Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsverslaving is een ernstige ziekte

Drugsverslaving is een ernstige ziekte

51 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wie zijn 'ze'?

Het is inderdaad wel zo dat een verslaving enigzins wordt onderschat. Volgens de meeste naieve mensen is de oplossing: "stop er gewoon mee!", maar in de praktijk werkt het toch een beetje anders...
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Procentueel maakt de ene meer kans dan de andere om een verslaving te krijgen, dit vanwege erfelijkheid. Maar het hangt natuurlijk ook af van je omgeving (gebruiken vrienden drugs etc).

Iemand die geen aanleg voor drugsverslaving heeft kan dit wel worden doordat zijn omgeving veel drugs doet. Ik ben het dus niet met je eens.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Petrovic zei:
Procentueel maakt de ene meer kans dan de andere om een verslaving te krijgen, dit vanwege erfelijkheid. Maar het hangt natuurlijk ook af van je omgeving (gebruiken vrienden drugs etc).

Iemand die geen aanleg voor drugsverslaving heeft kan dit wel worden doordat zijn omgeving veel drugs doet. Ik ben het dus niet met je eens.
Klik om te vergroten...

+1
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoe gevoelig je ook bent, je wordt pas verslaafd als je er aan begint, en ermee door gaat. Zelfs mensen die in hun hele erfelijke stamboom geen enkele verslaafde hebben zitten, kan van het ene op het andere moment verslaafd zijn.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#5
kinderen van welgestelde ouders raken ook verslaafd ...

alle soorten mensen raken verslaafd !
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Klopt, wel is het erfelijk bepaald hoe verslavingsgevoelig je bent.
Mensen met ADHD of ADD zijn bijv. gevoeliger, zo ook met verschillende psychische stoornissen.

Maar je bent er toch altijd zelf bij.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je hebt het zelf in de hand, als je wilt stoppen, dan kan je stoppen. Misschien wel makkelijk gezegd, het is moeilijk, maar stoppen kan altijd, er zijn altijd mensen die je de moeilijkste periode bijstaan.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#8
De grootste les is en blijft:

Gebruik alleen drugs ( dus ook drank ) als je je gelukkig voelt cq bent.

:wave:
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#9
gebruik drugs om je gelukkig te voelen is fout?!
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#10
gNuxx zei:
gebruik drugs om je gelukkig te voelen is fout?!
Klik om te vergroten...

ja het is het begin van pure ellende ...

je bent gelukkig, anders neem je geen drugs.

:hearteyes:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
Er schijnt idd een gen te zijn dat er voor zorgt dat je gevoeliger bent voor een verslaving, maar het is vooral de omgeving die uiteindelijk moet gaan "triggeren", om die genen ook daadwerkelijk te activeren. Zie het dus als een soort "slapende" genen...
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Niks ziekte, het is toch echt een keuze. De ziekte die je bedoelt is dan dus misschien die gevoeligheid die bij de een word bepaald door het gen, bij de ander door zijn opvoeding of sociale omgeving. Maar dan nog heb je het zelf in de hand. Zeggen het is een ziekte, ik kan er niks aan doen. Dat is pas ziek, dan kies je een slachtoffer rol en dan help je jezelf alleen nog maar meer in de shit.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#13
DrippTone zei:
Zeggen het is een ziekte, ik kan er niks aan doen. Dat is pas ziek, dan kies je een slachtoffer rol en dan help je jezelf alleen nog maar meer in de shit.
Klik om te vergroten...

Was ik zelf even te vergeten te vermelden bij mijn eigen, voorgaande, post, maar sluit ik me ook voor 100% bij aan!!

+ 1 dus...
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#14
als het geen ziekte is waarom hebben drugsverslaafden dan dubbele diagnoses zoals borderline en ptss en depressies.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#15
kijk, om het nog eens duidelijk proberen te maken. de verslaving zelf is geen ziekte. Dat je gevoelig ervoor bent of niet kan komen door een ziekte, maar ookal heb je wel die ziekte wil nog niet zeggen dat je ook verslaafd word. Je moet alleen wat harder vechten tegen de verleiding dan anderen.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#16
DrippTone zei:
kijk, om het nog eens duidelijk proberen te maken. de verslaving zelf is geen ziekte. Dat je gevoelig ervoor bent of niet kan komen door een ziekte, maar ookal heb je wel die ziekte wil nog niet zeggen dat je ook verslaafd word. Je moet alleen wat harder vechten tegen de verleiding dan anderen.
Klik om te vergroten...

idd.

Als je bv ADHD hebt ben je misschien iets gevoeliger maar het HOEFT niet.
anders om kan het natuurlijk ook. ik zelf heb geen enkele diagnose van een psychische stoornis oid maar zou wel verslaafd kunnen raken.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#17
slachtofferrol? wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

als je moeite heb met het onderdrukken van impulsen dan heb je meer kans op verslaving.kinderen die impulssief zijn zijn dus gevoeliger ervoor.
en als je minder dopaminereceptoren heb dan ben je gevoeliger voor coke.
natuurlijk is het milleu ook van invloed waar je in opgroeid.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
labradoor zei:
slachtofferrol? wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Klik om te vergroten...
in de vorm van ' ik kan er niets aan doen, ik ben met deze ziekte geboren *neemt lijn* '
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#19
ok,ik weet alleen niet wat dat met dit onderwerp heeft te maken.
ik kan er niets aan doen en slachtofferrol,daarover heb ik het niet gehad.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#20
labradoor zei:
ok,ik weet alleen niet wat dat met dit onderwerp heeft te maken.
ik kan er niets aan doen en slachtofferrol,daarover heb ik het niet gehad.
Klik om te vergroten...
Nu wel.

En ik ben het met de meerderheid eens, ziekte mn reet, je bent er met je volle verstand bij als je je verslaving blijft voeden hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."