Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen, is wellicht initiëren om eens met elkaar af te spreken om het nodige uit te spreken. Waarbij je dan duidelijk maakt dat jij enkel de mediator bent en geen kant wil kiezen tussen beiden. Klik om te vergroten... Daar zat ik dus aan te denken Maar hoe organiseer je zoiets zonder het te 'zwaar' te maken? Hoe breng je het? Welke woorden gebruik je? Welke woorden niet? Met welke argumenten/redenen kom je wel/niet? etc.? Waar spreken we af (neutrale plaats, openbaar? of juist niet?)."
"En vooral dus niet teveel het gesprek sturen/kleuren/etc met jouw argumenten en mening. Het is immers hun ruzie, niet de jouwe. Klik om te vergroten... Dat vereist goede sociale vaardigheden en ik heb niet zo'n sterk EQ. Heb een gemiddeld IQ. Dus ben er twijfelachtig mee. Vandaar dit topic om tips te krijgen zo'n geval aan te pakken. Is het een goed idee dat ik mijn gevoelens over de situatie laat horen: "dat het me pijn doet, als ze ruzie hebben etc." Dat ik liever een vredelievende familie heb in harmonie. Dat lijkt me een goed begin?"
"Aan ervaringsdeskundigen: Zijn er valkuilen waar ik rekening mee moet houden of andere tips om gesprek te 'bewaken'? Ik heb info gevonden: informatieavond 24 mei in GGZ Leidschendam voor familie en vrienden: http://www.rivierduinen.nl/ggzkinderenenjeugd/agenda/2016/05/voorlichtingsavond-verslaving2405"
"Hoe je ziets moet vertellen aan iemand? ik denk zoals je hierboven opgeschreven hebt maar dan direct tegen de persoon Klik om te vergroten... Eerlijk en direct maar met respect, tact en geduld.Maar blijft moeilijk want ik hoor alles uit tweede, derde hand. Wat ik van me familie hoor is dat ze zich schamen voor zijn gedrag.Ik zie hem niet vaak hooguit 1x per maand. En als we uit gaan. Dan is hij toch een ander mens in andere omstandigheden. Als we uitgaan dat drinken we samen en is het gezellig. Ik een wijntje hij een biertje... Ook ben ik jaren lang zijn 'dealer' geweest. Als we uitgaan vraagt hij of ik een zakje weed mee neem voor de avond of een biertje. Ik zag dat als iets 'onschuldigs', omdat ik niet weet dat hij doordeweeks ook gebruikt en tijdens zijn werk. Maar dat zag ik nooit. Nu ik van familie hoor dat overal waar hij komt en er drank is, bij me moeder in verpleeghuis bijvoorbeeld is er gratis wijn voor de bezoekers en bewoners. Nu weet ik waarom hij ook vaak bij me moeder op bezoek is behalve voor de gezelligheid maar dus ook omdat hij daar onbeperkt kan drinken. Ik communiceer met me familie over zijn gedrag en hoor nu ook dat de verpleging commentaar heeft op zijn gedrag. Nu ik beter geïnformeerd ben over zijn gedrag en de gevolgen. Dat mijn familie en schoonfamilie zich schaamt als hij dronken binnen komt. dat hij dingen laat vallen en altijd en excuus heeft. Dat hij ook is begonnen met stelen omdat zijn vrouw hem financieel niet meer ondersteund. verklaard een hoop dat hij mij voor zijn verslavings karretje spant. Hoe kan ik zijn vertrouwen blijven houden zonder hem voor het hoofd te stoten of af te laten keren van me? Als ik mijn gevoelens uit over hoe pijnlijk het is om hem zo te zien aftakelen (wat hij ontkend) en de schande waar mijn familie het over heeft, niet alleen in verpleeghuis, maar ook als hij de kinderen van school haalt of op bezoek bij mijn familie. Ook hoor ik nu pas dat me zus al met hem naar een 'hulpverlener' is geweest en hij toe daar ontkennend uit zijn dak is gegaan. Hij heeft zijn problemen onder woorden gebracht maar daar heeft mijn familie me niet bij betrokken. Dus dat vind ik ook kwalijk van mijn familie. Dat het zo lang speelt en mij in het ongewisse laten. Zijn vrouw heeft nu een ultimatum gesteld, mijn familie heeft zich nu uitgesproken en nu is het mijn beurt om mijn standpunt in te nemen en verantwoordelijkheid te nemen om mezelf te beschermen. Op advies van ben ik nu eerst mijn eigen puin aan ruimen, daarnaast zal ik alerter zijn op mijn gedrag naar me broer. Ik ga hem duidelijk maken dat het hele gedoe me zorgen maakt en kijk hoe hij daar mee omgaat. Ik blijf empathie voelen en zal het communiceren. Ik zal hem duidelijk maken dat hij op mij kan rekenen als hij inziet hoe erg de situatie is. Maar deze situatie heb ik eerder met een vriend mee gemaakt. Ik ben het contact met hem verloren omdat hij zei "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!" En daar had hij deels gelijk in....dat zelfde wil ik niet met me broer laten gebeuren. Klik om te vergroten... Het probleem van het bier heb ik opgelost! Ik neem een alcoholvrij biertje mee om aan toegeven waar ik sta en deels kom ik aan zijn wensen tegemoet"
"Ik ben na gister een avond stappen met veel gezelligheid en drank tot conclusie gekomen dat ik ook een probleem heb. Mijn gezellige avonden worden steeds langer en ik ben de dag daarna steeds beroerder. Zo ben ik 27 jaar geleden ook begonnen met drank en gezellige avonden, nadat mijn grote liefde het na een knipperlicht relatie had uitgemaakt. Ik begaf me toen onbewust op een glijdende schaal. Ik begon toen ook met drank (baco, bier, wiskey etc) en kende geen grenzen. daarna kwamen een pil, 1 werd 2, 2 werden 4 etc. En toe was ik helemaal de weg kwijt en begon met snuiven. Pas jaren later op mijn 25ste ben ik cold turkey gestopt en alle 'vrienden'het het wereldtje gedump. Toe ben ik 2 jaar antidrugs geweest en heel erg gelovig en kerkelijk in sekte. Pas op mijn 27ste ontdekte ik dat ik schizofrenie had en moest me laten opnemen en meds nemen. Toen begon 17 jaar herstellen van ziekte en drugs met 8 maal terugval van psychose, in die tijd gebruikte ik geen drugs en drank. Nu ben ik sinds een jaar weer begonnen met een 2-3 witte zijn tijdens uitgaan. Wat onschuldig leek is nu aan uitgroeien tot iets waar ik bang voor ben een verslaving. Dus ik leg hier de grens ook mede door de situatie waarin mijn broer zich bevind. Ik moet als ik me broer wil redden het goede voorbeeld geven! Ik heb besloten 1 maand te stoppen met drank tijdens uitgaan en te reflecteren. Kan ik zonder of hunker ik naar weekend met drank?! Dat is mijn levensles komende maand: Meer daarover in mijn dagboek! Hopende op jullie steun en begrip...."
"Maar, het is wel makkelijker als je iets meer hebt dan geruchten. misschien kun je beter vertellen wat voor geruchten je gehoord hebt, en vragen hoe dat zit. als hij niet eerlijk wil zijn, of je vermoedens niet helemaal kloppen kom je toch niet veel verder, en waarschijnlijk word je er ook niet hard op afgerekend. je hebt het ook maar van horen zeggen. Klik om te vergroten... Ja, maar kan ik zeggen maar dan kom ik in discussie dat ik de bron vrij moet geven als hij daarom vraagt. Ik heb recht om te zwijgen over bron maar daarmee win ik de discussie niet maar maak het idd wel bespreekbaar. bedankt voor je goede advies!"
"als ik jou broer was zou ik het op prijs stellen dat je meteen vraagt hoe en wat, dan dat je er nog meer over praat met gemeenschappelijke vrienden zonder dat hij dat weet. Klik om te vergroten... Ik heb een idee, wat vinden jullie ervan? Een soort trojan horse strategie: Ik maak van mijn huidige drankgebruik een olifant en ga bij me broer om hulp vragen omdat niemand anders in de familie me begrijpt. Mijn broer onwetende van mijn plan 'eigenlijk' hem bij de hulpverlener te krijgen. Gaat onbewust mee als familie en ondersteuner. Ik vertel mijn drugsverleden en verslaving uit verleden en zeg dat ik een terugval heb en dik die nog eens aan. Ik zeg dat ik niet wil dat mijn familie zich voor me schaamt en vraag de hulpverlener om informatie. De hulpverlener gaat mij uitgebreid informeren en tegelijk wordt mijn broer ook geïnformeerd en bewust van zijn positie? Als ik samen met de hulpverlener een veranderplan en deadline heb gesteld kan ik met me broer sparren hoe moeilijk het is. Hij kan dan ook zonder problemen zijn versie van verhaal doen dat hij ook denkt verslaafd te zijn en zal alles opbiechten. Ik zal hem gerust stellen door te zeggen dat we beide het nieuwe pad van nuchter zijn bewandelen. Dan heb ik hem onbewust meegenomen in mijn herstelproject en gaan we er samen aan werken! Een geweldig idee, zo kan ik zonder problemen in zijn hoofd komen zonder alarmbellen bij hem afgaan of dat hij zich van me isoleert. Hij heeft empathie met me en zal zich in mij herkennen. En als schaap mijn terugvalpreventie volgen en tevens meegaan in mijn herstel dat ons herstel wordt?! Nietwaar?"
"leipebaviaan zei: Ik kan alleen maar zeggen: wtf Klik om te vergroten... het is een idee?! Hoe staan jullie er tegenover? Ik zie alleen voordelen..."
"Het zwakke aan je plan is dat het voornamelijk op aannames gebaseerd is. Stel je broer reageert niet zo, wat zijn dan de vervolgstappen? Dat jij zogenaamd gaat afkicken? Klik om te vergroten... Ik ga niet zogenaamd afkicken...ik stop 1 a twee maanden met alcohol om te kijken of ik verslaafd ben. REFLECTIE! Als ik het twee maanden zonder alcohol in weekend als uitlaatklep niet volhoud ben ik dus verslaafd= conclusie, gevolg ik vraag professionele hulp met mijn broer als getuige. Als ik het wel haal heeft mijn broer respect voor me en zal denken wat hij kan kan ik ook. Hopelijk maakt mijn aangedikte alcoholverslaving iets in hem los...."
"Ik raad jou aan om na te denken jouw relatie met je broer. Klik om te vergroten... Dat heb ik gedaan en overlegt met mijn psycholoog: conclusie ik voel me machteloos en ben in conflict over loyaliteit tussen mijn familie en me broer. Ik kan het nu redelijk los laten want hij 'gedraagt zich redelijk'. Ik ben er gewoon voor hem als hij het aangeeft en tot hij wakker wordt en uit zijn ontkenningsfase komt speel ik de poppenkast mee... Hoe het was, hoe het ging, en hoe het is. Klik om te vergroten... Ik heb hem verteld dat zijn ontkenning ook al is hij heterdaad betrapt bij mij een slecht gevoel geeft en me boos/gefrustreerd maakt. Zijn antwoord: "dat is jouw probleem..." Praat met hem er over. Pak een fotoboek erbij met een foto van hem waar hij gelukkig was zonder alle 'genotsmiddelen' Klik om te vergroten... De foto's ga ik met hem doornemen, maar die zijn van 25 jaar geleden op zijn 15e daarna is hij het slechte pad op gegaan en uit huis gezet. Ik heb hem toen 10 jaar niet gesproken. Vertel hem dat iedereen die zich zorgen maakt en boos wordt dat alleen maar uit liefde doet Klik om te vergroten... Ik hem nog contact met hem, maar vertrouw hem niet meer. Dat is begrijpelijk. Dat heb ik hem ook verteld en als hij zijn goede kant laat zien ik hem weer kan vertrouwen. Vertel je gevoelens niet alleen, maar leg het uit Klik om te vergroten... Ik heb hem uitgelegd dat ik me machteloos voel en hij mij altijd om hulp kan vragen: de deur is open (tot bepaalde hoogte) Vertel hoe het is om hem zo te zien Klik om te vergroten... Gelukkig ziet hij er nog verzorgd uit, het is alleen zijn gedrag. Hoe wel ik er niet bij was kan ik daar niets van zeggen van wat ik heb vernomen van anderen. Ik confronteer hem wel als hij dronken is en ga dan weg. Wat hij zou doen als jij in zijn positie zat Klik om te vergroten... Dat heeft hij al bewezen, toen ik opgenomen was was hij me 1 keer komen bezoeken. Daar had ik veel aan. Daarom blijft de deur nog op een kier... En tot slot Geef hem het gevoel Dat hij zijn shit bij jou kwijt kan Zijn shit wat zo diep aan hem knaagt waardoor hij op het punt staat alles te verliezen Klik om te vergroten... Dat is het probleem, dat doet hij niet, ook niet naar doovragen etc. Ik weet niet waarom hij drinkt en wat hem scheelt? Tuurlijk vindt ik vervelend dat hij falliet is en in schuldhulp zit, maar daarna heeft hij met zijn alcoholprobleem het ook verpest bij nieuwe baas. Dus dat beseft hij gewoon niet?! Hij denkt gewoon slimmer te zijn dan de alcohol of de rest van de wereld. Succes ! Klik om te vergroten... Meer hij suc6, dat heeft hij nodig. Maar nu kan ik er redelijk mindfull mee leven. Ik bedoel het heeft geen invloed op mijn taken en activiteiten meer."