Oefff... Strikte werkwijze dus haha gelukkig hebben wij een laminar flow hood. Dat maakt het iets meer dool proof. Maar dat is voor een thuis setup onbetaalbaar 😅
Of je moet niet weten waar je met je geld heen moet.
Wel mooi dat je toch echt mooie resultaten weet te krijgen. Ik vraag me af van alle mooie dingen die je hier post, hoe vaak het ook weleens mis gaat haha
Post anders af en toe eens een foto van schimmels die je niet wilt zien in je substraat of broei. Zijn altijd erg smakelijke gezichten 😋
Nou, ik heb nu 2 potjes, die niet 100% koloniseren (95%), en die laat ik nog even een poos staan.. kijken of t nog verder groeit. Stel nou het groeit niet (ik zie geen narigheid) dan heb je kans dat er wat bacteriën in zitten die dwarsbomen. Het mooie daarvan is dat je het alsnog bij hout kan gooien.. (zolang je geen narigheid visueel ziet he!) stel nou dat na een week het een totale mislukking is.. heb tóch groene schimmel (Trichoderma) bij m'n hout.. dan gooi je het gelijk in de tuin met wat tuinaarde en de natuur lost t op. Grote kans dat de boel alsnog los loopt.
Maar om je antwoord te beantwoorden: ik heb nog niet zo vaak een kweek gestart.. ben er nog niet zo lang mee bezig, maar na elke keer dat het niet goed ging m'n proces onder de loop genomen en nagedacht over "wat is er fout gegaan" hierzo de opsomming:
vanaf begin met liquid culture:
- psilocybe cubensis (treasure coast): liquid culture gemaakt -> succes geen schimmel.. beginners geluk; ging van kant-en-klaren sporen op water naar LC dus dat is had ook fout kunnen aflopen.
- psilocybe cubensis (alibino penis envy reverse): poging 1: totale fiasco, alle potten beschimmeld. oorzaak: granen waren niet lang genoeg in de snelkookpan geweest.
- psilocybe cubensis (alibino penis envy reverse): poging 2: liquid culture -> succes geen schimmel
- pruik zwam: poging 1: fiasco.. te veel met de handen gewapperd / ongeduld -> liquid culture onrein.. en alle potten beschimmeld. focus ging naar Woodlovers dus zit in de koelkast
vanaf nu enkel met agar gewerkt:
- psilocybe azurescens: succes geen schimmel
- psilocybe cyanescens: succes geen schimmel
- psilocybe subaeruginosa: succes geen schimmel
Dus ja, ik denk dat ik nu met de woodlovers heb gewerkt aan m'n geduld en de technieken goed genoeg zijn.. van de24 potten die ik heb gemaakt is 100% gelukt, van een 4-tal potten stagneerde de groei wel op een bepaald punt, maar geen schimmel of bacterie te bekennen aan de buitenkant. Maar ook opschonen van sporen -> agar T1 -> T2.. of agar T1 -> graan is 100% gelukt, ik krijg geen narigheid.. maar.. T1 naar graan is tricky.. contaminatie kan zich verbergen in het mycelium zelf.. maargoed, tot nu toe gaat het goed volgens mij. De potten met graan die niet 100% dicht groeien maak ik een aparte batch houtchips van (heb nu 2 potten over)..en van de azurescens en cyanescens heb ik 2 potjes die iets stagneerde.. of slecht herstelde na schudden.. die heb ik gewoon in een aparte plantenbak gemikt met wat restanten houtsnippers en grond
Hierzo de 2 potjes waar ik over twijfel.. de bovenkant is nog wat graan zichtbaar.. bijna dicht, maargoed wil toch dat laatste beetje ook begroeid zien. (hierzo de deksels onbewerkt, gasuitwisseling vind plaats omdat de bovenkant niet helemaal afgesloten is, kwartslag "open" & binnenkant plaatje zit omgedraaid zodat er geen vacuum plaats vindt bij het steriliseren.. folie mag er niet af anders besmet de boel)
