"Ik heb een soort gelijke ervaring, maar ik merk dat ik vrij veel heb getyped dus als je Niet alles wilt lezen raad ik aan om naar de conclusie en/of tl:dr te skippen:
ondanks dat ik altijd al wel iets gevoeliger was voor wiet Dan mensen die vergelijkbare hoeveelheden smoken, Kon ik gewoon aventoe een wietje roken zonder problemen en had ik zelden dat ik bad ging. Ik herinner me nog goed de dagen dat ik met vrienden heel de Nacht door smokede, maar het was zeker geen dagelijkse gewoonte om te blowen.
Dit veranderde allemaal sinds de corona lockdown, in die periode raakte ik depresief en probeerde ik mentaal en fysiek te "vluchten", vrijwel dagelijks ging ik uren lang buiten lopen, om Niet met mijn familie te hoeven zijn, en daarbij draaide ik veel jointjes.
In het moment zelf leek het nog Niet zn probleem, maar toen de avondklok in ging en ik nog meer ging lopen en smoke, was het vrij duidelijk dat ik een probleem had. Omdat ik nog steeds Niet met mijn familie Wilde opgesloten zitten, en je savonds Niet op straat mocht komen besloot ik om snachts door de bossen/duinen te lopen, waar ik in alle rust tot diep in de Nacht Kon door smoken.
Toen kreeg ik in ~2022 opeens een bericht dat ik vooraan op de lijst stond voor een studenten kamer, een eigen plek waar ik Niet meer vandaan hoefde te vluchten. Omdat vluchten Niet meer nodig was, stopte ik vrij abrupt met dagelijks smoken (met vrijwel geen afkick verschijnselen en dergelijken)
Maar nu komt het probleem, sinds ik semi gestopt Ben met smoken, ga ik super snel bad op de wiet. Een kwart jointje met lichte wiet kan al genoeg zijn om mijzelf uren lang mega kut te voelen, alles gaat Dan draaien en ik Ben enorm misselijk (heel soms moet ik zelfs overgeven). Het voelt een beetje als Russian roulette met 4/6 kogels ipv 1/6. (Dit is Al zeker 3 jaar gaande, met geen tekenen dat het afneemt)
Omdat ik smoken aventoe best wel mis, blijf ik het toch proberen (minder Dan 1 keer per maand ofz) en met elk jointje Ben ik voorbereid dat ik me heel slecht kan gaan voelen.
De enige manier hoe ik zorgeloos kan genieten van wiet, is wanneer ik aan de MDMA zit, (LSD en shrooms gaan ook enigsinds prima, maar ik Denk wel dat ik meer kans heb op een bad trip, vooral wanneer de psychedelics Niet sterk genoeg werken)
Conclusie:
Door deze ondervinding heb ik geprobeerd uit te zoeken of er misschien supplementen zijn die kunnen helpen (bijv seratonin of sopamine boostende supplementen), met behulp van google en chatgpt is mijn theory als volgt:
mijn endocannabinoid systeem (ECS) is extreem disregulated geraakt. Veel smoken zorgt er namelijk voor dat deze wordt ge-down regulate, en het abrupt stoppen heeft een soort slingshot effect waarbij het ECS juist overgevoelig raakt, deze overgevoeligheid kan langdurig zijn en THC helpt absoluut Niet bij het herstel.
Een (naar mijn idee) potentiele behandeling zou zijn om structureel CBD olie te nemen, hierbij is het beste om de "full spectrum CBD" variant te nemen.
Schijnbaar is CBD (en een aantal andere gerelateerde stoffen die in de full spectrum variant zitten), naast een uitgebreide lijst van potentiele positieve effecten (met flinke variatie in wetenschappelijk bewijs), heel goed in het reguleren van het ECS, zonder het risico van down of over regulatie. Theoretisch zou dit dus kunnen helpen, maar ik heb Niet genoeg onderzoeken hierover gevonden om het met zekerheid te zeggen en ik heb het zelf nog Niet geprobeert (ik ga binnenkort bestellen).
Wat ook nog mogelijk een rol kan spelen, om even terug te koppelen naar seratonin/dopamine ect., is depressie. Waar deze stofjes dus minder aanwezig zijn in je brein (volgensmij). Er zijn aanwijzingen dat depressie invloed heeft op je tollerantie, en mijn ervaringen met wiet roken Onder invloed van MDMA of ADHD medicatie (dexamphetamine werkt beter voor mijn tollerantie Dan methylphenidate) lijken dit tot zekere hoogte te bevestigen.
TLR:
Ik rookte veel wiet, toen stopte ik opeens en nu is mijn tolerantie extreem laag (afgelopen 3 jaar, zonder tekenen dat het afneemt). Een kwart jointje zorgt er regelmatig voor dat ik HEEEEL slecht ga.
Mijn theory is dat mijn endocannabinoid systeem extreem disgereguleerd is geraakt, waardoor ik heel gevoelig Ben. Ook kan depressie een grotere rol spelen Dan je misschien denkt. Mogelijke manieren om dit te verbeteren is (full spectrum) CBD olie, en werken aan je mentale (en fysieke) gezondheid (sws geen slecht idee).
De conclusive onderzoeken naar de effecten van CBD olie is vrij beperkt, met veel grote claims online die Alleen gebaseerd zijn op persoonlijke ervaring (vaak op sites die toevallig CBD olie verkopen lol). Het zal geen wonder middel zijn, maar het lijkt vrij risicoloos, dus naar mijn idee zeker waard om te proberen. Ik ga het binnenkort ook bestellen, en als ik er aan Denk zal ik een update geven (wss over een paar maanden pas)"
In: Weer blowen na bad trip?
1-1-2024