Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWoodlovers buitenkweek

Woodlovers buitenkweek

87 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jv8x zei:
Bedankt voor de update. Vet om te zien dat er ook in nederland mensen zijn die dit doen. Kwam bij toeval op je post terecht, want normaal lurk ik op schroomery.

Waarschijnlijk gaan die bedden als ze eenmaal volledig gecoloniseerd zijn wel ineens heel veel produceren en zit je tot over je oren in de paddestoelen. Mijn shiitakes doen er ook langer over als verwacht, maar de natuur laat zich niet forceren, alleen helpen.

Goed om te zien dat je cyanenscens bed al zo goed produceert. Dat wil ik dit jaar ook gaan doen als langetermijn project. Maar ben nu aan het proberen mijn cubensis binnen aan de gang te krijgen, de sporenspuiten die ik besteld had hebben op 50 petrischaaltjes nog geen enkel mycelium laten zien (LME en YMA), wel flink wat bacterien en schimmels, want ik ben nog echt een onhandige noob en mijn SAB werk is verre van steriel. Maar mn Shiitake clones gaan goed, dus de agar is prima.

Bedankt nog voor de tip over de spore ring. Heb daar een eerste printje opgevraagd. Ongelofelijk dat zoiets in deze tijd nog bestaat. Vervult me met hoop.
Klik om te vergroten...
Als je toch op shroomery zit, zoek naar 'water agar' 7gr op 500ml gedistilleerd water, kan je alles mee schoonmaken zonder dat contams de overhand krijgen. (zijn genoeg Nederlanders op dat forum trouwens).. alleen niet iedereen is even bedreven in het engels.. dus denk zal hier het e.e.a delen aangezien er zoveel verslaafde hier op dit forum zitten.. al die nare verhalen, zou mooi zijn als ze van hun verslaving af komen met paddestoelen :blush:

.. ja waarschijnlijk krijg ik vanzelf enorm veel van die dingen, maar dat geeft niet, is ook mooi om naar te kijken en je hoeft niet alles te oogsten toch. Immers teer ik nog steeds op een paar zakjes cubensis die ik in 2020 heb gekweekt.. zoveel heb je niet nodig.
X
XploreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psilocybe cyanescens is echt een van de makkelijkst te kweken soorten, wellicht nog makkelijker dan oesterzwammen :wink:. Ik ben 20 jaar geleden ergens een patch begonnen, en heb er 20 jaar niets aan hoeven doen omdat de gemeente zo vriendelijk is om er ieder voorjaar te snipperen. Ze zijn heel makkelijk te verspreiden, we stopten gewoon een paar gekoloniseerde houtsnippers in een envelop, en als de ontvanger het rustig aanvult met gesteriliseerd, gepasteuriseerd of vaak zelfs wat snippers een minuut of tien gekookt en uitgedampt (dus op vocht brengen en wat concurrentie uitschakelen, maar niet te nat). Maar begin niet met te grote stukken, dan krijgt de concurrentie ook veel meer kans.

Via sporen gaat het ook makkelijk als je agar beheerst. Maar een clone van een mooie cluster die al 20 jaar in de omgeving groeit, is ideaal. Met een van die clones van de patch gooit een NL-er op de bekende site hele hoge ogen, en het is ook indrukwekkend (en veel werk voor diegene). Ps azurescens is wat lastiger, die doen het vaak 1 jaar goed en daarna minder. Helmgras scheelt een boel, maar ook hier is een goede clone uit de omgeving goud waard, plus een goede timing qua "bijvoeren".

Bedden moeten wel regelmatig worden aangevuld (eens in de 2 of 3 jaar), bij voorkeur in het voorjaar. Ze gaan vnl massaal fruiten als hun eten op is, en ze hun genen willen verspreiden. Als je een bed in het najaar aanvult, zorgt de overvloed aan voedsel vaak voor een slechte oogst, want als er genoeg te eten is, overleeft het mycelium (en daarmee de genen) het ook wel een tijdje en is het vormen van vruchtlichamen energieverspilling.

En ja, met woodlovers groeit er ieder seizoen zoveel dat een gemiddelde persoon er de rest van zn leven genoeg aan heeft, ze zijn echt veel sterker dan cubes. Maar je kunt broed delen of er nieuwe patches mee maken, er een hoop sporenprints van maken en daar mensen (bijv via de Spaanse site) erg blij mee maken of ze ruilen tegen andere soorten.

Je kunt ook een groot deel laten staan, verspreid je een breder spectrum aan genen mocht er ooit een klimaatcrisis komen :wink:. Je komt Ps cyanescens al steeds meer uit zichzelf verspreid tegen. Maar hoe zeer je mensen ook vertrouwt, beter vertel je de exacte vindplaats niet, want die mensen praten ook en er zijn (ook in NL) al aardig wat patches verwoest (uitgegraven, en niet door wilde zwijnen). En dat vertraagt de boel en vrije beschikbaarheid weer..

Houd het simpel en het lukt wel, via broed of via sporen. Blijf vooral bezig met agar, routine en herhaling zorgen echt voor betere resultaten, en je bent veel minder afhankelijk van anderen.

En/maar hoe graag ik ook kweek, er kan voor mij niets op tegen de inheemse soorten die hier al eeuwen in het wild groeien. Ps semilanceata ligt het meest voor de hand, Ps fimetaria en Ps liniformans zijn te klein en onbekend, Pluteus salicinus groeit er ook te weinig en te traag als serieuze optie. Maar als je je goed verdiept in Panaeolus cinctulus, is er hier een enorme overvloed. Maar die zijn voor beginnende zoekers dan ook wel weer lastig te onderscheiden van de niet-actieve Panaeolussen, zo blijkt regelmatig in de praktijk.

Succes allemaal!
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vind je panaeolus cinctulus regelmatig in Nederland of België?
Goed om te weten.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn myceliumgroei kriebels spelen op.

Nog vóór het verbod op paddestoelen, kweekte ik vol genoegen paddestoelen. De hobby liep uit de hand, maar gelukkig heb ik toen heel veel sporenprints kunnen doneren aan FSRE. Na het verbod heb ik nooit meer paddestoelen gekweekt.

Nu heb ik inmiddels een tuin waar ik zelfs cyanescens zou kunnen laten groeien. Ik moet maar eens wat broed zien te vinden en me weer inlezen in deze leuke hobby.
C
CypridoxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zijn er nog mensen bezig met buitenkweek? Waar kun je startmateriaal krijgen in Nederland?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Cypridox zei:
Zijn er nog mensen bezig met buitenkweek? Waar kun je startmateriaal krijgen in Nederland?
Klik om te vergroten...
Ik wil deze winter alvast broed gaan kweken voor azurescens of cyanescens en zoek ook nog startmateriaal. Ik wil graag de biodiversiteit in mijn tuin verhogen en deze zeldzamere soort voor Nederland een plekje gunnen.
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb net al terug cyanenscens kunnen oogsten van mijn buitenkweekbedden en het zal wel nog een tijdje doorgaan.
Voor broed kan ik de tip geven om te zoeken via mycorestauration als zoekterm op internet.
Er wordt immers broed verkocht van verschillende soorten paddenstoelen om zware metalen etc uit de grond te halen, via deze weg vind je wel eens broed voor de soorten die je zoekt.
C
CypridoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
jam zei:
Ik heb net al terug cyanenscens kunnen oogsten van mijn buitenkweekbedden en het zal wel nog een tijdje doorgaan.
Voor broed kan ik de tip geven om te zoeken via mycorestauration als zoekterm op internet.
Er wordt immers broed verkocht van verschillende soorten paddenstoelen om zware metalen etc uit de grond te halen, via deze weg vind je wel eens broed voor de soorten die je zoekt.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de tip maar het levert niets op. Ik heb inmiddels ook veel in de natuur gezocht, en prachtige paddestoelen tegen gekomen, maar cyanenscens zat er niet bij. Ben jij bereid om een klein stukje van de stam via de post toe te sturen? Ik wil proberen het op agar te kweken.
P
PerfectChaosLid
01-01-2024, 00:00
#9
Woon nog thuis, maar dit lijkt me prachtig om te doen wanneer ik een eigen stekkie heb
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Naast panaeolus cyanescens.. ga ik ook een buitenkweek starten. Waarom? Omdat dat paddo's de potentie hebben om mensen te veranderen. Het zij via microdoseren of een hoge dosering.. de wereld kan wel wat meer barmhartigheid gebruiken. Deze vruchten zouden voor iedereen toegankelijk moeten zijn, gratis en voor niets.. je eigen, zelfgekweekte paddestoelen in de achtertuin. Zelf wil ik dit doen omdat de houtminnende paddestoelen, cubensis en panaeolus een eigen karakter hebben.. zo zouden panaeolus wat "helderder" zijn t.o.v. cubensis en woodlovers wat "warmer".

Voor de leek:
1. Woodlovers zijn NIET dezelfde paddo's als in de een growkit, dit zijn 9 van de 10x psilocybe cubensis, deze zijn minder potent en vereisen steriele techniek om te kweken.
2. Woodlover kweek je in je achtertuin.. niet in een bakje in huis, dit betekend dat je opbrengst seizoensgebonden is.. jaar in, jaar uit paddo's, de natuur doet vooral het werk
3. Woodlovers, een paar bekende soorten:
Schermafbeelding 2022-02-01 om 09.40.08.png
Psilocybe Azurescens - Psilocybe Cyanescens ("Wavy Cap", "blauwwordend kaalkopje") - Psilocybe Subaeruginosa
4. Woodlovers leven van houtsnippers.. van die beukensnippers die als bodembedekking worden verkocht bij dierenwinkels.
5. Of je de juiste paddestoel aan het kweken bent is vrij simpel.. de paddestoel moet azuurblauw kleuren bij aanraking/schade (en zelf onderzoek doen naar de soorten die erop lijken en giftig zijn.. zoals galerina).

Indien je kan komen aan vers exemplaar heb je enkel de onderkant nodig (kontje van de stam)... of wat kant-en-klaar broed, wat karton en houtsnippers om de soort op te kweken. Het zou mooi zijn als meer mensen weten hoe makkelijk het is om zo'n kweek te beginnen. Op internationale fora wordt zo al 15-jaar een kweek bijgehouden, af en toe wat houtsnippers erbij en dat was het. In NL hebben we een perfect klimaat voor de buitenkweek van deze soorten.

Dus ja, bij deze zal ik hier bijhouden wat ik aan het doen ben.. wie weet pikt een ander wat op die er wat aan heeft. Wat ik momenteel al heb geregeld:
- sporenprints / cultuur geregeld: op internationale paddestoel fora wat leden benaderd en gevraagd naar sporenprints (deze zijn niet lang houdbaar dus je hebt een verse nodig), wie weet wil iemand ook een cultuur.. of "stem butt" sturen als "Oesterzwam" o.i.d. zodat het niet tegengehouden wordt vanuit het buitenland naar NL.
(met sporen werken vereist namelijk wél steriele technieken -> agar werk, cultuur isoleren, broed maken, inoculeren van graan)
- houtsnippers besteld: 60kg besteld, 3 zakken met 12mm snippers. deze zijn extra grof.. koloniseren wat minder snel, maar levert langdurige brandstof, zodat het mycelium wat te doen heeft en niet al z'n energie steekt in het verspreiden naar nieuwe voedingsbronnen (om deze reden wordt schaafsel afgeraden).

Wordt vervolgd...
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nog een tip: voor diegene die wat avontuurlijker in elkaar zitten - waarneming.nl; er zijn mensen die hebben genoteerd waar bepaalde soorten te vinden zijn (verspreidingskaart erbij pakken). Dus ja, ik denk dat dit niet de goede tijd van het jaar is.. maar ik ga eens even van de week een bezoek brengen aan een plek! Wie weet vind ik nog wat. Dus ja.. "zoek de paddo" !
Screenshot_20220201-185725_Chrome.jpg
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik moet me inhouden om geen grapje te maken over ‘blauwwordend kaalkopje’…

Maar goeie post. Jammer dat er zo weinig paddestoelen zijn dit jaar anders was ik zelf misschien op Jacht gegaan. Dat is het leukste natuurlijk.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rotjoch zei:
Ik moet me inhouden om geen grapje te maken over ‘blauwwordend kaalkopje’…

Maar goeie post. Jammer dat er zo weinig paddestoelen zijn dit jaar anders was ik zelf misschien op Jacht gegaan. Dat is het leukste natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Haha, ja ik heb de naam ook niet bedacht, maargoed. "Penis envy" is ook een cubensis variant, van gekke namen kijk ik niet meer op. Helaas ben ik te laat hierover gaan nadenken, anders had ik al wel eerder gaan zoeken. Wat betreft "weinig paddestoelen" daar ga ik verandering in brengen.. .! Via het forum met de tijd wat "tips" geven waar je wat kan vinden. Zou toch mooi zijn..
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#14
- lokale houtzagerij gevonden: ook een bron waar ik gebruik van ga maken, voor grovere houtsnippers. En om ook in de bloembakken een voorraadje aan te leggen. Net als bij een openhaard "branden" grote stukken minder snel op dan kleine stukjes. Zo werkt het met mycelium ook, grotere stukken leveren langdurige brandstof. Combi essen, elzen, berk, eiken en andere loofbomen.
- houtsnippers fermenteren: een video van paul stamets waarin hij uitlegd hoe je houtsnipper gereed kan maken zonder steriele technieken.. kwestie van houtsnippers 2 weken onder water dompelen voor anearobe condities.. en daarna uitlekken. Maargoed.. ik ga voor het begin toch de boel in zakken steriliseren en de boel inoculeren met graanbroed.. aangezien ik de spullen toch heb liggen hiervoor en het mycelium de beste omstandigheden wil geven. De video van Paul;
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#15
- houtsnippers binnen: Inmiddels is 3x 20kg beuken houtsnippers binnen (c.a. 12mm stukken) Een kleine 14 liter staat in een emmer te wellen. Dit laat ik minstens 3 dagen staan. geen haast hiermee.. al duurt het 2 weken. Geen idee of langer wellen kwaad kan eigenlijk.. schijnt wel enorm te gaan stinken vanwege zuurstufarme omgeving.. ik gok naar zwavel (rotte eieren lucht). Ik had vroeger een zeeaquarium en als er te weinig beweging in het water zat kreeg je zwarte plekken op steen/in het zand met anearobe bacteriën en dat stonk behoorlijk. Maargoed.. schimmel schijnt er dol op te zijn.
Helaas nog geen post uit het buitenland met sporenprints.. daar baal ik wel van.. nog even geduld denk ik.
- guerilla-kweek speurtocht: Naar Hilversum gereden om te kijken of ik nog wat paddestoelen kon vinden. 2 locaties ingevoerd en rijden maar.. helaas, 1 botanische tuin, was nog betaald ook.. met niks.. en een ander was wel een kunstmatige hoop met houtsnippers, overduidelijk een buitenkweek. Maar helaas niks.. gewoon de verkeerde tijd van het jaar.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#16
- "back-up" broed: naast het zelf opkweken van paddo's opkweken vanaf sporen is het wel handig een plan-B te hebben. Daarnaast wil ik ook de mede mens helpen om relatief goedkoop aan een kant-en-klare kweek te komen. Via wat zoektermen kwam ik op een webshop uit in oostenrijk.. stukje goedkoper dan de webshops in NL. In Nederland zeggen we "geluksvogel" in Duitsland "gelukspaddestoel" nou vertaal dat naar het Duits en je komt er vanzelf. Daar 2 soorten broed besteld "cyanescens ballard" en "azurescens astoria ossip" met een beetje google kom je een heel eind.. alleen slordig dat de afbeeldingen bij de producten verwisseld zijn.

Dit is een halve liter broed, daar kom je een heel eind mee. Het broed (geïnoculeerd graan) heb ik vandaag besteld, zal bij houden wanneer het binnen komt.

UPDATE 7-feb
Het broed is vanochtend al verzonden joh! Dat betekend dat ze dus een voorraad hiervan hebben en je niet x weken hoeft te wachten voordat het binnen is. Wel heb ik in de comments gevraagd om vitaal mycelium, als het mycelium namelijk x tijd is geconsolideerd en de voedingsbron is verteerd zal het zwakker worden en minder vruchten vormen. Maargoed, we gaan het zien, sowieso zal ik eerst een monster nemen hiervan en het op agar zetten om de clone te bewaren. Als je een goed product wil verkopen is het beste een kloon te maken van een fraai exemplaar.. dus neem aan dat dit bedrijf dit doet.
Schermafbeelding 2022-02-07 om 10.38.30.png
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#17
3 dagen later is het broed al binnen! Is wel minder dan gedacht.. ongeveer 350gr.. ipv 500gr dus dat is wel jammer. Verder is het geen graanbroed maar gekoloniseerde houtsnippertjes.
20220210_151210.jpg
M'n houtsnipper waren al aan het bubbelen.. inmiddels 5 dagen verder. Zit een beetje wijnkurk geur aan. Deze ga ik vanavond even wat steriliseren, in de presto en morgen het broed erbij mikken
20220210_182612.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vanochtend nog even snel wat restanten snippers in wat potten en kleine zakjes gedaan en hoppa ook in pressure canner.
Vanmiddag het broed toevoegen aan de grote zakken met deels steriele houtsnippers.. had geen zin meer om te wachten.. wilde m'n nest in maar het moest eigenlijk nog 1,5 uur pruttelen.. dus ja.. de houtsnippers zijn noch gepasteuriseerd.. noch steriel.. dus je kan het beschouwen als snippers is die een paar uur gekookt zijn. Ah ja.. voor diegene die geen presto hebben is het in ieder geval goed om mee te lezen hoe dit afloopt... gaat het hout besmetten. of niet.. dat is de hamvraag
J
JonathanOtt_ismyheroLid
01-01-2024, 00:00
#19
Klein vraagje: wat denken jullie van wood lovers paralysis?
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#20
JonathanOtt_ismyhero zei:
Klein vraagje: wat denken jullie van wood lovers paralysis?
Klik om te vergroten...
Bericht in onderwerp 'Psilocybine - 10gr droog doseringen' https://drugsforum.nl/threads/psilocybine-10gr-droog-doseringen.71434/post-1682085

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."