Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsColoradopad (Bufo alvarius)

Coloradopad (Bufo alvarius)

99 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Iskra zei:
Ja sowieso.
Ik denk door gezond te leven, weinig materialisme, veel liefde geef je eigenlijk al een goede middelvinger
naar het systeem.
Klik om te vergroten...
Je kunt er inderdaad prima in leven zonder mee te doen aan het systeem en je er druk over te maken. Door het goede voorbeeld te geven inspireer je uiteindelijk ook wel weer andere mensen om je heen.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Iskra zei:
Ja sowieso.
Ik denk door gezond te leven, weinig materialisme, veel liefde geef je eigenlijk al een goede middelvinger
naar het systeem.
Klik om te vergroten...
Vind dit een hele mooie uitspraak :)
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Bovendien zijn het vaak ook nog eens zulke grote of abstracte ideeen, dat je er waarschijnlijk toch niks aan kunt doen dus dan kun je het maar beter accepteren ipv gefrustreerd te raken.
Klik om te vergroten...
Meestal wel ja, maar vaak zijn dit ook goed onderbouwde statements en is er ook veel bewijs te leveren (In tegenstelling tot bijvoorbeeld de platte Aarde theorie ofzo, die kan je met 1 zin ontkrachten :lolol:)

En accepteren wilt natuurlijk niet zeggen dat je het moet negeren er niet meer bij stil moet staan, ik snap je punt volledig ik geef je 100% gelijk, maar druk maken doe ik me er zeker niet om en ik denk niet dat ik de enige ben die er zo over denkt haha. Uiteindelijk zit je als een rat in de val en kan je er toch niks aan doen, alleen fantaseren, en afvragen :P Gewoon goed hersenvoer! :grin:
Psychedelibee zei:
Door het goede voorbeeld te geven inspireer je uiteindelijk ook wel weer andere mensen om je heen.
Klik om te vergroten...
Dit klopt ook 100%, en ik moet zeggen sinds ik hier op het forum zit, ben ik veel meer geneigd om hulp te bieden waar dit nodig is of in het algemeen positiviteit uit te stralen. Dus bedankt hiervoor allemaal :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anunnaki zei:
Meestal wel ja, maar vaak zijn dit ook goed onderbouwde statements en is er ook veel bewijs te leveren (In tegenstelling tot bijvoorbeeld de platte Aarde theorie ofzo, die kan je met 1 zin ontkrachten :lolol:)
Klik om te vergroten...
Ik heb eigenlijk nog nooit een complot theorie gehoord die goed onderbouwd was. Het hangt altijd aan elkaar van vaag anekdotisch bewijs en vergezochte conclusies waarvan niet duidelijk is dat die überhaupt volgen uit het al zeer discutabele bewijs. Het wordt vaak wel heel pseudowetenschappelijk gebracht waardoor het al snel verward wordt met een goede onderbouwing.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Ik heb eigenlijk nog nooit een complot theorie gehoord die goed onderbouwd was. Het hangt altijd aan elkaar van vaag anekdotisch bewijs en vergezochte conclusies waarvan niet duidelijk is dat die überhaupt volgen uit het al zeer discutabele bewijs. Het wordt vaak wel heel pseudowetenschappelijk gebracht waardoor het al snel verward wordt met een goede onderbouwing.
Klik om te vergroten...
Zeker waar maar niet lang met allen, over het algemeen ben ik eigenlijk van mening dat echte "wetenschap" maar altijd heel pseudowetenschappelijk gebracht word :sweatsmile: het is nooit onderbouwd met wat dan ook, je moet het maar gewoon geloven en 9 van de 10 keer is wetenschap zelf een theorie.

Neem bijvoorbeeld "theorieƫn" als de locatie van Atlantis, hier keek ik laatst nog een redelijk goed onderbouwde video over en sommige mensen hebben hem misschien ook wel gezien hier, er zijn ook al wat artikels over uitgebracht volgens mij. Dat was behoorlijk wat bewijs wat die leverde en hier word NIKS mee gedaan, ik vind dat echt heel jammer want dat zijn onderwerpen waar veel mensen interesse in hebben en het inspireert ook om zelf op onderzoek te gaan. De burgers inlichten over dit soort zaken en om hulp vragen helpt ook met het oplossen van eventuele problemen waar "wetenschappers" tegenaan kijken, maar jammer genoeg word iedereen die zich hier mee bezig houd vaak gezien als een lijpo :sweat:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Anunnaki zei:
over het algemeen ben ik eigenlijk van mening dat echte "wetenschap" maar altijd heel pseudowetenschappelijk gebracht word :sweatsmile: het is nooit onderbouwd met wat dan ook, je moet het maar gewoon geloven en 9 van de 10 keer is wetenschap zelf een theorie.
Klik om te vergroten...
Tja hier ga ik niet eens de moeite voor doen om inhoudelijk op te reageren. Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat je geen idee hebt wat wetenschap is en hoe het werkt, anders kun je dit niet zeggen.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Tja hier ga ik niet eens de moeite voor doen om inhoudelijk op te reageren. Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat je geen idee hebt wat wetenschap is en hoe het werkt, anders kun je dit niet zeggen.
Klik om te vergroten...
Helder ben ik nou zeker niet dus ik zou hier niet al te serieus op ingaan, ik heb het ook niet helemaal goed verwoord, dat stukje was ik wel 10 minuten mee bezig maar het is me nog steeds niet gelukt zie ik :sweatsmile:

Wat ik probeer te zeggen is dat sommige statements die ze hier en daar maken totaal niet te onderbouwen zijn, dingen zoals een zwart gat.. dat is in principe een theorie, hier is geen bewijs voor ze maken alleen uit dat er zoiets bestaat omdat er IETS is dat IETS doet.. als ik dom lul moet je zeggen :P Ik geloof het persoonlijk wel, maar er is gewoon niet genoeg bewijs om zoiets te roepen, ik vind dat pas wanneer je ZEKER WEET dat iets er is dat je dan pas moet gaan roepen "oh ja er zijn zwarte gaten en die zuigen de flappen uit je broekzak" :upsidedown: Want er zijn genoeg wetenschappers die het er allemaal totaal niet mee eens zijn, hoe kan dat nou? Als iets zo is dan is het zo, dit gaat niet om geloven of niet, feiten zijn feiten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Anunnaki zei:
Wat ik probeer te zeggen is dat sommige statements die ze hier en daar maken totaal niet te onderbouwen zijn, dingen zoals een zwart gat.. dat is in principe een theorie, hier is geen bewijs voor ze maken alleen uit dat er zoiets bestaat omdat er IETS is dat IETS doet.. als ik dom lul moet je zeggen :P Ik geloof het persoonlijk wel, maar er is gewoon niet genoeg bewijs om zoiets te roepen, ik vind dat pas wanneer je ZEKER WEET dat iets er is dat je dan pas moet gaan roepen "oh ja er zijn zwarte gaten en die zuigen de flappen uit je broekzak" :upsidedown: Want er zijn genoeg wetenschappers die het er allemaal totaal niet mee eens zijn, hoe kan dat nou? Als iets zo is dan is het zo, dit gaat niet om geloven of niet, feiten zijn feiten.
Klik om te vergroten...
Je haalt nu een onderbouwing en een directe observatie door elkaar. Zwarte gaten zijn tot op heden nog niet direct geobserveerd inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in. Echter is er wel degelijk goed onderbouwd dat ze er zijn, door het observeren van zwaarte kracht op plekken waar geen licht wordt afgegeven wat je normaal verwacht bij het observeren van zwaarte kracht. Het is dus zeer aannemelijk dat zwarte gaten bestaan, alleen door de eigenschappen van zwarte gaten zijn ze bijna niet direct waar te nemen. Wat overigens wel interessant is, is dat wetenschappers vorig jaar een virutele telescoop ter grootte van de aarde hebben gemaakt om zo de eerste directe foto van een zwart gat te kunnen maken. Ze zijn nog bezig de data te verwerken, maar waarschijnlijk hebben we dit of volgend jaar daadwerkelijk een zwart gat direct geobserveerd met een foto als bewijs. https://earthsky.org/space/1st-direct-black-hole-2018-image-event-horizon-telescope . Ik ben geen expert in de natuurkunde, meer een hobbiest die er graag over leest, maar naar mijn weten zijn wetenschappers het niet zozeer oneens over het bestaan van zwarte gaten.

Over genoeg andere onderwerpen zijn ze het wel oneens ja, maar dat is gezien de aard van wetenschap ook alleen maar heel logisch en niet een reden om de volledige wetenschap dan af te doen als slecht onderbouwd of onwaar. Wetenschap pretendeerd ook niet de absolute waarheid in pacht te hebben, dat is wat veel mensen denken maar juist totaal niet waar wetenschap voor staat. Wetenschap is een methode die via observatie, logica, modellering en continu de status quo in twijfel trekken, dingen probeert te verklaren. Doordat wetenschappelijke artikelen peer reviewed zijn worden slecht onderbouwde artikelen er sowieso al vrij snel uitgevist. Tevens moeten onderzoeken reproduceerbaar zijn, waardoor anderen de resultaten kunnen bevestigen of ontkrachten. Je hebt ook nog meer theoristische vakgebieden binnen de wetenschap, maar dat gaat vaak om modellen die zo goed mogelijk de werkelijkheid of observaties proberen te beschrijven.

Vooral op dit meer theoretische vlak zie je vaak veel concurrerende ideeen, maar dat komt eigenlijk altijd omdat ze dingen beschrijven die we wel kunnen observeren maar we nog niet begrijpen. Op het moment dat een nieuwe theorie de werkelijkheid beter beschrijft als een heersende theorie en deze door observaties ook nog eens getest kan worden en bevestigd wordt, zal die nieuwe theorie de heersende theorie worden totdat ook daarvoor zich weer een betere theorie aan dient. Zo was de theorie van Newton over zwaarte kracht heel lang de heersende verklaring, totdat Einstein met zijn relativiteits theorie kwam en dat nu de heersende verklaring is. Echter zien we inmiddels dat Einstein's theorie niet meer voldoet en zijn er vrij veel concurrende theorien om die plek in te nemen. Dit is juist de kracht van de wetenschap omdat ze op deze manier steeds verder de grenzen kunnen opzoeken van wat we begrijpen en dit wakkert weer nieuwe nog betere theorien aan.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Over genoeg andere onderwerpen zijn ze het wel oneens ja, maar dat is gezien de aard van wetenschap ook alleen maar heel logisch en niet een reden om de volledige wetenschap dan af te doen als slecht onderbouwd of onwaar.
Klik om te vergroten...
Doe ik ook zeker niet, misschien dat het zo over kwam maar dat is absoluut niet wat ik bedoelde.
Psychedelibee zei:
Wetenschap is een methode die via observatie, logica, modellering en continu de status quo in twijfel trekken, dingen probeert te verklaren.
Klik om te vergroten...
Is dat niet precies wat een "conspiracy theorist" doet? onduidelijkheden proberen te verklaren, wat (in jouw mening) vaak niet goed onderbouwd is
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Anunnaki zei:
Is dat niet precies wat een "conspiracy theorist" doet? onduidelijkheden proberen te verklaren, wat (in jouw mening) vaak niet goed onderbouwd is
Klik om te vergroten...
Daarom noemde ik het ook pseudowetenschap, omdat ze het doen laten lijken alsof het idee volgens de wetenschappelijke methode tot stand is gekomen. Waar het bij complot theorieen eigenlijk altijd misgaat is dat ze anekdotisch bewijs aanhalen, wat zoveel betekent als enkele selectief gekozen observaties die aansluiten bij wat ze willen duidelijk maken eruit te pikken. Een wetenschapper zal dit nooit doen, want anekdotisch bewijs is niet representatief voor de populatie als geheel. Anekdotisch bewijs houdt terecht totaal geen stand binnen de strikte statistische testen waar observaties aan onderworpen zouden moeten worden door een echte wetenschapper. Naast anekdotisch bewijs, wat opzichzelf dus eigenlijk al niks waard is, is het volgende punt waar het eigenlijk altijd mis gaat bij complot theorieen dat het verbanden legt die niet logischerwijs volgen op het bewijs. Er worden eigenlijk altijd een aantal fundamentele aannames gedaan die niet genoemd worden om je niet op ideeen te brengen, tevens slaan ze vaak genoeg meerdere stappen in de logica hiermee over. Een echte wetenschapper zou ten eerste altijd zijn/haar aannames in het onderzoek of de theorie vermelden, maar sowieso niet aannames doen die meteen meerdere stappen overslaan of heel onaanemelijk zijn.

Om deze redenen zijn complot theorieen pseudowetenschap, maar ze weten het vaak mooi te verbloemen.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
Daarom noemde ik het ook pseudowetenschap, omdat ze het doen laten lijken alsof het idee volgens de wetenschappelijke methode tot stand is gekomen. Waar het bij complot theorieen eigenlijk altijd misgaat is dat ze anekdotisch bewijs aanhalen, wat zoveel betekent als enkele selectief gekozen observaties die aansluiten bij wat ze willen duidelijk maken eruit te pikken. Een wetenschapper zal dit nooit doen, want anekdotisch bewijs is niet representatief voor de populatie als geheel. Anekdotisch bewijs houdt terecht totaal geen stand binnen de strikte statistische testen waar observaties aan onderworpen zouden moeten worden door een echte wetenschapper. Naast anekdotisch bewijs, wat opzichzelf dus eigenlijk al niks waard is, is het volgende punt waar het eigenlijk altijd mis gaat bij complot theorieen dat het verbanden legt die niet logischerwijs volgen op het bewijs. Er worden eigenlijk altijd een aantal fundamentele aannames gedaan die niet genoemd worden om je niet op ideeen te brengen, tevens slaan ze vaak genoeg meerdere stappen in de logica hiermee over. Een echte wetenschapper zou ten eerste altijd zijn/haar aannames in het onderzoek of de theorie vermelden, maar sowieso niet aannames doen die meteen meerdere stappen overslaan of heel onaanemelijk zijn.

Om deze redenen zijn complot theorieen pseudowetenschap, maar ze weten het vaak mooi te verbloemen.
Klik om te vergroten...
Ik spreek ook niet namens ALLE complot theorieen, maar wat je hier beschrijft komt zeker voor. Op je posts reageren heeft dan ook geen nut aangezien we niet discussieren over een bepaalde theorie maar meer over complot theorieen in het algemeen, en ik sta voor 1% van die theorieen, niet voor allen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Anunnaki zei:
Ik spreek ook niet namens ALLE complot theorieen, maar wat je hier beschrijft komt zeker voor. Op je posts reageren heeft dan ook geen nut aangezien we niet discussieren over een bepaalde theorie maar meer over complot theorieen in het algemeen, en ik sta voor 1% van die theorieen, niet voor allen.
Klik om te vergroten...
Wat ik zeg, ik heb nog nooit een complot theorie gezien die fatsoenlijk onderbouwd was. Wellicht zijn ze er, ik heb daar echter sterk mijn twijfels bij.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Wat ik zeg, ik heb nog nooit een complot theorie gezien die fatsoenlijk onderbouwd was. Wellicht zijn ze er, ik heb daar echter sterk mijn twijfels bij.
Klik om te vergroten...
Voor zover ik het hoor hou je je hier ook niet mee bezig, dat zou misschien verklaren waarom je die niet tegenkomt :tonguewink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Anunnaki zei:
Voor zover ik het hoor hou je je hier ook niet mee bezig, dat zou misschien verklaren waarom je die niet tegenkomt :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Daar heb je een punt, ik zoek complot theorien niet op in ieder geval. Ik zie er ook oprecht het nut niet van in, als het al waar is dan kun je er toch niks mee.

Ik heb jou ook nog geen overtuigende complot theorie zien noemen hier. Als jij me een goed onderbouwde complot theorie kan voorschotelen zal ik dat erkennen, maar dat zal niet makkelijk zijn.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
Daar heb je een punt, ik zoek complot theorien niet op in ieder geval. Ik zie er ook oprecht het nut niet van in, als het al waar is dan kun je er toch niks mee.
Klik om te vergroten...
Nee dat is zo, maar ik gaf volgens mij (hier?) ook al aan, het is leuk hersenvoer :tonguewink:.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Anunnaki zei:
Nee dat is zo, maar ik gaf volgens mij (hier?) ook al aan, het is leuk hersenvoer :tonguewink:.
Klik om te vergroten...
Dat heb je gezegd inderdaad en is ook niks mis mee als je het leuk hersenvoer vind. Maar jij vergeleek complot theorieen met wetenschap, dus daar reageerde ik op.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dit is een boeiende discussie. :)

@Anunnaki: heb jij een wetenschappelijke studie gevolgd? Gewoon een vraag uit interesse hoor, ik wil hier niet weer als betweter overkomen of neergezet worden. Maar ik denk dat je de principes van wetenschappelijk denken en handelen zelf bestudeerd moet hebben om echt te weten wat het inhoudt, en waarom de wetenschap doet wat het doet. Welke sterktes en welke beperkingen het heeft. Media etc. geven vaak een ongenuanceerd en soms zelfs compleet verkeerd beeld weer.

Ik - zelf werkzaam in wetenschappelijk onderzoek - denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van wat wetenschap precies is, omdat dat niet zo eenvoudig samen te vatten is zonder je te verdiepen in hoe de wetenschap zich heeft ontwikkeld. Wetenschap is noodzakelijk maar zeker niet heilig (verre van). Het wordt voor mijn gevoel soms neergezet als een beetje een arrogante discipline die zichzelf 'alwetend' vindt. Dat strookt niet met de realiteit. Als wetenschapper besef je je JUIST heel erg hoe beperkt onze kennis is, je staat kritisch ten opzichte van je eigen onderzoek, en je stelt jezelf continu nieuwe vragen. Je probeert theorieeƫn, aannames, te staven met bewijs. Dat gebeurt aan de hand van vrij strikte wetenschappelijke criteria (bijvoorbeeld: een claim moet weerlegd kunnen worden, er moeten controles gebeuren, theorieƫn moeten falsifieerbaar zijn, anekdotes vormen geen bewijs, er moet openheid zijn over gebruikte methoden, er moet zelfcorrectie zijn, er moet gebruik gemaakt worden van betrouwbare bronnen, etc. etc.). De wetenschap beweert nooit de volledige waarheid in pacht te hebben maar wat het wƩl doet is op een zo betrouwbaar en correct mogelijke manier kennis te verwerven, waardoor je hopelijk, uiteindelijk, zo dicht mogelijk bij de 'waarheid' kan komen - for the time being, wil dat zeggen, want iemand anders kan die waarheid ook weer van de troon stoten als een betrouwbaardere meetmethode beschikbaar komt. Continu zoeken, toetsen, verwerpen, verklaren, vooral dat eeuwige toetsen tot je erbij neervalt, da's wetenschap.

Het probleem met pseudowetenschap is niet eens zozeer dat er theorieƫn worden beschreven die niet getoetst worden aan de hand van wetenschappelijke criteria (al maakt dat voor mij persoonlijk een theorie ongeloofwaardig), maar dat er wel gepretendeerd wordt dat het om wetenschap gaat. Dit is kwalijk, want pseudowetenschappelijke theorieƫn hebben geen wetenschappelijke waarde. Gelukkig maar, want dan zou alles wel wetenschap genoemd kunnen worden, en zouden wij het tijdrovende - soms saaie en zich herhalende - werk niet hoeven doen.

Dat betekent niet dat je mensen niet in dit soort alternatieve theorieƫn mogen geloven of dat ze per definitie niet waar zijn. Maar waarom geen moeite doen om dat beter te onderzoeken? Mijn idee daarover: als je Ʃcht zuiver op de graad op zoek bent naar kennis, dan zou je je theorie of hypothese wel aan de strenge wetenschappelijke controle onderwerpen. Die is niet voor niets in het leven geroepen. Dat niet willen of durven doen, is eigenlijk al toegeven dat er dingen niet kloppen aan je theorie/methode.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psychedelibee zei:
Dat heb je gezegd inderdaad en is ook niks mis mee als je het leuk hersenvoer vind. Maar jij vergeleek complot theorieen met wetenschap, dus daar reageerde ik op.
Klik om te vergroten...
Ja, ik zei dat er theorieen tussen zitten die je in vergelijking zou kunnen trekken.
Roze olifant zei:
@Anunnaki: heb jij een wetenschappelijke studie gevolgd? Gewoon een vraag uit interesse hoor, ik wil hier niet weer als betweter overkomen of neergezet worden. Maar ik denk dat je de principes van wetenschappelijk denken en handelen zelf bestudeerd moet hebben om echt te weten wat het inhoudt, en waarom de wetenschap doet wat het doet
Klik om te vergroten...
Nee dat heb ik niet, maar dat kon je denk ik ook al uitmaken aan mijn reacties. En dat zou best kunnen maar ik zet mijn reacties niet neer als feiten, ik gaf alleen mijn mening maar vaak word dit meteen de kop ingedrukt als het om wetenschap gaat.
Roze olifant zei:
Het wordt voor mijn gevoel soms neergezet als een beetje een arrogante discipline die zichzelf 'alwetend' vindt. Dat strookt niet met de realiteit
Klik om te vergroten...
Dat is eigenlijk wat ik probeerde te zeggen maar dan in 1 zin :rolleyes:
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psychedelibee zei:
Wat ik zeg, ik heb nog nooit een complot theorie gezien die fatsoenlijk onderbouwd was. Wellicht zijn ze er, ik heb daar echter sterk mijn twijfels bij.
Klik om te vergroten...
Hier trouwens, hier sprak ik gister ook heel kort over.
https://www.express.co.uk/news/weird/1014013/atlantis-lost-city-found-eye-of-the-sahara-desert
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Anunnaki zei:
Nee dat heb ik niet, maar dat kon je denk ik ook al uitmaken aan mijn reacties. En dat zou best kunnen maar ik zet mijn reacties niet neer als feiten, ik gaf alleen mijn mening maar vaak word dit meteen de kop ingedrukt als het om wetenschap gaat.

Dat is eigenlijk wat ik probeerde te zeggen maar dan in 1 zin :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Nou weet ik niet, had gekund toch? Er zijn vast ook genoeg wetenschappers die ondanks hun werk toch ook in complottheorieƫn of pseudowetenschappelijke zaken zoals homeopathie geloven, al zullen ze in de minderheid zijn. Wetenschap wordt iets te vaak afgeschilderd als een allesbepalende levensvisie wat ik zelf nooit zo goed heb begrepen. Ik zie het vooral als werk wat gedaan moet worden. Wat mensen daarnaast in hun vrije tijd willen doen en geloven moeten ze zelf maar weten, zolang het geen wetenschap wordt genoemd als het dat niet is. Geldt trouwens ook bƭnnen de wetenschap, want daar wordt ook wat af gemanipuleerd (vandaar mijn eerdere opmerking dat wetenschap verre van heilig is), er komen helaas ook genoeg grote fraudezaken voor. Dat moet ook streng aangepakt worden.

Ik denk dat je het misschien ook niet teveel moet proberen te zien als ā€˜de kop indrukken’, maar meer als discussie? Zo lang dat op een respectvolle manier gebeurt is er volgens mij niet zoveel aan de hand?

Vind het zelf wel jammer dat er vaak gedacht wordt dat we een stel omhooggevallen betweters zijn die niet openstaan voor andermans meningen of argumenten. Ik kan veel zeggen over het rare wetenschappelijke wereldje - en zeker niet alleen positieve dingen - maar niet dat er een closed minded ā€˜wij weten alles en wat de rest van de mensheid vindt is niet belangrijk’-sfeertje heerst.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."