Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTruffel = vergif?

Truffel = vergif?

24 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mijn kat heeft ze een keer gegeten, maar ik merkte niets vreemds aan hem.
Ik zat in een andere wereld :)
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hee,

Als de werkzame delen in paddo's en truffels eigenlijk dient als vergif in de natuur, wat verklaard dan de constructie van een trip? Ik bedoel, truffels geven mij echt een hele warme, diepgaande, mooie trip met hele vriendelijke visuals, en ik kan niet begrijpen dat dit zo uit de natuur is gegrepen door de mens, want de trip moet gewoon gemaakt zijn door iets. Als ik trip op truffels dan denk ik dat dit gemaakt is door een mens en niet door de natuur, omdat de trip zo passend is...Hoe denken jullie hierover?
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik voel met toch altijd vergiftigd. Het constante zweten, koud/warm hebben, ijzerachtige smaak, hallucinaties,... duiden gewoon op een gif en zo voelt het ook.
p
paddofielLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heel interessant punt, zelf weet ik ook echt niet wat het nut is van psychedelica in de natuur. Ik ben op dit moment bezig met het boek 'Food of the Gods' van Terence McKenna waarin hij beweert dat het een communicatie middel is van planten onderling. Ik weet niet wat ik hier van moet denken, vind het zelf een beetje zweverig(voor de rest wel een erg leuk boek).

Er is volgens mij ook nog niet zo veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Tot nu toe hebben er eigenlijk alleen een paar verdwaalde hippies :stoned: uitspraken over gedaan, wat op zich erg leuk is om te lezen, maar het zijn alleen maar mooie theorieën zonder harde feiten.
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#5

Eerste 2:30 min. Wel grappig om te kijken maar of het waar is dat maakt me niet echt uit.

Ik ben benieuwd of er dierentesten zijn gedaan of ze eten met psychedelica er doorheen nog willen opeten, of dat deze dieren dit inderdaad zien als vergif.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben van mening dat een "trip" veroorzaakt wordt doordat het middel je zintuigen uit de war schoppen, waardoor trippen in feite opnieuw contact maken met je bewustzijn is.
En de constructie van de trip wordt gemaakt door je eigen geest, alleen vraag ik me af hoe de natuur erbij komt om middelen te produceren die een werkelijke reis weten te produceren produceren.

Als ik een psychedelisch middel tot mij neem, lijkt het wel alsof dit gemaakt is omdat de maker weet hoe wij als mensen op dat middel reageren.
Misschien klink ik nu als een schizofreen, ik snap anders niet zo goed waarom de natuur schijnbaar wil dat wij vrijwillig "vergif" tot ons nemen....
p
paddofielLid
01-01-2024, 00:00
#7
jcutter zei:
Ik ben van mening dat een "trip" veroorzaakt wordt doordat het middel je zintuigen uit de war schoppen, waardoor trippen in feite opnieuw contact maken met je bewustzijn is.
En de constructie van de trip wordt gemaakt door je eigen geest, alleen vraag ik me af hoe de natuur erbij komt om middelen te produceren die een werkelijke reis weten te produceren produceren.

Als ik een psychedelisch middel tot mij neem, lijkt het wel alsof dit gemaakt is omdat de maker weet hoe wij als mensen op dat middel reageren.
Misschien klink ik nu als een schizofreen, ik snap anders niet zo goed waarom de natuur schijnbaar wil dat wij vrijwillig "vergif" tot ons nemen....
Klik om te vergroten...

Opzich ben je constant met je bewustzijn aan het 'spelen' bijv. dromen. dagdromen, fantaseren en zelf als je aan het sporten ben(runnershigh). Dit is waarschijnlijke iets heel natuurlijks want het helpt ons te overleven. Kijk naar adrenaline tijdens een levensbedreigende situatie of voor dagdromen het voorbereiden op een situatie die misschien in de toekomst zal komen.

Toch veroorzaken (hallucinogenen)planten bepaalde staten van bewustzijn die kunnen helpen in het overleven, zo gebruikte jagers vroeger hele kleine hoeveelheden(waarvan je niet ging trippen) psylocibine voordat ze gingen jagen. Want hierdoor werden hun zintuigen op scherp gezet.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fresh zei:
Mijn kat heeft ze een keer gegeten, maar ik merkte niets vreemds aan hem.
Ik zat in een andere wereld :)
Klik om te vergroten...
Wow, diep zeg :openmouth:
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#9
jcutter zei:
Fresh zei:
Mijn kat heeft ze een keer gegeten, maar ik merkte niets vreemds aan hem.
Ik zat in een andere wereld :)
Klik om te vergroten...
Wow, diep zeg :openmouth:
Klik om te vergroten...

Heb het trouwens niet expres gedaan en het waren gewone truffels. Gram of 8 schat ik in (na het opnieuw gewogen te hebben, maar voor zo'n beestje is dat toch aardig wat.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Arm beestje :beer:
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#11
jcutter zei:
Arm beestje :beer:
Klik om te vergroten...

je moet je onderschrift uitprinten en boven je bed hangen ofzo :)
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#12
:P
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#13
jcutter zei:
Man, ik heb die shit zelfs op mijn ballen geschreven. Geloof mij, dat is voldoende :flushed:
Klik om te vergroten...

ohja, was vergeten dat jij de hele dag naar je ballen zit te staren :)
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je lichaam heeft het liever niet dan wel. Ik denk wel dat het een toxische waarde heeft maar die is geloof ik laag. Je visuele cortex kan wel mogelijk beschadigd raken.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#15
¨Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn. Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.¨ bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergif

Als een bepaalde dosis helpt om beter te jagen dan is het ook geen vergif. Het wordt pas een vergif als je te veel neemt. En als iets te veel is dan reageert je lichaam daarop in negatieve zin. Ik denk dat je lichaam iets als te veel beschouwt als het je overlevingskansen in dat moment verkleint (je lichaam leeft niet in de toekomst en heeft geen boodschap aan diepe inzichten die je over enkele jaren verder zullen helpen.) Door het innemen van truffels bijvoorbeeld vallen bepaalde beschermingsmechanismen weg. Dit is eigenlijk heel gevaarlijk, ware het niet dat de verstandige tripper hier rekening mee houdt door in een veilige overzichtelijke omgeving te verblijven.
En zonder beschermingsmechanismen zie je dat alles Liefde is, maar daarmee wordt ook de drang tot voortplanting sterk gereduceerd (mensen kunnen nog steeds plezier beleven aan seks btw), en alle stressvolle gedragingen die daarmee samenhangen. Heel mooi, maar dit is niet de basisprogrammatuur van ons lichaam (die luidt: voortplanting en daarvoor moeten we overleven...)

Mmm tot zo ver klopt mijn verhaaltje wel aardig :) , maar hoe zit het dan met een stof als LSD? Ik heb het nooit gehad, maar ik begrijp dat je daar amper een negatieve bodyload van hebt. Misschien is die verbinding zo nieuw dat hij nog geen invloed heeft gehad op onze evolutionaire ontwikkeling.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#16
kapitein-x zei:
¨Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn. Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.¨ bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergif

Als een bepaalde dosis helpt om beter te jagen dan is het ook geen vergif. Het wordt pas een vergif als je te veel neemt. En als iets te veel is dan reageert je lichaam daarop in negatieve zin. Ik denk dat je lichaam iets als te veel beschouwt als het je overlevingskansen in dat moment verkleint (je lichaam leeft niet in de toekomst en heeft geen boodschap aan diepe inzichten die je over enkele jaren verder zullen helpen.) Door het innemen van truffels bijvoorbeeld vallen bepaalde beschermingsmechanismen weg. Dit is eigenlijk heel gevaarlijk, ware het niet dat de verstandige tripper hier rekening mee houdt door in een veilige overzichtelijke omgeving te verblijven.
Klik om te vergroten...

Mee eens.

kapitein-x zei:
maar ik begrijp dat je daar amper een negatieve bodyload van hebt.
Klik om te vergroten...

Ik wel. :P
p
paddofielLid
01-01-2024, 00:00
#17
kapitein-x zei:
¨Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn. Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.¨ bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergif

Als een bepaalde dosis helpt om beter te jagen dan is het ook geen vergif. Het wordt pas een vergif als je te veel neemt. En als iets te veel is dan reageert je lichaam daarop in negatieve zin. Ik denk dat je lichaam iets als te veel beschouwt als het je overlevingskansen in dat moment verkleint (je lichaam leeft niet in de toekomst en heeft geen boodschap aan diepe inzichten die je over enkele jaren verder zullen helpen.) Door het innemen van truffels bijvoorbeeld vallen bepaalde beschermingsmechanismen weg. Dit is eigenlijk heel gevaarlijk, ware het niet dat de verstandige tripper hier rekening mee houdt door in een veilige overzichtelijke omgeving te verblijven.
En zonder beschermingsmechanismen zie je dat alles Liefde is, maar daarmee wordt ook de drang tot voortplanting sterk gereduceerd (mensen kunnen nog steeds plezier beleven aan seks btw), en alle stressvolle gedragingen die daarmee samenhangen. Heel mooi, maar dit is niet de basisprogrammatuur van ons lichaam (die luidt: voortplanting en daarvoor moeten we overleven...)

Mmm tot zo ver klopt mijn verhaaltje wel aardig :) , maar hoe zit het dan met een stof als LSD? Ik heb het nooit gehad, maar ik begrijp dat je daar amper een negatieve bodyload van hebt. Misschien is die verbinding zo nieuw dat hij nog geen invloed heeft gehad op onze evolutionaire ontwikkeling.
Klik om te vergroten...

wat bedoel je precies met beschermingsmechanismen?
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#18
paddofiel zei:
wat bedoel je precies met beschermingsmechanismen?
Klik om te vergroten...

Ik heb nu niet veel tijd, maar kan wel even iets bedenken wat het misschien iets verduidelijkt.

Beschermingsmechanismen zijn die impulsen die ervoor zorgen dat een organisme in het huidige moment op zijn qui vive is met betrekking tot potentiële gevaren.
Bijvoorbeeld zorgen dat je niet met je teen tegen een drempel aanstoot. Of de directe kennis dat je de zwaartekracht niet kunt tarten, oftewel: je kunt niet zweven of vliegen. Deze beschermingsmechanismen zorgen ervoor dat ons organisme kan blijven voortbestaan.
En het lijkt mij dat m.b.t. voortplanting (de kern van evolutie) soortgelijke mechanismen ook een rol spelen, zij zorgen ervoor dat het organisme zich wil voortplanten.

Je hoort mij niet zeggen dat tijdens een gemiddelde trip alle mechanismen weg vallen (in het geheel niet) of dat dit wenselijk zou zijn.

Een interessante vraag kan natuurlijk zijn: is het ook mogelijk om je bewust te worden van deze mechanismen zonder dat je erdoor verblind wordt? Bestaat er zoiets als een ´ware Ik´ dat het lichaam (en al die mechanismen) of misschien zelfs alles wat is en kan zijn omvat? In dat geval is het dus zo dat beschermingsmechanismen mogelijk zorgen voor een verkokerde blik.

Het is iig mijn ervaring dat wanneer een aantal van dit soort mechanismen wegvallen (of worden waargenomen voor wat ze zijn) dat er dan een ruimere blik is, en dat ervaar ik (wie is dat ikje? :P ) als iets wat ik dan maar Liefde noem.
Maar dit topic ging over vergif, dus laat ik niet te ver afdrijven.
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik denk dat als je het biologisch wil verklaren, je vooral moet zoeken in de richting van toeval. In de levende natuur bestaat maar een vrij beperkt aantal stofjes, en daardoor kan het best makkelijk gebeuren, dat een stofje dat toevallig voorkomt in de ene levensvorm (plant/paddenstoelen), een bepaald effect heeft op het zenuwstelsel van de andere. Sommige van die stoffen zouden ook als een gif tegen dieren kunnen werken, maar dat hoeft niet eens om het te kunnen verklaren, in planten komen duizenden stofjes voor en het is niet zo gek dat daarvan één of twee ons bewustzijn beïnvloeden.

Dit zou ook verklaren waarom veel planten stoffen psychotrope bevatten die geen negatief gevoel kunnen geven (bv. opiaten), of stoffen in zulke lage concentraties dat ze in de natuur helemaal niet werkzaam zijn, of stoffen die alleen maar werken in een bepaalde speciale combinatie met een andere plant (ayahuasca).

Het grootste wonder vind ik zelf het feit dat wij mensen zo'n achterdeurtje in onze hersenen hebben zitten, waardoor bepaalde stofjes in de natuur zo'n interessant effect kunnen hebben op ons bewustzijn. Voor hetzelfde geld zou dat helemaal niet zo zijn.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#20
Er zijn ook dieren die bewust naar psychedelische truffels zoeken. Zwijnen en luipaarden bijvoorbeeld. Ik weet niet waarom zwijnen het eten, maar luipaarden gebruiken het om te jagen. Het zou blijkbaar de zintuigen van de luipaard versterken ofzo? Maar ach, de reden kan je natuurlijk nooit met zekerheid zeggen tenzij je zelf zo'n dier bent.

Maar heel veel dieren maken gebruik van drugs, katten vinden valeriaan bijvoorbeeld heel erg leuk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."