Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDmt en het hindoeïsme

Dmt en het hindoeïsme

27 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
MK-ULTRA zei:
Zeker apart, Het onderbewuste schijnt alles wat we ooit waarnemen op te slaan, dus het kan ook zijn dat de patronen wel ergens gezien zijn, maar dat dit niet is onthouden. Of het zit in het collectieve onderbewuste?
Klik om te vergroten...
Vandaar dat ik een tijdje geleden een topic over mijn dromen had aangemaakt waarin ik dingen uit mijn vroegste jeugd beschreef die voorkwamen in een recente droom. Een bedje in mijn slaapkamer en de gordijnen. Ik heb zeker ruim veertig jaar niet aan mijn kamertje toen gedacht. Dus op een of andere manier slaat het onderbewuste dus idd alles op.

Mijn topic:

Hoe belangrijk zijn dromen voor je? | DrugsForum
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ik geloof daar wel in, een collectief onderbewuste. Maar het blijft een mysterieus iets en dat maakt het nou ook mede juist zo fascinerend.
Klik om te vergroten...
Geloven doe je in de kerk maar uitgaan van een collectief onderbewuste maakt verklaringen zoeken wel makkelijker.:thinking:
Maar ja, als je dat voor waar gaat aannemen bevind je je op een hellend vlak, wetenschappelijk gezien.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Relmuis zei:
Geloven doe je in de kerk maar uitgaan van een collectief onderbewuste maakt verklaringen zoeken wel makkelijker.:thinking:
Maar ja, als je dat voor waar gaat aannemen bevind je je op een hellend vlak, wetenschappelijk gezien.
Klik om te vergroten...
Ik heb hier andere opvattingen over. Met "geloven" bedoelde ik hier niet het geloven zoals ze doen in de kerk/religie (geloven omdat het "geschreven staat" bijvoorbeeld). Ik baseer mijn geloof (wat ik misschien niet geloof moet noemen) op mijn eigen directe inzicht dat alles in connectie met elkaar staat en dat daardoor ons onderbewuste ook uit een collectief "deel" kan bestaan. Een diepere laag ervan die we delen. Fenomenen zoals de bovengenoemde overeenkomende 'hallucinaties' bij verschillende mensen zouden hier dan uitingen van zijn.

Verder ben ik van mening dat wetenschappelijke verklaringen maar zo ver kunnen gaan wat betreft existentiële vraagstukken. Te mentaal, teveel met het hoofd, te weinig met het hart. Maar dat is maar mijn mening hierover.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ik heb hier andere opvattingen over.
Klik om te vergroten...
Dat is me bekend. :smirk:
Daarom lees ik je graag.

Het was overigens geen persoonlijke opmerking, als ik het nalees had ik beter kunnen schrijven; geloven doet men in de kerk.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Oh jammer! Ik heb vaak wel het idee dat ik echt boodschappen doorkrijg, en ook dat ik in een wereld op bezoek kom die leeft en intelligent is.
Klik om te vergroten...
Ja, dit. De keren dat ik voldoende DMT had gerookt, had ik ook het gevoel dat ik in een "draaiend" ander universum terecht kwam. Een heel vanzelfsprekende omgeving - inclusief leven - die af was, die bestond voordat ik op bezoek kwam en die door gaat nadat ik ben vertrokken. En soms dat er een heel belangrijke boodschap was om aan mij door te geven, maar die ik niet altijd begreep. Meestal niet eigenlijk :)

En stja, over symboliek en archetypes. Ik ben er van overtuigd dat zeker voor Maya's en dergelijke dat de symboliek ook echt wel afkomstig is uit trips van hun sjamanen. Op 4-HO-MET zag ik wel degelijk Maya-kalender achtige cirkels.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Apart dat er ook motieven en dergelijke worden waargenomen door verschillende mensen die daar persoonlijk helemaal niets mee hebben/hadden. Ikzelf bijvoorbeeld ook: Maya achtige patronen/motieven waar ik persoonlijk geen enkele waarde aan vast had gekoppeld, maar die ik dus en velen met mij ook zie op bijvoorbeeld paddo's en truffels.
Klik om te vergroten...
Het verbaast me een beetje dat de naam van de beroemde psycholoog Carl Jung in deze thread nog niet is gevallen. Jung is vooral bekend van archetypes, synchroniciteit en de betekenis van het onderbewustzijn en dromen. Heel interessant en de moeite waard om je een beetje te verdiepen in zijn werk mocht je hem niet kennen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#7
Niet vernoemd maar natuurlijk moet ik aan Jung denken bij deze onderwerpen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, ook bekend met Jung, maar meer via andere mensen die over Jung (en zijn archetypes en dergelijke) praatten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."