Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrip-stopper in geval van nood? Zolpidem?

Trip-stopper in geval van nood? Zolpidem?

23 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#1
112 kan sowieso niks doen behalve een ambulance sturen en dan zal de zuster een benzo geven?

Als iemand bad gaat kan je ook van binnen naar buiten gaan (tuin) of andersom.
Of andere muziek opzetten.

Of beweren dat nemen van suiker het sneller doet uitwerken (kracht van de verbeelding).
J
JJM_boyedLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deze zomer was ik samen met een vriendin weer eens tripsitter voor een groepje van zeven vrienden.
Het plan was om eens 'diep' te gaan met elkaar op LSD. 100umg blotters dus niks extreems.

Dit verliep eigenlijk top tot dat één van de meiden compleet in zichzelf keerde en continue bleef huilen en jammeren.
Natuurlijk hebben we alles geprobeerd om haar te kalmeren maar echt niks kwam binnen...

Achteraf voel ik me wel een klein beetje schuldig dat we niet hebben nagedacht over trip-stoppers.

Nu staat er binnen kort een 'psychedelic halloween' avondje op de planning en nu wil ik toch wel voor alle zekerheid iets achter de hand hebben.

Toevallig gebruik ik zelf Zolpidem als slaapmedicatie i.v.m. mijn werk. Dus ik vroeg mij af of ik dit in het vervolg ervoor zou kunnen gebruiken.
Technisch gezien is het een ‘benzo achtige’ geen idee of dat veel uit maakt? Het is natuurlijk ook niet heel makkelijk om aan benzo's te komen.

Verder lees ik ook wel dat Valeriaan kan helpen?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
JJM_boyed zei:
Deze zomer was ik samen met een vriendin weer eens tripsitter voor een groepje van zeven vrienden.
Het plan was om eens 'diep' te gaan met elkaar op LSD. 100umg blotters dus niks extreems.

Dit verliep eigenlijk top tot dat één van de meiden compleet in zichzelf keerde en continue bleef huilen en jammeren.
Natuurlijk hebben we alles geprobeerd om haar te kalmeren maar echt niks kwam binnen...

Achteraf voel ik me wel een klein beetje schuldig dat we niet hebben nagedacht over trip-stoppers.

Nu staat er binnen kort een 'psychedelic halloween' avondje op de planning en nu wil ik toch wel voor alle zekerheid iets achter de hand hebben.

Toevallig gebruik ik zelf Zolpidem als slaapmedicatie i.v.m. mijn werk. Dus ik vroeg mij af of ik dit in het vervolg ervoor zou kunnen gebruiken.
Technisch gezien is het een ‘benzo achtige’ geen idee of dat veel uit maakt? Het is natuurlijk ook niet heel makkelijk om aan benzo's te komen.

Verder lees ik ook wel dat Valeriaan kan helpen?
Klik om te vergroten...
Ik zou eerder kijken naar wat je als tripsitter hebt gedaan, kunt doen en zou moeten willen doen dan naar benzo's!

En daarin schuilt meteen serie vragen:
- wat ervoer zij dat ze moest huilen?
- waarom moest dit stoppen?
- vond zij zelf ook dat dit moest stoppen?
- wat heb je gedaan om haar te kalmeren?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
JJM_boyed zei:
Dit verliep eigenlijk top tot dat één van de meiden compleet in zichzelf keerde en continue bleef huilen en jammeren.
Natuurlijk hebben we alles geprobeerd om haar te kalmeren maar echt niks kwam binnen...

Achteraf voel ik me wel een klein beetje schuldig dat we niet hebben nagedacht over trip-stoppers.

Nu staat er binnen kort een 'psychedelic halloween' avondje op de planning en nu wil ik toch wel voor alle zekerheid iets achter de hand hebben.
Klik om te vergroten...
1. Er bestaat niet zoiets als tripstoppers.
2. Als je wel 'tripstoppers' gebruikt kan je daarmee de risico's van drugsgebruik verergeren
3. Tripstoppers zijn niet nodig want je kunt leren deëscalerend steunen

Voor een volledige gids kan ik het boek The Psychedelics Explorer's Guide van James Fadiman aanraden. Misschien beter nog is de Manual of Psychedelic Support.

Kort samengevat leren die boekwerken je om te:

1. Observeren: wat is er aan de hand?
2. Contact maken: is iemand aanspreekbaar?
3. Vragen: wat is er aan de hand?
4. Ondersteunen: maar niet de redder uithangen

Even los van medische noodgevallen (zoals een ernstige valpartij, bewusteloosheid, of oververhitting), is het niet je taak om iemand te redden van een vervelende ervaring. Dat lijkt paradoxaal, want je wil toch juist helpen? En dat kan ook, alleen niet door alles zelf op te gaan lossen.

Het grootste gedeelte van het werk is gewoon luisteren, thee brengen, een dekentje geven, en samen naar een prikkelarme omgeving gaan. Werkt dat niet? Herhalen totdat het wel werkt.

Even concreet:
Het is natuurlijk heel vervelend als iemand de hele tijd moet huilen van de LSD. Maar soms komen er gewoon even onverwerkte gevoelens naar boven. Dat mag, dat is niet erg. Wat je dus kan doen is 1. observeren. Nouja, dat heb je al gedaan, want iemand zit te huilen en zondert zich af. En dan is het dus goed om ook even nieuwsgierig proberen te leren van wat je observeert. Want iemand zondert zich af, dus het kan ook dat die persoon niet zit te wachten op iemand anders die geschrokken komt vragen 'WaT Is ER AlLeMAaL aAn De hANd?!!?!' Dat zijn dus manieren waarop de reddende held juist de situatie kan escaleren door niet goed op signalen te letten.
Het is heel belangrijk om rust uit te stralen. Wat je dus kunt doen is rustig in de buurt van zo iemand zitten, en dan kalm contact proberen te maken met een simpele en neutrale vraag: 'hee is er iets aan de hand?'
Als iemand dan iets zegt, dan hoef je daar slechts naar te luisteren. Soms kan je een beetje doorvragen wat voor ideeën er nou onder een bepaalde ervaringen zitten ('hoe komt het dat je je zo voelt?'), je kan proberen om de tijdelijkheid van de ervaring te benadrukken ('je hebt nu LSD op, dan maak je soms even heftige gevoelens mee. Maar straks is het weer voorbij'), en je kan het iemand dus comfortabel maken met dekentjes, thee, en een prikkelarme omgeving (dus weinig versieringen, stil, liever geen muziek, weinig andere mensen, aangename geur).

Door het zo aan te pakken kun je ook helpen om de ervaring om te buigen. Sowieso zul je dit soort dingen moeten doen in het half uur / uur nadat je een kalmeringsmiddel toedient. En als je dit soort dingen goed aanpakt dan kun je in een uur meestal al meer oplossen dan een kalmeringsmiddel kan verdoven. Met als aanvullend voordeel dat het geen aanvullend gezondheidsrisico heeft (tenzij je heel veel suiker in de thee doet), en dat opborrelende emoties verwerkt kunnen worden.

Dus soms is het ook gewoon okee om stil te zitten naast iemand die aan het huilen is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
1. Er bestaat niet zoiets als tripstoppers.
2. Als je wel 'tripstoppers' gebruikt kan je daarmee de risico's van drugsgebruik verergeren
3. Tripstoppers zijn niet nodig want je kunt leren deëscalerend steunen

Voor een volledige gids kan ik het boek The Psychedelics Explorer's Guide van James Fadiman aanraden. Misschien beter nog is de Manual of Psychedelic Support.

Kort samengevat leren die boekwerken je om te:

1. Observeren: wat is er aan de hand?
2. Contact maken: is iemand aanspreekbaar?
3. Vragen: wat is er aan de hand?
4. Ondersteunen: maar niet de redder uithangen

Even los van medische noodgevallen (zoals een ernstige valpartij, bewusteloosheid, of oververhitting), is het niet je taak om iemand te redden van een vervelende ervaring. Dat lijkt paradoxaal, want je wil toch juist helpen? En dat kan ook, alleen niet door alles zelf op te gaan lossen.

Het grootste gedeelte van het werk is gewoon luisteren, thee brengen, een dekentje geven, en samen naar een prikkelarme omgeving gaan. Werkt dat niet? Herhalen totdat het wel werkt.

Even concreet:
Het is natuurlijk heel vervelend als iemand de hele tijd moet huilen van de LSD. Maar soms komen er gewoon even onverwerkte gevoelens naar boven. Dat mag, dat is niet erg. Wat je dus kan doen is 1. observeren. Nouja, dat heb je al gedaan, want iemand zit te huilen en zondert zich af. En dan is het dus goed om ook even nieuwsgierig proberen te leren van wat je observeert. Want iemand zondert zich af, dus het kan ook dat die persoon niet zit te wachten op iemand anders die geschrokken komt vragen 'WaT Is ER AlLeMAaL aAn De hANd?!!?!' Dat zijn dus manieren waarop de reddende held juist de situatie kan escaleren door niet goed op signalen te letten.
Het is heel belangrijk om rust uit te stralen. Wat je dus kunt doen is rustig in de buurt van zo iemand zitten, en dan kalm contact proberen te maken met een simpele en neutrale vraag: 'hee is er iets aan de hand?'
Als iemand dan iets zegt, dan hoef je daar slechts naar te luisteren. Soms kan je een beetje doorvragen wat voor ideeën er nou onder een bepaalde ervaringen zitten ('hoe komt het dat je je zo voelt?'), je kan proberen om de tijdelijkheid van de ervaring te benadrukken ('je hebt nu LSD op, dan maak je soms even heftige gevoelens mee. Maar straks is het weer voorbij'), en je kan het iemand dus comfortabel maken met dekentjes, thee, en een prikkelarme omgeving (dus weinig versieringen, stil, liever geen muziek, weinig andere mensen, aangename geur).

Door het zo aan te pakken kun je ook helpen om de ervaring om te buigen. Sowieso zul je dit soort dingen moeten doen in het half uur / uur nadat je een kalmeringsmiddel toedient. En als je dit soort dingen goed aanpakt dan kun je in een uur meestal al meer oplossen dan een kalmeringsmiddel kan verdoven. Met als aanvullend voordeel dat het geen aanvullend gezondheidsrisico heeft (tenzij je heel veel suiker in de thee doet), en dat opborrelende emoties verwerkt kunnen worden.

Dus soms is het ook gewoon okee om stil te zitten naast iemand die aan het huilen is.
Klik om te vergroten...
Wauw wederom had ik dit niet beter kunnen verwoorden.

Ik had eens in me uppie een soort van paniek aanval nadat bleek dat ik veel harder tripte dan gedacht net nadat ik bijna dubbele dosis bij had genomen 5 min terug.. na afwachten en bleek erger te worden wilde ik bijna in paniek ouders belle of 112 haha ik 112 belle voor paniek tijden trippen pff.. maar belde goede bekende van me en mede psychonaut op en legde situatie uit.. ten eerste zei hij: " wow flinke dosis gek! maar nog laaaaang niet om je druk over te maken hoor kwa gezondheid ofzo en maaruhhh... vind je het niet mooi dan ??? als je je ogen dicht doet bijvoorbeeld??.. Ik ; me ogen dichtdoen en kijken en WTF !!! Wat was dat mooooooi !!! ... meteeeen over me angst heen .. even paar min gesproken nog en mooi verder gaan trippen met mooi muziek... voorbeeld van timing en juiste woorden van een ervaren tripper/sitter ..
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als de tripomgeving donker is, lichten aandoen, die heb ik nog niet gelezen hierboven.

Snelwerkende benzodiazepines als het echt moet, maar dat is zelden nodig is mijn ervaring.
Zeker geen zolpidem.
Zolpidem is geen angstremmer, daarnaast heb je kans dat iemand in een soort halfslaap terechtkomt en dat is juist wat je niet wil.
112 bellen kan bij sommige drugs noodzakelijk zijn maar bij iemand die een tripmiddel heeft genomen kan het behoorlijk traumatiserend werken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Wauw wederom had ik dit niet beter kunnen verwoorden.

Ik had eens in me uppie een soort van paniek aanval nadat bleek dat ik veel harder tripte dan gedacht net nadat ik bijna dubbele dosis bij had genomen 5 min terug.. na afwachten en bleek erger te worden wilde ik bijna in paniek ouders belle of 112 haha ik 112 belle voor paniek tijden trippen pff.. maar belde goede bekende van me en mede psychonaut op en legde situatie uit.. ten eerste zei hij: " wow flinke dosis gek! maar nog laaaaang niet om je druk over te maken hoor kwa gezondheid ofzo en maaruhhh... vind je het niet mooi dan ??? als je je ogen dicht doet bijvoorbeeld??.. Ik ; me ogen dichtdoen en kijken en WTF !!! Wat was dat mooooooi !!! ... meteeeen over me angst heen .. even paar min gesproken nog en mooi verder gaan trippen met mooi muziek... voorbeeld van timing en juiste woorden van een ervaren tripper/sitter ..
Klik om te vergroten...
Haha ja precies. Kan top werken! Vooral de houding/energie van iemand daarbij kan heel veel uitmaken. Dezelfde woorden kunnen heel anders aankomen als ze op het verkeerde moment en op de verkeerde manier worden gezegd. Maar als je chill bent en gewoon met iemand de golflengte gaat delen dan komt het eigenlijk altijd weer goed.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Suiker lijkt me een placebo.
Maar je luistert, je zorgt voor iemand, straalt rust uit, biedt wat te drinken met suiker aan etc.
Kan me wel voorstellen dat het dan helpt maar de suiker zal het niet zijn.
J
JJM_boyedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Allereerst waardeer ik jullie uitgebreide reactie zeker.... Beide hebben we veel ervaring als trip-sitter dus we weten wel hoe je iemand op een prettige manier kan ondersteunen tijdens een trip. Maar toch bedankt voor de tips!

Precies zoals jullie beschrijven zijn vervelende momenten vrijwel altijd op te lossen met een beetje liefde en aandacht of juist gewoon iemand even met rust te laten en af en toe te kijken wat diegene nodig heeft.

En begrijp mij niet verkeerd! Jullie hebben volledig gelijk dat benzo’s enkel gebruikt moeten worden bij noodgevallen.
En daarom vroeg ik dus advies over een specifieke 'benzo' die ik eventueel zou kunnen gebruiken in het geval van nood.
En dank voor het antwoord. Het is goed om te weten dat Zolpidem dus zeker geen optie is.

Nouja, ik kan wel even omschrijven aan de hand wat er toen is gebeurd waarom ik graag iets in huis wil hebben in het geval van nood.


In dit specifieke geval ken ik dit meisje (20) niet heel erg goed. Wel hadden we met zijn allen even een 'drug user history rondje' gedaan voordat we begonnen zodat wij als trip-sitters ook een beetje wisten wie wel of geen ervaring had. Hierin gaf ze aan dat ze vaker LSD op festivals had genomen.

Ik ken haar via via. Dus toen het wat slechter ging moest ik ook wel even zoeken wat de 'juiste' manier was om haar te benaderen.
Nouja, één ding was in ieder geval duidelijk dat ze wilde dat de trip per direct zou stoppen. Ik heb haar toen ook uitgelegd dat als we samen ons best doen dat de trip vanzelf stopt. We hebben dit allemaal wel eens meegemaakt denk ik.

Wat ik wel vreemd vond was dat ze helemaal niet kon uitleggen wat er dan precies moest stoppen.
Meestal kan iemand wel antwoord geven op simpele vragen. Al is het maar ja of nee knikken.

Vervolgens veranderde haar gedrag 10 á 12 uur lang nauwelijks..... We hebben haar precies zoals hierboven staat naar een rustig ruimte gebracht die we van te voren al hadden ingericht als 'safe zone' waar je geen last had van de groep of 'enge' geluiden/objecten en hebben iedere keer even gecheckt of we iets konden doen. Koekjes gebracht, thee af en toe even een praatje maar het leek alsof ze dat ook niet echt prettig vond. Het enige antwoord dat we hier op kregen was dat we er voor moesten zorgen dat het stopten. En als wij niet konden helpen dan moest 112 maar komen.

Normaal gesproken maakt iemand tijdens een LSD trip ook wel verschillende fases door. Dat was bij haar dus gek genoeg niet het geval, het leek alsof ze continu vast bleef zitten in haar paniek/angsten. Dit merkte je heel erg aan haar ademhaling die continu erg onrustig bleef.

Ademhalingsoefeningen helpen mij altijd heel erg in zulke situaties. Bij haar hielp dit ook wel een beetje maar om een of andere reden lukte het haar niet om een kalm ritme vast te houden. Eigenlijk was ze dus continue in meer of mindere mate aan het hyperventileren.

Heel even hebben we overwogen om inderdaad 112 te bellen. Maarja.... ik vond het toch een veiliger idee om haar moeder te bellen.

Uiteindelijk is ze opgehaald door haar moeder toen ze weer enigszins aanspreekbaar was (dit was dus 16uur na inname) maar ik begrijp dat ze dit zelf toch wel als een traumatische ervaring heeft ervaren. Pas een paar weken later heeft ze verteld dat ze tijdens de trip continue stemmen hoorde die haar dingen vertelden die ze niet wilden horen. Nouja? Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt met LSD...


Dusja was dit een echt noodgeval? Misschien niet.... Maar je voelt je toch redelijk hulpeloos als trip-sitter in een situatie zoals deze.
Nu sta ik er redelijk nuchter in en ben ik het er ook helemaal mee eens dat wij als trip-sitter niet de redder in nood moeten gaan uithangen.
Sterker nog, ik vind ook niet dat wij iets verkeerd hebben gedaan.

Maarja als ik zelf in deze situatie had gezeten?
Dan was ik heel erg blij geweest als iemand mij een trip-remmer had gegeven.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als iemand zich blijft verzetten tegen de werking en de angst niet op een andere manier te verhelpen valt, diazepam.
Dat zou ik zelf gedaan hebben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
JJM_boyed zei:
Allereerst waardeer ik jullie uitgebreide reactie zeker.... Beide hebben we veel ervaring als trip-sitter dus we weten wel hoe je iemand op een prettige manier kan ondersteunen tijdens een trip. Maar toch bedankt voor de tips!

Precies zoals jullie beschrijven zijn vervelende momenten vrijwel altijd op te lossen met een beetje liefde en aandacht of juist gewoon iemand even met rust te laten en af en toe te kijken wat diegene nodig heeft.

En begrijp mij niet verkeerd! Jullie hebben volledig gelijk dat benzo’s enkel gebruikt moeten worden bij noodgevallen.
En daarom vroeg ik dus advies over een specifieke 'benzo' die ik eventueel zou kunnen gebruiken in het geval van nood.
En dank voor het antwoord. Het is goed om te weten dat Zolpidem dus zeker geen optie is.

Nouja, ik kan wel even omschrijven aan de hand wat er toen is gebeurd waarom ik graag iets in huis wil hebben in het geval van nood.


In dit specifieke geval ken ik dit meisje (20) niet heel erg goed. Wel hadden we met zijn allen even een 'drug user history rondje' gedaan voordat we begonnen zodat wij als trip-sitters ook een beetje wisten wie wel of geen ervaring had. Hierin gaf ze aan dat ze vaker LSD op festivals had genomen.

Ik ken haar via via. Dus toen het wat slechter ging moest ik ook wel even zoeken wat de 'juiste' manier was om haar te benaderen.
Nouja, één ding was in ieder geval duidelijk dat ze wilde dat de trip per direct zou stoppen. Ik heb haar toen ook uitgelegd dat als we samen ons best doen dat de trip vanzelf stopt. We hebben dit allemaal wel eens meegemaakt denk ik.

Wat ik wel vreemd vond was dat ze helemaal niet kon uitleggen wat er dan precies moest stoppen.
Meestal kan iemand wel antwoord geven op simpele vragen. Al is het maar ja of nee knikken.

Vervolgens veranderde haar gedrag 10 á 12 uur lang nauwelijks..... We hebben haar precies zoals hierboven staat naar een rustig ruimte gebracht die we van te voren al hadden ingericht als 'safe zone' waar je geen last had van de groep of 'enge' geluiden/objecten en hebben iedere keer even gecheckt of we iets konden doen. Koekjes gebracht, thee af en toe even een praatje maar het leek alsof ze dat ook niet echt prettig vond. Het enige antwoord dat we hier op kregen was dat we er voor moesten zorgen dat het stopten. En als wij niet konden helpen dan moest 112 maar komen.

Normaal gesproken maakt iemand tijdens een LSD trip ook wel verschillende fases door. Dat was bij haar dus gek genoeg niet het geval, het leek alsof ze continu vast bleef zitten in haar paniek/angsten. Dit merkte je heel erg aan haar ademhaling die continu erg onrustig bleef.

Ademhalingsoefeningen helpen mij altijd heel erg in zulke situaties. Bij haar hielp dit ook wel een beetje maar om een of andere reden lukte het haar niet om een kalm ritme vast te houden. Eigenlijk was ze dus continue in meer of mindere mate aan het hyperventileren.

Heel even hebben we overwogen om inderdaad 112 te bellen. Maarja.... ik vond het toch een veiliger idee om haar moeder te bellen.

Uiteindelijk is ze opgehaald door haar moeder toen ze weer enigszins aanspreekbaar was (dit was dus 16uur na inname) maar ik begrijp dat ze dit zelf toch wel als een traumatische ervaring heeft ervaren. Pas een paar weken later heeft ze verteld dat ze tijdens de trip continue stemmen hoorde die haar dingen vertelden die ze niet wilden horen. Nouja? Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt met LSD...


Dusja was dit een echt noodgeval? Misschien niet.... Maar je voelt je toch redelijk hulpeloos als trip-sitter in een situatie zoals deze.
Nu sta ik er redelijk nuchter in en ben ik het er ook helemaal mee eens dat wij als trip-sitter niet de redder in nood moeten gaan uithangen.
Sterker nog, ik vind ook niet dat wij iets verkeerd hebben gedaan.

Maarja als ik zelf in deze situatie had gezeten?
Dan was ik heel erg blij geweest als iemand mij een trip-remmer had gegeven.
Klik om te vergroten...
Lastige ervaring inderdaad! Wat het vooral moeilijk maakt is dat ze iets meemaakte wat ze niet wilde delen, waardoor je er ook niet echt iets mee kon doen. Want als ze had gezegd van 'ik hoor stemmen en ik wil dat die weg gaan', dan had je er al zoveel mee gekund.

En iemand zei het hierboven al, dat als je in het ziekenhuis wordt opgenomen, dat ze dan ook vaak een benzo geven.
Toch denk ik niet dat benzo's dan de oplossing zijn:

JJM_boyed zei:
Maarja als ik zelf in deze situatie had gezeten?
Dan was ik heel erg blij geweest als iemand mij een trip-remmer had gegeven.
Klik om te vergroten...
Benzo's stoppen de trip dus niet. Benzo's hebben wel een kalmerende werking, maar ze lossen het probleem niet op, en kunnen wel extra bijwerkingen geven (bijvoorbeeld onrustige gevoelens achteraf). Daardoor kun je misschien tijdens de ervaring in slaap vallen en erdoorheen slapen. Maar dan kan je de volgende dag verward, met geheugenverlies, en onrustige gevoelens wakker worden. Zo kan een benzo dus ook bijdragen aan het uiteindelijke probleem.

Ik blijf dat toch wel herhalen hier, omdat ik soms de indruk krijg dat op het Drugsforum de gedachte leeft van 'nou als ik bad ga dan neem ik wel een benzo, en dan is het opgelost'.

Terwijl die benzo nou juist onderdeel is van het problematische denken, wat ook uiteindelijk ondersteunend kan zijn aan traumatische ervaringen. Die benzobevestigt dan het idee: je mag deze ervaring niet hebben, en daarom moeten we je medicijnen geven om het weg te werken. Ik ben dus tegen die gedachte.
Want heftige ervaringen zijn op zichzelf meestal niet traumatisch, maar wel de omgeving waarin het gebeurt en de omgeving na het voorval. Zoals dat in jouw voorbeeld het meest traumatische was de moeder die nogal was geschrokken dat het niet goed ging met haar dochter (daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je haar niet had moeten bellen hoor. Ik ben met je eens dat als er na 16 uur nog steeds verwarring is, dat je dan naar andere oplossingen moet gaan zoeken. En contact opnemen met naasten is dan het meest voor de hand liggend).

Als je gaat kijken bij professionele tripsit-instanties zoals Kosmikare op Boom, of PsyCare op Psy-Fi, dan hebben ze daar ook een benzo aanwezig (midazolam neusspray), maar die wordt alleen toegediend op advies van een psychiater als iemand een fysiek gevaar vormt. Een benzo is dus niet voor heftige mentale ervaringen (want die kun je anders aanpakken), maar voor onbeheersbare fysieke problemen (zoals iemand die agressief is).

Als iemand in een randpsychose komt kan dat inderdaad heel naar zijn. Die persoon kan dan bijvoorbeeld boodschappen doorkrijgen die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Net zoals het meisje in jouw ervaring. Waar je dan eigenlijk naartoe zou willen werken is tot acceptatie van de ervaring, zo van 'okee, ik hoor even stemmen, maar dat komt vast door de LSD dus het is zo wel weer weg'. Maar dat lukt niet altijd. Dat is vervelend, maar je kan niet altijd alle problemen oplossen (en dat wel proberen kan soms de problemen juist erger maken). En ik begrijp het spanningsveld hier echt hoor: er is een nare situatie, je wil wat doen, een benzo kan de ervaring misschien tijdelijk verlichten, dus dan maar dat doen? Ik vind dus van niet. Probeer niet de redder uit te hangen, maar help wel om de omgeving van de ervaring zo ondersteunend mogelijk te maken.

In het ziekenhuis geven ze mensen die LSD op hebben een benzo omdat ze niet zoveel mogelijkheden hebben om de omgeving aan te passen. Je moet daar wel echt stil gaan liggen in een ziekenhuisbed, er lopen daar allemaal mensen in doktersjassen die komen kijken of er medisch iets mis met je is. En eigenlijk moeten die gewoon even wachten tot minimaal 12 uur na inname om te kijken of er symptomen zijn die blijven nadat de trip is uitgewerkt. In het ziekenhuis is alles toegericht op de professionele toediening van medicijnen. Dus daar doen ze wat ze doen: een kalmeringsmiddel geven zodat iemand in het bed blijft liggen en verder niet al te veel begeleiding nodig heeft. (Je merkt al, ik vind dit dus niet de beste zorg die je aan een tripper kan geven, hoewel ik het ziekenhuizen ook niet kwalijk neem).

Dit is dus mijn rant tegen benzo's. En sorry, @JJM_boyed ik hoop niet dat je het ervaart als een tirade tegen jou. Want ik plaats deze reactie in een bredere Drugsforum-trend waarin ik vind dat er te gemakkelijk gepraat wordt over benzo's als oplossing. Ik hoop je in plaats daarvan te motiveren om te blijven zoeken naar andere oplossingen dan benzo's.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Relmuis zei:
Als iemand zich blijft verzetten tegen de werking en de angst niet op een andere manier te verhelpen valt, diazepam.
Dat zou ik zelf gedaan hebben.
Klik om te vergroten...
Als je dan toch benzo's gaat toedienen...
Doe dan geen diazepam. Dat is nogal schieten met een kanon op een mug. Diazepam blijft drie dagen werken. Dus dat is niet echt nodig.

Wat je zou willen voor een trip is een anxiolytische benzo met een korte werkingsduur. Dus dan kom je op oxazepam of etizolam.

Een beetje afhankelijk van de situatie zou je ook kunnen kiezen voor een hypnotische benzo (die je helpt met inslapen) zoals temazepam of lorazepam. Dan is het doel om de trip dan maar uit te gaan slapen.

Bij anxiolytische benzo's moet je in het achterhoofd houden dat die dus niet de psychedelische effecten stoppen, maar slechts kalmeren. Let daar dus op, dat je geen valse beloftes doet (want dan kan gebruik van benzo's juist contraproductief werken).
Bij hypnotische benzo's moet je opletten dat die vaak ook iemands motoriek verstoren. Dus dan moet iemand blijven liggen totdat de benzo werkt. Bovendien werkt LSD stimulerend, dus er is een kans dat het inslapen niet goed werkt. En met temazepam is er een kans dat iemand na 3-4 uur weer verward en half trippend wakker wordt.

Bij gevaarlijk agressie kan midazolam neusspray echt top zijn, omdat dat spierverslappend werkt binnen enkele minuten. Alleen daarvoor is dus wel nodig dat je iemand overmeestert (vaak met zes man), en dat is gevaarlijk, heftig, en kan mentale schade aanrichten. Dus dat is alleen als shit hits the fan, en er geen andere oplossingen zijn (zoals bij een opwindingsdelier).

Deze adviezen zijn dus wel met de nadrukkelijke toevoeging dat benzo's dus niet het probleem oplossen, en slechts een acute situatie even iets meer beheersbaar maken. Dat betekent dus wel dat er achteraf juist meer nazorg nodig is. Want mensen krijgen last van geheugenverlies en onrustige gevoelens als de benzo uitwerkt. En die moeten adequaat geaddresseerd worden als iemand weer wakker wordt, omdat de ervaring anders dus alsnog traumatisch kan zijn. Juist omdat de vervelende gevoelens toebedekt zijn.
J
JJM_boyedLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Dit is dus mijn rant tegen benzo's. En sorry, @JJM_boyed ik hoop niet dat je het ervaart als een tirade tegen jou.
Klik om te vergroten...
Nee hoor! ik begrijp heel goed waar je vandaan komt. En ben het ook grotendeels met je eens. Nu moet ik er dan ook wel
bijzeggen dat ik zelf (als gebruiker) nog nooit in een vergelijkbare situatie terecht gekomen ben zoals ik hierboven beschreef....


Neo-Shulginist zei:
Als je dan toch benzo's gaat toedienen...
Klik om te vergroten...
Ieder geval bedankt voor je advies hierin, het geeft ook wat meer inzicht in wat benzo's doen. Ik heb zelf nooit echt het gebruik van benzo's als trip-remmer volledig begrepen. Ik heb i.v.m. mijn werk (jetlegs) verschillende benzo's uitgeprobeerd als slaapmedicatie en mijn ervaring is ook dat ze toch allemaal net even anders werken.

En dus soms ook zoals je beschrijft een effect kan geven dat je juist niet zou willen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
JJM_boyed zei:
Nee hoor! ik begrijp heel goed waar je vandaan komt. En ben het ook grotendeels met je eens. Nu moet ik er dan ook wel
bijzeggen dat ik zelf (als gebruiker) nog nooit in een vergelijkbare situatie terecht gekomen ben zoals ik hierboven beschreef....
Klik om te vergroten...
Ja, dat snap ik, want het komt dus niet zoveel voor.
Ik was er niet bij, dus ik kan er niet zoveel over zeggen. Maar er zijn zeker wel kenmerken van een psychotische episode: stemmen horen, afzonderen, niet/nauwelijks aanspreekbaar, klachten houden niet op als de trip uitwerkt.
Ik heb het zelf wel meegemaakt bij iemand. Nou had ik er de mazzel bij dat die persoon gewoon zei van de gezichten van mensen 'boodschappen' door te krijgen, waarvan die persoon ook wist dat dat niet kon kloppen. Maarja, die situatie verbeterde dus ook niet.. Verder alle tripsittrucs toegepast, maar niks werkte. Uiteindelijk hebben we toen ook de GGZ moeten inschakelen omdat die persoon na 16 uur nog steeds boodschappen doorkreeg.

Als er sprake is van een psychotische episode dan wordt het verwachtingspatroon natuurlijk ook heel anders. Dan werkt een theetje en een schouderklopje niet meer om iemand weer helemaal happy te maken. Wat je hebt gedaan om op de situatie te reageren is volgens mij heel goed :handok:

Alleen achteraf heb je kennelijk besloten dat je niet tevreden bent met de uitkomst, dat die beter had moeten zijn, en dat je daar een benzo voor nodig had gehad. Dat denk ik dus niet :wink:
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Als je dan toch benzo's gaat toedienen...
Doe dan geen diazepam. Dat is nogal schieten met een kanon op een mug. Diazepam blijft drie dagen werken. Dus dat is niet echt nodig.

Wat je zou willen voor een trip is een anxiolytische benzo met een korte werkingsduur. Dus dan kom je op oxazepam of etizolam.

Een beetje afhankelijk van de situatie zou je ook kunnen kiezen voor een hypnotische benzo (die je helpt met inslapen) zoals temazepam of lorazepam. Dan is het doel om de trip dan maar uit te gaan slapen.

Bij anxiolytische benzo's moet je in het achterhoofd houden dat die dus niet de psychedelische effecten stoppen, maar slechts kalmeren. Let daar dus op, dat je geen valse beloftes doet (want dan kan gebruik van benzo's juist contraproductief werken).
Bij hypnotische benzo's moet je opletten dat die vaak ook iemands motoriek verstoren. Dus dan moet iemand blijven liggen totdat de benzo werkt. Bovendien werkt LSD stimulerend, dus er is een kans dat het inslapen niet goed werkt. En met temazepam is er een kans dat iemand na 3-4 uur weer verward en half trippend wakker wordt.

Bij gevaarlijk agressie kan midazolam neusspray echt top zijn, omdat dat spierverslappend werkt binnen enkele minuten. Alleen daarvoor is dus wel nodig dat je iemand overmeestert (vaak met zes man), en dat is gevaarlijk, heftig, en kan mentale schade aanrichten. Dus dat is alleen als shit hits the fan, en er geen andere oplossingen zijn (zoals bij een opwindingsdelier).

Deze adviezen zijn dus wel met de nadrukkelijke toevoeging dat benzo's dus niet het probleem oplossen, en slechts een acute situatie even iets meer beheersbaar maken. Dat betekent dus wel dat er achteraf juist meer nazorg nodig is. Want mensen krijgen last van geheugenverlies en onrustige gevoelens als de benzo uitwerkt. En die moeten adequaat geaddresseerd worden als iemand weer wakker wordt, omdat de ervaring anders dus alsnog traumatisch kan zijn. Juist omdat de vervelende gevoelens toebedekt zijn.
Klik om te vergroten...


Verder eens met het betoog niet doen tenzij de rest niet werkt of er externe omstandigheden zijn die de trip een harde onomkeerbare wending hebben geven; je kunt er met wat training vaak toch wel uitkomen zolang je de initiële paniek even laat zonder erop te reageren.
ik zou graag etizolam toe willen voegen aan je suggesties. Zelf een relatief lage dosis neemt vrij snel (vanaf ca 25-30 min onder de tong) de scherpe randjes weg, werkt kort en is zelf goed in staat om je uit de trip (iig op tot 150ug uit eigen ervaring, inclusief visuele hallucinaties) te halen .Je ervaart echt dat je visuele wereld rondom wordt afgebroken. Niet heel leuk, maar wel erg potent in dat aspect, zonder nare bijwerking, en uiteraard met een relatief korte werkingsduur als bonus. Ok, toegegeven, je moet het wel nog hebben ^^. Maar een vrij ideale vond ik om te vermelden.
J
JesbestLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ook is het handig om de setting een beetje aan te passen, verander het licht, de muziek, geef dr wat zachte dekens en misschien dat je n leuk verhaaltje kunt vertellen
J
JesbestLid
01-01-2024, 00:00
#17
JJM_boyed zei:
Deze zomer was ik samen met een vriendin weer eens tripsitter voor een groepje van zeven vrienden.
Het plan was om eens 'diep' te gaan met elkaar op LSD. 100umg blotters dus niks extreems.

Dit verliep eigenlijk top tot dat één van de meiden compleet in zichzelf keerde en continue bleef huilen en jammeren.
Natuurlijk hebben we alles geprobeerd om haar te kalmeren maar echt niks kwam binnen...

Achteraf voel ik me wel een klein beetje schuldig dat we niet hebben nagedacht over trip-stoppers.

Nu staat er binnen kort een 'psychedelic halloween' avondje op de planning en nu wil ik toch wel voor alle zekerheid iets achter de hand hebben.

Toevallig gebruik ik zelf Zolpidem als slaapmedicatie i.v.m. mijn werk. Dus ik vroeg mij af of ik dit in het vervolg ervoor zou kunnen gebruiken.
Technisch gezien is het een ‘benzo achtige’ geen idee of dat veel uit maakt? Het is natuurlijk ook niet heel makkelijk om aan benzo's te komen.

Verder lees ik ook wel dat Valeriaan kan helpen?
Klik om te vergroten...
zelf heb ik ook wel eens dat ik oncontroleerbaar begin te huilen tijdens het trippen, dit wilt niet zeggen dat ik verdrietig ben of slecht ga.. het voelt zelfs heel fijn om aventoe te huilen tijdens het trippen.

Het is vooral belangerijk om te weten hoe de ervaring was voor haar? ik kan me voorstellen dat je in paniek raakt als tripzitter, maar misschien had ze het helemaal niet zo slecht. En als het wel een slechte ervaring was, heeft ze blijvende klachten eraan overgehouden?.. als de ervaring zelf niet slecht was, of ze achteraf er niet slecht aan toe was, raad ik af om nog meer troep in haar lichaam te stoppen.

De trip gaat vanzelf over en om altijd maar de trip te stoppen als het een beetje slecht gaat lijkt me ook niet een goed ding.. slechte trips kunnen je ook enorm veel leren over jezelf, en het hoort er ook een beetje bij.

mijn advies zou dan ook zijn om wel iets achter de hand te houden, maar dit pas te geven als ze er zelf om gaan vragen en het indd blijkt dat het echt niet goed gaat. doe aub wel goed onderzoek naar wat je achter de hand gaat houden, sommige dingen kunnen long-term effecten opwekken die niet gewenst zijn.
J
JJM_boyedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jesbest zei:
Het is vooral belangerijk om te weten hoe de ervaring was voor haar? ik kan me voorstellen dat je in paniek raakt als tripzitter
Klik om te vergroten...
Nouja.. dat is natuurlijk het moeilijke in een dergelijke situatie. Tijdens de trip gaf ze aan dat ze wilde dat 'alles stopt' maar ze gaf niet aan hoe ze zichzelf nou echt voelde en dat was ook heel lastig aan haar manier van praten/bewegen te zien.... ze was heel onrustig dat was het enige wat duidelijk was.

Het was voor ons als trip-sitter dus ook niet duidelijk of ze nou gewoon somber, chagrijnig, boos of echt in paniek was.

Neo-Shulginist zei:
Alleen achteraf heb je kennelijk besloten dat je niet tevreden bent met de uitkomst, dat die beter had moeten zijn, en dat je daar een benzo voor nodig had gehad. Dat denk ik dus niet
Klik om te vergroten...

Dit valt wel mee hoor. Ik heb zeker wel het gevoel dat we op dat moment goed voor haar hebben gezorgd.
Het enige waar ik dus achteraf over na ben gaan denken is: 'Ok... dit is nu OK afgelopen. Maar stel? Er is ooit in de toekomst iemand die echt een zwaardere psychotische episode ervaart in mijn bijzijn? Wat dan....?'

Dus op basis hiervan heb ik uiteindelijk wel besloten om toch iets achter de hand te houden.
Je kan natuurlijk nooit 100% garanderen dat iemand een fijne trip ervaart.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
Veel is al benoemd, maar ik wil wel even gezegd hebben dat ik het echt afraad om zolpidem te gebruiken als je dan toch de noodzaak voelt om een middel te gebruiken bij het ervaren van een slechte trip. Mijn ex die gebruikte het op voorschrift en op een gegeven moment weigerde ik nog met hem te praten via WhatsApp, omdat hij er zo raar van werd iedere keer. Ik had een keer uitgeprobeerd, want ik was benieuwd naar het effect ervan. Nadat ik het genomen had, dacht dat ik van een klif aan het vallen was, terwijl ik gewoon in zijn armen op bed lag. Dat is mijn eerste tripervaring ooit geweest, jaren voordat ik überhaupt echte psychedelica gebruikt had. Nog harder trippen op zo'n duistere manier, terwijl je al een bad trip hebt en wil dat die stopt, is dus geenszins gewenst, daarom raad ik middelen zoals zolpidem en zopiclon echt af. Zopiclon had ik op voorschrift om te kunnen slapen, maar in plaats daarvan lukte dat alsnog niet en toen ik erbij besloot de blowen, kreeg ik een uur durende paniekaanval. Z-drugs zijn, i.t.t. benzodiazepinen, niet anxiolytisch, alleen slaapverwekkend. Daarom wordt het ook niet voorgeschreven bij angstklachten.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Bij gevaarlijk agressie kan midazolam neusspray echt top zijn, omdat dat spierverslappend werkt binnen enkele minuten. Alleen daarvoor is dus wel nodig dat je iemand overmeestert (vaak met zes man), en dat is gevaarlijk, heftig, en kan mentale schade aanrichten. Dus dat is alleen als shit hits the fan, en er geen andere oplossingen zijn (zoals bij een opwindingsdelier).
Klik om te vergroten...
Midazolam (dormicum) geeft ook retrograde amnesie wat prettig kan zijn indien een patient ernstige angsten ervaart.
Maar dit mag alleen in een professionele setting gebruikt worden zoals te begrijpen valt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."