Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsverslaving is een ernstige ziekte

Drugsverslaving is een ernstige ziekte

51 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#1
labradoor zei:
ja dat is met alles zo.
je bepaald zelf het te gebruiken om wat voor reden ook.net als met je leven.alles is haalbaar.als je maar hard genoeg wil.
Klik om te vergroten...

Hehe, eindelijk. Zie je nou wel dat je het weet. :)
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#2
ja ik weet het wel maar heb net bij adhd en verslaving gekeken en daar is het duidelijk.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#3
labradoor zei:
ja ik weet het wel maar heb net bij adhd en verslaving gekeken en daar is het duidelijk.
Klik om te vergroten...

adhd is dan de ziekte, maar de drugsverslaving zelf niet.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#4
It's just an evil monkey up your ass. :P
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#5
junkies?dat is ook zo"n opmerking.wat versta jij onder junkies dan?
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#6
dat bedoelde ik eigenlijk met dubbele diagnoses.het is een vluchtgedrag.uitzonderingen daargelaten maar iemand met psychische stoornissen is vaak wel vatbaarder ervoor.
je zeg ook niet tegen iemand met borderline of anorexia dat het een keuze is om niet te eten of te snijden.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Marla Singer zei:
adhd is dan de ziekte, maar de drugsverslaving zelf niet.
Klik om te vergroten...

ADHD is een aangeboren ziekte en drugsverslaving aangeleerd gedrag wat kan leiden tot de ziekte verslaving...
C
CurunirLid
01-01-2024, 00:00
#8
Junkies zullen hun gedrag altijd goedpraten. Iets wat hier en daar in de psychiatrie en verslavingszorg helaas nog wordt aangemoedigd.

Uiteindelijk is het altijd een combinatie van aanleg en (bewust) gedrag, een van de factoren downplayen betekent dat je het totaalplaatje geen recht doet in mijn ogen.

Al wil ik zeker niet het feit bestrijden dat verslaving als een hersenziekte beschouwd kan worden, de neurologische veranderingen in een verslaafd brein tov een 'normaal' brein zijn immers overtuigend aangetoond.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#9
mensen die dat woord gebruiken weten niet waar ze over praten.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik werk in de verslavingszorg en neem van mij maar aan dat drugs en alcoholverslaving beschouwd wordt als een ziekte, en ook echt een ziekte is!
Als je verslaafd bent dan zit dat al vanaf je jonge jaren in je genen. Dat wilt niet zeggen dat je dan al bij voorbaad verslaafd wordt, maar de kans tot verslaafd worden is dan een stuk groter.
Hoe je aan die genen komt, het is vaak erfelijk of een fout in iemands genen.
Het gaat ook vaak gepaard met andere psychiatrische ziektes, bv borderline / ADHD etc.

Verslaving is een ziekte: JA
Verslaving wordt behandeld als een ziekte: JA
Vroeger was dat niet zo.

Enne een junk bestaat niet, een verslaafd medemens wel
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat het een ziekte is daar kan ik geen ja of nee op zeggen,
teveel argumenten voor en tegen zoals ik 't zelf zie.

Maar, stel dat het geen ziekte is heb je dus gewoon de keuze om het niet te doen, punt.
Stel dat het wel een ziekte is, heb je altijd nog de keuze om je drug te nemen of niet.
Als je bijvoorbeeld kanker hebt, kan je proberen om het weg te halen of je doet er niets aan.
De kans dat het weggaat is niet 100%, maar hij is er wel (de kans) dus wat doe je, je grijpt die kans aan om het medicijn/behandeling te nemen/volgen.
Met een verslaving als ziekte is het dan exact andersom, je grijpt je kans aan om nuchter te zijn ook al weet je dat dat je niet garandeert dat je voor de rest van je leven nuchter bent.

Maar ieder heeft z'n eigen kijk,
en hoe het nu precies voor een ieder is doet er niet heel erg toe.
Het gaat erom dat men op de juiste aansluitende wijze, die van persoon tot persoon verschilt, de verslaafden behandelt zodat ze om kunnen gaan met die verdorven leefstijl/ziekte.

@labradoor/flameon:
Een junk bestaat wel.
Ik zal eigenlijk nooit iemand zo noemen, maar mezelf wél.
Ik was een junk, een slechter woord kon ik niet bedenken en slechter kon ik ook niet zijn.
De gedachte dat ik dat was heeft mij als het ware bevrijd, het heeft mij laten inzien wat er nog van me over was en dat was puur en alleen mijn uiterlijke verschijning die nog enigszins op de oud klaas leek. Van binnen was ik afval, rotzooi; junk.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#12
je heb ook drugsgebruikers die niet zo ver als jou gaan en een junkie worden.
niet iedere drugsgebruiker is een junk en dat wordt wel zo gesuggereerd.
ik vind dat het niets met drugs te maken heb.er zijn ook junkies onder niet verslaafden.
ik heb nog altijd mijn normen en waarden.als iemand een junk is dan zeg dat wat over zijn karakter.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."