Nou mad respect hoor voor deze mooie kweeks. Heb een klein beetje ervaring met mycelium kweken in labomgeving. Maar dat gaat lang niet altijd zoals ik denk dat het gaat.ben zo benieuwd of iemand bij zichzelf denkt "zo dat is makkelijk.. ga ik ook doen!
Ik heb geen lab, enkel een plastic opslagbox met 2 gaten erin, dat is de 'still air box'.. maar gaat eigenlijk altijd goed zolang ik altijd bewust blijft van m'n bewegingen en sterile technieken in acht houdt.. ramen dicht, alles afnemen met 70% alcohol (zelfs in de schroefdraad van potjes sprayen), na plaatsing spullen alles goed insprayen met bleek/water/azijn oplossing (1:8:1 verhouding vormt geen gas).. half uurtje wachten enz enz. Zodra ik nonchalant wordt.. even hand uit de SAB.. of een dekseltje laat vallen van het rekje op de bodem van de SAB.. te snel beweeg.. dan is het gebeurd en overal besmetting..Nou mad respect hoor voor deze mooie kweeks. Heb een klein beetje ervaring met mycelium kweken in labomgeving. Maar dat gaat lang niet altijd zoals ik denk dat het gaat.
Ik ben ook weleens benieuwd. Check je ook het vochtgehalte van je substraat of is dat meer op gevoel?

Oef ja, ik probeer ook echt wel een ander shirt uit de kast te pakken en even m'n armen te wassen van te voren voor de huidschilfers.. langzaam naar de SAB lopen, op afstand plaats nemen.. stoel voorzichtig naar de SAB toe schuiven om zo min mogelijk lucht te bewegen, mondkapje op zodat ik niet daar de SAB toe adem, armen en handen afnemen met alcohol.. handschoentjes.. mes en aansteker lagen al in een stuk keukenrol met alcohol klaar.. doekje eraf en nog even de handen daarmee afnemen.. mes in rechterhand, aansteker linkerhand.. en daarna de SAB in en pas als ik klaar ben er weer uit..Hmm juist. Ja gezien ik het doe in het kader van onderzoekswerkzaamheden documenteren we alles. De meeste substraten zijn zo rond de 80% vochtig. Dat is meestal inderdaad net wel/geen vocht vorming onder in de zakken.
Voor hout ziet dit er prima uit denk ik hoor. Soms is te vochtig vaak ook beter dan te droog.
En dat van die cultuur besmetting ken ik wel haha
In het lab werken veel meer mensen. Niet alleen onderzoekers, maar ook studenten. Er hoeft er maar één een beetje nonchalant te zijn en iedereen merkt de gevolgen. Als er eenmaal een besmetting is in het lab, is het echt rampzalig.
Snap je hoor, helaas heb ik geen ouders waar ik echt mee kon praten toen ik jong was, had ooit een print van een paddestoel gekocht en wilde het stiekem doen.. maar was er nooit van gekomen omdat er te veel bij kwam kijken en durfde het onderwerp ook niet aan te snijden.Woon nog thuis, maar dit lijkt me prachtig om te doen wanneer ik een eigen stekkie heb
Oef ja, ik probeer ook echt wel een ander shirt uit de kast te pakken en even m'n armen te wassen van te voren voor de huidschilfers.. langzaam naar de SAB lopen, op afstand plaats nemen.. stoel voorzichtig naar de SAB toe schuiven om zo min mogelijk lucht te bewegen, mondkapje op zodat ik niet daar de SAB toe adem, armen en handen afnemen met alcohol.. handschoentjes.. mes en aansteker lagen al in een stuk keukenrol met alcohol klaar.. doekje eraf en nog even de handen daarmee afnemen.. mes in rechterhand, aansteker linkerhand.. en daarna de SAB in en pas als ik klaar ben er weer uit..
Maar gaat ook niet altijd goed, met een SAB is er altijd een kans dat ergens nog een spoor is meegevlogen op je agar plaatje of op zo op je graankorrel. Per ongeluk even tegen de zijkant van de arm gaten aan tikken van de SAB is voldoende om weer wat sporen de lucht in de schieten.. ik stop dan ook gelijk en geeft het weer 20min om te bezinken.
Nou, ik heb nu 2 potjes, die niet 100% koloniseren (95%), en die laat ik nog even een poos staan.. kijken of t nog verder groeit. Stel nou het groeit niet (ik zie geen narigheid) dan heb je kans dat er wat bacteriën in zitten die dwarsbomen. Het mooie daarvan is dat je het alsnog bij hout kan gooien.. (zolang je geen narigheid visueel ziet he!) stel nou dat na een week het een totale mislukking is.. heb tóch groene schimmel (Trichoderma) bij m'n hout.. dan gooi je het gelijk in de tuin met wat tuinaarde en de natuur lost t op. Grote kans dat de boel alsnog los loopt.Oefff... Strikte werkwijze dus haha gelukkig hebben wij een laminar flow hood. Dat maakt het iets meer dool proof. Maar dat is voor een thuis setup onbetaalbaar 😅
Of je moet niet weten waar je met je geld heen moet.
Wel mooi dat je toch echt mooie resultaten weet te krijgen. Ik vraag me af van alle mooie dingen die je hier post, hoe vaak het ook weleens mis gaat haha
Post anders af en toe eens een foto van schimmels die je niet wilt zien in je substraat of broei. Zijn altijd erg smakelijke gezichten 😋

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."