Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWoodlovers buitenkweek

Woodlovers buitenkweek

87 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geneesmiddel zei:
Als ik de mogelijkheid had, had mijn hele tuin volgestaan
Klik om te vergroten...
Vriendin moet er niks van weten.. bang dat de kinderen t eten (vissen de champignons uit hun pasta.. maargoed). Als je geen tuin hebt is er vast wel stukje natuur waar je schop diepte een gat of kleine geul kan graven.. gewoon lekker in huis laten fermenteren die handel en dumpen in het gat als het allemaal overgroeid is met mycelium en mulch laagje er weer overheen en klaar. Kwestie van af en toe langs lopen in oktober - feb. En oogsten die handel..
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hierzo nog een paar fotootjes.. azurescens en cyanescens zit nu in kannen en kruiken. Nu nog de Psilocybe Subaeruginosa, een Australische paddo, de 'azzy' en 'wavy cap' komen van origine uit de VS. Mocht je wat willen weten over de subaeruginosa, zie:
Heb al een paar agar wedges van 2 verschillende bronnen op graan overgezet. En gisteravond heb een print die 2 maanden onderweg is geweest overgezet naar 11 agar schaaltjes. Van agar naar gefermenteerde snippers was geen succes.. gaat enorm traag.. dus toch eerst maar naar graan.
20220328_214434.jpg20220329_154018.jpg
20220329_154127.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#3
20220403_124745.jpg
Hierzo nog een fotootje van wat er bij komt kijken;
- opbergbox met 2 gaten: dit is een 'still air box' (SAB).. heel erg high tech, dit met wat alcohol en aansteker is eigenijk alles wat je nodig hebt om steriel te werken
- roostertje boven de grond: je wil zo min mogelijk lucht verplaatsen/verstoren in de SAB, extra maar niet persé nodig.
- paar nitriel handschoentjes: om te voorkomen dat er huiddeeltjes van je hand in je werk dwarrelen, wederom extra maar niet persé nodig..
- gezichtsmaster: om te voorkomen dat je lucht in de richting van de SAB blaast
- hobbymesjes: even met de aansteker erlangs en hiermee kan je agar "wedges" transporeteren van bakje 1 naar bakje 2, of naar een pot graan bijvoorbeeld.
- gewicht bovenop de SAB zodat er niks verplaatst als je bezig bent en de zijkant per ongeluk aantikt (luchtbeweging -> meer kans op schimmelsporen)

Gister heb ik een petrischaal met een kloon gekregen (wist niet eens dat diegene iets had verzonden) met Psilocybe Azurescens "Elixier" dit betreft een bijzonder fraai exemplaar gevonden in Oostenrijk. Deze soort geeft zeer faaie vruchten van deze azurescens variant, dus die heb ik op graan gezet (2 potten rechtsbovenin) en ik bewaar wat stukjes agar (schaaltje ligt op t gewicht) die ik ga vermeerderen op andere agar. Omdat ik dit van de bron zelf heb gekregen is dit wel heel bijzonder.

Net even gedaan:
20220404_110822.jpg
bakjes zijn wat beslagen omdat ik de agar gisteravond pas had gemaakt.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Helaas was het petri schaaltje azurescens mycelium niet meer levensvatbaar, staat er nog net zo bij als 2,5 week geleden.. dus het gaat allemaal de kliko in.

Maar.. er is goed nieuws. In de post van 29 maart heb ik aangegeven ook de subaeruginosa op agar te hebben gezet. Deze zijn wél allemaal gaan groeien.
20220420_183235.jpg

20220420_183226.jpg

Deze heb ik inmiddels allemaal verplaatst naar potten roggen.
20220422_150354.jpg
20220422_150643.jpg
Hierzo opslag. 8 potten broed erbij... heb in ieder geval meer dan zat om een enorme hoeveelheid houtsnippers te inoculeren
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#5
5 dagen later..20220427_094411.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#6
weer een weekje verder
20220504_094629.jpg
Houtminnende soorten groeien wat langzamer dan cubensis.. dus heel rap gaat het niet.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
0t0lerance zei:
Dat is een stuk sneller.. wellicht omdat ik iets meer gips heb gebruik, de boel wat korter heb gekookt of omdat de granen gelijk zijn gebruikt na sterilisatie.. geen idee..
Klik om te vergroten...

Er kan zoveel veranderen aan je substraat in de voorbereiding. Zal echt lastig zijn om je vinger te leggen op wat nou hét verschil maakt.
Ik weet niet of je een beetje bekend bent met bier brouwen? Daar wordt de mout voor bepaalde tijden op bepaalde temperaturen gehouden. Waardoor er verschillende omzettingen in verschillende soorten suikers plaatsvinden. Het één wel vergistbaar, het ander niet. Met dit proces bepaal je hoe sterk je bier wordt (vergistbare suikers) en hoe zoet je bier wordt (niet vergistbare suikers, deze blijven na het gisten dus over).

Zelfde geld hiervoor denk ik een beetje. Verschillende mycelium soorten zullen waarschijnlijk een bepaalde voorkeur voor suikers hebben, waardoor het proces sneller gaat. Zou tof zijn als je precies kon weten welke en hoe je tot die suikers komt.

Pasteuriseren Vs steriliseren maakt dus ook een gigantisch verschil. Interessante materie haha
Mooi topic ook!

Ik vroeg me nog wel af. Wat is de functie van het gips?
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Er kan zoveel veranderen aan je substraat in de voorbereiding. Zal echt lastig zijn om je vinger te leggen op wat nou hét verschil maakt.
Ik weet niet of je een beetje bekend bent met bier brouwen? Daar wordt de mout voor bepaalde tijden op bepaalde temperaturen gehouden. Waardoor er verschillende omzettingen in verschillende soorten suikers plaatsvinden. Het één wel vergistbaar, het ander niet. Met dit proces bepaal je hoe sterk je bier wordt (vergistbare suikers) en hoe zoet je bier wordt (niet vergistbare suikers, deze blijven na het gisten dus over).

Zelfde geld hiervoor denk ik een beetje. Verschillende mycelium soorten zullen waarschijnlijk een bepaalde voorkeur voor suikers hebben, waardoor het proces sneller gaat. Zou tof zijn als je precies kon weten welke en hoe je tot die suikers komt.

Pasteuriseren Vs steriliseren maakt dus ook een gigantisch verschil. Interessante materie haha
Mooi topic ook!

Ik vroeg me nog wel af. Wat is de functie van het gips?
Klik om te vergroten...
Rogge is altijd gebruikt voor de kweek van paddestoelen (ongeacht de soort). Gips verhoogde de pH en beetje en zorgt voor wat spoorelementen die gunstig zijn voor mycelium. Voor broed (pot met granen) is steriliseren verplicht, i.v.m endosporen (1,5 uur op 15 psi), voor het substraat hangt het er vanaf wat je kweekt.. iets met mest erin is beter om te pasteuriseren (panaeolus soort), of soms is kokend water erover zelfs voldoende voor cocos vezel/gips/vermiculiet (cubensis soort) en in mijn geval fermenteren afdoende voor houtminnende soorten. Indien je broed schoon is (steriel werken & steriel graan), is je kans op succes heel hoog.. aangezien de voorbereiding van bulk substraat is gericht op het behouden van de goede bacteriën om het trichoderma lastig te maken (pasteuriseren).. of het bulk substraat bevat zelf weinig/geen voedingsstoffen en dan maakt t niet echt uit (kokend water erover).. of je maakt het bulksubstraat aantrekkelijk voor snelle kolonisatie (fermenteren van hout -> zuurstofarme omgeving wordt het hout deels verteerd, hout afgieten introduceert zuurstof en legt de organismen om die gedijen in zuurstofarme omgeving, mycelium is dol op dooie bacteriën).

Overigens heeft het broed voor hout-minnende paddestoelen slechts 1 functie; meerdere inoculatiepunten veroorzaken. Hierzo is goed te zien, het hout zelf is het 'hoofdvoedsel' (Psilocybe Subaeruginosa in de foto hieronder, maar hetzelfde is van toepassing op Ps. Azurescens, Ps. Cyanescens, Ps. Alennii.. let op er is psilocybe cyanescens en panaeolus cyanescens.. 2 totaal verschillende soorten, leidt nogal eens tot verwarring)
20220516_092306.jpg
Bij cubensis soorten is dit wél het hoofdvoedsel, bij panaeolus soorten is dit gemixt. daarbij wordt vaak gierst als graan gebruikt omdat het een kleine korrel heeft en heel veel inoculatie punten veroorzaakt.. aangezien panaeolus veel kwetsbaarder is voor schimmels zoals trichoderma (groene schimmel) en dus snel moet uitbreiden in het bulk substraat (mest, stro, vermiculiet). Ik riskeer ook groene schimmel met fermenteren.. maar zodra ik groene schimmel zie dan moeten de houtchips naar buiten en gelijkt gebruikt worden.. de natuur 'lost' het dan op aangezien het paddo's zijn die hier in de natuur ook gedijen (yes, als je weet waar je moet zoeken in NL kan je kennelijk gratis een enorme voorraad psychedelica bij elkaar plukken..eind oktober zo'n beetje) .. hierzo het bewijs dat ons klimaat ideaal is, deze geul was gemaakt op 28 Maart (zie ook de post van die datum), heb even het karton opgetild en dan zie je dat het mycelium zich al heeft verspreid door de houtlaag en de laag aarde (en ook de onderkant van het karton aan het opvreten is)
20220516_084012.jpg
panaeolus cyanescens zijn tropisch net als psilocybe cubensis.. dus die kom je hier niet tegen in de natuur. Elk paddestoel heeft weer een totaal andere aanpak. Verder ben ik niet bekend met bierbrouwen, maar mycelium is gelukkig niet echt kieskeurig.. sommige wel.. maar het maakt niet echt uit welk soort graan ik gebruik, is meer dat de korrel zwelt en zo veel mogelijk vocht vast houdt.. maar mag niet kiemen en ook niet barsten.. en de korrel moet volledig droog zijn zodra sterilisatie klaar is. dus ja, er zijn talloze teks om dit te doen.. maar dit vind ik de makkelijkste. De oude route is 24h wellen.. en kort koken.. en droogstomen.. sommige koken 30 min en daarna droogstomen.. sommige gebruiken wat koffie erbij (maar schimmel is ook dol op koffie, dus ben er niet happig op) deze manier is net even anders.. echter had ik vorige keer meer gebarste granen.. en daarnaast stonden de potten al maanden klaar (dus het graan droogt langzaam uit in de tussentijd).. verder heb ik ook meerdere agar wedges gebruikt.. dus ja, eigenlijk vergelijk ik appels met peren. Beetje een onsamenhangend verhaal.. maar kan hier echt uren over lullen hahaha
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nog een zak klaargemaakt.. zelfde procedure:
- zak met gefermenteerde snippers op zn kant leeg laten lopen
- op z'n kop op een net
- paar uur uitlekken
- zak weer neerzetten en houtsnippers terug erin
20220519_203925.jpg
- potten graan erin
20220519_204104.jpg
- zak dichtknopen en rollen maar voor een goede verdeling
- knoop eruit dicht met dichtmaken met micropore tape, uiteinden flappies beetje naar binnen vouwen en tape over het gat zodat er ruimte overblijft voor gasuitwisseling
20220519_205442.jpg
ben zo benieuwd of iemand bij zichzelf denkt "zo dat is makkelijk.. ga ik ook doen!"
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Paar potten graan wat een 1,5 maand de tijd heeft gehad om uit te groeien is klaar om op houtsnippers gezet te worden. Begon met deze post;
Bericht in onderwerp 'Woodlovers buitenkweek' https://drugsforum.nl/threads/woodlovers-buitenkweek.71469/post-1725765
20220511_165336.jpg
na.. de zak met houtsnippers heeft een paar weken liggen fermenteren, deze omgekeerd op een gaas, moet even uitlekken. en daarna gaat het broed erbij. Ik maak 2 losse batches, aangezien ik 2 verschillende bronnen voor sporen heb gebruikt en benieuwd ben of er nog wat verschillen tussen zitten.
20220511_165034.jpg

Voor de fun ga ik de voortgang van dit zakje bijhouden... dag 1:
20220511_191457.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#11
20220513_100106.jpg
2 dagen later; het mycelium is uit het graan aan het groeien opzoek naar eten. Bij 1 graankorrel is al te zien dat het mycelium is overgesprongen naar het hout..
20220513_100358.jpg
helaas krijg ik de foto niet scherp ervan.. maargoed, dit is een goed teken. Gesteriliseerd hout kan wel een week of langer duren voordat het mycelium over springt. Temperatuur is tussen de 23 en 24 graden celcius.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#12
20220514_201108.jpg20220514_201257.jpg
Nog een psilocybe subaeruginosa. Deze groeit een stuk sneller dan de andere bronnen die 1,5 maand nodig hadden om een pot graan te koloniseren.. deze zijn van 22 april. en hebben het graan voor 95% gecoloniseerd.. sommige lijken al 100%.. in 23 dagen tijd. Dat is een stuk sneller.. wellicht omdat ik iets meer gips heb gebruik, de boel wat korter heb gekookt of omdat de granen gelijk zijn gebruikt na sterilisatie.. geen idee.. dit is de procedure die ik heb gevolgd:

Spitball rye prep:
  • 3,5 pot haver mengen met 1 volle el gips
  • 4l water aan de kook 90,5 graden
  • haver erin, timer 38min, deksel op.. van gas halen
  • afgieten, kort afspoelen en 30min uitdruipen
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Schermafbeelding 2022-05-16 om 10.42.02.png
5 dagen zit ertussen :grin:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
0t0lerance zei:
ben zo benieuwd of iemand bij zichzelf denkt "zo dat is makkelijk.. ga ik ook doen!
Klik om te vergroten...
Nou mad respect hoor voor deze mooie kweeks. Heb een klein beetje ervaring met mycelium kweken in labomgeving. Maar dat gaat lang niet altijd zoals ik denk dat het gaat.

Ik ben ook weleens benieuwd. Check je ook het vochtgehalte van je substraat of is dat meer op gevoel?
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Nou mad respect hoor voor deze mooie kweeks. Heb een klein beetje ervaring met mycelium kweken in labomgeving. Maar dat gaat lang niet altijd zoals ik denk dat het gaat.

Ik ben ook weleens benieuwd. Check je ook het vochtgehalte van je substraat of is dat meer op gevoel?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen lab, enkel een plastic opslagbox met 2 gaten erin, dat is de 'still air box'.. maar gaat eigenlijk altijd goed zolang ik altijd bewust blijft van m'n bewegingen en sterile technieken in acht houdt.. ramen dicht, alles afnemen met 70% alcohol (zelfs in de schroefdraad van potjes sprayen), na plaatsing spullen alles goed insprayen met bleek/water/azijn oplossing (1:8:1 verhouding vormt geen gas).. half uurtje wachten enz enz. Zodra ik nonchalant wordt.. even hand uit de SAB.. of een dekseltje laat vallen van het rekje op de bodem van de SAB.. te snel beweeg.. dan is het gebeurd en overal besmetting..

Zo heb ik alles in huis voor het maken van liquid cultures en daarbij wat nonchalant geweest en zo een pruikzwam vloeibare cultuur weten te besmetten. Je ziet t ook niet aan een LC wanneer het besmet is, tot het op graan zit en daarnaast moet je graag ook wat aan de drogere kant zijn voor een LC.. met agar vind ik wat dat betreft veel leuker werken, dus die filterdisk en injectiepoort zitten er voor jan doedel op. LC is meer voor massa productie.. deze potten graag zijn allemaal met agar wedges gemaakt, ook mn tijd genomen.. rustig open maken.. hoeken dit ik wilde pakken insnijden en boven de pot eruit gewipt.. zeker sec of 20 blootgesteld zonder besmetting (normaal gesproken wil je dit binnen 3 sec doen.. maargoed, ik ben niet zo'n agar pro en t blijft hangen aan mn mesje, of ben te veel aan t pielen met meerdere wedges)..

Hout substraat is op het oog, vorige keer in de zon laten drogen was 1 uurtje genoeg.. nu met vochtig weer laten uitdruipen was te kort (niet gevoeld, dacht zit wel snor.. maar niet dus) en heb vochtvorming onderin de zak, maar valt nog mee. Dus de grote zak heb ik 2 uur laten uitdruipen en was droog genoeg.. veldcapaciteit is makkelijk te checken.. met hout niet, maar deze houtminnende soorten springen ook prima over op goed vochtig hout hoor.. hoeft echt niet droog te zijn aan de buitenkant, maar t liefst wil je geen poeltje water in je zak. Hierzo zie je de zak met te vochtig hout.. de snippers glimmen nog en plakken aan het plastic.. niet oké, maar je ziet dat mycelium het hout gewoon koloniseert:
20220520_101749.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hmm juist. Ja gezien ik het doe in het kader van onderzoekswerkzaamheden documenteren we alles. De meeste substraten zijn zo rond de 80% vochtig. Dat is meestal inderdaad net wel/geen vocht vorming onder in de zakken.

Voor hout ziet dit er prima uit denk ik hoor. Soms is te vochtig vaak ook beter dan te droog.

En dat van die cultuur besmetting ken ik wel haha
In het lab werken veel meer mensen. Niet alleen onderzoekers, maar ook studenten. Er hoeft er maar één een beetje nonchalant te zijn en iedereen merkt de gevolgen. Als er eenmaal een besmetting is in het lab, is het echt rampzalig.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Hmm juist. Ja gezien ik het doe in het kader van onderzoekswerkzaamheden documenteren we alles. De meeste substraten zijn zo rond de 80% vochtig. Dat is meestal inderdaad net wel/geen vocht vorming onder in de zakken.

Voor hout ziet dit er prima uit denk ik hoor. Soms is te vochtig vaak ook beter dan te droog.

En dat van die cultuur besmetting ken ik wel haha
In het lab werken veel meer mensen. Niet alleen onderzoekers, maar ook studenten. Er hoeft er maar één een beetje nonchalant te zijn en iedereen merkt de gevolgen. Als er eenmaal een besmetting is in het lab, is het echt rampzalig.
Klik om te vergroten...
Oef ja, ik probeer ook echt wel een ander shirt uit de kast te pakken en even m'n armen te wassen van te voren voor de huidschilfers.. langzaam naar de SAB lopen, op afstand plaats nemen.. stoel voorzichtig naar de SAB toe schuiven om zo min mogelijk lucht te bewegen, mondkapje op zodat ik niet daar de SAB toe adem, armen en handen afnemen met alcohol.. handschoentjes.. mes en aansteker lagen al in een stuk keukenrol met alcohol klaar.. doekje eraf en nog even de handen daarmee afnemen.. mes in rechterhand, aansteker linkerhand.. en daarna de SAB in en pas als ik klaar ben er weer uit..

Maar gaat ook niet altijd goed, met een SAB is er altijd een kans dat ergens nog een spoor is meegevlogen op je agar plaatje of op zo op je graankorrel. Per ongeluk even tegen de zijkant van de arm gaten aan tikken van de SAB is voldoende om weer wat sporen de lucht in de schieten.. ik stop dan ook gelijk en geeft het weer 20min om te bezinken.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#18
PerfectChaos zei:
Woon nog thuis, maar dit lijkt me prachtig om te doen wanneer ik een eigen stekkie heb
Klik om te vergroten...
Snap je hoor, helaas heb ik geen ouders waar ik echt mee kon praten toen ik jong was, had ooit een print van een paddestoel gekocht en wilde het stiekem doen.. maar was er nooit van gekomen omdat er te veel bij kwam kijken en durfde het onderwerp ook niet aan te snijden.

Maar ik had me ook totaal niet ingelezen en zou dat dan ook voor recreatieve doeleinden gebruiken, de therapeutische effecten waren in 2008 nog niet onderzocht.. maar nu wél.. op netflix staat genoeg "The mind explained - psychedelics", "Magic medicine", "Have a good trip".. je ouders krijg je niet mee met argumenten, pas als ze zelf zien wat iets is en ze hun vooroordelen, dogma's, stigma, taboo enz links laten liggen en ernaar kijken met een verse blik.. dan kan er een moment van inzicht zijn. Op vimeo "The devided brain - Ian McGilchrist", youtube "A stroke of insight - Jill Bolte Tailor", op youtube alles van Jiddu Krishnamurti, gister nog gekeken:
Legt kinderen uit over de linker hemisfeer.. mechanisch.. repetitief.. , rechter hemisfeer ziet de connectie met alles, schoonheid.. enz.. psychedelica dempen je default mode network.. je ego.. met een microdosering zie je alles met een verse blik, je vriendin voor diegene die ze nu is.. niet volgens je eigen beeld wat je van haar hebt. Deze video is, in tegenstelling tot z'n publieke toespraken en dialogen.. in jip-en-janneke taal, dus goed te volgen.

Als je er passie voor hebt en je zou zoiets duidelijk kunnen maken.. als ik van m'n kind hou, dan luister ik zonder oordelen naar m'n kind, zonder conclusie.. zonder mn dochter of zoontje te onderbreken.. alleen dan kan ik luisteren met respect en helder nadenken (zie ook dat filmpje van krishnamurti). Ach wie weet kan je er wat mee.. ik schaam me er niet voor en heb er heel lang over nagedacht en alles opgezocht wat ik maar kon vinden. Maar gebruik psychedelica a.u.b niet alleen voor de lol, vooral voor de therapeutische doeleinden; zie je angsten en lelijke 'zelf' onder ogen, verander en wordt een mooi mens niet zo corrupt en zelfgericht als iedereen om je heen. Het is jou leven.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
0t0lerance zei:
Oef ja, ik probeer ook echt wel een ander shirt uit de kast te pakken en even m'n armen te wassen van te voren voor de huidschilfers.. langzaam naar de SAB lopen, op afstand plaats nemen.. stoel voorzichtig naar de SAB toe schuiven om zo min mogelijk lucht te bewegen, mondkapje op zodat ik niet daar de SAB toe adem, armen en handen afnemen met alcohol.. handschoentjes.. mes en aansteker lagen al in een stuk keukenrol met alcohol klaar.. doekje eraf en nog even de handen daarmee afnemen.. mes in rechterhand, aansteker linkerhand.. en daarna de SAB in en pas als ik klaar ben er weer uit..

Maar gaat ook niet altijd goed, met een SAB is er altijd een kans dat ergens nog een spoor is meegevlogen op je agar plaatje of op zo op je graankorrel. Per ongeluk even tegen de zijkant van de arm gaten aan tikken van de SAB is voldoende om weer wat sporen de lucht in de schieten.. ik stop dan ook gelijk en geeft het weer 20min om te bezinken.
Klik om te vergroten...

Oefff... Strikte werkwijze dus haha gelukkig hebben wij een laminar flow hood. Dat maakt het iets meer dool proof. Maar dat is voor een thuis setup onbetaalbaar 😅
Of je moet niet weten waar je met je geld heen moet.

Wel mooi dat je toch echt mooie resultaten weet te krijgen. Ik vraag me af van alle mooie dingen die je hier post, hoe vaak het ook weleens mis gaat haha

Post anders af en toe eens een foto van schimmels die je niet wilt zien in je substraat of broei. Zijn altijd erg smakelijke gezichten 😋
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Oefff... Strikte werkwijze dus haha gelukkig hebben wij een laminar flow hood. Dat maakt het iets meer dool proof. Maar dat is voor een thuis setup onbetaalbaar 😅
Of je moet niet weten waar je met je geld heen moet.

Wel mooi dat je toch echt mooie resultaten weet te krijgen. Ik vraag me af van alle mooie dingen die je hier post, hoe vaak het ook weleens mis gaat haha

Post anders af en toe eens een foto van schimmels die je niet wilt zien in je substraat of broei. Zijn altijd erg smakelijke gezichten 😋
Klik om te vergroten...
Nou, ik heb nu 2 potjes, die niet 100% koloniseren (95%), en die laat ik nog even een poos staan.. kijken of t nog verder groeit. Stel nou het groeit niet (ik zie geen narigheid) dan heb je kans dat er wat bacteriën in zitten die dwarsbomen. Het mooie daarvan is dat je het alsnog bij hout kan gooien.. (zolang je geen narigheid visueel ziet he!) stel nou dat na een week het een totale mislukking is.. heb tóch groene schimmel (Trichoderma) bij m'n hout.. dan gooi je het gelijk in de tuin met wat tuinaarde en de natuur lost t op. Grote kans dat de boel alsnog los loopt.

Maar om je antwoord te beantwoorden: ik heb nog niet zo vaak een kweek gestart.. ben er nog niet zo lang mee bezig, maar na elke keer dat het niet goed ging m'n proces onder de loop genomen en nagedacht over "wat is er fout gegaan" hierzo de opsomming:

vanaf begin met liquid culture:
- psilocybe cubensis (treasure coast): liquid culture gemaakt -> succes geen schimmel.. beginners geluk; ging van kant-en-klaren sporen op water naar LC dus dat is had ook fout kunnen aflopen.
- psilocybe cubensis (alibino penis envy reverse): poging 1: totale fiasco, alle potten beschimmeld. oorzaak: granen waren niet lang genoeg in de snelkookpan geweest.
- psilocybe cubensis (alibino penis envy reverse): poging 2: liquid culture -> succes geen schimmel
- pruik zwam: poging 1: fiasco.. te veel met de handen gewapperd / ongeduld -> liquid culture onrein.. en alle potten beschimmeld. focus ging naar Woodlovers dus zit in de koelkast
vanaf nu enkel met agar gewerkt:
- psilocybe azurescens: succes geen schimmel
- psilocybe cyanescens: succes geen schimmel
- psilocybe subaeruginosa: succes geen schimmel

Dus ja, ik denk dat ik nu met de woodlovers heb gewerkt aan m'n geduld en de technieken goed genoeg zijn.. van de24 potten die ik heb gemaakt is 100% gelukt, van een 4-tal potten stagneerde de groei wel op een bepaald punt, maar geen schimmel of bacterie te bekennen aan de buitenkant. Maar ook opschonen van sporen -> agar T1 -> T2.. of agar T1 -> graan is 100% gelukt, ik krijg geen narigheid.. maar.. T1 naar graan is tricky.. contaminatie kan zich verbergen in het mycelium zelf.. maargoed, tot nu toe gaat het goed volgens mij. De potten met graan die niet 100% dicht groeien maak ik een aparte batch houtchips van (heb nu 2 potten over)..en van de azurescens en cyanescens heb ik 2 potjes die iets stagneerde.. of slecht herstelde na schudden.. die heb ik gewoon in een aparte plantenbak gemikt met wat restanten houtsnippers en grond

Hierzo de 2 potjes waar ik over twijfel.. de bovenkant is nog wat graan zichtbaar.. bijna dicht, maargoed wil toch dat laatste beetje ook begroeid zien. (hierzo de deksels onbewerkt, gasuitwisseling vind plaats omdat de bovenkant niet helemaal afgesloten is, kwartslag "open" & binnenkant plaatje zit omgedraaid zodat er geen vacuum plaats vindt bij het steriliseren.. folie mag er niet af anders besmet de boel)

20220520_164736.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."