#1
tis mn ex.
KapiteinPinda zei:Relatie is inmiddels voorbij. Ex vriendin krabt er weer lustig op los. 'k vind het vreselijk maar ik zal het toch maar moeten accepteren. En tot zo ver de laatste update.
Dione zei:Dit is iets wat het beste met professionele hulp opgelost kan worden. Eén tip die ik wel heb: als hij echt de drang heeft om te automutileren en hij kan die drang niet negeren. Laat hem dan een elastiekje om zijn pols binden en dat tegen zijn pols laten schieten. Een ander trucje is ijsblokjes fijn knijpen in je hand. Op die manier kun je toch automutileren en heb je alle gewenste effecten van de automutilatie, maar je voorkomt blijvende schade en littekens.
Ah lees nu pas je laatste bericht. Helaas dat t zo is gelopen. Jij hebt in ieder geval je best gedaan om te helpen.
Dione zei:Je houdt inderdaad de verslaving in stand, daarom is professionele hulp ook gewenst. Maar je kunt op die manier wel ergere schade voorkomen tot dat je er met hulp vanaf kunt komen.
sebatian zei:Bij het pijnigen van het eigen lichaam komt het verslavende hormoon endorfine vrij, werkt dus in feite verslavend en kan euphoric werken.
Bij vrienden/kennissen ook meegemaakt met messen zichzelftoetakelen, of met andere scherpe voorwerpen; vaak in verband met andere verslaving maar hoeft niet perse, of zichzelf met hoofd tegen muur aanslaan tot bloedens toe; heb wel theorieen maar denk elk individu anders, psychologisch probleem wordt vertaalt in lichamelijk, kan ook met medicijn gebruik te maken hebben, of stoornis. Voor mijn gevoel denk eerste stap verslaving aan te pakken tenminste als hij dat wilt, en oorzaken en rest komt later wel, denk heeft wel hulp nodig.
Flameon zei:Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
Angramar Temenos zei:Flameon zei:Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
Niet persé. Je kan het ook doen om *iets* te voelen en je er verder dood voor schamen, lange mouwen dragen etc.
Angramar Temenos zei:Flameon zei:Automutulatie is een soort van aandacht vragen / iets verwerken.
De rede van automutileren moet aangepakt worden. Stuur hem of haar dus langs professionele hulp, indien hij zelf ermee wilt stoppen
Niet persé. Je kan het ook doen om *iets* te voelen en je er verder dood voor schamen, lange mouwen dragen etc.
KapiteinPinda zei:Hallo,
De volgende vraag heeft weinig betrekking tot drugs, maar wel tot verslaving, en misschien dat jullie me kunnen helpen.
Iemand uit mijn omgeving is verslaafd aan automutilatie, en ik wil piet (verzonnen naam, maar praat makkelijker) van zijn verslaving afhelpen. Piet wil er zelf ook vanaf, maar voelt toch sterke drang om weer te automutileren. In rustige toestand kan Piet zonder, maar wanneer hij onrustig is, zich klote voelt, of zit te panieken, is automutilatie voor Piet een manier om weer rustig te worden. Piet is door mijn aandringen begonnen met een poging om te stoppen met a.m. Hij heeft het al enkele weken niet meer gedaan, en ik merk ook een vooruitgang bij Piet. In situaties die ik eerder beschreef neigt hij minder naar automutilatie, maar hij heeft nog wel een zeer sterke drang.
Ik heb hier meerdere vragen over:
1). Hoe kan Piet deze drang minder sterk, of dragelijker maken? Iets wat hij tegen zichzelf kan zeggen, of iets wat hem kan afleiden.
2). Hoe kan Piet er voor zorgen dat hij, na bijvoorbeeld een jaar niet meer te hebben geautomutleerd, niet meer terugvalt in zijn verslaving.
3). Hoe kan ik, of een andere buitenstaander, aan Piet merken of zijn drangen voor altijd wegblijven, of dat ze na een lange tijd weer terug kunnen keren, als dit al mogelijk is.
4). Zijn er betere manieren voor Piet om van de verslaving af te komen dan simpelweg niet automutileren?
Ik hoop dat ik de situatie duidelijk genoeg heb geschetst. Verder wil ik eraan toevoegen dat Piet's automutilatie lichamelijk niet gevaarlijk is, zijn verwondingen zijn (vergeleken met andere mensen die automutileren) niet heel ernstig. Toch maakt het dat niet minder erg: hij is geestelijk ongelooflijk verslaafd en zonder ingrijpen wordt het erger.
Ik snap dat dit forum over drugs gaat, en dat mijn vraag daardoor misschien lastiger te beantwoorden is, maar geestelijke verslaving is gewoon een bepaald mechanisme dat zowel bij drugs als bij automutilatie op soortgelijke wijze werkt. Eén ding wat hier nÃet zou werken is langzaam de dosis verlagen. Er is bij Piet geen sprake van "dosis", het is gewoon wel of niet.
Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor jullie reacties.
KapiteinPinda zei:Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.
Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren![]()
Vermeersch zei:KapiteinPinda zei:Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.
Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren![]()
Klinkt grof in de oren maar is het geen oplossing om hem te laten colloceren? Via zijn ouders of via de politie? Tis maar eens zeggen he.
Want als ek zo hoor is het echt erg, veel te erg. Hij gaat eens wat meemaken en kdenk ook dat je dat niet wilt he
KapiteinPinda zei:Vermeersch zei:KapiteinPinda zei:Oh praten was het probleem niet, en zoals ik eerder heb gepost is er geen sprake van vooruitgang. Ik heb bijna geen contact meer, ik heb er voor gezorgd dat persoon in kwestie het is gaan aankaarten zodat er hulp komt wanneer dit echt nodig is.
Toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren![]()
Klinkt grof in de oren maar is het geen oplossing om hem te laten colloceren? Via zijn ouders of via de politie? Tis maar eens zeggen he.
Want als ek zo hoor is het echt erg, veel te erg. Hij gaat eens wat meemaken en kdenk ook dat je dat niet wilt he
Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gezien de situatie en de manier waarop het contact momenteel verloopt kan het me niet bijster veel meer schelen...
Haha. Een appel is fruit, maar fruit niet per se een appel. Nu ben ik ook slim!Vermeersch zei:Voila, iemand die ook goed weet over wat hij praat
Respect...
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."