Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutomutilatie

Automutilatie

38 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#1
tis mn ex.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

De volgende vraag heeft weinig betrekking tot drugs, maar wel tot verslaving, en misschien dat jullie me kunnen helpen.
Iemand uit mijn omgeving is verslaafd aan automutilatie, en ik wil piet (verzonnen naam, maar praat makkelijker) van zijn verslaving afhelpen. Piet wil er zelf ook vanaf, maar voelt toch sterke drang om weer te automutileren. In rustige toestand kan Piet zonder, maar wanneer hij onrustig is, zich klote voelt, of zit te panieken, is automutilatie voor Piet een manier om weer rustig te worden. Piet is door mijn aandringen begonnen met een poging om te stoppen met a.m. Hij heeft het al enkele weken niet meer gedaan, en ik merk ook een vooruitgang bij Piet. In situaties die ik eerder beschreef neigt hij minder naar automutilatie, maar hij heeft nog wel een zeer sterke drang.
Ik heb hier meerdere vragen over:

1). Hoe kan Piet deze drang minder sterk, of dragelijker maken? Iets wat hij tegen zichzelf kan zeggen, of iets wat hem kan afleiden.

2). Hoe kan Piet er voor zorgen dat hij, na bijvoorbeeld een jaar niet meer te hebben geautomutleerd, niet meer terugvalt in zijn verslaving.

3). Hoe kan ik, of een andere buitenstaander, aan Piet merken of zijn drangen voor altijd wegblijven, of dat ze na een lange tijd weer terug kunnen keren, als dit al mogelijk is.

4). Zijn er betere manieren voor Piet om van de verslaving af te komen dan simpelweg niet automutileren?

Ik hoop dat ik de situatie duidelijk genoeg heb geschetst. Verder wil ik eraan toevoegen dat Piet's automutilatie lichamelijk niet gevaarlijk is, zijn verwondingen zijn (vergeleken met andere mensen die automutileren) niet heel ernstig. Toch maakt het dat niet minder erg: hij is geestelijk ongelooflijk verslaafd en zonder ingrijpen wordt het erger.

Ik snap dat dit forum over drugs gaat, en dat mijn vraag daardoor misschien lastiger te beantwoorden is, maar geestelijke verslaving is gewoon een bepaald mechanisme dat zowel bij drugs als bij automutilatie op soortgelijke wijze werkt. Eén ding wat hier níet zou werken is langzaam de dosis verlagen. Er is bij Piet geen sprake van "dosis", het is gewoon wel of niet.

Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor jullie reacties.
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#3
De drang om het te doen word vanzelf minder.
Afleiding zoeken helpt daarbij maakt niet uit wat voor afleiding.

Je kan er voor zorgen dat ie niet meer terugvalt door er gewoon voor hem te zijn wanneer hij zich klote voelt.

Mocht hij een terugval krijgen dan zul je dit merken aan dat hij depressief stil/terug getrokken is weinig zin hebben om actief te zijn enz.

Of er betere manieren zijn om te stoppen dan cold turkey weet ik niet.
Cold turkey is de beste manier imo.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit is iets waarmee hij het beste langs de dokter/psychiater kan gaan denk ik... Sowieso kan jij hem niet helpen er af te komen. Dat moet hij zelf doen namelijk.

Ik heb twee goede vriendinnen die met de littekens van automutilatie rondlopen. Ze deden dit voordat ik hen leerde kennen en veel praten ze er niet over. Wat ik wel weet is dat zij onder professionele behandeling liepen om er van af te komen.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#5
Criminelen.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hislordship zei:
De drang om het te doen word vanzelf minder.
Afleiding zoeken helpt daarbij maakt niet uit wat voor afleiding.

Je kan er voor zorgen dat ie niet meer terugvalt door er gewoon voor hem te zijn wanneer hij zich klote voelt.

Mocht hij een terugval krijgen dan zul je dit merken aan dat hij depressief stil/terug getrokken is weinig zin hebben om actief te zijn enz.

Of er betere manieren zijn om te stoppen dan cold turkey weet ik niet.
Cold turkey is de beste manier imo.
Klik om te vergroten...

ik zal piet zodra ik hem weer spreek vertellen dat de drang minder wordt en dat dit de beste manier van stoppen is. Dan krijgt piet meer motivatie om door te blijven zetten en is het makkelijker voor hem
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deranged zei:
Criminelen.
Klik om te vergroten...

en wat probeer je daarmee duidelijk te maken?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flameon zei:
Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
Klik om te vergroten...

Klopt, ik ken de rede waarom hij met automutileren is begonnen, maar deze rede is niet meer van toepassing. Nu is Piet alleen achtergebleven met deze verslaving. Verder weet ik dat Piet nog meer problemen heeft, maar hier help ik hem ook al mee. Professionele hulp is geen goed idee in deze situatie (het spijt me, dat kan ik niet toelichten. Geloof het maar gewoon), dus help ik Piet zelf wel, al is het maar door er voor hem te zijn. Ik probeer zelf hulp te bieden, zodat tussenkomst van professionals niet nodig is. Ik moet zeggen: tot nu toe lukt dit aardig. Het is zwaar, maar zeker niet onmogelijk.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ok Kapitein,

Dan zou jij je goed moeten voorlichten wat een mensleijk brein allemaal aankan.
De kans dat jijzelf eindigt als PTSS er is behoorlijk groot als jij Pietje verstijfd in het lauw rode badwater vind.
Ik zou als mens afstand bewaren, mits je een zeer dikke huid hebt.
Borderliners zijn meestal eerder dood dan hun therapie volhoudt.

Maar !!

Als je net zoals ik wel luisterd maar niet absorbeert dan kun je hem wel helpen. ( ik kan dat omdat ik niet normaal ben) Die suicidale dreiging doet mij niets, ik bevorder de gedachte zelfs door diegene uit te dagen en te straffen als ie stiekem even geniet even die glimlach gaf. Het is hier geen pretpark !! This is the house of death en destruction.
Na 6 dagen was ie weer thuis, deze keer gemotiveerd, blij dat hij van mij af was natuurlijk.

Ik ben zo trots op deze doorzetter, net geslaagd voor zijn theorie rij examen B.
Zijn vader heeft mij ontmoet, en ik kon zijn gedachtes lezen, bedankt onbekende voor het terug laten komen van mijn zoon. Maar vooral : Hoe heb jij hem kunnen bereiken terwijl al die instellingen Mentrum Punt P GGZ GGD Jellinek hem niet eens kunnen laten lachen.

Het was heel simpel, ik heb hem laten zien hoeveel hoop er nog is als je 18 bent.
En hoe diep je kan wegzinken in de shit als je mijn voorbeeld volgt. Of als je eenmaal goed aan de heroine zit, of langzaam sterft aan de AIDS.
Het aanschouwen met eigen ogen van een andermans diepe ellende doet vaak wonderen.
Ook ik klamp mij vast aan de mensen die het nog veel slechter hebben.
Dat helpt maar even, want als Piet jou belt en jij ligt net even lekker te neuken dan bel je niet meteen terug. Voor Piet en mij is dat nou net die afwijzing die even te veel was. Wij weten niet beter, of jij zou altijd klaar staan voor ons. Zo merk ik ook dat als ik 1 poging heb gedaan die niet lukt, daarna niemand meer bel. En meteen klaar sta met de bomgordel voor kamikaze op een wijkagent. ( ik weet het, leipe shit ouwe doe is normaal !)

Op zaterdag ochtend op Zondag nacht is er niemand en dat zijn de uurtjes dat wij zelfmutanten jihad strijders en martelaren juist geactiveerd worden door het doemdenken.
Iemand beloven jezelf eerst te melden voor een poging is het zelfde als de verantwoordelijkheid bij hem neer te leggen : Als jij er dan niet bent of niet op neemt dan is het jou schuld.

Borderline en automutulatie is wel te behandelen, meestal geeft de therapeut als eerste op.
Borderliners komen vaak een week niet verdwijnen af en toe, vergeten alles, maken geen huiswerk, en de motivatie is na zoveel teleurstellingen meestal zeer laag.

Succes met Piet, ik ga nu aan de wiet.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#11
lysergine25 zei:
Ok Kapitein,

Dan zou jij je goed moeten voorlichten wat een mensleijk brein allemaal aankan.
De kans dat jijzelf eindigt als PTSS er is behoorlijk groot als jij Pietje verstijfd in het lauw rode badwater vind.
Ik zou als mens afstand bewaren, mits je een zeer dikke huid hebt.
Borderliners zijn meestal eerder dood dan hun therapie volhoudt.

Maar !!

Als je net zoals ik wel luisterd maar niet absorbeert dan kun je hem wel helpen. ( ik kan dat omdat ik niet normaal ben) Die suicidale dreiging doet mij niets, ik bevorder de gedachte zelfs door diegene uit te dagen en te straffen als ie stiekem even geniet even die glimlach gaf. Het is hier geen pretpark !! This is the house of death en destruction.
Na 6 dagen was ie weer thuis, deze keer gemotiveerd, blij dat hij van mij af was natuurlijk.

Ik ben zo trots op deze doorzetter, net geslaagd voor zijn theorie rij examen B.
Zijn vader heeft mij ontmoet, en ik kon zijn gedachtes lezen, bedankt onbekende voor het terug laten komen van mijn zoon. Maar vooral : Hoe heb jij hem kunnen bereiken terwijl al die instellingen Mentrum Punt P GGZ GGD Jellinek hem niet eens kunnen laten lachen.

Het was heel simpel, ik heb hem laten zien hoeveel hoop er nog is als je 18 bent.
En hoe diep je kan wegzinken in de shit als je mijn voorbeeld volgt. Of als je eenmaal goed aan de heroine zit, of langzaam sterft aan de AIDS.
Het aanschouwen met eigen ogen van een andermans diepe ellende doet vaak wonderen.
Ook ik klamp mij vast aan de mensen die het nog veel slechter hebben.
Dat helpt maar even, want als Piet jou belt en jij ligt net even lekker te neuken dan bel je niet meteen terug. Voor Piet en mij is dat nou net die afwijzing die even te veel was. Wij weten niet beter, of jij zou altijd klaar staan voor ons. Zo merk ik ook dat als ik 1 poging heb gedaan die niet lukt, daarna niemand meer bel. En meteen klaar sta met de bomgordel voor kamikaze op een wijkagent. ( ik weet het, leipe shit ouwe doe is normaal !)

Op zaterdag ochtend op Zondag nacht is er niemand en dat zijn de uurtjes dat wij zelfmutanten jihad strijders en martelaren juist geactiveerd worden door het doemdenken.
Iemand beloven jezelf eerst te melden voor een poging is het zelfde als de verantwoordelijkheid bij hem neer te leggen : Als jij er dan niet bent of niet op neemt dan is het jou schuld.

Borderline en automutulatie is wel te behandelen, meestal geeft de therapeut als eerste op.
Borderliners komen vaak een week niet verdwijnen af en toe, vergeten alles, maken geen huiswerk, en de motivatie is na zoveel teleurstellingen meestal zeer laag.

Succes met Piet, ik ga nu aan de wiet.
Klik om te vergroten...

Zoals ik al noemde in mijn eerste post zal Piet niet zo in een bad eindigen (of hoe dan ook, maar ik neem even jouw voorbeeld over), omdat de vorm van automutilatie relatief onschuldig is. En ja ik weet dat het voor de omgeving (lees: ik) zwaar is, maar ik ben wel ontzettend close met Piet. Ik denk dat het een hoop duidelijkheid schept als ik vertel dat Piet mijn vriendin is (de mannelijke naam Piet zal wel anders hebben doen vermoeden). Ik kan ook niet toekijken hoe ze ten onder gaat, dus wil ik Piet helpen. Ik weet dat alles wat ik zie hard op me aankomt, maar ik heb veel meegemaakt. Ook ergere dingen dan dit. Ik heb dit er voor over.

Wel bedankt voor je advies, er staan een hoop zinvolle dingen in ^^. Ik herken het wel wat je over die jongen vertelde. Vaak is het als persoon uit iemands omgeving makkelijker om je in te leven in iemand dan dat het voor een hulpverlener is. Als je close bent accepteert degene met de problemen je eerder als iemand die het beste voorheeft, en ben je veel beter in staat hem of haar te helpen.

EDIT: Er is hier geen borderline in het spel trouwens.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#12
als er geen Borderline is alleen een verslaving, dan heb je wel kans.
soms is psychotherapie onvermijdelijk, anders stopt het niet.
het kan na jaren zo opduiken vertelde een maat mij nadat hij 7 jaar geen streepkje had gezet.

Ik zou is een boek geven, kijken of ze enthousiast wordt.
Boeken kunnen mensen redden ... sommige zijn niet van toepassing maar dat verhaal over Ed.
Die moet jij misschien als eerste lezen, ik moet het even zoeken.

Bonie
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#13
Misschien kan piet zich ergens anders op afreageren. En dan zorgen door geestelijk sterker worden als dat. Of de drang weg zal blijven weet ik niet. Mijn ervaring is dat als de persoon in kwestie een andere effectieve manier heeft gevonden om zich uitte daar vaak voortaan zijn emoties in stopt. Toch is er ook een kans dat in de tijden van grote tegenslagen de weg naar het verminken toch makkelijkste is. Probeer piet een alternatief aan te bieden bijvoorbeeld praten, of schrijven als hij het liever niet bloot geeft. Het is in ieder geval wel van belang dat piet zijn gevoelens op een positieve manier weet te uitte. Sta voor piet klaar wanneer je kan en laat weten hoe veel je van hem houd & dat hij heel veel waard is. En in principe is het stoppen er van inderdaad "simpelweg" niet meer automutileren. Maar het om zetten van "de knop" is een weg die vaak moeilijker is te bewandelen.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#14
TokoBali2 zei:
Mijn ma (werkt in de verslavingszorg) vindt borderliners in ieder geval de moeilijkste cliënten. Schijnen hele moeilijke, vervelende mensen te zijn die bijzonder moeilijk te helpen zijn.
Klik om te vergroten...

Parawijven :rock:
Ken je leuke relaties mee hebben. :rolleyes:
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#15
nog een keer mensen
Het gaat niet om borderline
s
scorpioaddictLid
01-01-2024, 00:00
#16
KapiteinPinda zei:
nog een keer mensen
Het gaat niet om borderline
Klik om te vergroten...


Ok rustig aan:
-Het kan inderdaad zijn dat hij/zij erg manipulatief is en met minimale schade maximale aandacht wil trekken. (ook een beetje anti-sociaal).
-Of hij/zij lijd echt veel aan psychische pijn en is dit een vorm van zelfmedicatie (niet de beste en kort van duur, plus de pijngrens wordt hoger dus zal hij/zij zal steeds dieper moeten.
-Of het is dwangmatig compulsief en hij/zij kan niet anders en dus ook niet stoppen zonder een vorm van therapie en medicatie.

Opties:
-Loslaten en ga genieten van je eigen leven.
-Interventie met vrienden en kennissen.
-Advies geven en niks meer.
-Doorgaan op dezelfde weg.

Ik heb de wijsheid niet in pacht hierboven staat mijn mening welke niet professioneel is danwel uit literatuur komt.

Hoop dat jullie er uit komen.

scorpioaddict sober and clean :rock:
NA for Live
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#17
KapiteinPinda zei:
nog een keer mensen
Het gaat niet om borderline
Klik om te vergroten...
Jezus, parawijf, doe eens rustig.

Oh wacht.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Exceptional Insight zei:
KapiteinPinda zei:
nog een keer mensen
Het gaat niet om borderline
Klik om te vergroten...
Jezus, parawijf, doe eens rustig.

Oh wacht.
Klik om te vergroten...

:beer:
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Relatie is inmiddels voorbij. Ex vriendin krabt er weer lustig op los. 'k vind het vreselijk maar ik zal het toch maar moeten accepteren. En tot zo ver de laatste update.
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#20
KapiteinPinda zei:
Relatie is inmiddels voorbij. Ex vriendin krabt er weer lustig op los. 'k vind het vreselijk maar ik zal het toch maar moeten accepteren. En tot zo ver de laatste update.
Klik om te vergroten...

Ah vreselijk......

Sterkte

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."