacht ik ook, totdat ik mijn opleiding in de rijinstructie deed. Bleek er nog heel wat te verbeteren qua kijkgedrag, snelheid op rotondes, etc. Beter de instelling hebben (en houden) dat er altijd nog te verbeteren is aan jezelf.

Los van dat ben je gewoon een BOBO geweest door onder invloed te gaan rijden. Deze rit ging goed, maar als je door blijft gaan met dit en het gaat een keer niet goed: je bent net wat te overmoedig en rijdt iemand's kind omver. Dat ga je jezelf nooit vergeven kerel. En de vader van dat kind ook niet. Als je de "verkeerde" hebt ga je hopen dat de politie je eerder gepakt had dan hij.

Maar jij hebt je terugrit "vlekkeloos" gereden, dus dat is onmogelijk, toch?
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eduardo zei:
Ben al thuis; paar puntjes genomen, geen reet van gevoeld en als ik er wat van voelde was het nog geen half uur. Eigenlijk gewoon de hele dag nuchter geweest. 150 km terug vlekkeloos gereden
Klik om te vergroten...
Het klinkt alsof die puntjes het meer dan waard waren. Die had je voor geen goud willen missen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Eduardo zei:
Hey,

Morgen ga ik naar een feestje en ik ben de bob. Meestal drink ik dan een paar biertjes met een heel klein beetje sos (alleen overdag) zodat ik eind van de avond wel safe zit. Nu zat ik te denken om misschien een keer een eenmalige dosis 3mmc te nemen wanneer ik binnen kom rond 15.00. Terugrijden zou dan rond 0.00 op zijn vroegst zijn.

Nu vind ik vrij weinig tot geen (actuele) informatie over 3mmc, speekseltest, of het uberhaupt wel aantonbaar is en hoelang ik kan verwachten ‘onder invloed’ te zijn.

Dus mijn vraag: is het aantoonbaar met speekseltest, zo ja welke tijdsindicatie. En hoelang zou het niet safe zijn om te rijden?
Klik om te vergroten...
Het probleem met 3-MMC is dat er geen farmacologisch onderzoek naar is gedaan bij mensen. Daardoor is niet bekend hoe lang 3-MMC in je bloed blijft, hoe 3-MMC wordt afgebroken, en of de afbraakproducten van 3-MMC misschien ook nog psychoactief zijn. Je kunt dan eigenlijk alleen afgaan op de werkingsduur. Dus zo'n 5 uur na inname zou de 3-MMC uitgewerkt moeten zijn. Als je vaak opnieuw een dosis neemt dan kan dat nog iets langer duren.

De speekseltest is niet gebouwd op het detecteren voor 3-MMC. Maar het is mogelijk dat de test vals-positief uitslaat op amfetamine. Bij een bloedtest komt er geen positieve uitslag voor amfetamine. Ik weet niet zeker of het NFI ook test op andere drugs zoals 3-MMC. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat de bloedtest dan negatief is. Het is wel zo dat er geen wettelijke limiet is vastgesteld voor 3-MMC. Daardoor is het niet automatisch strafbaar als er 3-MMC in je bloed wordt aangetroffen. Maar stel, je bent betrokken bij verkeersongeval en er zijn aanwijzingen dat je 3-MMC hebt gebruikt, dan kan dat wel een zwaarwegende omstandigheid zijn die je wordt aangerekend.

Even naast de juridische werkelijkheid, vind ik dat je naast de uitwerktijd van drugs ook rekening moet houden met de na-effecten. Stimulerende middelen prikkelen de dopamine-receptoren in het brein heel sterk. De receptoren reageren daarop door zich terug te trekken in de cel, waardoor ze minder gevoelig worden voor dopamine. Als stimulerende middelen zoals 3-MMC en cocaïne zijn uitgewerkt reageert je brein daardoor minder goed op natuurlijke prikkels. Aangezien dopamine een belangrijke rol speelt bij de concentratie, kunnen drugs zoals 3-MMC en cocaïne ook nog invloed hebben op je concentratievermogen nadat de middelen zijn uitgewerkt.

Daarom adviseer ik meestal om eerst even een nachtje te slapen voordat je weer gaat rijden. Slaap heeft een verkwikkend effect waardoor je je weer goed kunt concentreren. Bij sommige middelen is een nachtje slapen nog niet voldoende. Zo blijft MDMA 48 uur lang in je bloed. En als je een avond flink drinkt dan kan je de volgende ochtend nog dronken zijn. Cocaïne is na ongeveer 5 uur uit je bloed, dus dat gaat een stuk sneller. Als je cocaïne combineert met alcohol dan kan de uitwerktijd een stuk langer zijn, want in het bloed wordt dan cocaethyleen gevormd. Het duurt zo'n 12 uur voordat de cocaethyleen uit je bloed is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Eduardo zei:
Lol onzin. Ik had gewoon consistente laptijden neer kunnen zetten op het circuit, zoals ik nuchter ook zou doen. Ik doe veel aan simracen op het hogere niveau en ik heb letterlijk races gewonnen met een joint in de hand en dan nuchtere mensen verslagen. En daar komt nog veel meer inzicht en reactievermogen bij kijken. En dan heb ik het niet over een gran turismo, maar over 5k+ iracing lobbies.

Stop met voor anderen denken. Ik heb gister 150 km gereden en ben geen 1x vergeten te kijken, geen 1x te hard of te langzaam, letterlijk NIKS in gebreke tov nuchter. Praktijkexamen had ik 4x achter elkaar behaald met 1 oog dicht. Iedereen is anders en je kent jezelf het beste. Ik heb niks van 3m gemerkt, niet eens lichte benen ofzo. Maar goed, xtc werkt bij mij ook niet dus wellicht vandaar.
Klik om te vergroten...
Hoe meer je zegt hoe dommer je overkomt.

Pride always comes before the fall

Hoop alsnog dat het je niet "overkomt", een ongeluk.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eduardo zei:
Ik zal nooit een ongeluk krijgen omdat ik onder invloed ben, want ik rij nooit onder invloed. Maak je beter druk om al die kneuzen die elk weekend in de kroeg zitten en dan terug rijden, slingerend en al. Hoe alcohol genormaliseerd is, is werkelijk om te kotsen, maar als je een drug gebruikt met vergelijkbare lineaire afbraak dan is het ineens niet meer goed als je een wachttijd incalculeert.

Veel mensen kunnen nuchter niet eens rijden, ik zeg je eerlijk. Twee handen op het stuur, kaarsrecht overeind in een tunnelvisie, afgesloten voor wat er dan ook gebeurd in de omgeving. Het is hilarisch hoe incapabel de gemiddelde bestuurder is.
Klik om te vergroten...
Je hebt gister onder invloed gereden , ook ben je veroordeeld voor het rijden onder invloed. Waar zit jij met je hoofd? Ben je nu aan het trollen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eduardo zei:
Ik zal nooit een ongeluk krijgen omdat ik onder invloed ben, want ik rij nooit onder invloed. Maak je beter druk om al die kneuzen die elk weekend in de kroeg zitten en dan terug rijden, slingerend en al. Hoe alcohol genormaliseerd is, is werkelijk om te kotsen, maar als je een drug gebruikt met vergelijkbare lineaire afbraak dan is het ineens niet meer goed als je een wachttijd incalculeert.
Klik om te vergroten...

Right...

Eduardo zei:
Ben al thuis; paar puntjes genomen, geen reet van gevoeld en als ik er wat van voelde was het nog geen half uur. Eigenlijk gewoon de hele dag nuchter geweest. 150 km terug vlekkeloos gereden
Klik om te vergroten...

Hou jezelf lang genoeg voor de gek en je gaat het wel voelen. Hopelijk neem je alleen niemand mee in je stupiditeit.

Eduardo zei:
Veel mensen kunnen nuchter niet eens rijden, ik zeg je eerlijk. Twee handen op het stuur, kaarsrecht overeind in een tunnelvisie, afgesloten voor wat er dan ook gebeurd in de omgeving. Het is hilarisch hoe incapabel de gemiddelde bestuurder is.
Klik om te vergroten...
This is true.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
This is true.
Klik om te vergroten...
Je kunt jezelf onder controle hebben, maar een ander niet (buiten defensief rijden). Maar maak je een klapper dankzij iemand anders en ze vinden wat in je bloed ben je alsnog zwaar de sjaak

Een echte ervaren automobilist zou zeggen dat een ongeluk in een klein hoekje zit
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eduardo zei:
Komt deze guy weer aan, had een goede geweest voor 1940. Een wet is een ethisch kompas en altijd terecht toch? Waar zit jij met je hoofd in je reet?
Klik om te vergroten...
Met de opgeblazen manier waarop je op alles reageert vraag ik me af of je niet heel wat vaker een paar puntjes van het een of ander neemt, allemachtig zeg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eduardo zei:
Gek hé dat ik vurig word als ik door tientallen mensen aangevallen word. Zo erg, dat de mensen die wel normaal wilde reageren, mij maar gingen PMen uit angst om zelf niet gevuurd te worden. En nee, ik gebruik misschien 3-4x per jaar drugs en alcohol. Waarschijnlijk een stuk beter dan de gemiddelde persoon op dit forum. Dus je zit er naast. 😁
Klik om te vergroten...
Denk je echt dat de fout bij tientallen mensen ligt? Jij bent hier de gemene deler.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eduardo zei:
Omdat ik 2 bier en 0.1 gram sos neem in de middag en dan ‘s nachts rij. Poepoe! Echt knetterwaus. Nog net geen hallucinaties
Klik om te vergroten...
Oké Eduardo, ga lekker zo door.

Doe de groeten aan mijn collega's van het CBR hè.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eduardo zei:
Gek hé dat ik vurig word als ik door tientallen mensen aangevallen word.
Klik om te vergroten...
Ja.

Er hebben niet eens tientallen mensen in je topic gereageerd, laat staan je aangevallen. Niet alleen je ego is wat opgeblazen, je aantallen ook.
Eduardo zei:
Zo erg, dat de mensen die wel normaal wilde reageren, mij maar gingen PMen uit angst om zelf niet gevuurd te worden.
Klik om te vergroten...
Wij deugkneuzen die liever niet het risico nemen een ander plat te rijden zijn ook extreem eng.
Eduardo zei:
En nee, ik gebruik misschien 3-4x per jaar drugs en alcohol. Waarschijnlijk een stuk beter dan de gemiddelde persoon op dit forum. Dus je zit er naast. 😁
Klik om te vergroten...
Prima, dan is drugsgebruik dus geen excuus voor het overkomen als een arrogant mannetje met veel te veel zelfvertrouwen.

Nogmaals: juist jouw idee dat je een fantastische bestuurder bent en feilloos rijdt maakt je wat mij betreft een risico.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mevrouw Pløp zei:
Nogmaals: juist jouw idee dat je een fantastische bestuurder bent en feilloos rijdt maakt je wat mij betreft een risico.
Klik om te vergroten...
Every. time. Zijn het dat soort types.

Hier bij het lesrijden heb ik ze er ook tussen zitten, van die Eduardo's. Ik weet precies in wat voor situaties ik die kan sturen om ze te laten confronteren met hun tekortkomingen. En dan die grimas zien wegtrekken en plaatsmaken voor angstzweet. Stiekem heb ik er plezier in.

En voor de goede orde:

Ik was vroeger ook zo'n Eduardo die dacht dat aan mijn rijden niets scheelde. Geen goede instelling om te hebben, maar de Eduardo's van deze wereld komen daar vanzelf een keer achter.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."