Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums'Hitchhiking': meeliften met een tripper

'Hitchhiking': meeliften met een tripper

19 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik bedacht mij net dat het zogenaamde entrainment -fenomeen wellicht met dit onderwerp samenhangt. (engelstalige wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Entrainment_(physics), ik weet op dit moment niet wat de Nederlandse term is. )

Dit fenomeen wordt ook door de standaard wetenschap geaccepteerd. Het kan bv waargenomen worden bij twee slingerklokken die aan dezelfde wand hangen, of bij twee schommels die naast elkaar zwiepen (als er niemand op zit.)
In deze gevallen: elke klok/schommel heeft zijn eigen 'frequentie,' maar door het entrainment-principe spelen die twee aparte frequenties op elkaar in, totdat ze uiteindelijk gelijk op gaan! Dat kan, zoals ik meen te begrijpen, op twee manieren: ofwel de laagste frequentie past zich aan, aan de hoogste frequentie (en dus de hoogste blijft stabiel). Ofwel beide frequenties passen zich zodanig aan, dat ze gelijk op gaan. (dus zowel de hoge als de lage past zich aan)

Zogenaamde breinmachines werken ook met dit principe om het brein te beïnvloeden.

En bij muziek luisteren zal dit principe ook opgaan. Eigenlijk bij alles, de hele dag door. Alleen bij muziek luisteren enzo passen we het heel 'bewust' toe (zelfs als je nog nooit van dit principe hebt gehoord. Maar je weet dat je, je humeur kunt beïnvloeden)

En een jaar geleden las ik in het boek Quantum Touch eenzelfde soort beschrijving van dit principe, maar dan dus met betrekking tot helingstechnieken.

Ik vermoed dat een verklaring voor het meeliften op psychedelica ook een vorm van entrainment is. In mijn voorbeeld wat ik gaf met mijn huisgenoten, had ik het idee dat zij zich aanpasten aan de (hogere [om het maar een naam te geven] )frequentie die veroorzaakt werd door de werking van, in dit geval, san pedro thee, die een bepaald persoon (ikke) tot zich had genomen.
Verder zou volgens het entrainment gebeuren een tweede optie dus zijn, dat iemand (als gevolg van psychedelica) een hogere frequentie uitstraalt, maar dat deze frequentie zich aanpast richting iemand die niet high is (ik denk hierbij o.a. aan compassie en inzicht), terwijl de frequentie van deze nuchtere persoon omhoog gaat richting de trippende persoon.
Wellicht wordt in beide gevallen van het meeliften nooit volledige 'gelijkheid' bereikt, maar de tendens daartoe is er wel.

Interessant allemaal. :)
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als iedereen om je heen blij is, is er een goede kans dat jij dat ook word, als iedereen om je heen boos is, met stenen gooit en leuzen roept, is er een behoorlijke kans jij dat ook gaat doen. Mensen (en dieren) zijn gemaakt om elkaar na te doen en op elkaar aan te passen. Zowel gedrag als emotie. Kudde dieren zijn we. Daar is allemaal niets byzonders, ongelofelijks of boven natuurlijks aan.

Mensen zijn onbewust echter veel beter in het ontcyferen van allerlijk micro-gestures dan we denken waardoor je soms behoorlijk gedetaileerd dingen kan opvangen. Als je daarbij dan nog eens neemt dat mensen ook nog gaan zien wat ze geloven en achteraf niet beter weten dan dat het echt zo was, dan hoeven we niet eens te hebben over de aangepaste versie van hun eigen (reeds aangepaste) waarheid die ze anderen vertellen om te begrijpen hoe verhalen over bovennatuurlijke communicatie in de wereld komen :)
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#3
^Goede punten.
Maar desondanks heb ik toch het gevoel dat er ook een beïnvloeding is die los staat van al dan niet onbewuste signalen. Die ervaringen die ik heb gehad, daarbij waren de niet-trippers niet op de hoogte van het feit dat ik tripte. En ze bevonden zich in een andere kamer, dus ze konden mij niet zien.
Maar ik kan mij best voorstellen dat het voor iemand die dit zo aanhoort, niets anders dan een toevallige samenloop van omstandigheden is.

Daarom lijkt het mij ook zo leuk om meer ervaringen te horen. Je hoort hier op 't df wel veel van dieren die zich vreemd gaan gedragen als hun baasje tript. Maar over dat meelift effect met mensen, daarover hoor je heel weinig. Dus ja, dat het op toeval berust, zou ook een serieuze optie kunnen zijn.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Inderdaad, huisdieren voelen dat heel goed aan als je onder invloed bent. Maakt niet uit van wat het is.

En dat van Wacky, kan wel zo zijn. Maar daarnaast heb je ook nog energie, iets waar alles uit bestaat en overal is. En die kunnen ook uitgewisseld worden, daardoor kun je dus voelen welke stemming iemand heeft. Dat is geen kwestie van geloof.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
DrippTone zei:
Dat is geen kwestie van geloof.
Klik om te vergroten...
Wow jij bent een echte !!!
(orthodox gelovige, die zo gelovig is dat hij denkt dat zijn geloof geen geloof maar feit is)

Ik heb net een leuk boekje gevonden "waarom god niet verdwijnt".
Ik kan het iedereen aanraden die mijn gedachtengoed een beetje deelt :)
D
DreamerOfDreamsLid
01-01-2024, 00:00
#6
goed zo kapitein x,
ik geloof dat elk toeval wetenschappelijk kan verklaard worden
ofwel bestaat de toeval enkel in je hoofd (op een dag neem je ontelbaar veel dingen waar en als er dan twee dingen een leuke relatie hebben lijkt het dan bvb toeval)
maar er kan ook echt een verband zijn, bij een wisselwerking tussen mensen kan bvb een klein beetje lichaamstaal al veel invloed hebben)
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mooie topic inderdaad, persoonlijk heb ik één keer gehad op een feestje, dat ik besloten had niet te trippen, en alleen maar blowde, ik wel merkte dat ik lichtelijk begon te trippen (alsof ik een half tripje op had) doordat ik me af begon te stemmen op de mensen met wie ik was. Later toen ik thuis kwam, en nog een jointje opstak, merkte ik dat ik de trip die ik eerder voelde terug geblowd had.

Ik denk dat het zowiezo uitmaakt in hoeverre je in staat bent je naar andermans golflengte af te stemmen. Als je vaak tript zal je hier al zowiezo meer voor openstaan, maar je hebt ook mensen die dit van nature al zijn.

Een vriendin van me heeft nooit echt drugs gebruikt, alleen af en toe een glaasje alcohol, maar als ze in mijn bijzijn is op het moment dat ik trip, begint ze zelf ook vrij vaag te worden, en stemt ze zich gemakkelijker af naar mijn (op dat moment chaotische) golflengte.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wacky zei:
DrippTone zei:
Dat is geen kwestie van geloof.
Klik om te vergroten...
Wow jij bent een echte !!!
(orthodox gelovige, die zo gelovig is dat hij denkt dat zijn geloof geen geloof maar feit is)

Ik heb net een leuk boekje gevonden "waarom god niet verdwijnt".
Ik kan het iedereen aanraden die mijn gedachtengoed een beetje deelt :)
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy: Mooi man, dit is de eerste keer in mijn leven dat iemand mij aanziet voor een orthodox gelovige. Kom bijna niet meer bij van het lachen.

Maargoed, het is voor mij geen kwestie van geloven omdat ik het heb ervaren en gevoeld. Dat maakt het voor mij bewezen. En dus geen fabeltje die ik aanneem als realiteit. Dat maakt dat er nog een hele rivier aan verschil tussen mij en een orthodox gelovige in ligt. :)
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#9
DrippTone zei:
Maargoed, het is voor mij geen kwestie van geloven omdat ik het heb ervaren en gevoeld. Dat maakt het voor mij bewezen. En dus geen fabeltje die ik aanneem als realiteit. Dat maakt dat er nog een hele rivier aan verschil tussen mij en een orthodox gelovige in ligt. :)
Klik om te vergroten...

Wat in een individu de realiteit 'schept' is de perceptie op realiteit (want zonder perceptie zou er geen realiteit zijn). De perceptie van mensen is in elk individu anders, ergo, iedereen leeft in een andere realiteit. Wat voor jou geld, kan een ander anders interpreteren, sommige fanatieke christenen hebben ook 'ervaren', en geloven daardaar des te meer.

Maar ik heb met de 'contact high' zoals ik hem ken een bijzondere ervaring vind ik zelf.
Ik was voor het eerst op een goa-feestje (Shpongle en Infected Mushroom in Hasselt), en ik had net MDMA genomen. Ik kreeg een hele kalme heldere high, en een van de vrienden die mee waren -en nog niets gebruikt had- had nogal last van koppijn. Om een of andere reden had ik het idee dat ik wel wat kon helpen dus ik zette mijn handen op bepaalde spieren in zijn nek en op zijn hoofd. Ik hield dat een paar minuutjes vol, en aan het eind waren er een aantal dingen gebeurd.
Zijn hoofdpijn was weg, hij voelde zich energiek en blij (MDMA-achtig) en als ik het me goed herinner had hij ook ineens nogal forse pupillen. Ook was ik ineens een stuk minder high.
Ik heb geen idee hoe ik het moet verklaren, hoewel er dus een hoop mooie theorieen zijn :)

Leuk topic.
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#10
RSW zei:
DrippTone zei:
Ik was voor het eerst op een goa-feestje (Shpongle en Infected Mushroom in Hasselt)quote]

Even offtopic: Jammer dat je nu net naar dat feestje was geweest, van alle goafeestjes waar ik ben geweest was deze nog wel het minst goa. De artiesten waren wel top, daar lag het niet aan, maar de organisatie en locatie zogen van alle kanten. 2 Euro voor een glas water? En je kon(mocht?) geen kraanwater drinken. En dat op een plaats waar veel drugs gebruikt gaan worden. :angry:

Verder ben ik het met je eens, waarheid is voor iedereen anders.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#11
RSW zei:
Wat in een individu de realiteit 'schept' is de perceptie op realiteit (want zonder perceptie zou er geen realiteit zijn). De perceptie van mensen is in elk individu anders, ergo, iedereen leeft in een andere realiteit. Wat voor jou geld, kan een ander anders interpreteren, sommige fanatieke christenen hebben ook 'ervaren', en geloven daardaar des te meer.
Klik om te vergroten...

Wat je dus wil zeggen is dat je feiten in principe in de wind kan gooien, omdat het in elke realiteit anders ligt. Dus elk individu heeft een andere waarheid. Geen muren en grenzen meer maar een grote smelt kroes zwevend in het universum, waarin iedereen zijn wereld schept. Door het één wel te erkennen als bestaand en het ander niet.

Goed, daar kan ik me nog enig sinds in vinden omdat ik nogal eigenwijs ben en dus toch mijn eigen realiteit schep.

Maar dan kom je op het punt, wat is geloof en wat is een waarheid zo interpreteren dat het je aantzet tot geloof. Maargoed ik doe geen van beiden, ik constateer alleen, en ik gebruik dat niet om verder mijn geloof te creëren. Daar ben ik veel te nuchter voor.

Waarschijnlijk staat hier niet wat ik precies bedoel, en dat zou dan komen door een warrige lsd trip van gister. Excuus voor het eventueel verkeerd verwoorden van mijn bedoeling. Het zal uit je reactie wel blijken of je begrijpt wat ik bedoel of dat ik totaal de mist in ben gegaan.

Grt DrippTone.
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb een paar jaar geleden wel eens echt goed hard zitten trippen terwijl ik nauwelijks wat op had.

Een maat van mij ging aan de hawaiiaanse paddows en was zo vriendelijk om 1 kleintje te doneren aan mij (ongeveer 1/10e portie). Heb deze opgegeten en daarna nog wat geblowd, onder andere een pure blunt. Nou ga ik van een pure blunt wel echt goed knetteren maar in combinatie met dat paddowtje heb ik m echt zitten trippen.
T voelde qua sterkte op een trip die ik normaal van een portie mexicaantjes heb.

Ik denk ook dat dit komt omdat ik alleen met die maat zat en die zat m echt knetterhard te spacen, en we zaten alleen maar vaag te doen en vaag te ouwehoeren dus ik denk dat dat aardig geholpen heeft. Setting en sfeer zijn tenslotte zeer bepalend voor een trip.

Was iig erg leuk :mrgreen:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dit las ik eens online in Paddo's: onze kleine broeders:

"Elke ervaren tripper is bekend met het fenomeen hitchhiking, het meegaan met de trip van anderen, terwijl je zelf niets gebruikt hebt. Drugs veranderen je uitstraling, sommigen praten over aura, de onzichtbare energetische lagen rondom je lichaam, en de mensen in je directe nabijheid trippen (liften) mee op jouw energie.
Terwijl je zelf als bron fungeert komen de mensen om je heen in dezelfde gemoedstoestand als jij en je krijgt terug wat je uitzendt."

Ik vermoed dat ik wel een keer of drie zoiets beleefd heb. Ik zeg 'vermoed' omdat de mensen die met mij meeliftten zich in een aangrenzende kamer bevonden (studentenhuis) terwijl ik alleen was. Als ik euforisch werd dan werden zij dat ook (luid gelach etc...) Maar in zeker zin is 'meeliften' ook maar een betrekkelijk begrip, want hun emotie (in dit geval vrolijkheid) beïnvloedde mij ook weer.
Dus het is wellicht meer een wisselwerking waaruit blijkt dat we allemaal één zijn, alleen in het dagelijkse leven is die ervaring minder direct ofzoiets.

Het lijkt me leuk om andere ervaringen te horen, of gedachtes over dit onderwerp.
D
DreamerOfDreamsLid
01-01-2024, 00:00
#14
leuk topic, ik geef je gelijk over die wisselwerking tussen mensen maar ik heb er nog niet echt ervaring mee gehad denk ik.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik denk inderdaad dat dit mogelijk is. Maar ik heb het zelf alleen ervaren als trippende persoon zelf. Want ik ben nog nooit een trip sitter geweest. Maar altijd als ik trip voel ik de energie van anderen heel goed, en als die positief is dan kan dat mijn trip mooi beïnvloeden, maar als het negatieve energie is heb ik geleerd om me daar volledig voor af te sluiten dus kan dat mijn trip niet verpesten.

Ik denk ook als trippende zelf dat je jezelf goed moet kennen hiervoor en weten waar je mee bezig bent. Laat je niet zomaar in met alle energie. Vooral als je nog niet zo bekent bent met het uitwisselen van energie. Je zou zomaar verkeerde energie binnen kunnen krijgen, of zonder het opzettelijk te willen de positieve energie van iemand die heel open is afnemen. Daarom is het ook makkelijker om dit te doen met een mede trippper, vaak omdat het dan gelijk opgaat en heel evenwichtig samen hangt.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#16
In die gevallen die ik zelf heb ervaren, was ik dus de trippende persoon en de anderen in een kamer naast mij wisten helemaal niet dat ik aan het trippen was (het is meer een soort buurman dan huisgenoot, qua contact zeg maar.)
En dat maakte het naar mijn idee extra interessant. Die drie keren dat ik het ervoer, voelde ik me helemaal oké en naarmate het gelukzalige gevoel zich in mij opbouwde steeg ook de vrolijkheid in de kamer naast mij.
De laatste keer bijvoorbeeld: ik ging me steeds meer en meer euforisch voelen, en in de kamer naast mij ontvouwde zich, volledig synchroon, eerst tevreden stemmen, even later zacht gelach, daarna steeds luider gelach, en uiteindelijk, terwijl ik op de toppen van mijn ok-zijn verkeerde, begonnen ze feestachtig op en neer te springen, onderwijl 'hoi,hoi,hoi' zingend. :grin:

Als ik dit slechts eenmaal zo zou hebben ervaren dan zou ik het op toeval houden. Maar dit was de derde maal, dus daarom vind ik dat meelift-idee heel aannemelijk.

DrippTone zei:
Ik denk ook als trippende zelf dat je jezelf goed moet kennen hiervoor en weten waar je mee bezig bent. Laat je niet zomaar in met alle energie. Vooral als je nog niet zo bekent bent met het uitwisselen van energie. Je zou zomaar verkeerde energie binnen kunnen krijgen, of zonder het opzettelijk te willen de positieve energie van iemand die heel open is afnemen. Daarom is het ook makkelijker om dit te doen met een mede trippper, vaak omdat het dan gelijk opgaat en heel evenwichtig samen hangt.
Klik om te vergroten...

Nuttige tips. Ik persoonlijk zou dit zelf ook niet bewust opzoeken. Het gebeurde gewoon en ik verbaasde mij er enorm over.
Ik denk inderdaad dat je tijdens het trippen ook wel negatieve energie kunt aantrekken. Daarom heb ik de laatste keren dat ik tripte voor de tijd en na de tijd ook een soort reinigingsritueel gedaan.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#17
kapitein-x zei:
Nuttige tips. Ik persoonlijk zou dit zelf ook niet bewust opzoeken. Het gebeurde gewoon en ik verbaasde mij er enorm over.
Ik denk inderdaad dat je tijdens het trippen ook wel negatieve energie kunt aantrekken. Daarom heb ik de laatste keren dat ik tripte voor de tijd en na de tijd ook een soort reinigingsritueel gedaan.
Klik om te vergroten...

Het is wel leuk hoor om bezig te zijn met energie. Dr zijn alleen zo weinig mensen met wie ik dat fijn vind om te doen, dus doe het ook niet vaak. Maar als ik merk dat het goed voelt probeer ik er wel bewust mee bezig te zijn.
Sowieso altijd goed om je te reinigen voordat je zo'n ervaring aan gaat. :)
p
paulXTCLid
01-01-2024, 00:00
#18
wat voor reiniging??
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#19
paulXTC zei:
wat voor reiniging??
Klik om te vergroten...
Ik doel vooral op wat je wellicht 'energetische reiniging' zou kunnen noemen.
Daar kan iedereen zijn eigen methode voor hebben.
Je kunt bijvoorbeeld om bescherming vragen (aan iets), en dan ook vragen of alle negatieve energie (die in/om jou, de tripruimte en het hele huis hangt) opgenomen kan worden. Je kunt dit zowel voor als na de trip doen. Het is aardig om je eigen ritueeltje te bedenken, wat voor jou goed voelt. Eerst blies ik mijn intentie de wereld in door tegen een wierrookstokje te blazen. En de laatste keren heb ik op advies van iemand daarnaast ook nog salie gebrand in de tripruimte, en mezelf ermee 'gereinigd.'

Ik had de keren dat ik het zo deed niet echt zin om de volgende dag het tripgebeuren op soortgelijke wijze af te sluiten. Maar ik ben toch blij dat ik het uiteindelijk wel gedaan heb. Want ik had na het afsluitingsritueeltje echt het gevoel dat de trip nu pas echt goed en wel afgesloten was. Het voelde gewoon heel erg goed.

Ik heb zelf trouwens niet een duidelijk beeld van een hogere macht aan wie ik om bescherming en reiniging vraag. Maar het gaat ook vooral om de intentie die je het universum instuurt.
Zelfs als er niet een hogere macht is, dan nog denk ik dat een ritueeltje wel goed is voor de mindset.

En in zeker zin lijkt douchen en de tripruimte opruimen mij ook een vorm van energetische reiniging.
p
psychonaut7Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Hallo,
ik begrijpt wat je bedoelt.
Ik heb zelf al meerdere keren gehad dat nuchtere mensen die rond me waren ook raar deden.
Je merkt dit echt. Ik heb zelfs al iemand gezien die paranoia werd en niet meer rond ons kon blijven. Ik noemde dit fenomeen de "paddodamp" die rondging.
Het is maar hoe je het noemt hé.
I.v.m. de energetische reiniging: ik doe dit regelmatig, ook wanneer ik niet trip.
Voor ik ga slapen stuur ik alle negatieve energie van rond me weg en visualiseer ik een soort positief energieveld die rond me hangt. Ik visualiseer ook een paarse straal die vanuit het universum naar beneden komt om mijn positieve energie aan te vullen.

Ik ben blij dat zo'n dingen hier aan bod komen want de meeste mensen rond me kunnen hier niet over mee praten.

Doe zo verder zou ik zeggen.

Gr.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."