Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn emoties verslavend?

Zijn emoties verslavend?

37 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
L
Labrat88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ik ben juist bang voor emoties en gevoelends omdat ik ze altijd heb weg gestopt op een of andere manier .... en ook echt zo lang vol gehouden dat als er nu opeens emotie of gevoelends op mijn pad komen dat ik gewoon doorflip omdat mn hersens aangeven dat het iets vreemds is
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Naar aanleiding van het volgende artikel en dat ik mezelf hier aardig in kan vinden. Wat denken jullie hier van?

In vroeger tijden werden we geregeerd door het verstand. Het ratio werd vereerd en was alles, gevoelens en vooral emoties waren uit den
boze. Tegenwoordig lijkt het tij gekeerd te zijn. We moeten voelen en vooral heel veel voelen.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met voelen. Er is ook niets mis met het toelaten, erkennen en leren omgaan met je emoties wanneer dit leidt tot innerlijke balans en harmonie.
Maar al te vaak komt het voor dat wij verzanden en blijven hangen in emoties. Keer op keer laten wij ons heen en weer slingeren tussen
angst, pijn, woede, verdriet, machteloosheid zonder dat dit ergens toe leidt. Het helpt ons niet, het is niet productief en we laten er ons door
verlammen.

Wanneer we ervan uitgaan dat onze gedachten onze emoties creëren, lijkt het erop alsof we hulpeloos zijn overgeleverd aan de
grillen van onze eigen gedachtewereld. Wanneer we ervan uit gaan dat alles waar je aandacht op richt, groeit. Dan zullen de schijnbaar
onbeheersbare krachten van je emoties alleen maar sterker en groter worden. Wat uiteindelijk leidt tot nog meer leed.

Waarom doen we onszelf dit toch steeds weer aan? Waarom zouden we steeds weer ( meestal onbewust ) kiezen voor een toestand van
krachteloosheid en onvermogen?

Zijn emoties verslavend?

Ik wil hierbij onderscheid maken in twee soorten emoties: de oprechte, ook wel primaire emoties genoemd en de onoprechte, of secundaire
emoties.

Oprechte of primaire emoties

Dit zijn de emoties die men ervaart wanneer we een dierbare verliezen of wanneer we oprecht verdriet hebben om een onrecht dat ons is
aangedaan. Verdriet is de meest primaire emotie omdat deze vaak schuilgaat achter alle andere emoties als woede. We voelen dan vaak een
echt verdriet en kunnen dit ook vaak goed benoemen. Wanneer we deze emoties uiten voelen we ons daarna gelouterd, opgelucht en bevrijd.
Echter, als wij deze emoties niet uiten om wat voor reden dan ook, blijft deze hangen en dekken we dit vaak af met onoprechte of secundaire
emoties. Een ander kenmerk van primaire emoties is dat deze altijd onderliggend aanwezig blijft, mits geuit en verwerkt.

Onoprechte emoties of secundaire emoties

Deze emoties hebben een wisselend karakter en worden 'gebruikt' om primaire emoties mee af te dekken. Vaak komen deze emoties in
therapie op als afweermechanisme. Men valt als het ware voortdurend in gevoelens van boosheid, machteloosheid, hulpeloosheid en
onoprecht verdriet ( ik huil maar ik weet niet waarom). De emoties zijn vaak moeilijk te benoemen. Men voelt iets maar men weet niet
waarom. Het uiten van deze emoties werkt vaak verlammend en uitputtend. Het kost heel veel energie om ze in stand te houden. Gek genoeg
verdwijnen deze emoties als sneeuw voor de zon wanneer men afgeleid wordt ( Iemand bevindt zich in een toestand van vedriet of woede,
plots gaat de telefoon, een vriend of vriendin belt en men is de emotie vergeten.)

Secundaire emoties zijn verdovend. Ze leiden ons af van wat werkelijk belangrijk is. Ze geven ons het misplaatste gevoel dat we echt leven.

Als je mensen vraagt hoe hun leven eruit zou zien zonder hun dagelijkse rit in de emotionele achtbaan, antwoorden de meesten dat het leven
dan saai en leeg zou zijn. De meeste van ons zijn op zoek naar innerlijke rust en balans.

De meest gehoorde klacht is dat onze emoties het vinden van innerlijke rust en balans verhinderen. Toch kunnen we maar niet stoppen met het genereren van negatieve en onproductieve
gedachten die weer al die onproductieve secundaire emoties oprakelen.
Dit schijnt het moeilijkst te zijn om te leren. Soms willen we niet
stoppen. Blijkbaar leveren al die destructieve emoties ons iets positiefs op. Waarom zou je anders vrijwillig blijven hangen in een
verlammende, onvermogende toestand?

Alles lijkt erop te wijzen dat emoties verslavend zijn. We weten dat het niet goed voor ons is en we
doen het toch. We kunnen er niet mee stoppen. We willen er niet mee stoppen. Het is zo moeilijk om te stoppen. Allemaal kenmerken van
een verslaving.

En als we dan toch zonodig verslaafd willen zijn waarom zijn we dan niet verslaafd aan positieve en constructieve gevoelens
zoals liefde en vreugde. Dat zijn ook emoties. Misschien is geen enkele verslaving goed. Maar als je zou kunnen kiezen, en dat kan je,
waarom dan niet voor de laatste?
Klik om te vergroten...

Bron.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind je maar een sul.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind dat dit klinkt als iemand die het slachtoffer is geworden van zijn/haar eigen emoties...
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik kan me ook wel vinden hierin. klinkt opzich allemaal ook logish
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan me vooral herkennen in het stukje dat je dus die secondaire emoties gaat opwerpen als een masker voor wat er werkelijk aan de hand is. Niet dat ik dit bewust doe, maar heb vroeger(nu gelukkig bijna niet meer) me vaak genoeg rot gevoeld zonder te weten waarom. Maar ergens is het makkelijker om je gewoon kut te voelen dan echt met dat probleem aan de slag te gaan. En allemaal onbewust. Maar in je bewustzijn ervaar je wel dat het makkelijk is om je zo te voelen op een of andere manier. En ik kon er ook altijd veel inspiratie uit halen. En op gegeven moment was het toch een soort van vertrouwd iets, om weg te kruipen in die emotie. Om dus achter dat masker te zitten.

Gelukkig heb ik die problemen dan eindelijk overwonnen, maar nu merk ik dat ik toch dat masker er soms weer bij pak voor het kleinste tegenvallertje en hoe kut dat ook voelt. Aan de andere kant voelt het heel goed. Dus heb het idee dat ik door de jaren heen verslaafd ben geraakt aan die emotie.

Niet dat het uitmaakt voor anderen, ik los het uiteindelijk wel op. Maar ben gewoon benieuwd of meer mensen dat ervaren. Dat ze aanhankelijk zijn geworden van een bepaalde emotie omdat ze daar toch een voordeel uit kunnen halen die makkelijker te behalen is dan de voordelen die het je oplevert als je meteen tot de kern komt en daar je shit oplost. En of emoties dus werkelijk verslavend kunnen zijn.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bij nader inzien zet ik deze ook even in general, aangezien we het hier over emoties hebben en niet over drugs... :wink:
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als emoties niet verslavend zijn dan zijn drugs ook niet verslavend, de meeste drugs hebben immers dezelfde werkingsprincipes als emoties.

Trouwens het laatste wat in dat stukje staat :

"En als we dan toch zonodig verslaafd willen zijn waarom zijn we dan niet verslaafd aan positieve en constructieve gevoelens zoals liefde en vreugde. Dat zijn ook emoties. Misschien is geen enkele verslaving goed. Maar als je zou kunnen kiezen, en dat kan je, waarom dan niet voor de laatste? "

Er zijn genoeg mensen die verslaafd zijn aan liefde, dat zijn de mensen die ongeveer alle 3 tot 6 maanden een nieuwe relatie aangaan of ander niet gezond relatie gedrag. Dit noem ik nou ook niet bepaald positief. Ook zijn er genoeg sex verslaafden, mensen die vaak op een onveilige manier ontzettend veel betpartners hebben. Dit zijn uiteindelijk allemaal positieve gevoelens die toch destructief zijn.

Verslaafd zijn aan vreugde lijkt mij het makkelijkste om het niet destructieve te doen, maar zoals bij iedere verslaving zou dit toch destructief kunnen zijn. Doordat je bijvoorbeeld dingen nalaat die je geen vreugde bezorgen of bepaalde vrienden in de steek laten omdat je liever op dat moment iets leukers maar minder belangrijks gaat doen.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik kan me niet helemaal vinden in wat in deze blog geschreven staat.

Liefde en vreugde zijn juist de meest verslavende emoties. Emoties die iedereen nodig heeft. Ik ben zelf het meest verslaafd aan liefde en vreugde. Niet in de vorm van relaties of altijd seks moeten hebben, maar in de vorm van genegenheid naar vrienden en familie. "Happiness is only real when it's shared"

Secundaire emoties zoals haat/woede kan je door veel training wel uitbannen. Iedere vorm van woede/haat is volgens mij een emotie om een andere primaire emotie uit te bannen.

Ik heb zelf ook gehad dat ik woede gebruikte om andere (primaire) emoties zoals angst of verdriet te verwerken, maar op termijn kom je erachter dat je woede niks oplost. Uiteindelijk moet je toch echt naar de kern van het probleem gaan om je emoties te verwerken.

In het kort kan je zeggen dat primaire emoties onvermijdelijk zijn. Secundaire emoties zijn verslavend in de zin van dat het makkelijk is om woede of haat te uiten bij onzekerheid of angst, maar uiteindelijk schiet je niks op met je woede. Het bouwt zich alleen maar op tot je er zelf aan onderdoor gaat.
S
ShiruLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flip Trip zei:
Als emoties niet verslavend zijn dan zijn drugs ook niet verslavend, de meeste drugs hebben immers dezelfde werkingsprincipes als emoties.
Klik om te vergroten...
Emoties zijn het gevolg van neurotransmitters in de hersenen welke op zich het gevolg zijn van externe factoren. In principe, iemand die aan een bepaalde drug verslaafd is, is niet verslaafd aan de drug zelf, maar aan de stoffen die het gevolg hiervan zijn in de hersenen.

Emoties zijn verslavend, zo is liefdesverdriet gewoon afkick van phenethylamine.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik vind het een waardeloos artikel.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Berbatov zei:
Ik vind het een waardeloos artikel.
Klik om te vergroten...

Eens, maar het gaat in deze niet om het artikel. Maar naar aanleiding van het artikel kwam bij mij de vraag naar voren, zijn emoties verslavend. Voor mijzelf denk ik van wel, maar nu ben ik benieuwd wat DF daar over denkt.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hmm, lijkt alsof de vrouw geen gevoel zou willen door een traumatische ervaring ofzo.
Maar emotie is even belangrijk als het ratio, en of 't nu verslavend is; ja even verslavend als zuurstof.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#14
DrippTone zei:
Berbatov zei:
Ik vind het een waardeloos artikel.
Klik om te vergroten...

Eens, maar het gaat in deze niet om het artikel. Maar naar aanleiding van het artikel kwam bij mij de vraag naar voren, zijn emoties verslavend. Voor mijzelf denk ik van wel, maar nu ben ik benieuwd wat DF daar over denkt.
Klik om te vergroten...

Emoties is waar het allemaal om draait. Geluk wordt als een primaire behoefte van de mens beschouwd en de mens zal er ook alles aan doen om gelukkig te zijn. Je kan echter niet verslaafd zijn aan emoties zelf aangezien je daar geen directe invloed op hebt, maar wel aan middelen die emoties (in het beloningssysteem bij voorkeur) oproepen zoals seks, eten, gokken en drugs.

Mensen die verslaafd zijn aan zichzelf in de polsen snijden of verslaafd zijn aan verdriet zijn verslaafd aan het natuurlijke verdovende geluksstofje wat er dan bij de receptoren vrijkomt.

Ik ben tevens van mening dat emoties niet bestaan. Niet op de manier waarop wij ze in hokjes stoppen in ieder geval. Het ligt allemaal een stuk ingewikkelder naar mijn indruk aangezien een persoon nooit één van de bekende emoties bezit.
.
.sullILid
01-01-2024, 00:00
#15
Aan emoties kan je niet verlsaafd raken. Verslaafd kun je raken aan externe invloeden die je iets laten voelen. Niet aan hetgene wat je zelf voelt.

Voor drugs kan je kiezen, voor emoties kan je niet kiezen, het overkomt je. En dan wat men noemt de secundaire emoties, daar kies je ook niet voor. Het is niet een kwestie van kiezen, want dan zou de wereld alleen liefde kennen.

Emoties overkomen je, en sturen je een kant op waarin je controle lijkt te hebben over je emoties. Maar deze emoties zijn voortekomen uit je primaire emoties, dus heb je er geen controle over. Het zijn meer instincten.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#16
.sullI zei:
Aan emoties kan je niet verlsaafd raken. Verslaafd kun je raken aan externe invloeden die je iets laten voelen. Niet aan hetgene wat je zelf voelt.

Voor drugs kan je kiezen, voor emoties kan je niet kiezen, het overkomt je. En dan wat men noemt de secundaire emoties, daar kies je ook niet voor. Het is niet een kwestie van kiezen, want dan zou de wereld alleen liefde kennen.

Emoties overkomen je, en sturen je een kant op waarin je controle lijkt te hebben over je emoties. Maar deze emoties zijn voortekomen uit je primaire emoties, dus heb je er geen controle over. Het zijn meer instincten.
Klik om te vergroten...

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Die secundaire emoties waar ze het over hebben daar kies je onbewust voor. Maar als je jezelf er wel bewust van bent dan kun je een andere keuze maken. En ze komen ook niet voort uit je primaire emoties, die staan er los van.

En ik denk wel degelijk dat je verslaafd kunt raken aan een bepaalde staat van zijn, een bepaalde gedachten stroom die destructief is voor jezelf. En zo ook een emotie die je onderbewust zijn creëert om te vluchten voor wat er werkelijk aan de hand is. Dat doet men met sommige drugs ook.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#17
Emoties kunnen uitermate verslavend zijn.

Geluksgevoelens bijvoorbeeld. Die wellen soms in je op, maar ze vervluchtigen vaak ook weer naar verloop van tijd. Maar je wilt dat ze weer terugkeren en als je een factor hebt ontdekt die het geluk oproept, dan ga je daar mee aan de slag. Je zoekt bijvoorbeeld steeds vaker de persoon op die de euforie bij je teweegbrengt. Of je de draait de song die je in vervoering brengt over & over again. De hier beschreven vorm van emotie-verslaving hoeft niet ongezond te zijn. Zeker niet als de persoon die jou het goede gevoel schenkt zich daar ook wel bij voelt.
En zolang je het volume van de song in kwestie niet te hoog opvoert zodat je buren en je trommelvliezen niet overprikkeld raken is er ook geen reden tot alarm :grin:

Het komt verder niet zelden voor dat eenzame mensen door krijgen dat het uiten van somberheid of verdriet extra aandacht van hun omgeving oplevert. In dat geval kan je ook verslaafd raken aan deze emoties, die over het algemeen niet in een gunstig daglicht staan. Voor de persoon in kwestie worden het echter positieve emoties omdat ze hem een bepaalde mate van voldoening schenken zolang hij ze in stand weet de houden. Ze activeren op deze wijze tevens het beloningsproces dat zich in het brein afspeelt.
Het is echter consequenter om te stellen dat men in dit geval aan de keten verdriet/aandacht/voldoening verslaafd is ipv enkel aan de emotie in kwestie.

Verder zie je ook vaak dat mensen aan de emotie opwinding verslaafd raken. Dat kan een reden zijn waarom iemand nachtenlang games als Doome zit te spelen. Soms kan je omdat je hooked aan opwinding bent daadwerkelijk gevaar gaan opzoeken. Dan ontstaat er een zucht naar adrealine die mechanismen in stand houdt waardoor mensen de SM-kelder betreden of met een aldaar gedragen masker schreeuwend een bankgebouw binnenrennen terwijl ze een gat in het plafond schieten.
Of ze gaan drugs gebruiken die een hevige opwinding teweegbrengen.
Zo ken ik iemand die dacht dat hij aan de cocaine verslaafd was, maar na langdurig zelfonderzoek bleek hij aan opwinding verslaafd te zijn :rolleyes:

Als je met je emotie-verslaving goed en sane kan blijven functioneren en hij je een nuttige portie zelfreflectie biedt waarmee je naar een dieper/breder bestaansniveau kan doorreizen, lijkt het me geen problematisch verschijnsel :wink:
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#18
JunkXL zei:
Neejoh! je kan makkelijk zonder emoties.
De beste manier is om 5 dagen lang door te snuiven zodat je goed ego-dood bent.
Klik om te vergroten...

Dan ben je hersendood, niet egodood. xP
g
greenpowerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Iedereen is een slaaf van zijn eigen emoties en behoeftes.

Behalve monniken e.d. en die soms ook nog wel.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kom maar naar mijn woonplaats,
dan zie je mensen die verlicht zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."