Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoreaca Rookverbod

Horeaca Rookverbod

26 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vroeg mij af wat mensen hier van het aankomende rookverbod vinden? Het liefst een beetje onderbouwde meningen, aan ondoordacht geschreeuw hebben we niks :).
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hier in Belgie is er al een tijdje een rookverbod, eerst vond ik het ook maar niks. Maar nu maakt het niet zoveel uit, ga je gezellig allemaal buiten roken. Ik vind het trouwens wel goed, ga je anderen niet opzadelen met al die ongezonde rooklucht.
d
dirtbagLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik vind het een beetje onzin,
er wordt al zolang gerookt in de horeca, waarom nu ineens niet,
ik stoor me er zelf niet aan, sterker nog, ik merk het nieteens. tenzij iemand rook recht in je gezicht blaast, maar dan is het gewoon een lul.
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind het aan de eene kant rechtvaardig voor de niet-rokers. Aan de andere kant is het roken sterk verbonden met de horeca. Het geeft een soort van gezelligheid, geloof me of niet, er zijn genoeg niet-rokers die dat ook vinden. Toch ben ik zelf van mening dat dit het beste is voor de mens, omdat is aangetoond (in de UK) dat door het rookverbod minder wordt gerookt per persoon... En aangezien elke roker moet toegeven dat roken toch wel 1 van de meest nutteloze verslavingen is die er zijn, is dit een goede stap naar het stoppen met gerook... Ik vind het dus eigenlijk een goede actie van de overheid die deels verantwoordelijk is voor onze gezondheid... Ik zou op een bepaalde manier ook blij zijn als er geen peuken meer werden verkocht... Makkelijk zal het niet zijn... Beter voor de mens wel! We moeten uiteindelijk allemaal af van deze nutteloze verslaving...
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben het wel eens met spaceman. Maar ik trek toch zwaarder aan het 'gezelligheidsargument'. Inderdaad, er zijn genoeg rokers die het gezellig vinden en zich er niks van aantrekken. Er zijn ook mensen, naar mijn idee stomme krentenbollen, die gaan staan zeuren over de stank etcetera, groot gelijk toch wel, het stinkt. Maar wanneer het rookverbod ingaat zul je misschien zien dat men per persoon minder zal gaan roken, maar als je nergens meer mag roken in een kroeg, zal een kroeg verlies gaan lijden, óf de gezelligheid vormt zich buiten, op de stoep van de kroeg.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb een hekel aan de stank, krijg er last van mn keel van, van mn ogen en mn kleren stinken als een gek... ook al ben ik amar een minuut binnen... drugs als xtc of alcohol gebruikt door anderen veroorzaken mij mestal geen directe schade

verbieden die hap
L
LektroluvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bal0n zei:
Ik vroeg mij af wat mensen hier van het aankomende rookverbod vinden? Het liefst een beetje onderbouwde meningen, aan ondoordacht geschreeuw hebben we niks :).
Klik om te vergroten...

Absolute onzin is dit... een stevig staaltje betulleling. Zelf ben ik heel bewust geen roker. Wel ga ik regelmatig uit (waar dus gerookt word), als ik thuis kom stink ik naar de rook, en ja dat vind ik razing. Maar wiens schuld is dat, de roker of mijn eigen schuld? Mijn eigen schuld natuurlijk, ik kies ervoor om naar een plek te gaan waar word gerookt.
Laat mensen lekker zelf kiezen wat ze doen ipv 't van "boven" af te verbieden.
Roker's kroeg versus een niet roker's kroeg, klassiek gevalletje van vraag en aanbod!

Wat ik wel vind dat de overheid moet doen is sigaretten voor kinder onder de 18 verbieden. Een stof die zo slecht en verslavend is moet niet toegankelijk zijn voor kinderen!
L
LektroluvLid
01-01-2024, 00:00
#8
-spaceman- zei:
Toch ben ik zelf van mening dat dit het beste is voor de mens, omdat is aangetoond (in de UK) dat door het rookverbod minder wordt gerookt per persoon...
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dit niet een op zichzelf staand iets is. Tuurlijk is niet roken beter, maar moet de overheid dat bepalen, en wat is hierbij dan de grens?
Verplicht, 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eten, 't is immers beter voor de mens?
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lektroluv zei:
Bal0n zei:
Ik vroeg mij af wat mensen hier van het aankomende rookverbod vinden? Het liefst een beetje onderbouwde meningen, aan ondoordacht geschreeuw hebben we niks :).
Klik om te vergroten...

Absolute onzin is dit... een stevig staaltje betulleling. Zelf ben ik heel bewust geen roker. Wel ga ik regelmatig uit (waar dus gerookt word), als ik thuis kom stink ik naar de rook, en ja dat vind ik razing. Maar wiens schuld is dat, de roker of mijn eigen schuld? Mijn eigen schuld natuurlijk, ik kies ervoor om naar een plek te gaan waar word gerookt.
Laat mensen lekker zelf kiezen wat ze doen ipv 't van "boven" af te verbieden.
Roker's kroeg versus een niet roker's kroeg, klassiek gevalletje van vraag en aanbod!

Wat ik wel vind dat de overheid moet doen is sigaretten voor kinder onder de 18 verbieden. Een stof die zo slecht en verslavend is moet niet toegankelijk zijn voor kinderen!
Klik om te vergroten...

Even een kleine prikkeling:

Rookvrije kroegen zijn er haast niet, heel weinig iig. Mensen met zware asthma, chronische bronchitis of andere longaandoeningen willen ook uit kunnen gaan, maar dit gaat niet. Hoe wil je dat dan oplossen?
L
LektroluvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bal0n zei:
Even een kleine prikkeling:

Rookvrije kroegen zijn er haast niet, heel weinig iig. Mensen met zware asthma, chronische bronchitis of andere longaandoeningen willen ook uit kunnen gaan, maar dit gaat niet. Hoe wil je dat dan oplossen?
Klik om te vergroten...

Ze zijn er inderdaad weinig tot niet. Kom je weer terug op vraag en aanbod... weinig vraag, weinig aanbod.

Een ziekte kan een belemmering opleveren, hoe fokt op dat ook is!

Sowieso is dit niet de verantwoordelijkheid van de overheid. Je hebt als Nederlands staatsburger op veel dingen recht, maar niet op een kroeg oid!
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#11
So true, maar als je het zo bekijkt wordt het allemaal wel heel plastisch:

"Je bent ziek? Nouja pech, de maatschappij wil roken." Een stuk humaner zou natuurlijk omgekeerd zijn, maar er zijn nu eenmaal meer rokende mensen. Een tweede punt is, wat ik nog niet voorbij heb zien komen, is het feit dat de niet-rokers meebetalen aan het ongeluk van rokers.

En niet alleen met hun gezondheid, maar ook in hun zorg premie. Zoveel doden elk jaar zijn te wijden aan roken, het kost ontzettend veel geld. Zeker iets om in acht te nemen.

Het interesseert mij overigens geen fuck, ik rook zelf niet, maar ondervindt totaal geen hinder aan rokende mensen.
L
LektroluvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bal0n zei:
So true, maar als je het zo bekijkt wordt het allemaal wel heel plastisch:

"Je bent ziek? Nouja pech, de maatschappij wil roken." Een stuk humaner zou natuurlijk omgekeerd zijn, maar er zijn nu eenmaal meer rokende mensen. Een tweede punt is, wat ik nog niet voorbij heb zien komen, is het feit dat de niet-rokers meebetalen aan het ongeluk van rokers.

En niet alleen met hun gezondheid, maar ook in hun zorg premie. Zoveel doden elk jaar zijn te wijden aan roken, het kost ontzettend veel geld. Zeker iets om in acht te nemen.

Het interesseert mij overigens geen fuck, ik rook zelf niet, maar ondervindt totaal geen hinder aan rokende mensen.
Klik om te vergroten...

Heel plastisch, zeker weten. Maar schrijf 't dan ook uit oogpunt van de overheid.

Zelf ben ik heel naief :P en geloof ik na 25jaar nog steeds in karma!
Mocht ik zelf uitbater zijn, zou ik eens in de (doe eens gek)2 maanden een rookvrije avond houden. Kost wat, maar fok it je maakt mensen blij!
S
SuntabletLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben ook van België, waar het rookverbod ingegaan is. Dit is trouwens bij ons alleen bij cafés die een bepaald % winst hebben aan eten.
Maar het komt ook meer en meer voor bij fuiven enzo, dit vind ik dan nog erger. Fuif en rook is iets wat bij mij samenhoort, ook toen ik niet roker was.

Erger: een zaak waar overdag kan gegeten worden en 's nachts zijn er geregeld studentenfuiven. (ze doen dan een extra zaal open, maar deze is verbonden met het andere gedeelte)
Sinds men daar niet meer mag roken op fuiven stinkt het er de volgende dag meer vind ik... naar zweet en andere vieze geurtjes bedoel ik dan.
Rook camoufleerde anders deze geuren.

Maar toch vind ik het nog meevallen over het algemeen :)
Op een fuif rook ik er geregeld toch eentje, dat ziet men toch niet als het druk genoeg is :wink:

Mocht ik zelf uitbater zijn, zou ik eens in de (doe eens gek)2 maanden een rookvrije avond houden. Kost wat, maar fok it je maakt mensen blij!
Klik om te vergroten...
dit vind ik wel een goed alternatief!
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Lektroluv zei:
Wat ik wel vind dat de overheid moet doen is sigaretten voor kinder onder de 18 verbieden. Een stof die zo slecht en verslavend is moet niet toegankelijk zijn voor kinderen!
Klik om te vergroten...

Dat is een heel goed idee... Eigenlijk nog beter als we daar nog is 2 jaartjes bovenop doen... Waarom??: kinderen/jongvolwassenen zijn zoveel meer gevoelig voor verslavende stoffen dat een verslaving krijgen een eitje is...

Bal0n zei:
En niet alleen met hun gezondheid, maar ook in hun zorg premie. Zoveel doden elk jaar zijn te wijden aan roken, het kost ontzettend veel geld. Zeker iets om in acht te nemen.
Klik om te vergroten...

Bedenk wel dat er door al het gerook ontzettend veel geld de schatkist in gaat, wat is nou de echte kostprijs van een pakje peuken... 50 eurocent!? + 50 eurocent winst voor de fabrikant...(ruime gok) De rest gaat zo de schatkist in... Daar kunnen ze makkelijk de zorg voor rokers mee betalen!
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja, daar kan makkelijk de zorg voor rokers mee betaald worden. Jammerlijk gezien zijn het echter de premiebetalers die dit doen :wink:.
H
HyperdriveLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vind het op zich wel nadelig voor mijzelf, aangezien ik natuurlijk liever binnen uitgaansgelegenheden zou willen roken, maar ik vind het niet erg om eventjes naar buiten te lopen om daar even te roken. Het probleem is denk ik alleen dat de meeste mensen die uitgaan, tijdens het uitgaan zo'n beetje non-stop roken (mijzelf inbegrepen).
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#17
ik vind het totale onzin er zijn nu eenmaal rokers en denk je egt dat die nog naar een bvb: disco gaan om daar 7 uur zonder te kunne roken te dansen? denk het niet want geen enkelen roker die ik ken houd dat vol

en ook is het zo dat ik in openbaregelegenheden zoals de horeca nooit geen last heb gehad van mensen die zeuren over dat ik rook .
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mja als ketting roker zijnde sta ik niet achter het verbod, maar ik kan me wel indenken dat het voor niet rokers erg prettig is.. Ik zou dan alleen graag zien dat je als kroeg zijnde zelf mag bepalen of je mee doet aan een rookvrije horeca.. Of desnoods dat er een chill room is in iedere gelegenheid waar je wel mag roken. Ach voordeel is dat het je een hoop geld scheelt aan sigaretten :P
T
TelefoonLid
01-01-2024, 00:00
#19
tijd voor de party smoker XD
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het zou wel écht heel goed zijn voor mijn gezondheid. Ik rook alleen tijdens het uitgaan knetterveel :smoke:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."