Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrippen met lichte psychose gevoeligheid/mentale klachten?

Trippen met lichte psychose gevoeligheid/mentale klachten?

26 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het lijkt mij leuk om een keer truffels of iets te proberen, maar ik heb een lichte psychose gevoeligheid, alhoewel nooit een full blown psychose gehad. (Als je een flinke overdosis 3m niet mee telt) En nog andere mentale klachten ook, heb meerdere diagnoses.

Heb ervaring met veel soorten drugs, maar niet met psychedelica. Mijn meest psychedelische ervaring was hoge dosis 6APB, ik ervaarde dat als behoorlijk trippy met erg aanwezige visuals. Heel aangenaam! Maar kan me voorstellen dat dat anders is omdat het misschien minder heftig is, en ik dan al in zo'n "ik hou van alles en iedereen" headspace zit馃槃

Wiet word ik ook heel erg self conscious van en kan ik niet goed tegen.

Zou je het voor mij compleet afraden om psychedelische drugs te gebruiken? Zijn er meer mensen met mentale issues die ervaring hebben met trippen? Als het risico op een bad trip of zo te groot is doe ik het gewoon niet.:)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
M
MiraculeusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je zou kunnen beginnen met een heel lage dosis, en op een moment dat je lekker in je vel zit, een goede dag hebt. Kijk hoe dat je bevalt en dan kun je de dosis voorzichtig eens opschroeven tot een tripwaardige.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hmm ja en wellicht zijn er tripmiddelen die minder risicovol zijn bij psychosegevoeligheid e.d.? 2cb gaat bij mij bijna niet op mn gevoel in, bijvoorbeeld. Lage en middelmatige doseringen al helemaaaal niet. Voelt als heel extern trippen ofzo? Maar uiteindelijk wordt bij alle tripmiddelen gewaarschuwd voor psychosegevoeligheid... Dus ik durf je zeeeeeker niets aan te raden, een ervarings deskundige misschien?

Eerst kennismaken met welke stof dan ook lijkt me sowieso erg verstandig. Wordt je minder overspoeld met wat de stof met jou doet iig.

Ik moet ook wel toegeven dat ik heel blij ben dat mijn beste vriendinnetje die ook veel "risico's" heeft, helemaal gekapt is met drugs en zeker psychedelica. Het risico op een bad trip of acute psychose is er voor haar gewoon altijd, en ik vond dat mega naar voelen ook.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja.. denk dat je het zelf het beste aanvoelt. De juiste playlist (music for mushrooms, spotify), verduisterend oogmasker.. juiste set en setting.. gezond eten van te voren, fruit klaarmaken voor tijdens de trip als je trek krijgt of vlak erna. Als je de luxe hebt tripsitter die je hand wellicht vast wilt houden. Zou voor recreatie sowieso geen paddestoelen gebruiken.. is geen sociaal ding.. Panaeolus cyanescens schijnen wat minder mindfog en bodyload te geven (moet ze nog proberen op een hoge dosering), maar sowieso in jou geval enkel in een therapeutische setting gebruiken.. uiteindelijk kom je oog in oog te staan met je persona, je "shadow", je ego(centrische trekjes)... je lelijke verslavingen.. nare eigenschappen.. enz enz. Als je dat niet onder ogen kan/durft/wil zien dan zou ik het bij microdoseren houden.. of er weg van blijven.. want paddestoelen trekken het uit je, of je t nou leuk vind of niet. De boel wordt al snel serieus.. en dan is er niks leuks aan. Uitdagende trips leer je het meeste van, maar dan moet je diepste angst onder ogen durven te komen.. daar is veel moed voor nodig
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thanks voor de reacties en de tips!馃

Ik ben niet echt bang voor een psychose, meer voor een bad trip eigenlijk. Maar "bang" is een groot woord, ik wil gewoon voorzichtig zijn en zo goed mogelijk voorbereid.

Ik zoek denk ik wel iets dat wat socialer is, ik hou er niet zo van om echt compleet in mezelf te keren. Ik wil gewoon mooie visuals zien en die headspace een beetje aftasten. En ik durf mezelf wel tegen te komen in zo'n trip, het lijkt mij juist wel een hele bijzondere ervaring, maar het moet niet t茅 heftig zijn voor een eerste keer in ieder geval. Sowieso zal ik eerst een hele lage dosis proberen. Hebben jullie misschien verder nog idee毛n welke middelen hiervoor geschikt is ?

@ljuv Is 2C-B-FLY (ongeveer) hetzelfde als 2C-B? Ik zie dat die in ieder geval niet meer legaal te verkrijgen is
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi @Rat ,

Psychedelische drugs worden eigenlijk wel standaard afgeraden bij mensen met een gevoeligheid voor psychose of schizofrenie. Een psychedelische trip kan namelijk een trigger zijn voor deze aandoeningen. Het veiligste is dus om helemaal geen pschedelische drugs te gebruiken. Aan de andere kant kan ik je interesse heel goed begrijpen. Van alle drugs zijn de psychedelische mijn favorietjes en ik kan me je interesse dus heel goed voorstellen. Mocht je toch gaan experimenteren dan lijkt het me goed als je extra voorzichtig bent. Hou vooral de dosering in eerste instantie uiterst bescheiden. Dat is nog belangrijker dan de keuze voor het middel. Verder is het uiteraard belangrijk in een veilige en comfortabele omgeving te trippen en het alleen te doen als je echt lekker in je vel zit.

Rat zei:
Ik zoek denk ik wel iets dat wat socialer is, ik hou er niet zo van om echt compleet in mezelf te keren. Ik wil gewoon mooie visuals zien en die headspace een beetje aftasten. En ik durf mezelf wel tegen te komen in zo'n trip, het lijkt mij juist wel een hele bijzondere ervaring, maar het moet niet t茅 heftig zijn voor een eerste keer in ieder geval. Sowieso zal ik eerst een hele lage dosis proberen. Hebben jullie misschien verder nog idee毛n welke middelen hiervoor geschikt is ?
Klik om te vergroten...
Als ik dit zo lees zou ik sowieso niet voor truffels gaan. Die hebben toch wat meer de neiging om introspectief te zijn. Ik vind de suggestie van @ljuv voor 2-CB wel een aardige. Dat is een psychedelisch middel maar heeft ook wel een beetje een mood-boost en is mentaal voor veel mensen niet al te heftig bij een bescheiden dosering. Je zou ook een hele lage/micro dosering lsd kunnen proberen.

Rat zei:
@ljuv Is 2C-B-FLY (ongeveer) hetzelfde als 2C-B? Ik zie dat die in ieder geval niet meer legaal te verkrijgen is
Klik om te vergroten...
Ik weet dat je het aan @ljuv vraagt maar ik reageer toch even hierop.... Kun je me vergeven @ljuv ?
Mijn ervaring is dat 2 CB-FLY een stuk langer duurt en dat je er wel behoorlijk 'waus' van kunt worden maar dat het van zichzelf wat minder 'psychedelisch' is. Ik vond het mentaal wat oppervlakkiger dan 2-CB. Wellicht zou dit voor jou als je heel voorzichtig wilt verkennen wel een optie kunnen zijn. Hou wel rekening met de lange duur. Als ik me goed herinner was duurt het echt 2 maal zo lang dan de 'normale' 2-CB.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Eik weet dat mensen waarbij 眉berhaupt ook maar iets qua stoornissen in de familie zat werden uitgesloten voor deelname (bij de trails van Johns Hopkins, Imperial College bijvoorbeeld), maar begreep wel dat de jury er nog niet over uit is... i.v.m te weinig onderzoek. Maar een microdosering lijkt mij geen kwaad te kunnen: https://drugsforum.nl/threads/jaren...ychedelische-kant-proberen.71322/post-1667968

Wellicht niet waar @Rat naar opzoek is.. immer sub-perceptueel, maar wellicht iets wat klachten kan verlichten? I.v.m neurogenese? Sowieso geeft het bovenstaande linkje wat leesvoer.. @Rat wellicht geeft dat een completer beeld.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#8
0t0lerance zei:
@Eik weet dat mensen waarbij 眉berhaupt ook maar iets qua stoornissen in de familie zat werden uitgesloten voor deelname (bij de trails van Johns Hopkins, Imperial College bijvoorbeeld), maar begreep wel dat de jury er nog niet over uit is... i.v.m te weinig onderzoek.
Klik om te vergroten...
Ja bij die onderzoeken zijn ze echt heel voorzichtig. Begrijp ik ook wel. Dan heb je toch de verantwoordelijkheid over iemand anders zijn gezondheid en welzijn. Ik denk ook dat een micro dosering niet superveel kwaad kan. Verder hoeft een tripdosering ook niet direct een probleem te zijn als je iets van gevoeligheid hebt. Maar het is gewoon wel een extra risico dat je neemt. Het is maar net of je dat risico ervoor over hebt. Dat kan ik niet voor iemand anders bepalen. Lijkt me gewoon wel verstandig om net even wat extra voorzichtig te zijn als je bepaalde gevoeligheden hebt en toch met psychedelica wilt experimenteren...
M
MagicalwomanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rat zei:
Het lijkt mij leuk om een keer truffels of iets te proberen, maar ik heb een lichte psychose gevoeligheid, alhoewel nooit een full blown psychose gehad. (Als je een flinke overdosis 3m niet mee telt) En nog andere mentale klachten ook, heb meerdere diagnoses.

Heb ervaring met veel soorten drugs, maar niet met psychedelica. Mijn meest psychedelische ervaring was hoge dosis 6APB, ik ervaarde dat als behoorlijk trippy met erg aanwezige visuals. Heel aangenaam! Maar kan me voorstellen dat dat anders is omdat het misschien minder heftig is, en ik dan al in zo'n "ik hou van alles en iedereen" headspace zit馃槃

Wiet word ik ook heel erg self conscious van en kan ik niet goed tegen.

Zou je het voor mij compleet afraden om psychedelische drugs te gebruiken? Zijn er meer mensen met mentale issues die ervaring hebben met trippen? Als het risico op een bad trip of zo te groot is doe ik het gewoon niet.:)
Klik om te vergroten...
Nooooope
C
CrataegusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb 3 jaar geleden een behoorlijke psychose doorgemaakt. Toen gebruikte ik nog geen drugs op alcohol na maar zelfs toen bleef dat beperkt. Ik nam tot mei dit jaar antipsychotica (amisulpride) maar ben daar mee gestopt na een trip.

Ik wist dat psychedelica afgeraden worden bij psychoten, ik was echter eind 2020 compleet radeloos door depressie (en SSRI's maakten mij suicidaal) en ik ben toen beginnen microdosen met truffels. Nou, dat was wel wat andere koek. Ik begon helemaal weer op te fleuren (met af en toe terugvallen, het is geen wondermedicament) en werd minder achterdochtig.

Probleem is dat onderzoek 50 jaar stil gelegen heeft door de waanzinnige War on Drugs, waarbij stoffen die reeds beloftevolle resultaten gaven, geclassificeerd werden als "zonder therapeutisch" doel en "erg gevaarlijk". Het voorzichtigheidsbeginsel heeft gemaakt dat als het niet bewezen veilig is, het als onveilig moet bestempeld worden. Bovendien zijn er een aantal studies gedaan in de jaren '50 en '60 waarbij effectief een verslechtering was van psychotische pati毛nten. Recenter onderzoek met ketamine heeft echter aangetoond dat er w茅l een vermindering van de klachten optreedt bij 5 v/d 6 pati毛nten.

https://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/media/5/62-2020-8-artikel-vandenbrink2.pdf

Zie pagina 5. Er wordt voorzichtig geopperd dat andere psychedelica ook dit effect zouden kunnen hebben. Het is allemaal nog zo pril dus mij hoor je niet zeggen dat het zelfs een kuur voor psychose is, maar ik heb wel positieve ervaringen ermee.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#11
Magicalwoman zei:
Nooooope
Klik om te vergroten...
Leg uit? 馃槉
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is al gezegd, maar om spuit elf te zijn: beter niet doen. Het is het risico niet waard. Misschien dat een microdosering (LSD bijvoorbeeld) veilig is, maar dat durf ik eigenlijk niet eens aan te raden.

Trouwens, wiet en stimulanten worden 贸贸k afgeraden bij psychose gevoeligheid. Zelfs iemand die niet psychose gevoelig van zichzelf is, kan dergelijke klachten ondervinden. Al gaat dat dan waarschijnlijk vaak ook samen met slaapgebrek.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Het is al gezegd, maar om spuit elf te zijn: beter niet doen. Het is het risico niet waard. Misschien dat een microdosering (LSD bijvoorbeeld) veilig is, maar dat durf ik eigenlijk niet eens aan te raden.

Trouwens, wiet en stimulanten worden 贸贸k afgeraden bij psychose gevoeligheid. Zelfs iemand die niet psychose gevoelig van zichzelf is, kan dergelijke klachten ondervinden. Al gaat dat dan waarschijnlijk vaak ook samen met slaapgebrek.
Klik om te vergroten...
Ik weet wel dat het afgeraden wordt over het algemeen. Maar ik gebruik al jaren verschillende drugs, ik heb dus vrij veel ervaring mee behalve met psychedelische drugs (wel xtc of benzofury, maar is toch iets anders), ik weet wel waar ik aan begin en waar ik rekening mee moet houden. En het is ook niet dat ik schizofrenie heb of zo, maar heb toch een beetje aanleg met verschillende gecompliceerde stoornissen. Maar begrijp dat je het afraad, ik zou het mezelf wss ook afraden als ik een ander was, maar ben toch benieuwd :tongueout:

Inmiddels heb ik een keer truffels gebruikt. Vond het niet de meest leuke trip, maar wel heel leerzaam en therapeutisch. Ik heb wel het gevoel dat ik er wat aan gehad heb. Ik ging er alleen wel erg van in mn kop zitten, en zou liever een keer iets gebruiken dat dat wat minder heeft. Ik zit er idd aan te denken eens een lage dosis LSD te proberen. Maar voorlopig sowieso nog even niet, pas als ik echt een keer goed in mijn vel zit misschien.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rat zei:
Ik weet wel dat het afgeraden wordt over het algemeen. Maar ik gebruik al jaren verschillende drugs, ik heb dus vrij veel ervaring mee behalve met psychedelische drugs (wel xtc of benzofury, maar is toch iets anders), ik weet wel waar ik aan begin en waar ik rekening mee moet houden. En het is ook niet dat ik schizofrenie heb of zo, maar heb toch een beetje aanleg met verschillende gecompliceerde stoornissen. Maar begrijp dat je het afraad, ik zou het mezelf wss ook afraden als ik een ander was, maar ben toch benieuwd :tongueout:

Inmiddels heb ik een keer truffels gebruikt. Vond het niet de meest leuke trip, maar wel heel leerzaam en therapeutisch. Ik heb wel het gevoel dat ik er wat aan gehad heb. Ik ging er alleen wel erg van in mn kop zitten, en zou liever een keer iets gebruiken dat dat wat minder heeft. Ik zit er idd aan te denken eens een lage dosis LSD te proberen. Maar voorlopig sowieso nog even niet, pas als ik echt een keer goed in mijn vel zit misschien.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp ook zeker dat je er interesse in hebt hoor, het zijn ook fascinerende middelen. :)

Besef je wel dat LSD een heel ander tripmiddel is dan truffels/psilocybine. LSD is (voor de meeste mensen dan) veel mentaler, dus veel meer denken. Wellicht dat dit nog een groter psychose gevaar oplevert. Als je het dan t贸ch echt wil doen, zou ik het echt bij microdoseringen laten. Rond de 10 ug, dus. Al zou ik het helemaal afraden...
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rat zei:
Ik weet wel dat het afgeraden wordt over het algemeen. Maar ik gebruik al jaren verschillende drugs, ik heb dus vrij veel ervaring mee behalve met psychedelische drugs (wel xtc of benzofury, maar is toch iets anders), ik weet wel waar ik aan begin en waar ik rekening mee moet houden. En het is ook niet dat ik schizofrenie heb of zo, maar heb toch een beetje aanleg met verschillende gecompliceerde stoornissen. Maar begrijp dat je het afraad, ik zou het mezelf wss ook afraden als ik een ander was, maar ben toch benieuwd :tongueout:

Inmiddels heb ik een keer truffels gebruikt. Vond het niet de meest leuke trip, maar wel heel leerzaam en therapeutisch. Ik heb wel het gevoel dat ik er wat aan gehad heb. Ik ging er alleen wel erg van in mn kop zitten, en zou liever een keer iets gebruiken dat dat wat minder heeft. Ik zit er idd aan te denken eens een lage dosis LSD te proberen. Maar voorlopig sowieso nog even niet, pas als ik echt een keer goed in mijn vel zit misschien.
Klik om te vergroten...
Echt moedig van je dat je het toch gedaan hebt! Schrijf je nog een tripreport?

Ik wilde nog iets toevoegen aan wat je eerder postte, wellicht ten overvloede:

"....ik hou er niet zo van om echt compleet in mezelf te keren" .. "En ik durf mezelf wel tegen te komen in zo'n trip."

Die twee opmerkingen gaan niet samen :wink:.

Je hebt het in je trip misschien al gemerkt dat het je eerlijkheid geeft. Om jezelf te kunnen durven tegen komen, zul je eerst compleet in jezelf moeten kunnen keren.

Hmmm in mijn hoofd klonk het toch duidelijker en logischer. Laat maar weten als je er anders over denkt of me niet begrijpt.

Edit: introspectie moet je eigenlijk eerst kunnen voordat je kunt zeggen dat je er niet bang voor bent. En als je er niet bang voor bent, sta je er ook neutraal in en maakt het je niet uit of je jezelf wel of niet tegen komt. Zo bedoel ik het.

Het is dus vrij normaal denk ik om wel iets van angst te voelen(misschien heel licht) om toch jezelf tegen te komen.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gemberthee zei:
Echt moedig van je dat je het toch gedaan hebt! Schrijf je nog een tripreport?

Ik wilde nog iets toevoegen aan wat je eerder postte, wellicht ten overvloede:

"....ik hou er niet zo van om echt compleet in mezelf te keren" .. "En ik durf mezelf wel tegen te komen in zo'n trip."

Die twee opmerkingen gaan niet samen :wink:.

Je hebt het in je trip misschien al gemerkt dat het je eerlijkheid geeft. Om jezelf te kunnen durven tegen komen, zul je eerst compleet in jezelf moeten kunnen keren.

Hmmm in mijn hoofd klonk het toch duidelijker en logischer. Laat maar weten als je er anders over denkt of me niet begrijpt.
Klik om te vergroten...
Wellicht ga ik dat nog doen als ik er zin in heb. 馃槃

Ik begrijp je reactie!

Ik bedoel ermee te zeggen dat ik niet bang ben om mezelf tegen te komen, bv toen ik truffels nam keerde ik ook zeker in mezelf en kwam mezelf behoorlijk tegen. En dat kan best heftig zijn met mijn "issues". Maar ik raak daarvan niet in paniek.

En nu ik erover na denk klinkt het misschien best tegenstrijdig idd. Maar ik vind het niet een leuke ervaring, wel leerzaam en nuttig. Dus nee ik hou er niet van, maar ben er niet bang voor, en ik kan het wel.

Dat was volgensmij ook op iemands reactie op welke drug het best geschikt zou zijn, en dan gaat mijn voorkeur uit naar iets dat wat socialer is, iets meer visueler en minder in je hoofd, vandaar dat ik dat zei.

Sorry als dit een beetje vaag klinkt, ben te lang wakker en functioneer op caffe茂ne 馃槢
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ik begrijp ook zeker dat je er interesse in hebt hoor, het zijn ook fascinerende middelen. :)

Besef je wel dat LSD een heel ander tripmiddel is dan truffels/psilocybine. LSD is (voor de meeste mensen dan) veel mentaler, dus veel meer denken. Wellicht dat dit nog een groter psychose gevaar oplevert. Als je het dan t贸ch echt wil doen, zou ik het echt bij microdoseringen laten. Rond de 10 ug, dus. Al zou ik het helemaal afraden...
Klik om te vergroten...
Ik had juist begrepen dat je van psilocybine meer in je hoofd gaat zitten dan van een (lage dosis) LSD. Maar misschien heb ik me dat verkeerd herinnerd. 馃槉
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rat zei:
En nu ik erover na denk klinkt het misschien best tegenstrijdig idd. Maar ik vind het niet een leuke ervaring, wel leerzaam en nuttig. Dus nee ik hou er niet van, maar ben er niet bang voor, en ik kan het wel.
Klik om te vergroten...
Hele mooie levensles! :grin: Knap man!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rat zei:
Ik had juist begrepen dat je van psilocybine meer in je hoofd gaat zitten dan van een (lage dosis) LSD. Maar misschien heb ik me dat verkeerd herinnerd. 馃槉
Klik om te vergroten...
Poeh... nu 4 x truffels en 1 x lsd gedaan, dus vanuit eigen ervaring kan ik het eigenlijk nog niet goed zeggen. Maar de set en setting had alle keren meer invloed op "in mijn hoofd zitten" dan de drug zelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rat zei:
Ik had juist begrepen dat je van psilocybine meer in je hoofd gaat zitten dan van een (lage dosis) LSD. Maar misschien heb ik me dat verkeerd herinnerd. 馃槉
Klik om te vergroten...
Er zijn uitzonderingen, maar de meeste mensen ervaren LSD als veel mentaler, in de zin van denken, analyseren.

Je kunt van psilocybine zeker in je eigen belevingswereld gaan zitten, maar in de regel is dat op een minder mentale manier. Zo ervaar ik het ook.

Wat @Gemberthee zegt, klopt wel. Set en setting zijn het meest bepalend. Maar jouw psychose gevoeligheid is onderdeel van jouw (mind)set, kun je misschien wel zeggen. En dat in combinatie met een tripmiddel is nou juist het gevaar.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."