Worden de regels dan wel juist geïnterpreteerd? Want is de prijs niet 1 van de belangrijkste aandachtspunten als het om informatie over drugs gaat? Als ik naar een informatiesite over drugs ga worden toch ook de gangbare prijzen genoemd. Bedoelen ze niet gewoon met de forumregels dat je geen producten mag aanbieden met de bijbehorende prijzen? Op het internationale drugsforum mag toch ook een prijs genoemd worden. Eventuele prijsschommelingen hebben toch juist een zeer groot effect op de populariteit en de bijbehorende gevolgen van het middel en het middelengebruik?
Er heeft vanuit de oorspronkelijke creators van de forumregels natuurlijk bijna zeker dé gedachte achter dit specifieke verbod gezeten, dat prijzen noemen een indirecte manier kan zijn om (eigen of andermans) producten onder de aandacht te brengen. Indirect dealen of naar verkooppunten vragen/verwijzen dus, wat we hier echt niet kunnen hebben. Het hangt daarmee direct samen met de overige #1-forumregel-verboden.
Die intentie zal lang niet altijd achter een post waarin een prijs genoemd wordt zitten. Meestal niet zelfs, vaak wordt het gewoon casual tussen regels door benoemd. Maar om het bestaan van dit forum te waarborgen, is het belangrijk dat alles vallend onder forumregel #1 niet gemakzuchtig maar juist streng nageleefd wordt. Dit garandeert dat wij - als mods maar eigenlijk als gehele community met een gedeelde verantwoordelijkheid - handhaven op basis van de in ons land geldende wetten. Zo blijft de content van dit forum legaal.
Niet zelden zijn regels uiteraard in bepaalde mate voor interpretatie vatbaar, niet geheel zwart-wit. Er zijn vele grijstinten, zo is het nu eenmaal. Daarom heb je ook een menselijk modteam en niet een of andere geavanceerde bot die automatisch permanente bans uitdeelt voor overtredingen op basis van forumregel #1. 😉 (Ey, zou trouwens bést handig zijn wat betreft obvious dealers of spammers, bedenk ik me nu.)
Met andere woorden, ongeacht welke keuze andere drugsfora maken, kiezen wij er hier als modteam voor om wat betreft forumregel #1 strikt op te treden, a) omdat het gewoon voor ons allemaal veiliger is om aan de strenge kant te zitten, b) omdat moderatie/handhaving van dit forum voor ons vrijwilligerswerk is en we de tijd niet hebben om dagelijks in de precieze intenties van waarom mensen in specifieke posts prijzen noemen te duiken, of andere ‘grijs-scenario’s’ te beoordelen en te analyseren.
(En geloof me - dit gezamenlijk afwegen van en uiteindelijk beslissen over ‘grijs-scenario’s’ doen wij als team al zeer regelmatig, niet perse m.b.t. de prijs-noem-kwestie want die is nog erg straighforward, maar op andere gebieden.) Het strikt toepassen van de primaire forumregels, waaronder ook die enkele van buitenaf soms wat minder logisch of te letterlijk geïnterpreteerd lijkende regels, heeft er dus ook een stukje mee te maken dat de workload voor ons wat binnen de perken blijft.
De regel blijft dus eenvoudig (ongeacht de kanttekeningen die er misschien terecht bij gemaakt kunnen worden): geen prijzen posten.
Oh, last but not least: prijzen noemen, ook indien in principe onschuldig, is i.m.o. sowieso bijna nooit relevant voor waar we met de content van dit forum heen willen. De hoofdmissie, ik copy-paste even:
Het forum heeft de volgende doelen:
- Streven naar juiste voorlichting over verantwoord drugsgebruik en harm reduction
- Destigmatisatie van drugsgebruik richting de samenleving
- Een veilige, oordeelvrije, plek creëren voor iedereen die geïnteresseerd is in drugs
Zijn prijzen los van handelsdoeleinden een boeiend gespreksonderwerp? Ik zie dat niet echt. We missen er volgens mij niks aan door ze nooit te noemen. Iets soortgelijks geldt voor reclame maken voor websites/commercieel gewin (ook als dit niet-drugsgerelateerd is), dit is dan geen #1-regel maar het is zeker ongewenst, want het past niet bij de missie en doelen.
Je ziet overigens aan de discussie die we nu voeren al dat ik de regel veel minder strikt heb toegepast dan het reglement hem voorschrijft, vanwege de context. Ik heb je niet bepaald een directe permanente ban gegeven (welke volgens “de lettertjes” wel op een forumregel #1-overtreding staat), zelfs geen formele waarschuwing. Alleen een
* knip * in je post en een woordelijke vermelding/inofficiële waarschuwing dat het gewoon niet mag. Dat komt omdat ik ook wel zie, dat jouw bericht niet bedoeld was als datgeen waar de forumregel vooral tegen probeert te beschermen. 🙂 Dus ook binnen de striktheid waarmee op forumregel #1 gehandhaafd wordt zijn weer nuances, en misschien verschillen die ook weer net wat per mod.
Hopelijk begrijp je met deze veel te langdradige reactie - excuses! - beter de intentie. Ik wil vaak misschien teveel toelichten en uitleggen, maar ik vind het persoonlijk wel goed om eens in de zoveel tijd even echt helder inzicht (proberen te) te geven in waarom wij doen wat we doen. Het komt misschien niet altijd even logisch of terecht over vanaf de zijlijn, en we zullen ook best wel eens een keer een beetje de mist ingaan (ik wel in ieder geval), maar het blijft af en toe schipperen en er is vrijwel altijd goed over nagedacht.
Als
@Mevrouw Pløp,
@Mezelf of
@Eik nog toevoegingen hebben die ik vergeet, wees vrij om te reageren of corrigeren!