Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeer dan een jaar gestopt met weed

Meer dan een jaar gestopt met weed

74 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

je moet zelf uitmaken of je terug weed wilt roken of niet; ik wil je daar zeker niet tot aanzetten.

Ik rook zelf dagelijks wiet en weet ook dat het beter geen dagelijkse gewoonte zou zijn.

Belemmert het weed roken je in je dagelijkse leven? Laat je taken liggen enz.?
Ik ken mensen die enkel maar liggen tv te kijken en niet meer buitenkomen omdat ze te stoned zijn, dan is het wel een probleem vind ik.


Het is wel een goed idee om minstens een keer per jaar een tolerantie pauze te houden van enkele weken.

Echter ben ik wel van mening dat elke dag alcohol schadelijker is, zeker als het Duvels zijn.

Ik heb al genoeg alcoholiekers gezien; je wilt echt geen alcoholverslaving ontwikkelen!

Maar als je dat interessanter vindt omdat het sociaal aanvaardbaar is..dan ben je een echte Belg! :wink:

grts
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo iedereen,

Ik ben reeds meer dan 1 jaar gestopt met weed, na 20 jaar dagelijks gebruikt te hebben.
Een jaar geleden werd ik opgenomen omdat ik kampte met een burn out. Op de psychiatrie afdeling waar ik een maand heb verbleven werd ik erop gewezen dat ik aan het afkicken was. Afkicken van weed, ik wist niet eens dat dat mogelijk was, maar toch heeft 1 verpleegster me gewezen op afkickverschijnselen. Ik was nogal hard aan het beven tijdens het drinken van m'n soep.
Na die maand was het terug mogelijk voor me om terug te beginnen met het gebruik van weed, maar omdat m'n vrouw daar niet achter stond ben ik blijven volhouden. In samenwerking met psychologen en medicatie ben ik er tot nu toe niet meer aan geweest.
Maar, nog elke dag verlang ik ernaar om eentje te roken. M'n rookgedrag is ondertussen vervangen door drinken. Ik ben een beetje beginnen drinken enkele maanden na m'n opname maar vandaag zit ik terug al aan m'n derde Duvel bezig.
Ik weet me geen raad meer. Ik ben bang dat ik een drankverslaving ga krijgen, maar dat is dan weer sociaal aanvaardbaar. Weed gebruik is nog steeds verboden in België.
Ik gebruik ook nog steeds medicijnen dat ze me een jaar geleden hebben voorgeschreven, hierdoor mag ik van m'n dokter eigenlijk niet drinken, maar toch kan ik het me niet laten.
Waarom ik dit hier post? Omdat ik ten einde raad ben. Ik ben eigenlijk een gesloten persoon en loop met dit soort problemen zeker niet te koop. Zelfs m'n vrouw weet niet dat ik het hier moeilijk met heb. Ik heb wel m'n echte naam opgegeven maar omdat m'n vrienden en kennissen niet op dit forum zitten heb ik toch het gevoel dat het anoniem is.
Is het normaal dat ik na anderhalf jaar op de tanden bijten nog steeds hunker naar weed? Ga ik nu een alcohol verslaving krijgen? Zou ik niet beter terug een jointje roken? Dit zijn vragen waar ik elke dag met te kampen heb.
Bij vrienden gaan doe ik ook niet meer, omdat al m'n vrienden weed roken. Ik zit steeds thuis nu en heb het gevoel dat dat me ook niet echt helpt.

Vanwege een gefrustreerd nieuw lid.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Jammer dat het gister "mis" ging, maar misschien dat het nu makkelijker is voor je, aangezien je geen wiet meer in huis hebt.
Klik om te vergroten...

Zo denk ik er ook over en ik ga de komende dagen niet meer op bezoek gaan bij gebruikende vrienden zodat ik ook niet in de verleiding kan komen.

Mindless zei:
Ik zie het niet zo. Dat wat normaal gezien de fysieke wereld wordt genoemd is imo weldegelijk onze (subjectieve) werkelijkheid. Dat wat illusie is, is enkel de mentale projectie daar overheen die zegt dat we in een wereld in tijd en ruimte leven.
Klik om te vergroten...

Wat je zegt is moeilijk om te begrijpen, laat ik het effe anders formuleren om zeker te zijn dat ik je begrijp.

Dus onze perspectief op het leven is dus de realiteit, de wereld die we met onze zintuigen kunnen waarnemen. Het leven hier op aarde is de realiteit.
En het is een illusie te stellen dat we in een wereld van tijd en ruimte leven.

Maar de wereld dat we waarnemen is toch opgebouwd uit tijd en ruimte. Dus als tijd en ruimte een illusie is, is onze wereld dat dan ook niet? Neem tijd en ruimte weg, waar zijn wij dan?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat mij altijd enorm verbaast in deze materie is dat veel mensen een mening hebben en daar enorm van overtuigd zijn zonder dat er ook maar enig bewijs is in deze en het onmogelijk is om te toetsen of ze het wel bij het juiste eind hebben. Wat dat betreft lijkt spiritualiteit enorm op religie.
In plaats van die dogmatische aanpak kies ik dan toch liever voor het openhouden van verschillende opties, want ik weet het gewoonweg niet.

Wat meer ontopic, ik heb zelf dus ook zo'n wietverslaving, en heb me daar gewoonweg bij neergelegd. Wel wordt blowen steeds onbelangrijker in mijn leven en ik ga er van uit dat er op termijn wel een tijd gaat komen dat ik er helemaal klaar mee ben en er dan met weinig moeite mee kan stoppen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Vaper,

Nou, ik denk niet dat we een 'wereld' waarnemen. We zijn bewust van ervaring en ervaring is gemaakt van het "spul" dat we zelf zijn, wat je bewustzijn zou kunnen noemen, al conceptualiseer je het dan natuurlijk.

Onze ervaring is onze (subjectieve) werkelijkheid, maar enkel als ervaring. Niet als de gedefineerde concepten (zoals 'wereld', 'tijd' en 'ruimte') die we over onze daadwerkelijke perceptie heen leggen. Waar zie jij nu op dit moment een "wereld"? Je ziet, maar zie je "iets"? Je bent je bewust van perceptie, maar het is pas met taal dat er perceptie van "iets" lijkt te zijn.

Uiteraard slechts mijn visie. Maar ik probeer hier iets ultiem simpels te omschrijven. Je kunt dit "begrijpen" zonder te denken.

@acht.zes,

Het "bewijs" is de veranderde perceptie zelf. Niet een of andere intellectuele verklaring. En het bewijs is alleen voor jezelf, niet iets wat je kunt aandragen aan anderen. Al heb ik dat zo vaak geprobeerd...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Mindless

En daar kan ik dus niet bij. We leven met 7 miljard mensen op deze aardkloot en die leven allemaal in dezelfde wereld, realistisch al dan spiritueel. Dus als er een waarheid is dan geldt die voor ons allemaal, en niet alleen voor jezelf.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Wat mij altijd enorm verbaast in deze materie is dat veel mensen een mening hebben en daar enorm van overtuigd zijn zonder dat er ook maar enig bewijs is in deze en het onmogelijk is om te toetsen of ze het wel bij het juiste eind hebben. Wat dat betreft lijkt spiritualiteit enorm op religie.
In plaats van die dogmatische aanpak kies ik dan toch liever voor het openhouden van verschillende opties, want ik weet het gewoonweg niet.
Klik om te vergroten...

Ja, geloof, religie, spiritualiteit zijn allen vluchtige bewoordingen van zaken die niet te bewijzen zijn, maar als je ernaar op zoek gaat kun je deze wel voelen. En heb wel degelijk iets gevoeld tijdens meditatie wat me een gelukkig gevoel gaf, dus geloof ik ook in het nut ervan.

Geloven, de een gelooft dit en de ander gelooft dat. Op een gegeven moment wordt het geloof een waarheid, een persoonlijke waarheid. Een waarheid, zoals bv het boeddhisme dat door veel mensen wordt gelooft is voor hen de waarheid en een ander gelooft in iets anders bv Christus en voor hen is Christus de waarheid. Inderdaad, een wereld zonder bewijzen, maar als je het voelt is het al voldoende om bewezen te zijn.

Mindless zei:
Onze ervaring is onze (subjectieve) werkelijkheid, maar enkel als ervaring.
Klik om te vergroten...

Daar zeg je wel iets. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, dus iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid.
Alhoewel we allen deel uitmaken van dezelfde wereld leven we allen in een andere wereld. We bekijken de wereld allemaal met andere ogen. Maar toch hebben we iets gemeen.

Mindless zei:
Niet als de gedefineerde concepten (zoals 'wereld', 'tijd' en 'ruimte') die we over onse daadwerkelijke perceptie heen leggen.
Klik om te vergroten...

De gedefinieerde concepten zoals jij ze noemt, ik geloof dat materie daar ook bij behoort. We nemen allen deze concepten waar op dezelfde manier.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@ Vaper:

Maar waarom voelt de een dan dat het boedhisme de waarheid is, een ander dat het christendom de waarheid is een ander weer dat de Islam de waarheid is? En dan noem ik er maar 3, en zijn wellicht tienduizenden geloofsovertuigingen en er kunnen maar twee opties zijn, van al die vele geloofsovertuigingen is er maar 1 de juiste, of alle geloofsovertuigeingen kloppen niet want niemand heeft de juiste gevonden.

Er kan maar 1 waarheid zijn, al die 'waarheden' kunnen niet naast elkaar bestaan want die spreken elkaar gigantisch tegen.

Punt is, als ik wat ik geloof voor waarheid aanneem zeg ik dus ook meteen dat iedereen die wat anders gelooft dan ikzelf fout zit. Eigenlijk is dat dus ontzettend arrogant om dus te stellen dat de waarheid zich juist aan mij geopenbaard heeft en niet aan al die andere miljarden mensen. Dan bestaat ook nog het gevaar dat je naast je schoenen gaat lopen, want jij bent de 'chosen one' aan wie de waarheid geopenbaard is, dus dan zal je wel enorm speciaal zijn en dergelijke. En dat zie ik dus terug bij mensen die hun geloof als de absolute waarheid zien. Die mensen kunnen heel aardig en dergelijke zijn maar als ze hun geloof gaan verkondigen als zijnde de waarheid dan zie ik arrogantie en egocentrisme ten top, terwijl ze die eigenschappen helemaal niet van zichzelf hebben, maar dat rotsvaste geloof dat hun geloof waarheid is heeft dat dus wel van die mensen gemaakt.

Daarnaast stop je met onderzoeken als je wat je gelooft voor waarheid aanneemt, en daar heb je ook niks aan. Je stopt dus met je zoektocht want je hebt het al gevonden. Iets in me zegt dat dit niet goed is voor je zelfontplooing en ontwikkeling.

Geloof heet niet voor niets geloof, en naar mijn mening moet dat zo blijven. De waarheid komen we misschien zelf achter als we dood zijn, maar meer waarschijnlijker toch niet, want mocht het bewustzijn de dood en lichaam en geest overleven dan kunnen we toch niet meer terug naar het brein om daar over te denken of er überhaupt besef over te hebben. Maar in het leven komen we de waarheid niet te weten, dat staat voor mij als een paal boven water.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja, materie is ook maar een concept. En bewustzijn en spiritualiteit trouwens ook. Maar alsnog is er iets echt aan ons/onze ervaring. En die twee kun je in werkelijkheid niet eens echt los zien van elkaar. Waar is de grens tussen mij en mijn ervaring. :)
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#10
@acht.zes

Waarom zou er maar 1 waarheid kunnen zijn? Ik begrijp je wel hoor! Maar voor mij is de waarheid te vinden in het boeddhisme. Voor anderen in een ander geloof. Kunnen deze waarheden niet naast elkaar bestaan?
Allen geloven in een bepaald 'leven' na de dood. Ik ken de andere geloofsovertuigingen niet tot in detail, maar ik geloof wel dat dat hun bedoeling is, zin geven aan het leven. God en de hemel bv. Ik kan mezelf daar niet in vinden, maar dat wil niet zeggen dat het voor de gelovigen geen realiteit is. Ik heb daar ook respect voor en als zij hun leven willen toeleggen om de poort van de hemel te bereiken, dan zorgt dat ervoor dat ze een goed mens zullen zijn en zoveel mogelijk goede daden zullen doen. Is dat niet het doel van een geloof? Een positieve samenleving creëren.
En misschien komt er wel niets na de dood. Is het wel zoals inslapen en niets meer beseffen. Misschien komt er wel een nieuw leven, wie zal het zeggen. Er zijn een bepaald aantal geloven, zelfs geloven in niets zoals ik doe is een geloof. Kunnen deze niet naast elkaar bestaan dan? Kan het niet zijn dat de ene naar de hemel gaat en de andere oplost in het niets?

acht.zes zei:
Daarnaast stop je met onderzoeken als je wat je gelooft voor waarheid aanneemt, en daar heb je ook niks aan. Je stopt dus met je zoektocht want je hebt het al gevonden. Iets in me zegt dat dit niet goed is voor je zelfontplooing en ontwikkeling.
Klik om te vergroten...

Ik ben net begonnen aan mijn zoektocht. Of ik iets zal vinden laat ik in het midden, maar eens ik gedaan heb met mediteren heb ik een goed gevoel, dus waarom zou ik daar met stoppen? Ik vind het wel leuk dat je om me geeft en me probeert te waarschuwen, maar misschien is dit juist goed voor mijn zelfontplooiing? Het enige waar ik naar op zoek ben is rust te vinden in mezelf.

En klopt, er is nog niemand teruggekomen om ons te vertellen wat er in het hiernamaals te vinden is, Maar wel veel mensen hebben al een glimp opgevangen van de dood door in coma te liggen of iets dergelijks. Het enige dat zij gemeen hebben is dat ze er een goed gevoel hebben aan overgehouden. En ik geloof dat dat gevoel te bereiken is via meditatie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Mindless

je begrijpt me verkeerd, mediteren is geen geloof, maar een middel of misschien beter gezegd een bezigheid. Ik bedoel eigenlijk meer iemand als @Mindless die zo overtuigd is dat hij het bij het rechte eind heeft met zijn geloofsovertuiging dat hij dit als waarheid aanneemt.

Spiritualiteit als in rust zoeken in jezelf is harstikke goed, doe ik ook. Maar ik ga niet mee met de mensen die denken dat spiritualiteit en bijbehorende zaken als meditatie (en wellicht ook wel trippen met psychedelica) er voor heeft gezorgd dat de 'waarheid' zich aan hen geopenbaard heeft. 'ik voel gewoon dat het dit of dat is dus is het waar'. Volgens mij beperk je je dan juist in plaats van dat het je verlicht of zo.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
je begrijpt me verkeerd, mediteren is geen geloof, maar een middel of misschien beter gezegd een bezigheid.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet goed of je het nu tegen Mindless of tegen mij hebt, maar ik voel me aangesproken.
Mediteren is inderdaad geen geloof en wat je religie of geloof juist is, iedereen kan mediteren.
Je eerste stelling: een middel, daar kan ik me beter in vinden dan in een bezigheid. Want voor mij is het effectief een middel. Laat ons de vergelijking maken met een vlot op een rivier. Aan de overkant ligt het doel dat je wil bereiken, dan is meditatie mijn vlot.

acht.zes zei:
'ik voel gewoon dat het dit of dat is dus is het waar'. Volgens mij beperk je je dan juist in plaats van dat het je verlicht of zo.
Klik om te vergroten...

Misschien wel, ik voel toch een gevoel van rust, van verlichting als ik de overkant heb bereikt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
@Mindless

En daar kan ik dus niet bij. We leven met 7 miljard mensen op deze aardkloot en die leven allemaal in dezelfde wereld, realistisch al dan spiritueel. Dus als er een waarheid is dan geldt die voor ons allemaal, en niet alleen voor jezelf.
Klik om te vergroten...
Hoe ik het zag tijdens ego-dood/ego-oplossing ervaringen:
Er zijn 7 miljard (alleen mensen tellend) werelden ("bewustzijnen", ja ik weet het dat is geen woord :tonguewink: ) en 1 onderliggend bewustzijn dat enkel zichzelf kent en waar alles samenkomt als de stralen van een zon. De reden dat we een soortgelijke ervaring hebben, is omdat we in essentie hetzelfde bewustzijn zijn. Niet soortgelijk, maar hetzelfde. De ervaring was bij mij altijd: er is 'hier' (waar is 'hier' eigenlijk? Overal en nergens...) maar 1 bewustzijn, omdat nergens een grens is te bekennen. Maar om de "wereld" te kennen, moet dat essentiële grenzeloze (en ongelofelijk stille, serene) bewustzijn zich vernauwen tot een zeer beperkt bundeltje "licht" dat zichzelf als een 'ik' ziet, zodat ook een 'ander' (de wereld) gekend kan worden.

Ja, ik denk dat de waarheid voor ons allemaal geldt. Maar het ding is: jij bént waarheid. De enige waarheid die er is. Net zoals ieder ander lichtbundeltje uiteindelijk de enige waarheid, het grenzeloze vormloze bewustzijn onder de chaos van de oppervlakte is. Maar als afzonderlijke lichtbundeltjes hebben we ook allemaal onze subjectieve waarheid. Allemaal zijn we een minuscuul uniek deeltje van het totale lichtspectrum. Als het ene lichtbundeltje tegen het andere zegt van "wat ik zeg is dé waarheid" dan klopt er natuurlijk iets niet. Waarheid is niet zonder verlies te downloaden tot woorden. Mijn woorden zijn geen waarheid en kunnen dat ook nooit zijn. Ons gedeelde wezen is waarheid en omdat ik meermaals mezelf (persoonlijkheid) compleet heb zien verdwijnen daarin, gebruik ik woorden om te verwijzen naar die ervaring. Maar ik kan niemand waarheid geven. Iedereen kan alleen op een directe manier als lichtbundeltje opgaan in zijn eigen ongelimiteerde wezen, dat in mijn overtuiging de waarheid zelf is. En voor als het zo overkomt: het is natuurlijk niet dat ik de waarheid "ken". Één van de grootste verrassingen tijdens die ego-oplossingen is dat ik een compleet mysterie voor mezelf ben en altijd zal zijn (gelukkig maar...). Maar de ervaring is wel zo dat alles exact hetzelfde is en dat wij daarom de waarheid moeten zijn, wat die waarheid ook is.

Je kunt dat ik hier zo zeker over ben zien als arrogantie en dat snap ik natuurlijk ook wel, want 'Mindless zal wel even vertellen hoe het zit...' Maar nee, ik kan niemand vertellen hoe het zit aangezien alleen de ervaring zelf overtuigend zal zijn. Ik ben slechts op zijn zachtst gezegd omver geblazen door die ervaringen die er toe geleid hebben dat mijn perceptie van de "wereld" veranderd is. De aard van die andere perceptie is dermate shockerend dat ik niet anders kan dan dit allemaal zo zeker te brengen. Ik word dagelijks door het universum herinnert en bevestigd in deze alternatieve perceptie. Dat betekent natuurlijk niet dat ik nu weet hoe het zit, want in dit alles krijg je eerder meer vragen dan antwoorden, maar voor mij zelf staat het wel vast in welke richting (je eigen bewustzijn) het gezocht moet worden. Vervolgens kan iedereen natuurlijk enkel zelf in zijn eigen bewustzijn zijn eigen waarheid vinden en kan ik dat dus never nooit voor een ander doen. Misschien dat het wederom arrogant is om te stellen dat je voor existentiële antwoorden sowieso niet bij het verstand kunt zijn, maar ja dat is toch echt mijn terugkerende overtuiging hierin. Het is niet dat ik erop uit ben om de betweter uit te hangen.

acht.zes zei:
Spiritualiteit als in rust zoeken in jezelf is harstikke goed, doe ik ook. Maar ik ga niet mee met de mensen die denken dat spiritualiteit en bijbehorende zaken als meditatie (en wellicht ook wel trippen met psychedelica) er voor heeft gezorgd dat de 'waarheid' zich aan hen geopenbaard heeft. 'ik voel gewoon dat het dit of dat is dus is het waar'. Volgens mij beperk je je dan juist in plaats van dat het je verlicht of zo.
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk veel meer dan "ik voel gewoon dat...". Het is dat in de totale afwezigheid van gedachten stilte tot zichzelf spreekt en beseft dat het altijd tot zichzelf gesproken heeft, maar dat er altijd alleen maar aandacht was voor het lawaai van de wereld waardoor de stilte niet waarneembaar leek. En als stilte tot zichzelf spreekt zijn er geen twijfels. Het is namelijk geen communicatie tussen het één en het ander, het is eenheid die zijn eigen bestaan in eeuwigheid contempleert en in onbeschrijflijke vreugde viert.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zo, alweer een dagje zonder te gebruiken.
Vandaag ben ik es op bezoek geweest bij een 'oude' vriend, die in het verleden een alcoholverslaving heeft overwonnen. Ik ben zeer blij dat ik met hem ook eens een gesprek heb kunnen voeren over verslavingen en bekijk het feit hiermee te moeten leven alweer wat positiever. Door met hem es te praten voel ik me wat minder 'alleen' met m'n probleem en besef ik dat veel mensen een goed leven hebben na hun verslaving.
Het gaat er hem allemaal om hoe je het bekijkt, of liever hoe je erover denkt. De laatste dagen, na m'n laatste joint, heb ik er eigenlijk geen behoefte meer naar. Ik kan zonder best ook wel een leven hebben dat me genoegens schenkt. Ik hoef me niet meer te ontsnappen aan de 'realiteit' wan de 'realiteit' heeft ook z'n voordelen, kan ook wel best mooi zijn.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hehehe, ik moest lachen met mijn status 'experimenterende gebruiker', ik ben er eigenlijk wel een beetje trots op dat ik geen gebruiker meer ben. Het lijkt of de dagelijkse meditaties zijn vruchten lijken af te werpen. Mijn geest is al een heel stuk rustiger en ik heb blijkbaar mijn gedachten al goed onder controle.
Gedachten, sinds ik besef dat gedachten niet eigen zijn aan het ego kan ik er al een stuk beter met omgaan. Ik heb gelezen dat wat wij onze geest noemen, bestaat uit een heleboel verschillende delen. Die delen zijn volgens mijn inzicht gemaakt uit gevoelens zoals liefde, vertrouwen, wantrouwen, frustratie, plezier, haat, drang, enz. Het gevoel dat het meest actief is, zorgt voor het ontstaan van de gedachten. Als ik daar eens goed over nadenk kan ik me daar wel in vinden. Dit inzicht stelt me in staat om gedachten te zien als een trein. Ik sta in het station en de trein (gedachte) komt aangereden en ik bepaal zelf of ik al dan niet opstap.
Het is vreemd, maar de laatste dagen komt het gevoel en de bijhorende gedachten dat ik nog eens een joint wil nuttigen niet meer in mijn hoofd. Het lijkt erop dat ik mijn gevoelens onder controle begin te hebben, of toch bepaalde gevoelens.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat is een goede metafoor met die trein ja. :)

Maar bedoel je niet dat gedachten niet eigen zijn aan jou? Want het ego is een illusie hè. :wink: Het "bestaat" juist alleen in gedachten.

Fijn dat het zo goed gaat!
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#17
Cool, we kunnen nog een filosoferen.

Is niet alles een illusie? En ben ik niet mijn ego?

Ik ben mijn ego als we het ego definiëren als de som van mijn lichaam, mijn gedachten, mijn gevoelens en mijn herinneringen. Mijn lichaam is vergankelijk Mijn gedachten ook, want iedere minuut heb ik wel andere gedachten. Mijn gevoelens, net hetzelfde. Mijn herinneringen ook, vandaag herinner ik me andere zaken die ik gisteren herinnerde. Dus morgen ben ik een andere ik dan vandaag. De som levert een andere uitkomst op. Het ego is onderhevig aan veranderingen.

"Het 'bestaat' juist alleen in gedachten", of bestaat het uit gedachten, gevoelens, herinneringen en het lichaam?

Zonder het lichaam zouden we geen gevoelens hebben, zonder gevoelens geen gedachten en zonder gedachten geen herinneringen.

Wat zijn gedachten? Zonder onze taal zouden we misschien geen gedachten hebben, zouden we onze gevoelens niet kunnen uitdrukken, zouden we hier nu niet zitten en onze gedachten met elkaar delen via woorden. Het ego is een illusie maar toch kunnen we praten over het ego. Het is gewoon een woord in ons taalgebruik om ons uit te drukken over de som van.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vaper zei:
Cool, we kunnen nog een filosoferen.
Klik om te vergroten...
Leuk :)

Vaper zei:
Is niet alles een illusie? En ben ik niet mijn ego?
Klik om te vergroten...
Moet er niet íets echt zijn? Ik denk het wel.

Je ego is wellicht je veranderlijke kant.

Vaper zei:
Ik ben mijn ego als we het ego definiëren als de som van mijn lichaam, mijn gedachten, mijn gevoelens en mijn herinneringen. Mijn lichaam is vergankelijk Mijn gedachten ook, want iedere minuut heb ik wel andere gedachten. Mijn gevoelens, net hetzelfde. Mijn herinneringen ook, vandaag herinner ik me andere zaken die ik gisteren herinnerde. Dus morgen ben ik een andere ik dan vandaag. De som levert een andere uitkomst op. Het ego is onderhevig aan veranderingen.
Klik om te vergroten...
Ja, elk moment een andere 'ik'. Alleen stel ik mezelf dan de vraag: Kan ik iets 'zijn' wat veranderlijk is? Ben ik niet eerder dat wat veranderlijkheid ziet?

Vaper zei:
"Het 'bestaat' juist alleen in gedachten", of bestaat het uit gedachten, gevoelens, herinneringen en het lichaam?
Klik om te vergroten...
Zijn gevoelens, herinneringen en zelfs het lichaam (perceptie) ook niet gedachten? In de bredere zin van het woord?

Vaper zei:
Zonder het lichaam zouden we geen gevoelens hebben, zonder gevoelens geen gedachten en zonder gedachten geen herinneringen.
Klik om te vergroten...
Hmm, ik ben geneigd het eens met je te zijn. Maar aan de andere kant weet ik dit ook weer niet zeker. Heeft "God" geen gedachten? Is dit universum niet een gedachte van God? Of heeft God ons nodig om iets te ervaren dat niet zichzelf is?

Vaper zei:
Wat zijn gedachten? Zonder onze taal zouden we misschien geen gedachten hebben, zouden we onze gevoelens niet kunnen uitdrukken, zouden we hier nu niet zitten en onze gedachten met elkaar delen via woorden. Het ego is een illusie maar toch kunnen we praten over het ego. Het is gewoon een woord in ons taalgebruik om ons uit te drukken over de som van.
Klik om te vergroten...
Ja eens. :)

Toch goed om er bij stil te staan dat het ego een illusie is.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Moet er niet íets echt zijn? Ik denk het wel.
Klik om te vergroten...

Moet er niet iets echt zijn? Ik bekijk het leven graag uit het standpunt van het oneindige, en daardoor denk ik dat we oneindig klein zijn, daarom onbestaande. Maar misschien moet ik maar eens terug in de realiteit komen.

Mindless zei:
Ja, elk moment een andere 'ik'. Alleen stel ik mezelf dan de vraag: Kan ik iets 'zijn' wat veranderlijk is? Ben ik niet eerder dat wat veranderlijkheid ziet?
Klik om te vergroten...

Ik ben iets dat veranderlijk is als som van bovengenoemde EN ik ben dat wat veranderlijkheid ziet

Mindless zei:
Zijn gevoelens, herinneringen en zelfs het lichaam (perceptie) ook niet gedachten? In de bredere zin van het woord?
Klik om te vergroten...

Volgens mij niet, volgens mij ontstaan gevoelens en gedachten ergens in het lichaam en zijn herinneringen iets dat we meedragen in ons lichaam en geest.

Mindless zei:
Hmm, ik ben geneigd het eens met je te zijn. Maar aan de andere kant weet ik dit ook weer niet zeker. Heeft "God" geen gedachten? Is dit universum niet een gedachte van God? Of heeft God ons nodig om iets te ervaren dat niet zichzelf is?
Klik om te vergroten...

Daar kan ik niet over meepraten, voor mij is God ook een illusie :wink: Ik hou ervan om mezelf Boeddhist te noemen. Volgens het Boeddhisme is het universum ontstaan door het samenkomen van 3 krachten: het positieve, het negatieve en het neutrale.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vaper zei:
Moet er niet iets echt zijn? Ik bekijk het leven graag uit het standpunt van het oneindige, en daardoor denk ik dat we oneindig klein zijn, daarom onbestaande. Maar misschien moet ik maar eens terug in de realiteit komen.
Klik om te vergroten...
We hebben al genoeg mensen in de "realiteit". :wink:

Vaper zei:
Ik ben iets dat veranderlijk is als som van bovengenoemde EN ik ben dat wat veranderlijkheid ziet
Klik om te vergroten...
Kun je jezelf zien komen en gaan? Nee, want jij moet er al geweest zijn om "jezelf" te zien komen en jij moet er nog steeds zijn wanneer je "jezelf" ziet gaan.

:wink:

Mede daarom denk ik dat je een ego hebt, niet bent. Wat je kunt zien komen en gaan, kun je enkel tot een masker (ego) maken denk ik, nooit echt worden.

Vaper zei:
Volgens mij niet, volgens mij ontstaan gevoelens en gedachten ergens in het lichaam en zijn herinneringen iets dat we meedragen in ons lichaam en geest.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel 'gedachten' in de zin van patronen in bewustzijn. Wij zijn hetgeen dat patronen herkent. En het is denk ik pas met taal dat er onderscheid wordt gemaakt tussen patronen. Wat is in essentie het verschil tussen een gedachte en perceptie? Het wordt beide gekend door dat wat patronen ziet. Alleen gaan we die pure perceptie voorbij, door het door een zeer complexe machine van interpretatie te halen.

Vaper zei:
Daar kan ik niet over meepraten, voor mij is God ook een illusie :wink: Ik hou ervan om mezelf Boeddhist te noemen. Volgens het Boeddhisme is het universum ontstaan door het samenkomen van 3 krachten: het positieve, het negatieve en het neutrale.
Klik om te vergroten...
Je mag 'God' hier vervangen door wat jij ziet als het ultieme, de bron, de absolute realiteit, de kosmos, etc. :wink: Ik bedoel met God in ieder geval niet het idee van een of andere goddelijke persoonlijkheid.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."