Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutomutilatie

Automutilatie

38 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#1
tis mn ex.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Relatie is inmiddels voorbij. Ex vriendin krabt er weer lustig op los. 'k vind het vreselijk maar ik zal het toch maar moeten accepteren. En tot zo ver de laatste update.
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#3
KapiteinPinda zei:
Relatie is inmiddels voorbij. Ex vriendin krabt er weer lustig op los. 'k vind het vreselijk maar ik zal het toch maar moeten accepteren. En tot zo ver de laatste update.
Klik om te vergroten...

Ah vreselijk......

Sterkte
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit is iets wat het beste met professionele hulp opgelost kan worden. Eén tip die ik wel heb: als hij echt de drang heeft om te automutileren en hij kan die drang niet negeren. Laat hem dan een elastiekje om zijn pols binden en dat tegen zijn pols laten schieten. Een ander trucje is ijsblokjes fijn knijpen in je hand. Op die manier kun je toch automutileren en heb je alle gewenste effecten van de automutilatie, maar je voorkomt blijvende schade en littekens.

Ah lees nu pas je laatste bericht. Helaas dat t zo is gelopen. Jij hebt in ieder geval je best gedaan om te helpen.
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je houdt inderdaad de verslaving in stand, daarom is professionele hulp ook gewenst. Maar je kunt op die manier wel ergere schade voorkomen tot dat je er met hulp vanaf kunt komen.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dione zei:
Dit is iets wat het beste met professionele hulp opgelost kan worden. Eén tip die ik wel heb: als hij echt de drang heeft om te automutileren en hij kan die drang niet negeren. Laat hem dan een elastiekje om zijn pols binden en dat tegen zijn pols laten schieten. Een ander trucje is ijsblokjes fijn knijpen in je hand. Op die manier kun je toch automutileren en heb je alle gewenste effecten van de automutilatie, maar je voorkomt blijvende schade en littekens.

Ah lees nu pas je laatste bericht. Helaas dat t zo is gelopen. Jij hebt in ieder geval je best gedaan om te helpen.
Klik om te vergroten...

Ja die trucjes had ik al van gehoord, maar toch bedankt hoor :). Nouwja in feite ben je met die trucjes nog wel je verslaving in stand aan het houden, maar verander je alleen de gevolgen ervan. Op zich is de lichamelijke schade (nu nog) beperkt, maar de geestelijke verslaving wel erg groot.

Nouwja, ik heb mijn best gedaan en ik denk niet dat ik er nog veel tijd en moeite in ga steken...
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dione zei:
Je houdt inderdaad de verslaving in stand, daarom is professionele hulp ook gewenst. Maar je kunt op die manier wel ergere schade voorkomen tot dat je er met hulp vanaf kunt komen.
Klik om te vergroten...

Klopt zeker. Nouwja, ik denk dat het met die schade wel losloopt als ik heel eerlijk moet zijn.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bij het pijnigen van het eigen lichaam komt het verslavende hormoon endorfine vrij, werkt dus in feite verslavend en kan euphoric werken.
Bij vrienden/kennissen ook meegemaakt met messen zichzelftoetakelen, of met andere scherpe voorwerpen; vaak in verband met andere verslaving maar hoeft niet perse, of zichzelf met hoofd tegen muur aanslaan tot bloedens toe; heb wel theorieen maar denk elk individu anders, psychologisch probleem wordt vertaalt in lichamelijk, kan ook met medicijn gebruik te maken hebben, of stoornis. Voor mijn gevoel denk eerste stap verslaving aan te pakken tenminste als hij dat wilt, en oorzaken en rest komt later wel, denk heeft wel hulp nodig.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#9
sebatian zei:
Bij het pijnigen van het eigen lichaam komt het verslavende hormoon endorfine vrij, werkt dus in feite verslavend en kan euphoric werken.
Bij vrienden/kennissen ook meegemaakt met messen zichzelftoetakelen, of met andere scherpe voorwerpen; vaak in verband met andere verslaving maar hoeft niet perse, of zichzelf met hoofd tegen muur aanslaan tot bloedens toe; heb wel theorieen maar denk elk individu anders, psychologisch probleem wordt vertaalt in lichamelijk, kan ook met medicijn gebruik te maken hebben, of stoornis. Voor mijn gevoel denk eerste stap verslaving aan te pakken tenminste als hij dat wilt, en oorzaken en rest komt later wel, denk heeft wel hulp nodig.
Klik om te vergroten...

ja daar ben ik het wel mee eens. Die wonden genezen na een tijdje wel. Zolang het maar geen hele bizarre vormen aan gaat nemen natuurlijk...

Het heeft inderdaad te maken met een hele verzameling psychologische aspecten, die niet allemaal zo 1 2 3 zijn op te lossen. Dan kan nog wel worden gezorgd dat iemand niet meer op deze manier op zoek gaat naar uitvluchten, maar zijn of haar problemen onder ogen ziet, en er wat tegen wil ondernemn.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flameon zei:
Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
Klik om te vergroten...

Niet persé. Je kan het ook doen om *iets* te voelen en je er verder dood voor schamen, lange mouwen dragen etc.
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Angramar Temenos zei:
Flameon zei:
Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
Klik om te vergroten...

Niet persé. Je kan het ook doen om *iets* te voelen en je er verder dood voor schamen, lange mouwen dragen etc.
Klik om te vergroten...

Hier is het meer uitvluchten zoeken. Als het tegenzit, als de stress even teveel wordt, weer aan de AM gaan. Maarja, ik denk niet dat dat veel met aandacht vragen te maken heeft, eerder met de verslaving. Er ging wel het een en ander aan vooraf, maar dat is al lang geleden. Er valt inderdaad niet veel te zien van de buitenkant (littekens enzo).

Maar ach, ik spreek deze persoon nog amper, en kan er weinig meer aan doen. Toch is dit wel een interessant topic omdat ik vast niet de enige persoon ben die hier op wat voor manier dan ook te maken krijgt.
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Angramar Temenos zei:
Flameon zei:
Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
Klik om te vergroten...

Niet persé. Je kan het ook doen om *iets* te voelen en je er verder dood voor schamen, lange mouwen dragen etc.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens. Toen ik automutileerde deed ik dat absoluut niet voor de aandacht. Ik wilde niet dat iemand het zag. Probeerde het ook altijd zo goed mogelijk te verbergen. Voor mij was het puur zo dat de lichamelijke pijn een verademing was. Een uitvlucht om even geen geestelijke pijn te hoeven voelen. Lichamelijke pijn vind ik veel beter te handelen. Door automutilatie kon de lichamelijke pijn tijdelijk de geestelijke pijn verdringen en hoefde ik daar dus even niet mee bezig te zijn.
V
VermeerschLid
01-01-2024, 00:00
#13
KapiteinPinda zei:
Hallo,

De volgende vraag heeft weinig betrekking tot drugs, maar wel tot verslaving, en misschien dat jullie me kunnen helpen.
Iemand uit mijn omgeving is verslaafd aan automutilatie, en ik wil piet (verzonnen naam, maar praat makkelijker) van zijn verslaving afhelpen. Piet wil er zelf ook vanaf, maar voelt toch sterke drang om weer te automutileren. In rustige toestand kan Piet zonder, maar wanneer hij onrustig is, zich klote voelt, of zit te panieken, is automutilatie voor Piet een manier om weer rustig te worden. Piet is door mijn aandringen begonnen met een poging om te stoppen met a.m. Hij heeft het al enkele weken niet meer gedaan, en ik merk ook een vooruitgang bij Piet. In situaties die ik eerder beschreef neigt hij minder naar automutilatie, maar hij heeft nog wel een zeer sterke drang.
Ik heb hier meerdere vragen over:

1). Hoe kan Piet deze drang minder sterk, of dragelijker maken? Iets wat hij tegen zichzelf kan zeggen, of iets wat hem kan afleiden.

2). Hoe kan Piet er voor zorgen dat hij, na bijvoorbeeld een jaar niet meer te hebben geautomutleerd, niet meer terugvalt in zijn verslaving.

3). Hoe kan ik, of een andere buitenstaander, aan Piet merken of zijn drangen voor altijd wegblijven, of dat ze na een lange tijd weer terug kunnen keren, als dit al mogelijk is.

4). Zijn er betere manieren voor Piet om van de verslaving af te komen dan simpelweg niet automutileren?

Ik hoop dat ik de situatie duidelijk genoeg heb geschetst. Verder wil ik eraan toevoegen dat Piet's automutilatie lichamelijk niet gevaarlijk is, zijn verwondingen zijn (vergeleken met andere mensen die automutileren) niet heel ernstig. Toch maakt het dat niet minder erg: hij is geestelijk ongelooflijk verslaafd en zonder ingrijpen wordt het erger.

Ik snap dat dit forum over drugs gaat, en dat mijn vraag daardoor misschien lastiger te beantwoorden is, maar geestelijke verslaving is gewoon een bepaald mechanisme dat zowel bij drugs als bij automutilatie op soortgelijke wijze werkt. Eén ding wat hier níet zou werken is langzaam de dosis verlagen. Er is bij Piet geen sprake van "dosis", het is gewoon wel of niet.

Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor jullie reacties.
Klik om te vergroten...

Je moet ervoor zorgen dat je maat je 110 procent vertrouwd zonder dat je hem gaat overweldigen (heel belangerijk) begin met kleine gesprekjes over hoe hij het allemaal ziet en begin die gesprekjes langzaam op te bouwen ( met als einddoel over die automutilatie te praten) en toon in ieder geval altijd begrip en toon dat je hem begrijpt waarom hij het doet, ook als je je er totaal niet in kan vinden. Achter een tijdje als hij weet dat hij je kan vertrouwen zal hij vanzelf het zeggen dat het hem niet gaat en dan moet je met hem er een gesprek mee voeren. Als hij niet wil, probeer toch een beetje tot hem door te dringen en het gesprek aan te moedigen. Over wat de nadelen zijn over A.M (bv: ziektes en verminking voor de rest van je leven) Dat hielp bij mij altijd. Maar mensen verschillen maar ik zou het toch proberen. PRATEN EROVER IS DE OPLOSSING !! Maar alles wat hij je verteld hou het voor jezelf, zeg nooit iets door tegen iemand anders en begin nooit over iets tegen hem waar hij moeite bij gehad heeft om het te vertellen aan je en laat hem er zelf weer over beginnen. Ik zelf ben ook iemand die gesneden heeft en ik heb altijd op mijn beste vriend kunnen rekenen. Dat was een grote steunpilaar en ik heb nu al meer dan een jaar en een half niet meer geautomutileerd !! Help je maat zoals je wilt doen, dat is echt heel nobel van je !! Maar verlies zijn vertrouwen niet of laat hem niet in de steek want anders zou het kunnen dat hij wel eens dieper in de put zakt dan ooit tevoren en fatale snijwonden aanbrengt.

Grtz Vermeersch ( laat me iets weten over de vooruitgang)
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.

Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren :wink:
V
VermeerschLid
01-01-2024, 00:00
#15
KapiteinPinda zei:
Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.

Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren :wink:
Klik om te vergroten...

Klinkt grof in de oren maar is het geen oplossing om hem te laten colloceren? Via zijn ouders of via de politie? Tis maar eens zeggen he.
Want als ek zo hoor is het echt erg, veel te erg. Hij gaat eens wat meemaken en kdenk ook dat je dat niet wilt he
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vermeersch zei:
KapiteinPinda zei:
Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.

Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren :wink:
Klik om te vergroten...

Klinkt grof in de oren maar is het geen oplossing om hem te laten colloceren? Via zijn ouders of via de politie? Tis maar eens zeggen he.
Want als ek zo hoor is het echt erg, veel te erg. Hij gaat eens wat meemaken en kdenk ook dat je dat niet wilt he
Klik om te vergroten...

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gezien de situatie en de manier waarop het contact momenteel verloopt kan het me niet bijster veel meer schelen...
V
VermeerschLid
01-01-2024, 00:00
#17
KapiteinPinda zei:
Vermeersch zei:
KapiteinPinda zei:
Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.

Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren :wink:
Klik om te vergroten...

Klinkt grof in de oren maar is het geen oplossing om hem te laten colloceren? Via zijn ouders of via de politie? Tis maar eens zeggen he.
Want als ek zo hoor is het echt erg, veel te erg. Hij gaat eens wat meemaken en kdenk ook dat je dat niet wilt he
Klik om te vergroten...

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gezien de situatie en de manier waarop het contact momenteel verloopt kan het me niet bijster veel meer schelen...
Klik om te vergroten...


Azo ja, maar ja, hij is toch een maat geweest! tis mss de reden waarom hij zo raar doet tegen je of geen contact meer legt omdat hij zodanig in zichzelf gekeerd is?????
s
scorpioaddictLid
01-01-2024, 00:00
#18
@ lysergine25: Wil je niet zo zwart wit doen over borderliners, ben er zelf een heb therapie gehad en afgemaakt en ben nu Symptoomvrij, d.w.z. ik heb het onder controle ik vroeger zelf ook aan automutileren, voor mij was dit geen vorm van aandacht vragen het was een vervanging de psychische pijn was zo intens dat ik het alleen kon vervangen met fysieke pijn. Ik werd er rustig van. De laatste keer dat ik het heb gedaan is nu zes jaar geleden.

@kapitein pinda: jammer dat het contact verloren is gegaan anders als hierboven is beschreven kunnen mensen elkaar wel degelijk helpen. Professionele hulp is altijd aan te raden maar die zijn er niet na 5 uur. Verder zou je hem de tip kunnen geven naar de NA (narcotics anonymous) te gaan daar kan je terecht met alle verslavingen.

Groet
Roger :rock:
(p.s. een borderliner is wel degelijk te helpen en niet iedereen die gemutileerd is een borderliner en andersom.)
V
VermeerschLid
01-01-2024, 00:00
#19
p.s. een borderliner is wel degelijk te helpen en niet iedereen die gemutileerd is een borderliner en andersom.)[/quote]


Voila, iemand die ook goed weet over wat hij praat :wink:
Respect...
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vermeersch zei:
Voila, iemand die ook goed weet over wat hij praat :wink:
Respect...
Klik om te vergroten...
Haha. Een appel is fruit, maar fruit niet per se een appel. Nu ben ik ook slim! :sunglasses:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."