Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
162 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Dus betreffende vendor zat in de illegale medicijnen handel?
Of bracht hen op zijn minst in contact met handelaren?

Dan ben je toch echt niet verstandig bezig.
Het maakt de naam van alle vendors kapot én ik denk dat betreffende vendor ook niet meer terugkomt. Olie olie olie dom
Klik om te vergroten...
Je denkt toch niet dat alle vendors zich enkel bezig houden met semi-legale handel...?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3536373839...57
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zanza zei:
Je denkt toch niet dat alle vendors zich enkel bezig houden met semi-legale handel...?
Klik om te vergroten...

Ja, ik heb er nooit diazepam / oxazepam / temazepam / lorazepam op zien staan.
Maar zo te horen zit ik er langs :wink:
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dus dit heeft geen betrekking op middelen als Bromazolam en Pyrazolam? Ik kan me echt niet voorstellen dat deze vendor illegaal verklaarde benzo's heeft verkocht. Als dat wel zo is, dan is het inderdaad olie en oliedom geweest.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Ja, ik heb er nooit diazepam / oxazepam / temazepam / lorazepam op zien staan.
Maar zo te horen zit ik er langs :wink:
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk hadden ze nog een voorraad liggen van spul dat inmiddels illegaal is geworden en proberen ze dat nu alsnog via de achterdeur te verkopen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Op de telegraaf zie ik het nu ook staan.
Begrijp ik het goed dat ze echte medicatie (benzo) als designerdrugs verkochten?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
KoningToto zei:
Dus dit heeft geen betrekking op middelen als Bromazolam en Pyrazolam? Ik kan me echt niet voorstellen dat deze vendor illegaal verklaarde benzo's heeft verkocht. Als dat wel zo is, dan is het inderdaad olie en oliedom geweest.
Klik om te vergroten...

Het lijkt erop dat ze echte medicijnen als rc benzo verkochten?

Пусто zei:
Waarschijnlijk hadden ze nog een voorraad liggen van spul dat inmiddels illegaal is geworden en proberen ze dat nu alsnog via de achterdeur te verkopen.
Klik om te vergroten...

RC benzo's zijn niet verboden.
Het gaat om medicatie verkoop. Dus een RC Benzo wordt een tent niet voor opgedoekt.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#7
1000127768.jpg
Wedstrijdje wie weet de meeste namen van benzo's die we hier kleurrijk in grote getale zien liggen :grin:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
KoningToto zei:
Wedstrijdje wie herkent de meeste namen van benzo's die we hier kleurrijk in grote zakken zien liggen :grin:
Klik om te vergroten...

Die fel oranje/roze zijn de tonnetjes pyrazolam denk ik haha.
Maar dit kunnen ze niet in beslag nemen, want dat is niet illegaal (nog). Dus zal toch wat anders achter zitten.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nu drie Limburgers achter de populaire webshop voor designerdrugs X in X woensdag werden opgepakt, is een belangrijke handelaar in zogenaamde research chemicals een halt toegeroepen.
Onlangs ingevoerde wetgeving moet deze grijze markt aan banden leggen, maar het blijft de vraag of dat lukt.

Of je nu een editie van Harry Potter en de Steen der Wijzen, een nieuwe jurk of vijf gram van de stimulerende partydrug 2-MMC wilt bestellen: in de basis is het net zo eenvoudig. Via verschillende webshops, gewoon via Google te vinden, is het bestellen van grote hoeveelheden drugs een fluitje van een cent. Pilletjes, poeders, vloeistoffen. Met een druk op de knop besteld, de volgende dag in een subtiele envelop in de brievenbus.

Officieel zijn deze research chemicals, de naam zegt het al, bestemd voor onderzoeksdoeleinden. Het gaat om middelen die (nog) niet op de Opiumlijst staan en daarom volgens de letter van de wet niet illegaal zijn om te verhandelen. Webshops die deze partydrugs aanbieden hebben twee gezichten: aan ene kant wordt duidelijk reclame gemaakt met de middelen middels foto’s van feestgangers in frivole outfits. Tegelijkertijd wordt duidelijk vermeld dat het niet de bedoeling is dat je de verdovende middelen ook daadwerkelijk inneemt, om juridische problemen te voorkomen.

Ondanks die voorzorgsmaatregelen werden woensdag drie Limburgse mannen achter de designerdrugssite X opgepakt. Hun bezittingen en grote hoeveelheden verdovende middelen, opgeslagen in X bedrijfspanden, zijn in beslag genomen. Daarmee heeft de De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA-IOD) een grote speler op dat vlak in Nederland en daarbuiten lamgelegd. Hun webshop was al langer controversieel. Zo vond ING hun praktijken niet koosjer en probeerde de bank vorig jaar de rekening van het bedrijf in te trekken. In maart dit jaar werden X door een rechtbank in België veroordeeld omdat hun middelen de dood van gebruikers zouden hebben veroorzaakt.

Ook andere aanbieders dan X zoals Y en Z, zijn overheid en justitie een doorn in het oog. Afgelopen maart arresteerde de politie nog een Iers duo dat designerdrugs produceerde. Zij werden later vrijgelaten.

Webshops die op handige manier de wet omzeilen en zodoende in de schemering van wat mag opereren zijn al langer voer voor discussie. Het blijft een kat-en-muisspel. Als het de overheid is gelukt om een middel illegaal te verklaren, duiken direct nieuwe varianten op die zo zijn ontworpen dat ze niet onder de wetgeving vallen. Het was bijvoorbeeld het geval met 4-MMC, in de volksmond beter bekend als miauw: toen dit middel werd verboden, werd het nauw verwante 3-MMC op de markt gebracht. En daarna 2-MMC.

Per 1 juli is een nieuwe wet ingegaan die de verkoop van alle middelen in dezelfde synthetische groep verbiedt. Daarmee hoopt de overheid te voorkomen dat webshops telkens de wet omzeilen. Daar hielden de drugswebsites al rekening mee. ‘Sla nu groot in! Per 01-07-2025 verboden’.

Of de nieuwe wet echt het gewenste effect gaat hebben, valt nog te bezien. Want desondanks blijven stoffen als 2-FDCK, een variant op ketamine, gewoon legaal te verkopen. In de schaduweconomie van designerdrugs geldt een gouden regel: zodra een deur sluit, gaat er ergens anders weer een raam open.
Klik om te vergroten...

De jacht geopend op de RC vendors?
Het lijkt er sterk op. Ook dat betrokken partij die nu vast zit hun deuren definitief mag sluiten.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
De jacht geopend op de RC vendors?
Het lijkt er sterk op. Ook dat betrokken partij die nu vast zit hun deuren definitief mag sluiten.
Klik om te vergroten...
Nou ik hoop het niet eerlijk gezegd.

Spannend om te zien hoe dit afloopt en of binnenkort ook andere vendors offline worden gehaald. Zo ja dan moet ik toch snel nog ergens wat inslaan voor het nergens meer te koop is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
KoningToto zei:
Nou ik hoop het niet eerlijk gezegd.
Klik om te vergroten...

Ik kan er niet precies uithalen wat er nu gebeurd lijkt te zijn.
Mijn inziens drie opties.

1)
X verkocht legale medicijnen als rc benzo. Bv een valiumpil als norflurazepam

2)
X verkocht onder het bureau legale dempende medicijnen, op aanvraag ofzo.

3)
X verkocht onder de tafel nog verboden middelen.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Gezien RC benzo's (nog) niet op de verboden lijst staan kunnen ze mijn inziens hier niks mee. Er valt niks op te handhaven, want het is legaal.
Waar je hooguit iets mee kunt is "niet voor consumptie" , terwijl het daar wel voor gebruikt wordt. Net als poppers worden verkocht als leerreiniger.

Ik kan me echter niet voorstellen dat zo'n grote speler, mogelijk de grootste, dit risico heeft genomen.
Maar goed, er was natuurlijk al eerder ook iets mis met dit bedrijf.

dit staat op IJG (inspectie gezondheidszorg):
De NVWA startte een strafrechtelijk onderzoek naar aanleiding van informatie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en politie.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb het zo te doen met de mensen die afhankelijk zijn van rc benzo's. Straks liggen ze er allemaal uit (vendors) en dan staan die mensen in de kou. :(
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Khoop dat alle vendors ten onder gaan.

Liever gisteren nog dan vandaag.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#14
N3K0 zei:
Khoop dat alle vendors ten onder gaan.

Liever gisteren nog dan vandaag.
Klik om te vergroten...
Waarom hoop je dat?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
BelowTheFlow zei:
Daar heb ik een andere kijk op. Want deze insteek was al mogelijk lang voordat over een stoffenverbod zelfs nog maar werd gedacht.
Klik om te vergroten...

Ja, daar heb je wel een punt inderdaad.
Dit hadden ze dan al veel eerder kunnen inzetten.

BelowTheFlow zei:
Ik denk is dat de NVWA waarschuwingsbrieven dan wel informatieverzoeken heeft verstuurd. Dergelijke brieven kunnen enorm dreigend overkomen, zelfs als de wet niet overtreden wordt.
Klik om te vergroten...

Goeie.
Zou goed kunnen dat ze dat gedaan hebben.
Maar waarom zou P er dan zo van schrikken? En H bijvoorbeeld minder/niet?

BelowTheFlow zei:
Het vermoeden is toch dat bij die knaapjes thuis voorraden gereguleerde geneesmiddelen dan wel verboden drugs werden aangetroffen: het werd daar over de band van de personen aangespeeld. Dat is dan wel een heel ander geval.
Klik om te vergroten...

Ja, daar weten we nog weinig van. Wordt geloof ik niks naar buiten gebracht.
Ze zijn ook al vaker negatief in het nieuws geweest.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hmm het enige wat ik aan RC's nog echt leuk vind is O-PCE. Maar eens even checken wat de prijs daar nu van is en misschien toch nog maar wat meer inslaan dan. Maar zoals het er nou naar uitziet wordt het binnenkort dus echt alleen de klassieke middelen bij de dealer bestellen.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#17
MyLittlePonyPack zei:
Hmm het enige wat ik aan RC's nog echt leuk vind is O-PCE. Maar eens even checken wat de prijs daar nu van is en misschien toch nog maar wat meer inslaan dan. Maar zoals het er nou naar uitziet wordt het binnenkort dus echt alleen de klassieke middelen bij de dealer bestellen.
Klik om te vergroten...
Huh ik merk zelf tot nu toe niets van de ban. En zijn nog veel vaste vendors fully open en beloven nieuwe RC's te maken om het gat op te vullen kreeg ik via mailing te horen 😇😉
Prijs is nog hetzelfde waar ik O-PCP en/of O-PCP haal. Maar inslaan kan slim zijn inderdaad.
Ik kijk ook even hier wat de order gaat doen die morgen aankomt bij een vriend hier in Frankrijk.
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat zou het mooi zijn als de rc markt door dit hele gedoe weer terug gaat naar de essentie: Obscure Psychedelica (disso's included) voor Psychonauten.
In plaats van een manier om de wet te omzeilen in de verkoop van drugs om rijk te worden, of een makkelijke manier om naar de knkr te gaan voor mensen die niet willen dealen (padoempatsssj) met "Sjakie in de steeg". (Waar ik zelf ook schuldig aan ben overigens...)

Mijn mening. Ik begrijp elke ander argument en overweging in deze ook wel..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
KoningToto zei:
Vanwege omstandigheden met betrekking tot de nieuwe wet zijn wij genoodzaakt onze werkzaamheden stil te leggen. Zodra wij meer met jullie kunnen delen zullen we dat doen middels een update van dit bericht. Zoals jullie van *modknip* gewend zijn zal hij jullie niet zomaar in de steek laten en zijn jullie orders en tegoeden veilig.

Hier het hele bericht. Bijzonder.
Klik om te vergroten...

En ze zijn weer terug?
Of alleen voor de lopende bestellingen.

Hun popup:
We zijn weer terug! Alle openstaande betaalde bestellingen worden vanaf maandag 25 augustus alsnog verzonden. Onze excuses voor het ongemak. Later volgt meer!

Echt raar haha
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
En ze zijn weer terug?
Of alleen voor de lopende bestellingen.

Hun popup:
We zijn weer terug! Alle openstaande betaalde bestellingen worden vanaf maandag 25 augustus alsnog verzonden. Onze excuses voor het ongemak. Later volgt meer!

Echt raar haha
Klik om te vergroten...
Misschien was de *modknip* gewoon even met vakantie :wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."