Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWoodlovers buitenkweek

Woodlovers buitenkweek

87 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#1
Trippyhights zei:
Ziet er mooi uit hoe je dat zo hebt. had er geen idee van dat ze zo goed tegen de hitte kunnen, best interessant , en ziet er idd vochtig uit op de foto. Bedankt voor je snelle update vond het weer prachtig om een kijkje te nemen. Keep growing!!
Klik om te vergroten...
Sterker nog iemand op het internationale forum, uit NL, heeft al 13 jaar een kleine patch cyanescens. Om de 2 jaar dump je een zak kippenbedding snippers en een emmer water erover zodra er geen vruchten meer komen.. dat is alles. Ons land heeft het perfecte klimaat (voor alle soorten woodlovers). Als je in een warmer land woont kiest men liever voor ovoids, die geven vruchten in de lente.
- Ons land is samen met de UK en westkust van VS 1 van de weinige landen die idéaal zijn voor woodlovers... Psilocybe Cyanescens komt hier gewoon voor in de natuur (geïntroduceerd door ons). S
- azurescens komen uit de VS en leven tussen europees duingras (spul wat we hier bij de kust hebben !), cyanescens groeien er ook tussen. Dit verzorgd een ideaal microclimaat
- alle woodlovers houden van loofbomen.. niet echt van spul waar veel hars in zit (spar enzo).

In de video van Alan Rockefeller zie je iemand uit Duitsland die een enorme patch heeft met duizenden vruchten.... geen idee waarom je zo veel zou willen hebben, maar is wel een mooi gezicht met zo'n zee aan paddestoelen.
T
TrippyhightsLid
01-01-2024, 00:00
#2
0t0lerance zei:
Sterker nog iemand op het internationale forum, uit NL, heeft al 13 jaar een kleine patch cyanescens. Om de 2 jaar dump je een zak kippenbedding snippers en een emmer water erover zodra er geen vruchten meer komen.. dat is alles. Ons land heeft het perfecte klimaat (voor alle soorten woodlovers). Als je in een warmer land woont kiest men liever voor ovoids, die geven vruchten in de lente.
- Ons land is samen met de UK en westkust van VS 1 van de weinige landen die idéaal zijn voor woodlovers... Psilocybe Cyanescens komt hier gewoon voor in de natuur (geïntroduceerd door ons). S
- azurescens komen uit de VS en leven tussen europees duingras (spul wat we hier bij de kust hebben !), cyanescens groeien er ook tussen. Dit verzorgd een ideaal microclimaat
- alle woodlovers houden van loofbomen.. niet echt van spul waar veel hars in zit (spar enzo).

In de video van Alan Rockefeller zie je iemand uit Duitsland die een enorme patch heeft met duizenden vruchten.... geen idee waarom je zo veel zou willen hebben, maar is wel een mooi gezicht met zo'n zee aan paddestoelen.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt erg goed , begin er aardig enthousiast van te worden! Zelf nog nooit echt gekeken naar soorten die op hout groeien. Zelf woon ik in een flat met een klein balkon. denk niet dat dat ideaal is om zoiets te doen op een balkon of heb ik dit mis? ik zal het filmpje eens bekijken lijkt me interessant. En ik zou ook niet weten wat je met een berg ervan moet. Veel leuker om af en toe eens van te genieten. Bedankt voor je mooie info, heeft me alleen nog meer aangespoord om me er meer in ter verdiepen! Ik houd je posts in de gaten!
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#3
Trippyhights zei:
Dat klinkt erg goed , begin er aardig enthousiast van te worden! Zelf nog nooit echt gekeken naar soorten die op hout groeien. Zelf woon ik in een flat met een klein balkon. denk niet dat dat ideaal is om zoiets te doen op een balkon of heb ik dit mis? ik zal het filmpje eens bekijken lijkt me interessant. En ik zou ook niet weten wat je met een berg ervan moet. Veel leuker om af en toe eens van te genieten. Bedankt voor je mooie info, heeft me alleen nog meer aangespoord om me er meer in ter verdiepen! Ik houd je posts in de gaten!
Klik om te vergroten...
Waarom niet? Plantenpot (wat je kwijt kan).. exact dezelfde procedure, vullen met gekoloniseerde snippers, laag aarde erover/mulch om het vocht vast te houden. Stop er een plantje in.. aardbei.. kruiden voor koken.. of thee (munt).. of (duin)gras.. aardbei is favoriet omdat het kruipt en de blaadjes een microklimaat creëert. Elk jaar verse paddo's..
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#4
0t0lerance zei:
Waarom niet? Plantenpot (wat je kwijt kan).. exact dezelfde procedure, vullen met gekoloniseerde snippers, laag aarde erover/mulch om het vocht vast te houden. Stop er een plantje in.. aardbei.. kruiden voor koken.. of thee (munt).. of (duin)gras.. aardbei is favoriet omdat het kruipt en de blaadjes een microklimaat creëert. Elk jaar verse paddo's..
Klik om te vergroten...
Interessant 👀👀 ik ga er ook eens over nadenken
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mevrouw Pløp zei:
Interessant 👀👀 ik ga er ook eens over nadenken
Klik om te vergroten...
Wel even een kanttekening dat zelf je research doen héél belangrijk is.. in de buitenlucht kunnen ook beestjes je paddestoel vinden en zich schuilhouden in de steel (altijd checken dus).. en er groeien meer soorten op hout, waaronder dodelijke soorten voorbeeld: Galerina marginata... grote vruchtlichamen produceren meer actieve stoffen, echter, zodra er zwarte plekken (rot) verschijnt niet consumeren want bacteriën produceren óók toxines.. verder van belang op de hoogte te zijn van de identificatie kenmerken.. (stevige steel, paars/bruine sporenprint, bij kneuzen.. vastpakken/oogsten.. moet het vlees blauw verkleuren).. psilocybe cyanescens hebben meestal een golvende hoed zodra ze rijpen.. maar hoeft niet!.. snelheid vruchtvorming (weken.. dus na 2 dagen volledige paddestoel moet er een belletje gaan rinkelen).. seizoen waarin ze groeien.. als je er tegenaan tikt dan hoort de paddestoel terug te veren vanwege de vezelige steel.. steel is altijd wit van kleur..er blijft geen vlies (ring) achter op de steel.. als de zon erop schijnt en de paddestoel droogt uit dan komt er een oker gele waas op de hoed.. heet ook wel 'wavy cap mushroom'..

(subaeruginosa lijkt erop)
Beetje gezond verstand en beetje verdiepen in de paddestoel is wel nodig.
T
TrippyhightsLid
01-01-2024, 00:00
#6
0t0lerance zei:
Waarom niet? Plantenpot (wat je kwijt kan).. exact dezelfde procedure, vullen met gekoloniseerde snippers, laag aarde erover/mulch om het vocht vast te houden. Stop er een plantje in.. aardbei.. kruiden voor koken.. of thee (munt).. of (duin)gras.. aardbei is favoriet omdat het kruipt en de blaadjes een microklimaat creëert. Elk jaar verse paddo's..
Klik om te vergroten...
Klinkt goed , ga er denk ik wel mee beginnen . Even kijken waar ik de sporen weghaal. En dan op avontuur . Is het ook erg van belang steriel te werken ?(aangezien hij buiten komt te staan)
Vindt het trouwens echt tof dat je al die tips geeft en ze ook toelicht , thanks
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#7
Trippyhights zei:
Klinkt goed , ga er denk ik wel mee beginnen . Even kijken waar ik de sporen weghaal. En dan op avontuur . Is het ook erg van belang steriel te werken ?(aangezien hij buiten komt te staan)
Vindt het trouwens echt tof dat je al die tips geeft en ze ook toelicht , thanks
Klik om te vergroten...
Welke sporen? Er hoeft geen steriel werk bij te kijken. Lees nogmaals dit topic door, bekijk de afbeeldingen en kantel je hoofd een kwartslag naar links.
T
TrippyhightsLid
01-01-2024, 00:00
#8
0t0lerance zei:
Welke sporen? Er hoeft geen steriel werk bij te kijken. Lees nogmaals dit topic door, bekijk de afbeeldingen en kantel je hoofd een kwartslag naar links.
Klik om te vergroten...
Was er benieuwd naar blauwwordend kaalkopje. heb het gevonden waar je naar verwijst,dankje en heb het nogmaals gelezen . Om een of andere reden begon ik op pagina 2 nadat ik de topic aanklikken en had ik de rest van je posts niet gezien. Haha nu wel

0t0lerance zei:
Welke sporen? Er hoeft geen steriel werk bij te kijken. Lees nogmaals dit topic door, bekijk de afbeeldingen en kantel je hoofd een kwartslag naar links.
Klik om te vergroten...
D
Dr. Paddo!Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ook!
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nog even een update.. een mindere... n.a.v post #56 . Houtchips en riet vormen een mulch laag.. máár beide zijn ook een voedzame bron voor andere organismen. Vanwege het vochtige weer en het feit dat er weinig lucht beweegt achter de schuur heeft een indringer zich gevestigd:

De gele slijm zwam - Fuligo septica - Heksenboter

Yes.. dit organisme is dus iets wat je echt niet wil op je woodlover patch... want het heeft mycelium op z'n menu staan. Wat ik heb gedaan is een tijdelijke oplossing, echter ben ik nog aan het kijken hoe ik dit op langer termijn aan moet pakken. Korte termijn oplossing:

Vernevelaar met 12% waterstofperoxide.. en sprayen maar.. beetje de chips die zijn aangetast aanpakken, maar ook omliggende chips.
Een deel heeft namelijk al sporen geproduceerd.. dus ja... spannend.. kennelijk overleefd het de winter niet. Dus hoop dat ik het nog even uit kan zingen zo.
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#11
amai jij bent een paddestoel kenner . eerste keer dat ik dit lees en dit is wel cool.
hoe cool kun jij met paddenstoelen omgaan 🫢
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#12
silkroad zei:
amai jij bent een paddestoel kenner . eerste keer dat ik dit lees en dit is wel cool.
hoe cool kun jij met paddenstoelen omgaan 🫢
Klik om te vergroten...
Nee ik ben geen kenner, ben ook niet doorgewinterd, slechts een jaartje mee bezig nu. Als je ergens een passie voor hebt kost het geen moeite om je erin te verdiepen.
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Nice man, ben echt benieuwd naar je eerste oogst dit najaar :wink:
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#14
henkie2 zei:
Nice man, ben echt benieuwd naar je eerste oogst dit najaar :wink:
Klik om te vergroten...
Ja ik ook, ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van de trip en microdosering, of deze anders voelen. Bij panaeolus bisporus was dat namelijk wel degelijk het geval bij een mini dosering, totaal ander beestje.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#15
Regen... het wordt kouder.. binnenkort is het herfst en dat betekend dat het woodlover seizoen gaat beginnen.. rond eind oktober verwacht ik iets te zien. Heel spannend allemaal, ben benieuwd wanneer de eerste paddestoelen zich laten zien. Verder op advies 'escar-go' gekocht, aanzien naaktslakken dol zijn op paddo's..
J
Jv8xLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik was heel benieuwd of je uiteindelijk nog resultaat van je werk gezien hebt.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oh sorry ik zie dat ik niet meer heb gereageerd! Nee, ik heb geen paddestoelen op zien komen dit jaar. Na wat zoeken heb ik een aantal redenen gevonden:
1. te laat begonnen met de patches.. het liefst begin je in december (broed in huis vermeerderen naar chips), zodat je na deze kan planten zodra het stopt met vriezen.. eind maart is gewoon véél te laat. De boel moet consolideren en 1 geheel vormen.. de chips moeten voldoende opgevreten zijn. Als je diepe geulen maakt (zoals ik) is er voldoende op te vreten en krijg je geen vruchten. Wél vormt dit een goede basis voor het mycelium om op te teren.. en het kan zich diep in de grond schuil verschuilen voor de winter
2. begonnen vanuit sporen. Als je vanaf sporen begint krijg je het eerste jaar geen resultaat, een veelal jaar langer wachten.. pech
3. te dikke casing laag van potgrond. Even geleden heb ik de bovenste laag grond verwijderd. en wat bleek.. de toplaag was simpelweg te dik, hierdoor is een deel van het mycelium op sommige plekken verstikt (snippers worden bruin van kleur). ik had een laag van 5-10cm dik.. beetje op gevoel potgrond erop gooien is dus niet handig.. dit had 0.5 - 1 cm moeten zijn. het enige wat dit doet is de boel vochtig houden ipv daarvan heb ik een deel van de snipper afgesloten van zuurstof.. de potgrond klinkt ook in door de regen.. máár er zit een dik mycelium netwerk wat de boel heeft overleefd. Dus ik maak me niet druk.. de paddestoelen komen vanzelf wel
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Verder sta ik niet stil met de woodlovers.. heb nog wat andere genetics bemachtigd.. bijzondere azurescens print uit zwitserland. En een clone van een cyanescens via via.. en nog een subaeruginosa clone erbij.
IMG20230105125821.jpg
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#19
321998975_1287540738488476_211422027856575785_n.jpg321849144_2186713905049713_7422828773314430363_n.jpg321309470_508927527996295_3371549098703414527_n.jpg323122422_474813428162617_4788796169630030177_n.jpg320738899_1656810614722046_4156903735424580555_n.jpg321948520_720528996297724_6264659554181314886_n.jpg

Dit zijn allemaal foto's van mijn cyanenscens bed dit jaar, omdat het een zeer gunstige herfst was voor de paddenstoelen heb ik zeer veel verschillende vluchten kunnen oogsten met een groot gewicht in totaal. Misschien staan er nu terug gezien de weinige vrieskou en het vochtige weer. Ik heb dit bed op een zeer eenvoudige manier gemaakt.
Stap 1: Ik heb broed besteld van cyanenscens, als je even rond zoekt kan je dit gemakkelijk vinden online, het wordt vaak verkocht voor mycorestauration omdat cyanenscens bepaalde stoffen uit de bodem kan opnemen. Best dus om op een niet vervuilde bodem het bed te maken.
Stap 2: Beukensnippers aankopen en deze enkele dagen in een emmer onder water laten weten.
Stap 3: Beukensnippers en broed heb ik gemengd in een kartonnen doos die ik dan toedeed en een tijdje buiten heb laten staan.
Stap 4 : het mengsel van de beukensnippers dat inmiddels goed doorgroeit was met mycelium gemengd met een zak sierschors. Ik heb een zak gezocht die relatief kleine stukken hout bevatte. Dit mengsel heb ik dan licht ingegraven op een plaats die meestal in de schaduw ligt, met het resultaat op de foto's tot gevolg :)
J
Jv8xLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bedankt voor de update. Vet om te zien dat er ook in nederland mensen zijn die dit doen. Kwam bij toeval op je post terecht, want normaal lurk ik op schroomery.

Waarschijnlijk gaan die bedden als ze eenmaal volledig gecoloniseerd zijn wel ineens heel veel produceren en zit je tot over je oren in de paddestoelen. Mijn shiitakes doen er ook langer over als verwacht, maar de natuur laat zich niet forceren, alleen helpen.

Goed om te zien dat je cyanenscens bed al zo goed produceert. Dat wil ik dit jaar ook gaan doen als langetermijn project. Maar ben nu aan het proberen mijn cubensis binnen aan de gang te krijgen, de sporenspuiten die ik besteld had hebben op 50 petrischaaltjes nog geen enkel mycelium laten zien (LME en YMA), wel flink wat bacterien en schimmels, want ik ben nog echt een onhandige noob en mijn SAB werk is verre van steriel. Maar mn Shiitake clones gaan goed, dus de agar is prima.

Bedankt nog voor de tip over de spore ring. Heb daar een eerste printje opgevraagd. Ongelofelijk dat zoiets in deze tijd nog bestaat. Vervult me met hoop.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."