Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraag over behandeling

Vraag over behandeling

26 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je verslaafd bent aan drugs dan kun je hier voor in behandeling gaan. Ik werk zelf in deze sector en welke behandelingen er allemaal zijn is mij niet vreemd. Echter kom ik er de laatste tijd steeds meer achter dat deze behandelingen voor volwassen zijn, en ik denk dat het programma voor jongeren aangepast zal moeten worden.

Waarom denken jullie dat een behandelprogramma voor volwassenen niet werkt bij jongeren?
D
DruppeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
omdat de gedachtengang compleet anders is(uitzonderingen daar gelaten) dan dat van een volwassenen.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk niet zozeer dat behandelingen alleen voor volwassenen of voor jongeren zijn, de ziekte verslaving is voor iedereen hetzelfde. Of je nu oud of jong bent, de behandeling is dan logischerwijs ook hetzelfde. Wel kan er per individu gekeken worden wat voor extra zaken de aandacht moeten hebben. Daarnaast kan ik me ook zo voorstellen dat het prettig met leeftijdsgenoten te delen, in die zin zou je aparte jongeren, volwassenen en ouderengroepen kunnen creeren. Maar de behandeling op zich, hoeft niet te verschillen.

Hoe zie jij het? Welke aanpassingen zou jij graag zien t.a.v. de huidige behandelingen t.o.v. jongeren?
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#4
Flameon zei:
Als je verslaafd bent aan drugs dan kun je hier voor in behandeling gaan. Ik werk zelf in deze sector en welke behandelingen er allemaal zijn is mij niet vreemd. Echter kom ik er de laatste tijd steeds meer achter dat deze behandelingen voor volwassen zijn, en ik denk dat het programma voor jongeren aangepast zal moeten worden.

Waarom denken jullie dat een behandelprogramma voor volwassenen niet werkt bij jongeren?
Klik om te vergroten...
Over wat voor drugs praat je dan.En welke leefstijdgroep dan.Jongeren tot 16-jaar,of jongeren tot 18-jaar,of 27-jaar.Als de hulpverlener je een ander inzicht wil laten zien,speelt dan de leeftijd een rol!!!.Ik zelf denk dat een Ghb-verslaving juist meer afgestemd is op jongeren.Terwijl ik een hero-verslaving juist achterhaald vindt.Die is idd afgestemd op de wat ouderen,mede omdat er niet echt veel hero-verslaafden bij komen.
a
artworkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt. Dus jongeren hebben minder inzichten als een volwassenen. Dus ook met betrekking tot verslaving vraag ik me af of ze ernst ervan wel goed kunnen inschatten denk het niet.
Denk dat jongeren moeilijker te motiveren zijn om een traject af te maken.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#6
artwork zei:
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt. Dus jongeren hebben minder inzichten als een volwassenen. Dus ook met betrekking tot verslaving vraag ik me af of ze ernst ervan wel goed kunnen inschatten denk het niet.
Denk dat jongeren moeilijker te motiveren zijn om een traject af te maken.
Klik om te vergroten...
Ja,ben ik het wel mee eens.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#7
artwork zei:
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt.
Klik om te vergroten...
Dat klopt, iemand die op 14 jarige leeftijd is begonnen met drugsgebruik en nu 45 is heeft een enorme ontwikkelingsachterstand, te vergelijken met iemand van 14 jaar. Je kan je hierdoor afvragen of je zo'n iemand anders moet behandelen, dan een 14-jarige.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Arizona zei:
artwork zei:
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt.
Klik om te vergroten...
Dat klopt, iemand die op 14 jarige leeftijd is begonnen met drugsgebruik en nu 45 is heeft een enorme ontwikkelingsachterstand, te vergelijken met iemand van 14 jaar. Je kan je hierdoor afvragen of je zo'n iemand anders moet behandelen, dan een 14-jarige.
Klik om te vergroten...

Tuurlijk is er wel een enorme achterstand maar denk dat er ondanks de drugs toch wel een paar jaar volwassenheid bij zijn gekomen. Je kan mij niet wijsmaken dat de ontwikkeling al die jaren letterlijk 0% is geweest.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flameon zei:
Als je verslaafd bent aan drugs dan kun je hier voor in behandeling gaan. Ik werk zelf in deze sector en welke behandelingen er allemaal zijn is mij niet vreemd. Echter kom ik er de laatste tijd steeds meer achter dat deze behandelingen voor volwassen zijn, en ik denk dat het programma voor jongeren aangepast zal moeten worden.

Waarom denken jullie dat een behandelprogramma voor volwassenen niet werkt bij jongeren?
Klik om te vergroten...

Moet worden is een understatement en denk als je daarin werkzaam bent heb je toch ideen?
Trouwens voor volwassenen schort er ook ook nog veel aan als je gewoon naar statstieken kijkt van successen
Anyway gezien in klniniek met hardrugs gaat sneller en met alcohol na 15 of 20 jaar gebruik
Met jongeren vaak meerdere problemen, ouders, family, eetproblemen en andere sociale problemen; na je 18de beschouwd als volwassenen voor de wet
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flameon zei:
Als je verslaafd bent aan drugs dan kun je hier voor in behandeling gaan. Ik werk zelf in deze sector en welke behandelingen er allemaal zijn is mij niet vreemd. Echter kom ik er de laatste tijd steeds meer achter dat deze behandelingen voor volwassen zijn, en ik denk dat het programma voor jongeren aangepast zal moeten worden.
Klik om te vergroten...

Er zijn toch ook speciale jongeren programma's?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Chris Pontius zei:
Flameon zei:
Als je verslaafd bent aan drugs dan kun je hier voor in behandeling gaan. Ik werk zelf in deze sector en welke behandelingen er allemaal zijn is mij niet vreemd. Echter kom ik er de laatste tijd steeds meer achter dat deze behandelingen voor volwassen zijn, en ik denk dat het programma voor jongeren aangepast zal moeten worden.
Klik om te vergroten...

Er zijn toch ook speciale jongeren programma's?
Klik om te vergroten...
Ismokex ging naar zo'n programma/ behandeling right?
Waarom denken jullie dat een behandelprogramma voor volwassenen niet werkt bij jongeren?
Klik om te vergroten...
Jongeren hebben andere soort problemen vaak naast het gebruik en keren na het programma ook vaak in een andere soort wereld terug.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Yep
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#13
weyoun22 zei:
Tuurlijk is er wel een enorme achterstand maar denk dat er ondanks de drugs toch wel een paar jaar volwassenheid bij zijn gekomen. Je kan mij niet wijsmaken dat de ontwikkeling al die jaren letterlijk 0% is geweest.
Klik om te vergroten...

Ja ik chargeer, maar vergis je niet wat de achterstand is, alcohol en drugs stopt de groei enorm. Onderzoeken zullen moeten uitwijzen wat de achterstand precies is bij het individu. Maar als iemand op jonge leeftijd begint, wordt de groei vrijwel gestagneerd. Dit wil niet zeggen, dat iemand van 45 jaar veel meer levenservaring heeft dan iemand van 14, dat valt niet te ontkennen.

De emotionele groei bijvoorbeeld stagneert bijna volledig als iemand op jonge leeftijd begint met D&D. Ik heb het dan over personen die wekelijks gebruiken.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#14
Uitzending van netwerk 2 augustus 2007
Ze zijn tussen de 12 en 20 jaar en zwaar verslaafd. Tot voor kort was er binnen de verslavingszorg voor dit soort jongeren alleen plaats tussen de volwassenen, en dat werkte niet. Afgelopen januari opende Brijder Verslavingszorg in Den Haag de eerste afkickkliniek speciaal voor jongeren. Hoe werkt het? En hoe moeilijk is afkicken? Netwerk volgde gedurende een aantal maanden de behandeling van Charlotte, Nino en anderen
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Thanks voor de goeie berichten!
Er zijn inderdaad behandelingen voor jongeren, tot 21 jaar. En dan de volwassenen.
Er is echter weinig verschil tussen de behandelingen, alleen worden ze anders gebracht.
We zijn nu hard aan het brainstormen wat nu goed is voor jongeren en wat voor oudere. Want in 2011 gaat er qua behandeling een hoop veranderen bij ons binnen de kliniek.
Het doel moet worden minder terugval en behandeling waar mensen zich op het gemak voelen
T
TokoBali2Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk het ook, ben ook blij dat ik niet de kliniek in moest. Maar het moet inderdaad wel mogelijk zijn. Ik heb me al vrij snel aangemeld toen ik merkte dat de wiet een alles overheersend probleem werd. Maar als ik weer de fout in ga en toch een kliniek in moet, doe ik dat graag. Alles beter dan mijn nuchterheid te verprutsen door halve maatregelen te nemen.
j
jonahLid
01-01-2024, 00:00
#17
ik werk in een afkickprogramma dat zich specifiek op jongeren (minderjarigen) richt, we zijn zowat het enige programma die dat doet geloof ik. Je mag me gerust altijd eens een emailtje sturen met vragen :wink:
T
TokoBali2Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik kreeg wel voorrang bij de verslavingszorg omdat ik 21 ben. Verder weet ik eigenlijk niet of ik een hele andere behandeling krijg. Ik heb namelijk individuele, ambulante zorg, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Verder moet je jongeren misschien iets langer begeleiden, maar dat is mijn gevoel, dat ik ook niet met overtuigende argumenten kan onderbouwen. :P
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ambulant is ook de beste vorm van behandeling vind ik, voor degene die dat aan kunnen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het grote voordeel van ambulant is dat het 1 op 1 begeleiding is en dat is mijn inziens toch de beste begeleiding. In en kliniek kun je dat niet bieden, want dan zijn er nog 16 andere bv om je heen. Waar je vaak ook weer onbewust door wordt meegesleurd in gedachten of handelen. Ik ken genoeg mensen die met een alcoholprobleem komen en de kliniek verslaving en er bv een coke probleem bij hebben

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."