Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDmt en het hindoeïsme

Dmt en het hindoeïsme

27 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ja, ook bekend met Jung, maar meer via andere mensen die over Jung (en zijn archetypes en dergelijke) praatten.
Klik om te vergroten...
The Police hebben in 1983 een album uitgebracht dat 'Synchronicity' heet. Volgens mij legde Sting in een interview toen het een en ander uit over Jung en heb ik hem zo leren kennen. Als broekie van 14..Pas een paar jaar later heb ik een paar van zijn boeken gelezen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Het verbaast me een beetje dat de naam van de beroemde psycholoog Carl Jung in deze thread nog niet is gevallen. Jung is vooral bekend van archetypes, synchroniciteit en de betekenis van het onderbewustzijn en dromen. Heel interessant en de moeite waard om je een beetje te verdiepen in zijn werk mocht je hem niet kennen.
Klik om te vergroten...
Heb je een aanrader om te lezen? Ik loop er zelf een beetje tegenaan dat Jung nogal veel heeft gedaan in zijn leven :tearsofjoy:
Ik zie wel The Collected Works of C.G. Jung, maar zelfs dat is een 20-delige boekenserie.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Heb je een aanrader om te lezen? Ik loop er zelf een beetje tegenaan dat Jung nogal veel heeft gedaan in zijn leven :tearsofjoy:
Ik zie wel The Collected Works of C.G. Jung, maar zelfs dat is een 20-delige boekenserie.
Klik om te vergroten...

Ik heb dit boek van hem lang geleden gelezen. Vond het erg interessant:

Herinneringen dromen gedachten, C.G. Jung | Boek | 9789060698068 | Bruna

Vooral door hem ben ik me meer gaan verdiepen in dromen. En dit boek lijkt me prima om mee te beginnen.

Veel plezier!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Deadwing zei:
Ik heb dit boek van hem lang geleden gelezen. Vond het erg interessant:

Herinneringen dromen gedachten, C.G. Jung | Boek | 9789060698068 | Bruna

Vooral door hem ben ik me meer gaan verdiepen in dromen. En dit boek lijkt me prima om mee te beginnen.

Veel plezier!
Klik om te vergroten...
Kijk, dat klinkt wel als een boek wat overzicht geeft over de ontwikkeling van zijn gedachten! Goeie tip, thanks!
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
knikkeboller zei:
Toen ik dmt deed, kwam ik een meerarmige Godin tegen. Een Shiva of iets in die trend. Hele vette ervaring.
Klik om te vergroten...
Ook met een slurf?
Want dat had ik , ik dacht dat ik opeens begreep waar die godsdienst uit voortgekomen was.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
alles gaat voorbij zei:
Ook met een slurf?
Want dat had ik , ik dacht dat ik opeens begreep waar die godsdienst uit voortgekomen was.
Klik om te vergroten...
Ganesha?

Spoiler
Of misschien gewoon je onderbewuste fantasie over @Roze Olifant?
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ganesha?
Klik om te vergroten...

Denk het…

Mindless zei:
Spoiler
Of misschien gewoon je onderbewuste fantasie over @Roze Olifant?
Klik om te vergroten...
Maak me de kop niet gek
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#8
alles gaat voorbij zei:
Ook met een slurf?
Want dat had ik , ik dacht dat ik opeens begreep waar die godsdienst uit voortgekomen was.
Klik om te vergroten...
Die van mij had geen slurf
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik had het ook alleen tijdens mijn eerste brakethru trouwens.

@Mindless het was een blauwe olifant :tearsofjoy:


ganesh.jpg
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Toen ik dmt deed, kwam ik een meerarmige Godin tegen. Een Shiva of iets in die trend. Hele vette ervaring. Nu vraag ik mij af hoe het kan dat ik haar tegenkwam. Door dmt te roken denkt je brein dat hij doodgaat. Als mijn brein doodgaat zie ik ogen, dieptes, kleuren, slangen, gangen en goden. Waarom zie ik een hindoeistische Godin terwijl mijn brein denkt dat hij doodgaat?
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb een aantal jaar geleden een boek gelezen (titel vergeten) waarin wetenschappelijke onderzoeken met psychedelica werden besproken. Wat opmerkelijk was, was dat afhankelijk van je (onbewuste) overtuigingen over hoe het na de dood zal kunnen zijn, daar visioenen van kunt krijgen. Christen ziet Jezus, moslim ziet Mohammed, boeddhist ziet Buddha, etc. Misschien als kind een tekenfilm gezien die je dusdanig heeft geraakt op het gebied van wat je hebt gezien?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
knikkeboller zei:
Door dmt te roken denkt je brein dat hij doodgaat. Als mijn brein doodgaat zie ik ogen, dieptes, kleuren, slangen, gangen en goden. Waarom zie ik een hindoeistische Godin terwijl mijn brein denkt dat hij doodgaat?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik het niet eens ben met je eerste veronderstelling. Het is duidelijk dat het brein niet doodgaat door DMT. Integendeel juist. Verschillende hersendelen gaan juist meer verbindingen met elkaar aan tijdens psychedelische ervaringen, blijkt uit heel bekend breinonderzoek. Zie hieronder het plaatje waarin de verschillende kleuren staan voor hersendelen, en de lijntjes voor verbindingen tussen herdendelen.

rsif20140873f06.jpg
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsif.2014.0873

Het lijkt er bij DMT wel op dat er soortgelijke thema's worden getriggerd in de visuals. Hoe dat kan, is niet bekend. Je kan daar een theologisch of filosofisch antwoord op bedenken (zoals ideeën overeen transcendente waarheid waarmee je in contact komt als je tript), maar er zijn ook biochemische en neurologische verklaringen mogelijk: zoals dat activatie van 5HT2a-receptoren kennelijk leidt tot breinactiviteit die overeenkomt met bepaalde plaatjes die in ons geheugen zijn geprogrammeerd.

Ik neem het liefst een beetje een mengvorm aan van filosofische en neurologische verklaringen. Maar echt weten kun je het nog niet.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ik neem het liefst een beetje een mengvorm aan van filosofische en neurologische verklaringen. Maar echt weten kun je het nog niet.
Klik om te vergroten...
Die mengvorm ken ik; met neurologisch alleen kom ik er vaak niet.
Waarom zie ik al die shiva dingen?
En waarom zien anderen die ook?
Archetypes uit mijn eigen brein, is het meest voor de hand liggend, maar daar loop ik soms op vast.

psychonautwiki.org

Autonomous entity

An autonomous entity is defined as the experience of perceived contact with beings which appear to be sentient and autonomous in their behaviour.[1][2][3][4][5][6][7][8] These entities can manifest within both external and internal hallucinations.[7]
psychonautwiki.org psychonautwiki.org

Mooi art work op die site, heb ze allemaal wel eens gezien.
Al bleef het alleen bij beelden; ik had niet het idee dat het autonome hallucinaties waren waar ik mee kon communiceren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Relmuis zei:
ik had niet het idee dat het autonome hallucinaties waren waar ik mee kon communiceren.
Klik om te vergroten...
Oh jammer! Ik heb vaak wel het idee dat ik echt boodschappen doorkrijg, en ook dat ik in een wereld op bezoek kom die leeft en intelligent is.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Aanvullinkje:
Dat herken ik wel gelukkig maar niet met die shiva achtige beelden die beelden blijven.

Humans, shadow people, bodiless super intelligent humanoids, aliens, elves, animals, giant spheres, insectoids, beings of light, anthropomorphic beings, plants, conscious inanimate objects, fictional characters, cartoons, robotic machines, gods, demigods, goddesses, bio-mechanical intelligences, hooded figures, demons, indescribable monstrosities, spirits, angels, shamans, ghosts, souls, ancestors, fantastical or mythological beasts, glitch creatures

M'n favorieten:
aliens, insectoids, beings of light, robotic machines (waanzinnig om miljoenen jaren te bekijken), bodiless super intelligent beings
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Die shiva achtige beelden zie ik met bijna elk psychedlic maar vrijwel alleen in het begin van de trip.
Zowel bij de natuurlijke als de synthetische tryptamines.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
MK-ULTRA zei:
Heb een aantal jaar geleden een boek gelezen (titel vergeten) waarin wetenschappelijke onderzoeken met psychedelica werden besproken. Wat opmerkelijk was, was dat afhankelijk van je (onbewuste) overtuigingen over hoe het na de dood zal kunnen zijn, daar visioenen van kunt krijgen. Christen ziet Jezus, moslim ziet Mohammed, boeddhist ziet Buddha, etc. Misschien als kind een tekenfilm gezien die je dusdanig heeft geraakt op het gebied van wat je hebt gezien?
Klik om te vergroten...
Apart dat er ook motieven en dergelijke worden waargenomen door verschillende mensen die daar persoonlijk helemaal niets mee hebben/hadden. Ikzelf bijvoorbeeld ook: Maya achtige patronen/motieven waar ik persoonlijk geen enkele waarde aan vast had gekoppeld, maar die ik dus en velen met mij ook zie op bijvoorbeeld paddo's en truffels.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Maya achtige patronen/motieven waar ik persoonlijk geen enkele waarde aan vast had gekoppeld
Klik om te vergroten...
Ook bekend mee, maar zeldzaam.
Heb helemaal niks met Maya's, de drug was een synthetische tryptamine maar ik weet niet meer welke, die ik op geen enkele manier aan Maya's kan koppelen. :thinking::thinking:
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Apart dat er ook motieven en dergelijke worden waargenomen door verschillende mensen die daar persoonlijk helemaal niets mee hebben/hadden. Ikzelf bijvoorbeeld ook: Maya achtige patronen/motieven waar ik persoonlijk geen enkele waarde aan vast had gekoppeld, maar die ik dus en velen met mij ook zie op bijvoorbeeld paddo's en truffels.
Klik om te vergroten...
Zeker apart, Het onderbewuste schijnt alles wat we ooit waarnemen op te slaan, dus het kan ook zijn dat de patronen wel ergens gezien zijn, maar dat dit niet is onthouden. Of het zit in het collectieve onderbewuste? Zeg het maar. Maar blijft fascinerend. Zelf zag ik vaak hele schouwspellen in het structuurbehang. Leek vaak op de jacht, zag dan mannen met speren achter dieren aan rennen, in grot-tekening stijl!:sweatsmile: Behoorlijk vermakelijk!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
MK-ULTRA zei:
Zeker apart, Het onderbewuste schijnt alles wat we ooit waarnemen op te slaan, dus het kan ook zijn dat de patronen wel ergens gezien zijn, maar dat dit niet is onthouden. Of het zit in het collectieve onderbewuste? Zeg het maar. Maar blijft fascinerend. Zelf zag ik vaak hele schouwspellen in het structuurbehang. Leek vaak op de jacht, zag dan mannen met speren achter dieren aan rennen, in grot-tekening stijl!:sweatsmile: Behoorlijk vermakelijk!
Klik om te vergroten...
Ik geloof daar wel in, een collectief onderbewuste. Maar het blijft een mysterieus iets en dat maakt het nou ook mede juist zo fascinerend.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."