Waarom niet terug een beetje weed roken? Misschien wil ik dat ook niet. Het gevoel van stoned of high te zijn boeit me eerlijk gezegd niet meer. Waarom gebruikte ik dan? Om tot rust te komen en dat mis ik nu.
Ik snap precies wat je bedoeld met dat het high zijn je niet meer zo boeit, maar dat je die rust wel zoekt. Dat is bij mij vaak de reden geweest om toch weer wiet te gebruiken. De drukte in je kop waar je met wiet even een ontsnapping van hebt.
Maar er is een alternatief dat veel beter werkt. En nee, ik ga hier niet een ander middel of iets dergelijks opnoemen, maar eerder een compleet andere instelling. Het enige wat bij mij écht werkt tegen terugvallen in wiet gebruik (en potentieel alle andere vormen van escapisme en verdoving) is ophouden tijd te verdelen in inspanning en ontspanning. Als je bijvoorbeeld je werk als inspanning ziet, dan stop je dus 8 uren per dag spanning 'in' je lichaam. Vervolgens heb je dan ontspanning nodig. Het lijkt heel logisch om te denken dat het leven nou eenmaal zo werkt, maar is dat ook echt zo? Natuurlijk, het werkt op zich wel, maar is dit hoe het leven hoort te zijn? Enorme pieken van stress en dan middelen gebruiken om dat stressniveau omlaag te krijgen? Natuurlijk is dat niet hoe het leven hoort te zijn. Stress is desastreus voor ons lichaam en geest.
En hoewel ik een groot voorstander van meditatie ben, wordt dat meestal eigenlijk ook op exact diezelfde manier gebruikt: in het dagelijks (werk)leven zeer hoge stress levels en in de vrije tijd tot rust komen met meditatie sessies (en yoga bijvoorbeeld). Naar mijn mening hebben we (iedereen, zonder uitzonderingen) een veel ingrijpendere oplossing nodig. Iets waar we allemaal naar hunkeren, velen denk ik zonder precies te beseffen naar wat. Ik denk dat we niet zozeer ontspanning/rust nodig hebben, maar eerder vitaliteit/energie. Een oneindige bron van vitaliteit/energie. En nu wil het zo zijn dat precies dat beschikbaar is, maar daarvoor moeten we die bron in onszelf ontdekken. Het is een kwestie van aanhoudende meditatie, elk moment van de dag. Het moment dat meditatie stopt, ga je namelijk over van netstroom op je batterij. En je batterij loopt snel leeg in stressvolle situaties. En wanneer je batterij bijna leeg is, dan raak je je focus kwijt en zijn je gedachten all over the place. We proberen dan op allerlei manieren te ontspannen om geen last te hebben van die chaos aan gedachten, maar het doel zou moeten zijn om onszelf weer aan de netstroom te pluggen zodat we een constante bron van energie hebben waardoor orde aanbrengen in onze gedachten een makkie wordt.
Hoe koppel je jezelf dan aan de netstroom? In werkelijkheid hoef je je aan niets te koppelen, want de 'netstroom' of bron van energie ben je werkelijk zelf(!) Het enige wat gedaan moet worden, is een constante bewustwording van jezelf. Op dat moment wordt je energie niet verstrooit en verkwist in onnodige denkprocessen, maar behoudt je deze en kun je deze op een ordelijke manier (met focus) gebruiken naar eigen wil. Ik heb zelf mijn hele leven aandachtsproblemen ondervonden, maar nooit het nut gezien om mezelf een label (ADD of zo) toe te eigenen en nu blijkt dat mijn aandachtsproblemen niets met een of andere afwijking te maken hebben, maar simpelweg met het niet juist omgaan met mijn energie. Ik ben er van overtuigd dat dit precies zo geldt voor alle zogenaamde AD(H)D'ers, maar helaas zijn velen daarvan zeer blij met- en gehecht aan hun label en zullen daardoor niet actief bezig gaan met de bron van het probleem, terwijl ook zij focus kunnen verkrijgen...
Om de kern van dit verhaal samen te vatten: Je kunt zo leven dat je niet steeds van 'inspanning' naar 'ontspanning' gaat, maar ontspannende inspanning kunt leveren gedurende de hele dag. Daarvoor heb je een constante bron van energie nodig, welke je aanboort door aanhoudende meditatie: gedurende de hele dag door bewust zijn van jezelf/je energie. Hierdoor worden je denkprocessen geordend en verspil je geen kostbare energie met onnodige gedachtes. Op deze manier ontspan je tijdens inspanning en ben je niet compleet op na een intense dag hard werken. Je werkt niet op je batterij, maar zit constant aan de netstroom. Voor of na de dag, je energie blijft hetzelfde of je krijgt zelfs meer energie van je werk! Dit geeft zo'n goed gevoel dat je letterlijk vergeet 's avonds aan wiet te denken, omdat wiet je vibe zelfs naar beneden haalt en je helderheid wegneemt.
Ik ben zelf ook nog maar net met dit proces bezig en het is extreem zwaar in het begin, maar dat komt omdat je door jezelf aan de netstroom te "koppelen" je bewust wordt van alle blokkades in je lichaam waar die stortvloed aan energie eerst tegenop botst. Vaak is dat erg pijnlijk, maar je hebt vanaf het begin door dat het een goed iets is om hiermee bezig te zijn. En als je er intens mee bezig gaat, merk je snel dat die blokkades minder worden. Ik heb het woord nog niet eerder genoemd, maar hierboven omschrijf ik het spirituele proces. Dat is wat je permanent zal helpen met je moeilijkheden, al het andere is tijdelijk behelpen met middeltjes, pilletjes, afleiding, etc. Op het moment ben ik bezig met een gedetailleerde uitleg over spiritualiteit gebruiken tegen o.a. verslaving en depressie. Dit zal ik binnenkort in het spiritualiteit forum posten. Mocht je (of anderen) hier interesse in hebben, dan is dat wellicht interessant om door te nemen.