Allereerst waardeer ik jullie uitgebreide reactie zeker.... Beide hebben we veel ervaring als trip-sitter dus we weten wel hoe je iemand op een prettige manier kan ondersteunen tijdens een trip. Maar toch bedankt voor de tips!
Precies zoals jullie beschrijven zijn vervelende momenten vrijwel altijd op te lossen met een beetje liefde en aandacht of juist gewoon iemand even met rust te laten en af en toe te kijken wat diegene nodig heeft.
En begrijp mij niet verkeerd! Jullie hebben volledig gelijk dat benzo’s enkel gebruikt moeten worden bij noodgevallen.
En daarom vroeg ik dus advies over een specifieke 'benzo' die ik eventueel zou kunnen gebruiken in het geval van nood.
En dank voor het antwoord. Het is goed om te weten dat Zolpidem dus zeker geen optie is.
Nouja, ik kan wel even omschrijven aan de hand wat er toen is gebeurd waarom ik graag iets in huis wil hebben in het geval van nood.
In dit specifieke geval ken ik dit meisje (20) niet heel erg goed. Wel hadden we met zijn allen even een 'drug user history rondje' gedaan voordat we begonnen zodat wij als trip-sitters ook een beetje wisten wie wel of geen ervaring had. Hierin gaf ze aan dat ze vaker LSD op festivals had genomen.
Ik ken haar via via. Dus toen het wat slechter ging moest ik ook wel even zoeken wat de 'juiste' manier was om haar te benaderen.
Nouja, één ding was in ieder geval duidelijk dat ze wilde dat de trip per direct zou stoppen. Ik heb haar toen ook uitgelegd dat als we samen ons best doen dat de trip vanzelf stopt. We hebben dit allemaal wel eens meegemaakt denk ik.
Wat ik wel vreemd vond was dat ze helemaal niet kon uitleggen wat er dan precies moest stoppen.
Meestal kan iemand wel antwoord geven op simpele vragen. Al is het maar ja of nee knikken.
Vervolgens veranderde haar gedrag 10 á 12 uur lang nauwelijks..... We hebben haar precies zoals hierboven staat naar een rustig ruimte gebracht die we van te voren al hadden ingericht als 'safe zone' waar je geen last had van de groep of 'enge' geluiden/objecten en hebben iedere keer even gecheckt of we iets konden doen. Koekjes gebracht, thee af en toe even een praatje maar het leek alsof ze dat ook niet echt prettig vond. Het enige antwoord dat we hier op kregen was dat we er voor moesten zorgen dat het stopten. En als wij niet konden helpen dan moest 112 maar komen.
Normaal gesproken maakt iemand tijdens een LSD trip ook wel verschillende fases door. Dat was bij haar dus gek genoeg niet het geval, het leek alsof ze continu vast bleef zitten in haar paniek/angsten. Dit merkte je heel erg aan haar ademhaling die continu erg onrustig bleef.
Ademhalingsoefeningen helpen mij altijd heel erg in zulke situaties. Bij haar hielp dit ook wel een beetje maar om een of andere reden lukte het haar niet om een kalm ritme vast te houden. Eigenlijk was ze dus continue in meer of mindere mate aan het hyperventileren.
Heel even hebben we overwogen om inderdaad 112 te bellen. Maarja.... ik vond het toch een veiliger idee om haar moeder te bellen.
Uiteindelijk is ze opgehaald door haar moeder toen ze weer enigszins aanspreekbaar was (dit was dus 16uur na inname) maar ik begrijp dat ze dit zelf toch wel als een traumatische ervaring heeft ervaren. Pas een paar weken later heeft ze verteld dat ze tijdens de trip continue stemmen hoorde die haar dingen vertelden die ze niet wilden horen. Nouja? Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt met LSD...
Dusja was dit een echt noodgeval? Misschien niet.... Maar je voelt je toch redelijk hulpeloos als trip-sitter in een situatie zoals deze.
Nu sta ik er redelijk nuchter in en ben ik het er ook helemaal mee eens dat wij als trip-sitter niet de redder in nood moeten gaan uithangen.
Sterker nog, ik vind ook niet dat wij iets verkeerd hebben gedaan.
Maarja als ik zelf in deze situatie had gezeten?
Dan was ik heel erg blij geweest als iemand mij een trip-remmer had gegeven.
Lastige ervaring inderdaad! Wat het vooral moeilijk maakt is dat ze iets meemaakte wat ze niet wilde delen, waardoor je er ook niet echt iets mee kon doen. Want als ze had gezegd van 'ik hoor stemmen en ik wil dat die weg gaan', dan had je er al zoveel mee gekund.
En iemand zei het hierboven al, dat als je in het ziekenhuis wordt opgenomen, dat ze dan ook vaak een benzo geven.
Toch denk ik niet dat benzo's dan de oplossing zijn:
Maarja als ik zelf in deze situatie had gezeten?
Dan was ik heel erg blij geweest als iemand mij een trip-remmer had gegeven.
Benzo's stoppen de trip dus niet. Benzo's hebben wel een kalmerende werking, maar ze lossen het probleem niet op, en kunnen wel extra bijwerkingen geven (bijvoorbeeld onrustige gevoelens achteraf). Daardoor kun je misschien tijdens de ervaring in slaap vallen en erdoorheen slapen. Maar dan kan je de volgende dag verward, met geheugenverlies, en onrustige gevoelens wakker worden. Zo kan een benzo dus ook bijdragen aan het uiteindelijke probleem.
Ik blijf dat toch wel herhalen hier, omdat ik soms de indruk krijg dat op het Drugsforum de gedachte leeft van 'nou als ik bad ga dan neem ik wel een benzo, en dan is het opgelost'.
Terwijl die benzo nou juist onderdeel is van het problematische denken, wat ook uiteindelijk ondersteunend kan zijn aan traumatische ervaringen. Die benzobevestigt dan het idee: je mag deze ervaring niet hebben, en daarom moeten we je medicijnen geven om het weg te werken. Ik ben dus tegen die gedachte.
Want heftige ervaringen zijn op zichzelf meestal niet traumatisch, maar wel de omgeving waarin het gebeurt en de omgeving na het voorval. Zoals dat in jouw voorbeeld het meest traumatische was de moeder die nogal was geschrokken dat het niet goed ging met haar dochter (daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je haar niet had moeten bellen hoor. Ik ben met je eens dat als er na 16 uur nog steeds verwarring is, dat je dan naar andere oplossingen moet gaan zoeken. En contact opnemen met naasten is dan het meest voor de hand liggend).
Als je gaat kijken bij professionele tripsit-instanties zoals Kosmikare op Boom, of PsyCare op Psy-Fi, dan hebben ze daar ook een benzo aanwezig (midazolam neusspray), maar die wordt alleen toegediend op advies van een psychiater als iemand een fysiek gevaar vormt. Een benzo is dus niet voor heftige mentale ervaringen (want die kun je anders aanpakken), maar voor onbeheersbare fysieke problemen (zoals iemand die agressief is).
Als iemand in een randpsychose komt kan dat inderdaad heel naar zijn. Die persoon kan dan bijvoorbeeld boodschappen doorkrijgen die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Net zoals het meisje in jouw ervaring. Waar je dan eigenlijk naartoe zou willen werken is tot acceptatie van de ervaring, zo van 'okee, ik hoor even stemmen, maar dat komt vast door de LSD dus het is zo wel weer weg'. Maar dat lukt niet altijd. Dat is vervelend, maar je kan niet altijd alle problemen oplossen (en dat wel proberen kan soms de problemen juist erger maken). En ik begrijp het spanningsveld hier echt hoor: er is een nare situatie, je wil wat doen, een benzo kan de ervaring misschien tijdelijk verlichten, dus dan maar dat doen? Ik vind dus van niet. Probeer niet de redder uit te hangen, maar help wel om de omgeving van de ervaring zo ondersteunend mogelijk te maken.
In het ziekenhuis geven ze mensen die LSD op hebben een benzo omdat ze niet zoveel mogelijkheden hebben om de omgeving aan te passen. Je moet daar wel echt stil gaan liggen in een ziekenhuisbed, er lopen daar allemaal mensen in doktersjassen die komen kijken of er medisch iets mis met je is. En eigenlijk moeten die gewoon even wachten tot minimaal 12 uur na inname om te kijken of er symptomen zijn die blijven nadat de trip is uitgewerkt. In het ziekenhuis is alles toegericht op de professionele toediening van medicijnen. Dus daar doen ze wat ze doen: een kalmeringsmiddel geven zodat iemand in het bed blijft liggen en verder niet al te veel begeleiding nodig heeft. (Je merkt al, ik vind dit dus niet de beste zorg die je aan een tripper kan geven, hoewel ik het ziekenhuizen ook niet kwalijk neem).
Dit is dus mijn rant tegen benzo's. En sorry,
@JJM_boyed ik hoop niet dat je het ervaart als een tirade tegen jou. Want ik plaats deze reactie in een bredere Drugsforum-trend waarin ik vind dat er te gemakkelijk gepraat wordt over benzo's als oplossing. Ik hoop je in plaats daarvan te motiveren om te blijven zoeken naar andere oplossingen dan benzo's.