Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn emoties verslavend?

Zijn emoties verslavend?

37 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
.
.sullILid
01-01-2024, 00:00
#1
Deranged zei:
Ik vind je maar een sul.
Klik om te vergroten...

Oke! :sunglasses:
Ja, vind ik soms ook.
Maar eigelijk ben ik geen sulli.
Aangenaam, ik ben nieuw :wave:
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Naar aanleiding van het volgende artikel en dat ik mezelf hier aardig in kan vinden. Wat denken jullie hier van?

In vroeger tijden werden we geregeerd door het verstand. Het ratio werd vereerd en was alles, gevoelens en vooral emoties waren uit den
boze. Tegenwoordig lijkt het tij gekeerd te zijn. We moeten voelen en vooral heel veel voelen.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met voelen. Er is ook niets mis met het toelaten, erkennen en leren omgaan met je emoties wanneer dit leidt tot innerlijke balans en harmonie.
Maar al te vaak komt het voor dat wij verzanden en blijven hangen in emoties. Keer op keer laten wij ons heen en weer slingeren tussen
angst, pijn, woede, verdriet, machteloosheid zonder dat dit ergens toe leidt. Het helpt ons niet, het is niet productief en we laten er ons door
verlammen.

Wanneer we ervan uitgaan dat onze gedachten onze emoties creëren, lijkt het erop alsof we hulpeloos zijn overgeleverd aan de
grillen van onze eigen gedachtewereld. Wanneer we ervan uit gaan dat alles waar je aandacht op richt, groeit. Dan zullen de schijnbaar
onbeheersbare krachten van je emoties alleen maar sterker en groter worden. Wat uiteindelijk leidt tot nog meer leed.

Waarom doen we onszelf dit toch steeds weer aan? Waarom zouden we steeds weer ( meestal onbewust ) kiezen voor een toestand van
krachteloosheid en onvermogen?

Zijn emoties verslavend?

Ik wil hierbij onderscheid maken in twee soorten emoties: de oprechte, ook wel primaire emoties genoemd en de onoprechte, of secundaire
emoties.

Oprechte of primaire emoties

Dit zijn de emoties die men ervaart wanneer we een dierbare verliezen of wanneer we oprecht verdriet hebben om een onrecht dat ons is
aangedaan. Verdriet is de meest primaire emotie omdat deze vaak schuilgaat achter alle andere emoties als woede. We voelen dan vaak een
echt verdriet en kunnen dit ook vaak goed benoemen. Wanneer we deze emoties uiten voelen we ons daarna gelouterd, opgelucht en bevrijd.
Echter, als wij deze emoties niet uiten om wat voor reden dan ook, blijft deze hangen en dekken we dit vaak af met onoprechte of secundaire
emoties. Een ander kenmerk van primaire emoties is dat deze altijd onderliggend aanwezig blijft, mits geuit en verwerkt.

Onoprechte emoties of secundaire emoties

Deze emoties hebben een wisselend karakter en worden 'gebruikt' om primaire emoties mee af te dekken. Vaak komen deze emoties in
therapie op als afweermechanisme. Men valt als het ware voortdurend in gevoelens van boosheid, machteloosheid, hulpeloosheid en
onoprecht verdriet ( ik huil maar ik weet niet waarom). De emoties zijn vaak moeilijk te benoemen. Men voelt iets maar men weet niet
waarom. Het uiten van deze emoties werkt vaak verlammend en uitputtend. Het kost heel veel energie om ze in stand te houden. Gek genoeg
verdwijnen deze emoties als sneeuw voor de zon wanneer men afgeleid wordt ( Iemand bevindt zich in een toestand van vedriet of woede,
plots gaat de telefoon, een vriend of vriendin belt en men is de emotie vergeten.)

Secundaire emoties zijn verdovend. Ze leiden ons af van wat werkelijk belangrijk is. Ze geven ons het misplaatste gevoel dat we echt leven.

Als je mensen vraagt hoe hun leven eruit zou zien zonder hun dagelijkse rit in de emotionele achtbaan, antwoorden de meesten dat het leven
dan saai en leeg zou zijn. De meeste van ons zijn op zoek naar innerlijke rust en balans.

De meest gehoorde klacht is dat onze emoties het vinden van innerlijke rust en balans verhinderen. Toch kunnen we maar niet stoppen met het genereren van negatieve en onproductieve
gedachten die weer al die onproductieve secundaire emoties oprakelen.
Dit schijnt het moeilijkst te zijn om te leren. Soms willen we niet
stoppen. Blijkbaar leveren al die destructieve emoties ons iets positiefs op. Waarom zou je anders vrijwillig blijven hangen in een
verlammende, onvermogende toestand?

Alles lijkt erop te wijzen dat emoties verslavend zijn. We weten dat het niet goed voor ons is en we
doen het toch. We kunnen er niet mee stoppen. We willen er niet mee stoppen. Het is zo moeilijk om te stoppen. Allemaal kenmerken van
een verslaving.

En als we dan toch zonodig verslaafd willen zijn waarom zijn we dan niet verslaafd aan positieve en constructieve gevoelens
zoals liefde en vreugde. Dat zijn ook emoties. Misschien is geen enkele verslaving goed. Maar als je zou kunnen kiezen, en dat kan je,
waarom dan niet voor de laatste?
Klik om te vergroten...

Bron.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neejoh! je kan makkelijk zonder emoties.
De beste manier is om 5 dagen lang door te snuiven zodat je goed ego-dood bent.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kom je nou mee :wink:
Had je dat geen 5 dagen geleden kunnen zeggen :grin:
Maar even goede vrienden :grin: Kusjes
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kijken hoe dit topic het doet in ons gloednieuwe subforum over verslaving... :wink:
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#6
Marla Singer zei:
Kijken hoe dit topic het doet in ons gloednieuwe subforum over verslaving... :wink:
Klik om te vergroten...

Ja goedzo!! jij kan lezen.. en zijn emoties verslavend???
Ben jij verslaafd aan lekker een potje janken?
Of misschien verslaafd aan iedereen te manipuleren?
Of ben jij verslaafd aan vrolijk zijn
Of depressief zijn..
Of is liefde soms niet verslavend.
Ik vind het erg krom dat je een topic over verslaving pas als verslaving gaat zien als het woordje DRUGS voorkomt.
Wat maatschappelijk correct ben jij!
En ik zeg ja emoties zijn verslavend!! Ik kan en wil niet zonder. Ik wil kunnen janken en schreeuwen en kunnen knuffelen en zoenen en liefde hebben. Vriendschap en al die dingen die je dagelijks op je plaat krijgt. Ik heb overal emoties bij nodig.. Anders zou ik simpel weg niet bestaan!
Dus wat maakt het nou uit of ik verslaafd ben aan emoties, eten, roken, gamen of aan drugs, die zovele emoties los maken kan op verschillende manieren.

Mijn naam is JunkXL en ik ben verslaafd aan me goed voelen!! :grin:
H
HeaddickLid
01-01-2024, 00:00
#7
Beschrijft dit niet gewoon de puberteit ?
wat inderdaar rotvervelend is, maar zover ik weet, gaat dat toch over ? :)
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#8
Headdick zei:
Beschrijft dit niet gewoon de puberteit ?
wat inderdaar rotvervelend is, maar zover ik weet, gaat dat toch over ? :)
Klik om te vergroten...

Nee het zegt gewoon dat illusies heel mooi lijken maar dat de waarheid ze wel in haalt.
H
HeaddickLid
01-01-2024, 00:00
#9
JunkXL zei:
Headdick zei:
Beschrijft dit niet gewoon de puberteit ?
wat inderdaar rotvervelend is, maar zover ik weet, gaat dat toch over ? :)
Klik om te vergroten...

Nee het zegt gewoon dat illusies heel mooi lijken maar dat de waarheid ze wel in haalt.
Klik om te vergroten...

oke, goed. Maar dan heeft iedereen het wel. dus dan kan het moeilijk een verslaving zijn toch ?
ik bedoel, het is als ademen, je doet het onbewust, maar dat wilt dan niet zeggen dat iedereen aan lucht verlsaafd is. het is geen verslaving als iedereen het doet. en je kunt er ook niet mee stoppen. ik vind het allemaal maar een rare gedachten. Wie is er eigenlijk op het idee gekomen dat emoties verslavend zijn ?
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#10
Geestelijke afhankelijkheid.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik wil het toch weer even opwerpen dat er bedoelt word dat je aan 1 bepaalde emotie verslaafd kan raken wanneer je die voor iets gebruikt. Een emotie die je een praktisch doel geeft. Een bepaalde staat van zijn waar je weer in terug keert wanneer iets tegen zit. Om het maar even te vergelijken met drugs gebruiken omdat je je kut voelt. Je problemen ontvluchten.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat het voor mij verslavend is om in een bepaalde emotie te duiken wanneer ik problemen heb waar ik niet zo makkelijk uit kom. Om het als toevlucht te gebruiken.

Gelukkig doe ik dit nu helemaal niet meer. Maar ik ben dus benieuwd wie dit nog meer heeft gedaan of nog steeds doet. En eventueel waarom, welke emotie, wat voor problemen, etc.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb me jaren verscholen achter bitchen.
Op die manier probeerde in de mensen in mijn omgeving af te stoten.
Ik wou geen mensen bij mij binnen laten. Misschien verslaafd aan de angst?
Het afstoten werkte niet. :P
De mensen die ik de moeite waard vind heb ik binnen gelaten, en ik hoop dat ze nooit meer weggaan.

:wave:
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#13
De angst om mensen binnen te laten, dat zou je als emotie neer kunnen zetten. Maar was dat je verslaving? Waar gebruikte je die angst voor dan? Want het bitchen is weer geen emotie, dat is hoe je je gedraagt.

Wat ik bedoel is heb je misschien een andere emotie gebruikt om die angst te onderdrukken of te verstoppen? En dus niet met iets wat je doet maar wat je voelt. Dus niet naar de buitenwereld toe maar voor jezelf.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik bedoel is heb je misschien een andere emotie gebruikt om die angst te onderdrukken of te verstoppen?
Klik om te vergroten...

Verdriet..
Wat een soort vicieuze cirkel vormde.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#15
Emoties verstoppen is voor laffe mensen die bang zijn voor het leven.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#16
Berbatov zei:
Emoties verstoppen is voor laffe mensen die bang zijn voor het leven.
Klik om te vergroten...

Here’s more middlebrow bullshit philosophy. “That which does not kill me makes me stronger.” I’ve got something more realistic: “That which does not kill me may sever my spinal cord, crush my rib cage, cave in my skull and leave me helpless and paralyzed, soaking in a puddle of my own waste.” Put that in your T-shirt, touchy feely New Age asshole! :wave:
George Carlin
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#17
op een paar vragen na...
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6BkI8LD24y0&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6BkI8LD24y0&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
...nuff said
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Berbatov zei:
Emoties verstoppen is voor laffe mensen die bang zijn voor het leven.
Klik om te vergroten...

Als je dat bewust doet, dan wel. Maar zoals je het nu neer zet lijkt het nergens op.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."