#1
van de frequentie nog hoeveelheid ben ik onder de indruk, bij mij zouden ze dat detox noemen.
als ik jou broer was zou ik het op prijs stellen dat je meteen vraagt hoe en wat, dan dat je er nog meer over praat met gemeenschappelijke vrienden zonder dat hij dat weet.
leipebaviaan zei:Ik kan alleen maar zeggen: wtf
Ik ga niet zogenaamd afkicken...ik stop 1 a twee maanden met alcohol om te kijken of ik verslaafd ben. REFLECTIE!Het zwakke aan je plan is dat het voornamelijk op aannames gebaseerd is. Stel je broer reageert niet zo, wat zijn dan de vervolgstappen? Dat jij zogenaamd gaat afkicken?
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt een ziekelijk plan. Het is ten eerste gebaseerd op een hoop aannames over hoe je broer mogelijkerwijs zal gaan reageren. Als hij toch anders reageert valt je plan in duigen. In het beste geval heeft hij je plan dan niet door en zal jou steunen zonder naar zichzelf te kijken. In het slechtste geval heeft hij jouw plan wel door en verspeel je daarmee jouw geloofwaardigheid en zet je ook nog eens de relatie met je broer op het spel. Ten tweede vind ik dit overigens erg zwak, je durft je broer ergens niet op aan te spreken en vervolgens ga je een achterbaks plan verzinnen om hem toch met je mee te krijgen.Zoetewijn68 zei:Een geweldig idee, zo kan ik zonder problemen in zijn hoofd komen zonder alarmbellen bij hem afgaan of dat hij zich van me isoleert. Hij heeft empathie met me en zal zich in mij herkennen. En als schaap mijn terugvalpreventie volgen en tevens meegaan in mijn herstel dat ons herstel wordt?! Nietwaar?
Eerlijkheid is belangrijk, zeker met familie. Dat je aan je eigen problemen wilt werken lijkt me verstandig, maar dat staat toch verder los van de zorgen die je over je broer hebt? Je opent hier een topic met vragen over hoe om te gaan met zorgen over je broer en binnen no time heb je het volledig om weten te draaien naar dat in enen zelf een probleem hebt. Ik vind het een opmerkelijk topic met een beetje een apart verloop, doet mij vermoeden dat je een hoop informatie hier achterwege laat en het wellicht al vanaf het begin om jou draaide en niet je broer.Zoetewijn68 zei:Het was een idee/hypothese die ik wilde testen...:
Nu ik jullie feedback heb denk ik toch dat ik eerlijk tegen hem blijf. Maar ik ga wel zelf stoppen met alcohol me zelf te kijken of ok twee maanden zonder kan. Los van me broer. Ik zal eerlijk tegen hem zijn dat ik denk dat ik een probleem heb en kijk hoe hij reageert.
Nee, ik ben eerlijk geweest vanaf begin over de goede speciale band met me broer. Ik heb dit topic geopend om zorgen om mijn broer. En tijdens de feedback werd mij een spiegel voorgehouden toen ik zocht naar oplossingen. Omdat mijn broer dus tijdens een confrontatie zei dat ik ook ondanks medicatie ook drink zette me dat aan denken of ik wel verantwoordelijk handelde. En wel eerlijk kon zijn tegen hem zonder de 'pot verwijt de ketel'te bevestigen. Ik reflecteerde dus mijn eigen situatie en kwam tot conclusie dat als ik mijn broer wil helpen ik het goede voorbeeld moet geven. Dat heeft me na een gesprek met AA hulplijn doen besloten eerst mijn eigen straatje schoon te vegen. Dus daarna kwam het idee als ik reflecteer op mijn alcoholverslaving wellicht kan mijn broer hiervan profiteren: twee vliegen in een klap. Vandaar de ommezwaai van focus van me broer naar mij puur bewustzijn van mijn eigen probleem.Ik vind het een opmerkelijk topic met een beetje een apart verloop, doet mij vermoeden dat je een hoop informatie hier achterwege laat en het wellicht al vanaf het begin om jou draaide en niet je broer.
Dankje voor de feedback van het luisteren. mede door jouw feedback heb ik kunnen reflecteren.Luisteren
Jouw samenvatting gaf me de gelegenheid het van uit jouw perspectief te zien. Ik begrijp jouw als moderator op het verkeerde been voelde gezet goed. Ik hoop dat je mijn kant kan zien en mijn ontwikkeling in dit topic?Samenvatten.
Doorvragen
Sorry dat ik een verkeerde conclusie trok, maar het kwam een beetje gek op mij over. Nu je het verder toelicht klinkt het ook wel logisch dat je door de bezorgdheid naar je broer ook kritischer naar jezelf bent gaan kijken.
Het kan geen kwaad eerst je eigen problemen op te lossen natuurlijk. Desalniettemin zou je denk ik ook al nu je zorgen kunnen uitten naar je broer. Maar doe het vooral op die manier waar jij je goed bij voelt.
Ik zal hem niet laten verdrinken, maar ik spring er ook niet in om hem te redden. Ik zal hem reddingsboeien toe gooien of met een bootje hem oppikken. Maar laten stikken nooit!!! Ik weet niet wat me familie doet maar die hebben hem verboden beschonken langs te komen. Hij mag alleen op bezoek als hij nuchter is. Die voorwaarde stel ik hem ook.MeejheM zei:dan heb je 2 paden te bewandelen.
je laat hem stikken, of blijft hem steunen.
zo simpel is het.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."