Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraag over behandeling

Vraag over behandeling

26 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#1
totaal niet mee eens 1 op 1 behandeling prima maar in rehabs / klinieken is steun of vertrouwen van anderen die beter inlevingsvermogen hebben, of sneller kunnen onderkennen wanneer je begint terug te vallen met behandelaars kan je nog een 'verhaal' houden mede gebruikers weten daar doorheen te prikken

Tenslotte qua opleidingen voor gekwalificeerd personeel valt tegen vaak van psychology
en/of medische wereld, weing ervaringsdeskudigen; in buitenland beter, en behoor je als behandelaar eerst 3 maanden als client mee te draaien, verandert wel iets in nederland maar zijn nog zoekende
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Flameon zei:
Het grote voordeel van ambulant is dat het 1 op 1 begeleiding is en dat is mijn inziens toch de beste begeleiding. In en kliniek kun je dat niet bieden, want dan zijn er nog 16 andere bv om je heen. Waar je vaak ook weer onbewust door wordt meegesleurd in gedachten of handelen. Ik ken genoeg mensen die met een alcoholprobleem komen en de kliniek verslaving en er bv een coke probleem bij hebben
Klik om te vergroten...

ik ben van mening dat groepsbehandeling voor verslaving heel goed werkt. Zeker i.c.m. het 12 stappenprogramma, daar heb je de groep zelfs nodig. het delen van verhalen van addicts onderling is van grote therapeutische waarde, daarnaast kan je met een counsellor 1 op 1 gesprekken hebben als dat nodig mocht zijn. Ik ken klinieken waar dit zo geregeld is. En zelf kan je dit regelen door naar AA, NA, CA etc. meetings te gaan en ambulante hulp met een verslavings-counsellor.

En wat je zegt m.b.t. cross addiction, dat is een verslaafde eigen, dit zal ook gebeuren als de persoon niet de verhalen van anderen hoort. Je bent nou eenmaal verslaafd, of dat nou aan middel A of B is. Cross addiction heeft m.i. niet te maken met meegesleurd worden in gedachten of handelen van anderen, maar met de ziekte waar je aan lijdt.

Ben jij bekend met het 12 stappen programma? En vind jij dit programma geschikt voor jongeren?
T
TokoBali2Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb alleen gezegd dat je in een kliniek contacten op kunt doen om aan andere drugs te komen die een cross-addiction tot gevolg kunnen hebben. Tuurlijk kan cross-addiction ook bij anderen ontstaan. Daarom heb ik mijn alcoholgebruik ook tijdelijk heb opgeschort.

12-stappenplan ben ik niet mee bekend.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#4
12 stappen heeft als oorsprong een religieuze/sprituele connotatie vandaar nummer 12
was uit sociaal oogpunt gevormd in usa omdat werkgevers en society anders wilde hier in west europa minder buiten UK vanwege seculiere maatschappij niets op tegen prima maar heeft in 90 jaren niets verandert qua ideologie en tekst terwijl maatschappij en sociale factoren anders zijn
Hier in nederland meer op cognitieve factoren en sociale factoren wat ik mis in beide is de bio chemical oorsprong en gedachte dat je die weer in balans kunt brengen zijn de gevestigde orde
niet of weing open voor, broodroof noem ik dat en ook meegemaakt, jammer maar helaas en je moet van goede huize komen om je daarvan af tezetten, meestal meer geinteresseerd in draaideurpolitiek ipv naar echte oplossingen, gewoon ook een business
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deel het hier met ons .... dan hebben we er allemaal wat aan :)
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#6
@tokobal1 2
12 stappen of minnesota een vorm van therapy; onderkenning, eerlijkheid (vb; je moet dan schrijven je ergste blackout, vond dat altijd goed maf daarom heet het blackout)
heeft goede aspecten daar niet van, en nu opeens weer en vogue in nederland
Kwestie van behandeling gerelateerd aan leftijd of m/v lijkt me logisch
Blijf dat goed raar vinden pas in 2007 begin gemaakt met instellingen focused op jongeren, zegt toch al genoeg dat nederland niet bepaald vooruit loopt met innovatieve verslavingszorg
j
jonahLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik werk in een afkickprogramma dat zich specifiek op jongeren (minderjarigen) richt, we zijn zowat het enige programma die dat doet geloof ik. Je mag me gerust altijd eens een emailtje sturen met vragen :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."