Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychoactieve cactus show-off

Psychoactieve cactus show-off

227 antwoorden
45 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
O wauw ik heb dit topic blijkbaar helemaal over het hoofd gezien! Mooie cactussen hier!


Je pakt het wel grondig aan! (No pun intended)

Had ik misschien ook zo moeten doen vele jaren geleden met mijn kleine schattige Peyote, die na een paar jaar toen helaas overleed. Mijn San Pedro heb ik nog wel en die is inmiddels ook 2 keer zo lang geworden (nu bijna 60 cm) maar is niet zo mooi.
Klik om te vergroten...

Ah zonde van de peyote. Ja ze houden van steen en weinig vocht haha
Mijn zaailingen groeien ook voor geen meter eigenlijk. Ben er ook nog niet helemaal achter wat de truc is.
Ze krijgen al vrij snel zonnestress. Maar tegelijkertijd moeten ze wel veel licht hebben 🤷‍♂️

Mindless zei:
Misschien weer eens wat nieuwe halen/kweken en het dan zo aanpakken zoals jij hier schrijft. Ik hou sowieso wel van cactussen, heb er vele (niet psychoactieve, behalve die San Pedro).
Klik om te vergroten...
Vooral ariocarpus is mijn favoriete genus. Mooie oude cactussen vaak.

Ik zou je ook aanraden om ze niet bij een smartshop te halen om wille van de prijs en kwaliteit. Plus in een kas kan je ze zelf uitzoeken op hun 'karakter'.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Ah zonde van de peyote. Ja ze houden van steen en weinig vocht haha
Mijn zaailingen groeien ook voor geen meter eigenlijk. Ben er ook nog niet helemaal achter wat de truc is.
Ze krijgen al vrij snel zonnestress. Maar tegelijkertijd moeten ze wel veel licht hebben 🤷‍♂️
Klik om te vergroten...
Ah nee, dat zal het ongetwijfeld geweest zijn: teveel water. Dat ben ik sowieso wat geneigd te doen met planten: ze verzuipen...

Ah lastig dus met die zaailingen. Ik denk dat ik dan maar gewoon begin met al voorgekweekte en dan die wanhopig in leven proberen te houden. :sweatsmile:

LucidLucy zei:
Vooral ariocarpus is mijn favoriete genus. Mooie oude cactussen vaak.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt meer een vetplant!

LucidLucy zei:
Ik zou je ook aanraden om ze niet bij een smartshop te halen om wille van de prijs en kwaliteit. Plus in een kas kan je ze zelf uitzoeken op hun 'karakter'.
Klik om te vergroten...
Ja dat had ik destijds ook gehoord en heb ze toen gekocht bij een speciaalzaak.

Ik weet niet wat het is, maar ik vind Peyote zo magisch! Los nog van dat ze psychoactief zijn (nog nooit gegeten trouwens) lijken ze zo magisch, zo tussen de steentjes in. :hearteyes: Als ik weer aan ga schaffen zit daar zeker minimaal een Peyote bij. En dan hou ik jouw handleiding er even bij. :)
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hier heb ik zaailingen van een jaar oud verpot naar de venterbank in een langwerpig bak. Heb ze voor het raam gezet om ze in ieder geval voldoende licht te geven, helaas is het wel relatief koud bij het raam, waardoor ze niet echt willen groeien tot nu toe (ook een keer een foutje gemaakt met onverdunde waterstofperoxide waardoor de boel een tikkie had gehad).. verder hier te weinig water gegeven de vorige zomer, waardoor er weinig is gegroeid. Ik geef nu 1x per week water als het weer mooi is, anders 1x per twee weken, kijk een beetje naar hoe de cactus erbij staat. Merk dat ze wat minder vol staan als ik om de 2 weken bewater en de zon staat erop. Verschillende soorten pachanoi
IMG-20230416-WA0010.jpeg
scopulicola:
IMG-20230416-WA0013.jpeg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ah nee, dat zal het ongetwijfeld geweest zijn: teveel water. Dat ben ik sowieso wat geneigd te doen met planten: ze verzuipen...
Klik om te vergroten...

Liever te weinig dan teveel water! Een volwassen peyote kan makkelijk maanden zonder water, afhankelijk van de temperatuur. Er zijn sommige kwekers die voor het 'hard-grown' effect willen gaan. Die geven ze misschien drie keer per jaar water.

Ik geef ze zelf met warm weer ongeveer elke twee weken water. In de winter niet. Al mijn cactussen die niet in een humidity dome staan (dat zijn alleen maar zaailingen), hebben voor het laatst half oktober water gehad. Die zitten nu dus al 5 maanden zonder water. Kan prima in de winter.

Ik moet zeggen... Het wordt nu ook wel echt tijd dat ze weer een keertje water gaan krijgen. 😂

Mindless zei:
Ik weet niet wat het is, maar ik vind Peyote zo magisch! Los nog van dat ze psychoactief zijn (nog nooit gegeten trouwens) lijken ze zo magisch, zo tussen de steentjes in. :hearteyes: Als ik weer aan ga schaffen zit daar zeker minimaal een Peyote bij. En dan hou ik jouw handleiding er even bij. :)
Klik om te vergroten...
Ik vind het ook mooie planten, mits ze netjes gegroeid zijn. Liefst op veel steen met weinig voeding. Liefst ook zeer stikstofarm. Anders krijg je van die vetgemeste dikke bollen die bijna op klappen staan.

Er zit hier in Nederland een kweker/verkoper die bizar mooie peyotes heeft. Ik kan z'n insta hier helaas niet plaatsen omdat ik dan een verkooppunt zou noemen.

Maar dit is de look waar ik van houd, van die leeggelopen autobanden:

file.jpg

Magisch dit haha
K
KleurendoofLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Er zit hier in Nederland een kweker/verkoper die bizar mooie peyotes heeft. Ik kan z'n insta hier helaas niet plaatsen omdat ik dan een verkooppunt zou noemen.
Klik om te vergroten...
Wat ik wel dubbel vindt is dat er geadverteerd door een smartshop op deze site waar je mescaline cactussen kan bestellen. Dat is dan toch ook het benoemen van een verkooppunt door de site zelf. Verder begrijp ik wel waarom deze site regels hanteert en dat je ergens een lijn (no pun intended) moet trekken. En ook dat er wordt geadverteerd maar ik vindt het wel vreemd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Liever te weinig dan teveel water! Een volwassen peyote kan makkelijk maanden zonder water, afhankelijk van de temperatuur. Er zijn sommige kwekers die voor het 'hard-grown' effect willen gaan. Die geven ze misschien drie keer per jaar water.

Ik geef ze zelf met warm weer ongeveer elke twee weken water. In de winter niet. Al mijn cactussen die niet in een humidity dome staan (dat zijn alleen maar zaailingen), hebben voor het laatst half oktober water gehad. Die zitten nu dus al 5 maanden zonder water. Kan prima in de winter.

Ik moet zeggen... Het wordt nu ook wel echt tijd dat ze weer een keertje water gaan krijgen. 😂


Ik vind het ook mooie planten, mits ze netjes gegroeid zijn. Liefst op veel steen met weinig voeding. Liefst ook zeer stikstofarm. Anders krijg je van die vetgemeste dikke bollen die bijna op klappen staan.

Er zit hier in Nederland een kweker/verkoper die bizar mooie peyotes heeft. Ik kan z'n insta hier helaas niet plaatsen omdat ik dan een verkooppunt zou noemen.
Klik om te vergroten...
Ja ik zal er rekening mee houden, al gaf ik die van mij ook echt niet vaak water, misschien wel wat teveel.

Die van mij was inderdaad wel wat bol, maar nog wel mooi imo.

LucidLucy zei:
Maar dit is de look waar ik van houd, van die leeggelopen autobanden:

Bekijk bijlage 50724

Magisch dit haha
Klik om te vergroten...
Is dit toevallig ook je voorkeur bij borsten? :sweatsmile:

En is zo'n humidity dome echt aan te raden?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Is dit toevallig ook je voorkeur bij borsten? :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Manboobieeeeees!
Maar nee niet echt lol

Mindless zei:
En is zo'n humidity dome echt aan te raden?
Klik om te vergroten...
Nee, dat is enkel voor de eerste maanden bij zaailingen. Voor Ariocarpus het eerste jaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Manboobieeeeees!
Maar nee niet echt lol
Klik om te vergroten...
Hey misschien een acquired taste :sweatsmile: :tonguewink:

Maar even serieus, nu je over die leeggelopen band look begint, zo zien Peyote's er in de natuur wel meer uit ja.

LucidLucy zei:
Nee, dat is enkel voor de eerste maanden bij zaailingen. Voor Ariocarpus het eerste jaar.
Klik om te vergroten...
Ah, hoef ik die niet.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#9
He leuk topic . Ik kende deze nog niet.
Ben ook gek op cactussen en planten.
Ik zou graag peyote kweken maar m'n poging tot zelf zaden planten is mislukt.
Nu ben ik al een tijd aan het inlezen en ga snel weer een poging wagen.
Deze doen het wel goed...20230326_155804.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Fisherman's friend zei:
He leuk topic . Ik kende deze nog niet.
Ben ook gek op cactussen en planten.
Ik zou graag peyote kweken maar m'n poging tot zelf zaden planten is mislukt.
Nu ben ik al een tijd aan het inlezen en ga snel weer een poging wagen.
Deze doen het wel goed...Bekijk bijlage 50728
Klik om te vergroten...

Ik had je een tijdje terug al eens ergens zien posten dat je aan het verpotten was. Had er toen niet meer op gereageerd. Leuk!

Wat is er misgegaan met de peyotes? Enig idee?

Mindless zei:
Hey misschien een acquired taste :sweatsmile: :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Ach dat soort smaken kunnen over de jaren zeker veranderen haha


Mindless zei:
Maar even serieus, nu je over die leeggelopen band look begint, zo zien Peyote's er in de natuur wel meer uit ja.
Klik om te vergroten...
Yes! Klopt!
In de natuur leven ze veelal op steen en vaak kalkrijke grond. Er is zelfs een boek naar getiteld: The Stone Eaters. (PDF hiervan is gratis te downloaden overigens als je ff googled)

Ik heb ooit een plaatje gezien, maar baal ervan dat ik die niet terug kan vinden. Maar daar zag je een rotsspleet waar een peyote in groeide. Letterlijk niets organisch te bekennen. En toch zag ie er al jaren oud uit haha

Ook hebben ze in de natuur veel sterk licht, maar ze doen het het best rond bosjes. Dus een schaduwdoek in de volle zon is eigenlijk perfect als het goed is.
Als ze te weinig licht krijgen, gaan ze etioleren en dus omhoog groeien om licht te zoeken. Dan kan je de natuurlijke look vergeten haha

Maar het voornaamste nog. Ze krijgen lange periodes vaak geen water. En als ze dan water krijgen, dan is het gelijk volle bak.

In de zomer laat ik veel van mijn cactussen gewoon de gehele nacht weken. Ik doe alle bottom-wateren om 'kruin' rot te voorkomen. Ik zou bijna zeggen toprot, maar dat is weer wat anders....

Mindless zei:
Ah, hoef ik die niet.
Klik om te vergroten...
Ik zie dat mijn comment dubbel opgevat kan worden.
Vrijwel elke cactus moet in een humidity dome ontkiemen en de eerste weken tot maanden in verblijven. Voor peyotes vaak 2 tot 6 maanden. Ik ga meestal toch voor 4-5 maanden in de dome.

Ariocarpus heeft er baat bij om langer in de dome te zitten. Dus ruim een jaar. Als je dit bij lophophora doet, krijg je luie, zwakke peyotes. Die kunnen dan minder goed tegen droogte, zonnestress, etc. Daarom dat veel kwekers juist zweren bij slechts 2 maanden humidity dome.

Overigens is dat niets fancy's hoor, een humidity dome. Het is gewoon een afgesloten bakje met drainage gaten in de onderkant, maar verder luchtdicht.
Als het tijd wordt om af te harden, ga je ze rustig laten wennen. Dat kan door eerst een of twee gaatjes in het deksel te maken. Maar ik gebruik van die klikbakjes om voedsel in te bewaren en maak gewoon het deksel los. Eerst alleen los, dan een heel klein kiertje, dan iets groter kiertje, etc.

Als ze maar langzaam wennen aan de steeds droger wordende omgeving. Anders gaan ze vrij snel dood.

Als ze eenmaal een jaar oud zijn en een redelijke formaat hebben bereikt (en dus ook een penwortel hebben om vocht vast te houden). Vanaf dat punt kunnen ze goed tegen lange droogte. Daarvoor niet zo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Ik had je een tijdje terug al eens ergens zien posten dat je aan het verpotten was. Had er toen niet meer op gereageerd. Leuk!

Wat is er misgegaan met de peyotes? Enig idee?


Ach dat soort smaken kunnen over de jaren zeker veranderen haha



Yes! Klopt!
In de natuur leven ze veelal op steen en vaak kalkrijke grond. Er is zelfs een boek naar getiteld: The Stone Eaters. (PDF hiervan is gratis te downloaden overigens als je ff googled)

Ik heb ooit een plaatje gezien, maar baal ervan dat ik die niet terug kan vinden. Maar daar zag je een rotsspleet waar een peyote in groeide. Letterlijk niets organisch te bekennen. En toch zag ie er al jaren oud uit haha

Ook hebben ze in de natuur veel sterk licht, maar ze doen het het best rond bosjes. Dus een schaduwdoek in de volle zon is eigenlijk perfect als het goed is.
Als ze te weinig licht krijgen, gaan ze etioleren en dus omhoog groeien om licht te zoeken. Dan kan je de natuurlijke look vergeten haha

Maar het voornaamste nog. Ze krijgen lange periodes vaak geen water. En als ze dan water krijgen, dan is het gelijk volle bak.

In de zomer laat ik veel van mijn cactussen gewoon de gehele nacht weken. Ik doe alle bottom-wateren om 'kruin' rot te voorkomen. Ik zou bijna zeggen toprot, maar dat is weer wat anders....


Ik zie dat mijn comment dubbel opgevat kan worden.
Vrijwel elke cactus moet in een humidity dome ontkiemen en de eerste weken tot maanden in verblijven. Voor peyotes vaak 2 tot 6 maanden. Ik ga meestal toch voor 4-5 maanden in de dome.

Ariocarpus heeft er baat bij om langer in de dome te zitten. Dus ruim een jaar. Als je dit bij lophophora doet, krijg je luie, zwakke peyotes. Die kunnen dan minder goed tegen droogte, zonnestress, etc. Daarom dat veel kwekers juist zweren bij slechts 2 maanden humidity dome.

Overigens is dat niets fancy's hoor, een humidity dome. Het is gewoon een afgesloten bakje met drainage gaten in de onderkant, maar verder luchtdicht.
Als het tijd wordt om af te harden, ga je ze rustig laten wennen. Dat kan door eerst een of twee gaatjes in het deksel te maken. Maar ik gebruik van die klikbakjes om voedsel in te bewaren en maak gewoon het deksel los. Eerst alleen los, dan een heel klein kiertje, dan iets groter kiertje, etc.

Als ze maar langzaam wennen aan de steeds droger wordende omgeving. Anders gaan ze vrij snel dood.

Als ze eenmaal een jaar oud zijn en een redelijke formaat hebben bereikt (en dus ook een penwortel hebben om vocht vast te houden). Vanaf dat punt kunnen ze goed tegen lange droogte. Daarvoor niet zo.
Klik om te vergroten...
Leuk om je enthousiasme over cactussen te lezen! Het werkt aanstekelijk (ik zweer je, no pun intended... ben te moe om nog melig te doen) en ik heb ook al iets met cactussen!

1 van de leuke dingen van cactussen vind ik zelf: soms heb je al vele jaren een cactus in huis staan, en dan komt er ineens vanuit het niets na jaren helemaal niks ineens een bloempje uit, soms aan de bovenkant, maar soms ook heel random ergens aan de zijkant. Is me al een paar keer gebeurt en serieus, zoiets maakt mijn dag, zo'n softie kan ik dan ook wel weer zijn.

Ik geef ze ook zoveel mogelijk als kan water vanaf de onderkant. Gek genoeg begon ik daarmee toen ik eens ergens las: "jij houdt er toch ook niet van als je een klets water in je nek krijgt gegoten? Een cactus dus ook niet..." Dat was zo'n beeldend voorbeeld. Ik hou daar inderdaad ook helemaal niet van, dus nu denk ik daar altijd aan als ik lui wil doen en water in die cactus z'n nek wil gieten en dan kan ik het (meestal) niet over mijn geweten krijgen.

Ja echt apart hoe een cactus praktisch zonder grond kan groeien op een steen... Maar je ziet het ook weleens met sommige boompjes, dat die gewoon op een kale rots groeien.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Ik had je een tijdje terug al eens ergens zien posten dat je aan het verpotten was. Had er toen niet meer op gereageerd. Leuk!

Wat is er misgegaan met de peyotes? Enig idee?
Klik om te vergroten...
Geen idee wat er misgegaan is.
Ze zijn niet uitgekomen , net zoals de San pedro kweekset.
Ik moet wel zeggen dat ik nu tegenwoordig meer succes heb met het in leven houden van planten.

Zijn de peyote kweeksets van de smartshops over het algemeen te vertrouwen ?
Of kun je beter zelf een mengsel samenstellen en zaden kopen?

Verder leuk en interessant topic!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Leuk om je enthousiasme over cactussen te lezen! Het werkt aanstekelijk (ik zweer je, no pun intended... ben te moe om nog melig te doen) en ik heb ook al iets met cactussen!
Klik om te vergroten...
☺️
Mindless zei:
1 van de leuke dingen van cactussen vind ik zelf: soms heb je al vele jaren een cactus in huis staan, en dan komt er ineens vanuit het niets na jaren helemaal niks ineens een bloempje uit, soms aan de bovenkant, maar soms ook heel random ergens aan de zijkant. Is me al een paar keer gebeurt en serieus, zoiets maakt mijn dag, zo'n softie kan ik dan ook wel weer zijn.
Klik om te vergroten...
Wil je meer bloemen? Geef je cactus winterrust!
M'n moeder had al 10 jaar een gymnocalicium staan. Weet niet exact welke soort. Ik heb ze samen met mijn andere cactussen in winterrust gezet. Dus lage temperatuur (<15°C).

En vorig jaar begon ie gewoon te bloeien. Twee keer zelfs. Ben benieuwd wat je dit jaar gaat doen.

Met Lophophora's is dat helemaal een feestje! Als je er goed voor zorgt bloeien die bijna het hele seizoen. En dan is elke twee weken een bloem niet gek. Een maat van mij had twee weken terug al zijn eerste peyote bloemen van dit seizoen.

Lophophora Jourdaniana is mijn favoriet. Die heeft zulke mooie bloemen. Ik heb de foto ongetwijfeld al eens op het forum gepost, maar bij deze nog een keer.

IMG_20230419_214639.jpg

(Ik heb er nog een iets mooiere van, maar die foto is te groot. Limiet was toch 5MB dacht ik? Nu 2MB. Anyway, alsnog een mooi plaatje)

Ariocarpus is minder grappig. Die bloeien enkel aan het begin van de herfst. En zijn lastige bloeiers. Maar daardoor des te mooier als ze wèl bloeien.


Mindless zei:
Ik geef ze ook zoveel mogelijk als kan water vanaf de onderkant. Gek genoeg begon ik daarmee toen ik eens ergens las: "jij houdt er toch ook niet van als je een klets water in je nek krijgt gegoten? Een cactus dus ook niet..." Dat was zo'n beeldend voorbeeld. Ik hou daar inderdaad ook helemaal niet van, dus nu denk ik daar altijd aan als ik lui wil doen en water in die cactus z'n nek wil gieten en dan kan ik het (meestal) niet over mijn geweten krijgen.
Klik om te vergroten...

Ja mooi 😂

Mindless zei:
Ja echt apart hoe een cactus praktisch zonder grond kan groeien op een steen... Maar je ziet het ook weleens met sommige boompjes, dat die gewoon op een kale rots groeien.
Klik om te vergroten...
De natuur blijft bijzonder. En toch zou mijn gevoel zeggen, waar haalt ie dan z'n voedingsstoffen vandaan?

Als je op zuiver BIMS groeit, moet je wel voeding geven though. Maar met de juiste steenmix, is dat misschien niet eens nodig.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fisherman's friend zei:
Geen idee wat er misgegaan is.
Ze zijn niet uitgekomen , net zoals de San pedro kweekset.
Ik moet wel zeggen dat ik nu tegenwoordig meer succes heb met het in leven houden van planten.

Zijn de peyote kweeksets van de smartshops over het algemeen te vertrouwen ?
Of kun je beter zelf een mengsel samenstellen en zaden kopen?

Verder leuk en interessant topic!
Klik om te vergroten...
Meeeeh... Bij smartshops heb je geen idee waar je zaden vandaan komen. Met peyote zal het misschien nog gaan en heb je wel zuiver peyote.
Maar bij aan Pedro heb je al snel kans dat je hybride zaden hebt als ze niet gesloten bestoven zijn.

Maar over de kwaliteit van zaden, valt echt niets te zeggen bij een smartshop. Voor het zelfde geld zijn je zaden al heel wat jaren oud. En de kiemkracht wordt elk jaar steeds minder.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ga wat compost thee maken, eens kijken of dat helpt. @LucidLucy heb gebruik jij voor mest? Of gewoon puur natuur, beetje wormenmest erbij en klaar (dat is wat ik op dit moment heb, thats it)
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Meeeeh... Bij smartshops heb je geen idee waar je zaden vandaan komen. Met peyote zal het misschien nog gaan en heb je wel zuiver peyote.
Maar bij aan Pedro heb je al snel kans dat je hybride zaden hebt als ze niet gesloten bestoven zijn.

Maar over de kwaliteit van zaden, valt echt niets te zeggen bij een smartshop. Voor het zelfde geld zijn je zaden al heel wat jaren oud. En de kiemkracht wordt elk jaar steeds minder.
Klik om te vergroten...
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dit is bizar... mijn zaailingen van c.a. iets meer dan een jaar oud zijn 4/5cm.. en hier in deze video zaailingen van een jaar en 2 maanden oud van 40cm.. kennelijk moet ik nog werken aan m'n groene duim. Ga wel experimenteren met compost thee.. maar verder wil ik het wel natuurlijk houden en zonder al te veel poespas
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Uuuhhh :neutral: Ja dat wist ik wel...
Klik om te vergroten...

Cactussen creëren een laagje om zichzelf te beschermen tegen de zon. Een soort zelfsmerende zonnebrand zullen we maar zeggen. Als je 'm draait zet je z'n tere melkbusjes volle dagen in de brandende zon. Met zonnestress, verbranding en allerlei bijkomende effecten tot gevolg. Zeker nu de zon weer kracht heeft is het wel belangrijk om 'm gewoon lekker te laten staan zoals ie is.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
0t0lerance zei:
Ga wat compost thee maken, eens kijken of dat helpt. @LucidLucy heb gebruik jij voor mest? Of gewoon puur natuur, beetje wormenmest erbij en klaar (dat is wat ik op dit moment heb, thats it)
Klik om te vergroten...
Nee, voor de meeste cactussen lievel wat laag in stikstof. Zeker voor de cactussen met een penwortel zeer laag in stikstof.

Ik weet even de NPK verhouding niet van de voeding die ik gebruik. Die komt bij ikhebeencactus.nl vandaan.
Je kan ook bij de gespecialiseerde online lophophora verkoper kijken. Die zal ik hier maar niet doorlinken ivm forumregels. Die heeft ook een soortgelijke voeding.

Het zijn middelfijne kristallen die je in water op moet lossen. Vaak blauw of groen van kleur.

Een te hoog stikstof gehalte stimuleert bovengrondse groei. Dat is leuk voor de meeste planten, maar zeker bij lophophora heb je dan best wel kans dat je loph open barst omdat ie te hard groeit.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn Ariocarpus Trigonus vond dat het tijd was om deze twee vruchten uit te werpen. Ergens ben ik best wel tempted om ze te proeven. Die van Lophophora zijn erg zoet. Deze waarschijnlijk ook, maarja alkaloïden enzeau...

Ik laat ze lekker zitten in de hoop dat ie dat suikerwater nog terug tot zich neemt. De vruchten drogen vanzelf en dan is het tijd om de zaden te oogsten.

IMG20230507200124.jpg


Ariocarpus is 'self-sterile' dus moet bestoven worden door een andere plant voor deze bevrucht raakt. Ik had helaas geen bloemen of pollen van een andere trigonus. Dus ze zijn beiden bevrucht met een Ariocarpus Retusus. De plant in de foto hieronder om precies te zijn.

IMG20230507200352.jpg

Ariocarpus bloeit alleen maar in de herfst. Dus de bevruchting heeft toen al plaatsgevonden. Ik had de vruchten eigenlijk nog helemaal niet verwacht, dus het was een welkome verrassing. De papiertjes die je in de (gedroogde) bloemen ziet is trouwens cadeau lint. Daar schrijf ik op welke andere plant die bloem heeft bevrucht. Al mijn cactussen hebben een eigen nummer om het kort te houden.

In dit geval is het dus AT02 x AR01, wat staat voor Ariocarpus Trigonus 02 x Ariocarpus Retusus 01. Die kan ik bij de zaden dan ook altijd noteren zodat ik weet wie de vader en de moeder plant zijn. Wat voor kruisingen wel fijn is om te weten.
Andersom heb ik AR01 ook bestoven met AR02. Ik ben dus erg benieuwd hoe die van elkaar van verschillen. Ik verwacht dat de gekruiste planten het meest op de moeder plant zullen lijken. Maar ik heb eigenlijk geen idee haha

Wat minder leuk is, is deze oude Ariocarpus Kotschoubeyanus. Ik dacht eerst dat ie zonnestress had. Maar ik vermoed toch dat het rot is. Ik durf hem niet te ontpotten. Want dan is het feit definitief. Deze plant is klein, maar oud...

IMG20230507201841.jpg


Dan nog wat minder psychoactiefs (naar mijn weten; je weet maar nooit. Stiekem zijn er veel planten met werkzame stofjes haha). Aztekium Ritterii in bloei.

IMG20230513184037edit.jpg


En mijn Tephrocactus Geometricus krijgt twee nieuwe bollen erbij :hearteyes:
Vorig jaar begon deze ook een nieuwe bol of bloem aan te maken. Maar dat stopte ineens en de bol verdween. Ik durf nu dus ook niets met die plant te doen. Vorige keer had ik namelijk water gegeven en toen stopte de groei van die bol. Al kan het ook zijn dat ik 'm toen gedraaid heb en dat ie de veranderende richting van de zon niet kon waarderen. Vrijwel elke cactus kan dat niet hebben, als je 'm draait.

IMG20230507195013.jpg

IMG20230507194842.jpg


En ja, u ziet hier de welbefaamde balzakcactus en peniscactus in één foto!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."