Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBroer is aan afglijden, wat kan ik doen?

Broer is aan afglijden, wat kan ik doen?

50 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
van de frequentie nog hoeveelheid ben ik onder de indruk, bij mij zouden ze dat detox noemen.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben hier niet om indruk te maken , maar om hulp te krijgen en feedback. Ik heb meerdere lotgenoten gevonden waar ik mee samen kan stoppen...:wink:
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Update:
Inmiddels is er een interventie geweest met me broer, de hele familie heeft hem geconfronteerd met zijn gedrag en gevolgen. Hij heeft ingestemd naar een huisarts te gaan. De huisarts heeft hem gediagnosticeerd met een depressie en dat ie aan zelfmedicatie met drank om te verwerken. Hij is op dit moment aan overwegen hoe hij gaat handelen. Maar de huisarts bevestigd zijn verslaving niet. Het is een gevoelig onderwerp en de definitie verslaving is breed en voor ieder verschillend. Maar zijn drank gebruik is dus niet gestopt hij negeert ons gewoon en gebruikt het argument van zijn huisarts in zijn voordeel. Dwz dat hij niet verslaafd is :(

Mijn ervaring met GGZ, huisarts en politie is dat deze alleen ingrijpen als er brand is en niets doen aan brand preventie. Dus we weten nu niet hoe verder te handelen...?!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Uiteindelijk zal hij zelf open moeten staan voor behandeling of iets dergelijks. Als hij het echt niet wilt is er helaas weinig aan te doen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
"Eerst redden, dan blussen." staat op de brandweerkazerne in Dordrecht...

Iemand die verslaafd is, waaraan je een einde wilt maken zal toch zelf moeten inzien dat er een probleem is. Door de confrontatie met de hele familie kan je broer inzien dat hij een probleem heeft, maar dat kan wel even duren. De eerste reactie van een verslaafde is meestal keihard ontkennen.

Als je iemand echter de tijd geeft om er zelf over na te denken kan het zijn dat ze in gaan zien dat er een probleem is, maar dat kan net zo goed nooit gebeuren...

Na een 'interventie' kan iemand meteen reageren dat ze hun probleem erkennen, maar vaak is de eerste reactie juist ertegenin gaan. alleen tijd kan zorgen dat je broer er zelf op gaat letten en ook inziet dat er een probleem is. Tot dat moment kun je eigenlijk weinig meer doen dan wat er al gebeurt is.

Hopelijk ziet je broer het op een gegeven moment ook in. Tot die tijd kun je hem alleen meegeven dat je(jullie) hem zullen steunen in zijn keuze.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#6
1 maand zornder alcohol op naar volgende :)

Ik sta al 1 maand droog. Geen problemen bij uitgaan en geen gedachten over het missen van alcohol. Ik heb zonder net zo veel plezier als met alcohol. Reflecterend kan ik zeggen dat ik geen onthoudingsverschijnselen heb.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#7
als ik jou broer was zou ik het op prijs stellen dat je meteen vraagt hoe en wat, dan dat je er nog meer over praat met gemeenschappelijke vrienden zonder dat hij dat weet.
Klik om te vergroten...

Ik heb een idee, wat vinden jullie ervan?

Een soort trojan horse strategie:
Ik maak van mijn huidige drankgebruik een olifant en ga bij me broer om hulp vragen omdat niemand anders in de familie me begrijpt. Mijn broer onwetende van mijn plan 'eigenlijk' hem bij de hulpverlener te krijgen. Gaat onbewust mee als familie en ondersteuner. Ik vertel mijn drugsverleden en verslaving uit verleden en zeg dat ik een terugval heb en dik die nog eens aan. Ik zeg dat ik niet wil dat mijn familie zich voor me schaamt en vraag de hulpverlener om informatie. De hulpverlener gaat mij uitgebreid informeren en tegelijk wordt mijn broer ook geïnformeerd en bewust van zijn positie? Als ik samen met de hulpverlener een veranderplan en deadline heb gesteld kan ik met me broer sparren hoe moeilijk het is. Hij kan dan ook zonder problemen zijn versie van verhaal doen dat hij ook denkt verslaafd te zijn en zal alles opbiechten. Ik zal hem gerust stellen door te zeggen dat we beide het nieuwe pad van nuchter zijn bewandelen. Dan heb ik hem onbewust meegenomen in mijn herstelproject en gaan we er samen aan werken!

Een geweldig idee, zo kan ik zonder problemen in zijn hoofd komen zonder alarmbellen bij hem afgaan of dat hij zich van me isoleert. Hij heeft empathie met me en zal zich in mij herkennen. En als schaap mijn terugvalpreventie volgen en tevens meegaan in mijn herstel dat ons herstel wordt?! Nietwaar?
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik kan alleen maar zeggen: wtf
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#9
leipebaviaan zei:
Ik kan alleen maar zeggen: wtf
Klik om te vergroten...
:wink:
het is een idee?! Hoe staan jullie er tegenover? Ik zie alleen voordelen...
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het zwakke aan je plan is dat het voornamelijk op aannames gebaseerd is. Stel je broer reageert niet zo, wat zijn dan de vervolgstappen? Dat jij zogenaamd gaat afkicken?

Ik weet zelf hoe het is om problemen te hebben met middelen, maar ik kan het karakter van je broer moeilijk inschatten. Ik ben zelf tot inkeer gekomen door keiharde interventie van vrienden, maar weet niet of dat in deze situaties gelegitimeerd is. Omwille van de kinderen begrijp ik trouwens de interventie van je zus wel..
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Het zwakke aan je plan is dat het voornamelijk op aannames gebaseerd is. Stel je broer reageert niet zo, wat zijn dan de vervolgstappen? Dat jij zogenaamd gaat afkicken?
Klik om te vergroten...
Ik ga niet zogenaamd afkicken...ik stop 1 a twee maanden met alcohol om te kijken of ik verslaafd ben. REFLECTIE!
Als ik het twee maanden zonder alcohol in weekend als uitlaatklep niet volhoud ben ik dus verslaafd= conclusie, gevolg ik vraag professionele hulp met mijn broer als getuige. Als ik het wel haal heeft mijn broer respect voor me en zal denken wat hij kan kan ik ook. Hopelijk maakt mijn aangedikte alcoholverslaving iets in hem los....:)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zoetewijn68 zei:
Een geweldig idee, zo kan ik zonder problemen in zijn hoofd komen zonder alarmbellen bij hem afgaan of dat hij zich van me isoleert. Hij heeft empathie met me en zal zich in mij herkennen. En als schaap mijn terugvalpreventie volgen en tevens meegaan in mijn herstel dat ons herstel wordt?! Nietwaar?
Klik om te vergroten...
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt een ziekelijk plan. Het is ten eerste gebaseerd op een hoop aannames over hoe je broer mogelijkerwijs zal gaan reageren. Als hij toch anders reageert valt je plan in duigen. In het beste geval heeft hij je plan dan niet door en zal jou steunen zonder naar zichzelf te kijken. In het slechtste geval heeft hij jouw plan wel door en verspeel je daarmee jouw geloofwaardigheid en zet je ook nog eens de relatie met je broer op het spel. Ten tweede vind ik dit overigens erg zwak, je durft je broer ergens niet op aan te spreken en vervolgens ga je een achterbaks plan verzinnen om hem toch met je mee te krijgen.

Zoals ik ook al eerder aangaf, spreek hem gewoon aan op wat je gehoord hebt en uit je zorgen. Eerlijkheid duurt het langst.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoetewijn68 zei:
Het was een idee/hypothese die ik wilde testen...:
Nu ik jullie feedback heb denk ik toch dat ik eerlijk tegen hem blijf. Maar ik ga wel zelf stoppen met alcohol me zelf te kijken of ok twee maanden zonder kan. Los van me broer. Ik zal eerlijk tegen hem zijn dat ik denk dat ik een probleem heb en kijk hoe hij reageert.
Klik om te vergroten...
Eerlijkheid is belangrijk, zeker met familie. Dat je aan je eigen problemen wilt werken lijkt me verstandig, maar dat staat toch verder los van de zorgen die je over je broer hebt? Je opent hier een topic met vragen over hoe om te gaan met zorgen over je broer en binnen no time heb je het volledig om weten te draaien naar dat in enen zelf een probleem hebt. Ik vind het een opmerkelijk topic met een beetje een apart verloop, doet mij vermoeden dat je een hoop informatie hier achterwege laat en het wellicht al vanaf het begin om jou draaide en niet je broer.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vind het een opmerkelijk topic met een beetje een apart verloop, doet mij vermoeden dat je een hoop informatie hier achterwege laat en het wellicht al vanaf het begin om jou draaide en niet je broer.
Klik om te vergroten...
Nee, ik ben eerlijk geweest vanaf begin over de goede speciale band met me broer. Ik heb dit topic geopend om zorgen om mijn broer. En tijdens de feedback werd mij een spiegel voorgehouden toen ik zocht naar oplossingen. Omdat mijn broer dus tijdens een confrontatie zei dat ik ook ondanks medicatie ook drink zette me dat aan denken of ik wel verantwoordelijk handelde. En wel eerlijk kon zijn tegen hem zonder de 'pot verwijt de ketel'te bevestigen. Ik reflecteerde dus mijn eigen situatie en kwam tot conclusie dat als ik mijn broer wil helpen ik het goede voorbeeld moet geven. Dat heeft me na een gesprek met AA hulplijn doen besloten eerst mijn eigen straatje schoon te vegen. Dus daarna kwam het idee als ik reflecteer op mijn alcoholverslaving wellicht kan mijn broer hiervan profiteren: twee vliegen in een klap. Vandaar de ommezwaai van focus van me broer naar mij puur bewustzijn van mijn eigen probleem.

Ik begon dit topic met de splinter in het oog van mijn broer te zien, maar zak de balk in mijn eigen nog niet, nu wel. Nu ben ik bewust van balk in mijn eigen oog. Vandaar dus de omslag.

Mijn doel is nog steeds hem te helpen om zijn probleem bewust te worden, alleen heb ik besloten eerst mijn eigen probleem op te lossen om zo bij mijn broer krediet/respect te winnen en hem daarmee beter te helpen zijn verslaving aan te pakken.

Ik heb geen verborgen motieven om dit topic te openen, alleen was ik bij de start niet bewust van eigen probleem.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het spijt me, maar ik denk niet dat een begeleider zijn tijd gaat besteden aan 2-3 witte wijntjes bij het uitgaan. Heb je zelf het idee dat je hier niet zonder hulp mee kunt stoppen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sorry dat ik een verkeerde conclusie trok, maar het kwam een beetje gek op mij over. Nu je het verder toelicht klinkt het ook wel logisch dat je door de bezorgdheid naar je broer ook kritischer naar jezelf bent gaan kijken.

Het kan geen kwaad eerst je eigen problemen op te lossen natuurlijk. Desalniettemin zou je denk ik ook al nu je zorgen kunnen uitten naar je broer. Maar doe het vooral op die manier waar jij je goed bij voelt.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Luisteren
Klik om te vergroten...
Dankje voor de feedback van het luisteren. mede door jouw feedback heb ik kunnen reflecteren.

Samenvatten.
Klik om te vergroten...
Jouw samenvatting gaf me de gelegenheid het van uit jouw perspectief te zien. Ik begrijp jouw als moderator op het verkeerde been voelde gezet goed. Ik hoop dat je mijn kant kan zien en mijn ontwikkeling in dit topic?

Doorvragen
Sorry dat ik een verkeerde conclusie trok, maar het kwam een beetje gek op mij over. Nu je het verder toelicht klinkt het ook wel logisch dat je door de bezorgdheid naar je broer ook kritischer naar jezelf bent gaan kijken.

Het kan geen kwaad eerst je eigen problemen op te lossen natuurlijk. Desalniettemin zou je denk ik ook al nu je zorgen kunnen uitten naar je broer. Maar doe het vooral op die manier waar jij je goed bij voelt.
Klik om te vergroten...

Ik voel me goed bij eerlijkheid, ik zelf heb een hekel aan (emotionele) manipulatie dus zou het liever niet op anderen doen. Maar ik blijf eerlijk tegen hem en uit mijn gevoelens van onrust, angst en zorgen. Ik ben van daarmee op onervaren terrein want ik heb in verleden mijn gevoelens altijd opgekropt of verdoofd. Dit is ook voor mij een uitdaging...:)
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Update:
Me broer is nog dieper gezakt: De buren hebben hun sleutels gewisseld. En hij is betrapt door de buurvrouw die op de bank lag te slapen toen hij hun drankkast plunderde omdat hij dacht dat niemand thuis was. Heterdaad! Nu heeft ie een groot probleem, de buren hebben contact verbroken en zijn vrouw heeft hem een ultimatum gesteld. Onze familie schaamt zich diep, hoe kan je zo diep zakken terwijl je hypocriet mee gaat naar de huisarts om aan zijn probleem te werken?! Ik heb geen respect voor deze actie, ik vertrouw hem ook niet meer in mijn huis met mijn spullen. Hij is nu op een pad gekomen dat ie overal lak aan heeft.... :?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
dan heb je 2 paden te bewandelen.

je laat hem stikken, of blijft hem steunen.

zo simpel is het.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#20
MeejheM zei:
dan heb je 2 paden te bewandelen.

je laat hem stikken, of blijft hem steunen.

zo simpel is het.
Klik om te vergroten...
Ik zal hem niet laten verdrinken, maar ik spring er ook niet in om hem te redden. Ik zal hem reddingsboeien toe gooien of met een bootje hem oppikken. Maar laten stikken nooit!!! Ik weet niet wat me familie doet maar die hebben hem verboden beschonken langs te komen. Hij mag alleen op bezoek als hij nuchter is. Die voorwaarde stel ik hem ook.

http://www.moviemeter.nl/forum/20/6183
Veel films verschillende alcoholisten die allemaal anders met hun verslaving omgaan. Erg interessant en leerzaam...:)
Een metafoor uit een film is heel herkenbaar:
http://www.irenekorff.nl/kikkerschorpioen/

De fabel van de Kikker en de Schorpioen
Gepubliceerd door Irene op 6 februari, 2014
Het is een bestaande fabel, maar ik vond het leuk om het zelf eens op te schrijven. Over vertrouwen en de aard van het beestje.

De Kikker stond langs de kant van de rivier, klaar om in het water te springen en naar de overkant te zwemmen. ‘Wacht even’, zei de Schorpioen, die plotseling verscheen vanuit de begroeiing langs de waterkant. ‘Ik wil graag naar de overkant, maar ik kan niet zwemmen. Mag ik op jouw rug meeliften, Kikker?’

De Kikker zei: ‘Ik dacht het niet! Ik ken jou, als ik je op mijn rug neem steek je mij met je giftige angel en leg ik het loodje. Nee, dank je feestelijk, zoek maar een andere idioot!’ En hij begon zich alvast af te zetten van de oever.

‘Maar dat zou ik nooit doen!’ riep de Schorpioen. ‘Dat zou ongelooflijk stom zijn. Als ik jou zou steken terwijl jij mij op je rug over de rivier brengt, dan zouden we allebei verdrinken! Nee, wees gerust, ik zal je heus niet steken. Je zou mijn held zijn!’

De Kikker dacht hierover na. Nooit waren Kikkers en Schorpioenen vrienden geweest, en nooit hadden ze een coalitie gevormd. De Schorpioen had een duidelijk voordeel als de Kikker zou meewerken. Maar wat was het voordeel voor hem?

‘Okee’, zei de Kikker. ‘As jij mij niet steekt, en je mij voortaan verdedigt tegen de Ooievaar, de Wezel en de Vos, dan breng ik je naar de overkant.’ ‘Geen probleem, je hoeft maar te kwaken en ik ben er voor je’, antwoordde de Schorpioen.

Zo werd de deal beklonken. De Schorpioen klom op de rug van de Kikker, die meteen naar de overkant begon te zwemmen. Een beetje ongemakkelijk voelde hij zich wel, de klauwtjes van de Schorpioen klemden stevig om zijn schouders. ‘Gaat het nog?’ vroeg de Kikker. ‘Ja hoor, prima’, zei de Schorpioen.

Halverwege de rivier voelde de Kikker plotseling een scherpe steek in zijn zij. De Schorpioen had hem tóch gestoken. ‘Wat doe je nu!’ riep de Kikker, in plotselinge doodsangst. Hij voelde de Schorpioen zich nog steviger aan zijn schouders vastklemmen. In het oor van de Kikker fluisterde de Schorpioen: ‘Het spijt me… Ik kan het niet helpen. Het zit in mijn aard…’

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."