Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeer dan een jaar gestopt met weed

Meer dan een jaar gestopt met weed

74 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat vliegt de tijd toch. Ik voel me de laatste maand zo goed, in vergelijking met het moment dat ik deze post ben gestart.
@Mindless Bedankt om te vragen hoe het met me gaat.
Ondertussen denk ik geen moment meer aan gebruiken en mediteer ik nog 1 keertje in de week. Ik ben gestart in bijberoep en heb het wel redelijk druk. Daardoor heb ik ondervonden dat bezig blijven het belangrijkste is om niet te hervallen, dus hou ik mezelf zo goed mogelijk bezig.
Heb de laatste maanden zelfs geen tijd meer gehad om me in te loggen op een forum, vandaag daar even verandering in brengen.

@Hein Albert Inderdaad, alcohol is wellicht nog een grotere duivel dan weed, maar het klopt ook dat geen van beide goed te praten zijn. Zeker niet bij dagelijks gebruik. Ik kan er wel inkomen dat af en toe geen kwaad kan. En zo gebruik ik nu alcohol. Af en toe es een pintje met vrienden om de zinnen te verzetten, maar ik gebruik het niet meer om te vluchten uit de realiteit. Deze kom ik nu onder ogen.
J
JaneyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vaper,
Wat goed dat je nog steeds gestopt ben met wiet!
Ik wil die doel ook gaan behalen en ik heb er alle vertrouwen in.
Ik ben nu 1 maand en paar dagen gestopt.
En ik ben nog steeds niet in de verleiding gekomen.
Zelf heb ik veel afleiding genoeg, dus dat scheelt ook.
Die gedachten om een joint te roken heb ik niet, zelfs niet als mijn vriend een joint langs me rookt.

Soms denk ik was ik maar eerder gestopt, maar ja beter vroeg als laat!
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo,

je moet zelf uitmaken of je terug weed wilt roken of niet; ik wil je daar zeker niet tot aanzetten.

Ik rook zelf dagelijks wiet en weet ook dat het beter geen dagelijkse gewoonte zou zijn.

Belemmert het weed roken je in je dagelijkse leven? Laat je taken liggen enz.?
Ik ken mensen die enkel maar liggen tv te kijken en niet meer buitenkomen omdat ze te stoned zijn, dan is het wel een probleem vind ik.


Het is wel een goed idee om minstens een keer per jaar een tolerantie pauze te houden van enkele weken.

Echter ben ik wel van mening dat elke dag alcohol schadelijker is, zeker als het Duvels zijn.

Ik heb al genoeg alcoholiekers gezien; je wilt echt geen alcoholverslaving ontwikkelen!

Maar als je dat interessanter vindt omdat het sociaal aanvaardbaar is..dan ben je een echte Belg! :wink:

grts
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo iedereen,

Ik ben reeds meer dan 1 jaar gestopt met weed, na 20 jaar dagelijks gebruikt te hebben.
Een jaar geleden werd ik opgenomen omdat ik kampte met een burn out. Op de psychiatrie afdeling waar ik een maand heb verbleven werd ik erop gewezen dat ik aan het afkicken was. Afkicken van weed, ik wist niet eens dat dat mogelijk was, maar toch heeft 1 verpleegster me gewezen op afkickverschijnselen. Ik was nogal hard aan het beven tijdens het drinken van m'n soep.
Na die maand was het terug mogelijk voor me om terug te beginnen met het gebruik van weed, maar omdat m'n vrouw daar niet achter stond ben ik blijven volhouden. In samenwerking met psychologen en medicatie ben ik er tot nu toe niet meer aan geweest.
Maar, nog elke dag verlang ik ernaar om eentje te roken. M'n rookgedrag is ondertussen vervangen door drinken. Ik ben een beetje beginnen drinken enkele maanden na m'n opname maar vandaag zit ik terug al aan m'n derde Duvel bezig.
Ik weet me geen raad meer. Ik ben bang dat ik een drankverslaving ga krijgen, maar dat is dan weer sociaal aanvaardbaar. Weed gebruik is nog steeds verboden in België.
Ik gebruik ook nog steeds medicijnen dat ze me een jaar geleden hebben voorgeschreven, hierdoor mag ik van m'n dokter eigenlijk niet drinken, maar toch kan ik het me niet laten.
Waarom ik dit hier post? Omdat ik ten einde raad ben. Ik ben eigenlijk een gesloten persoon en loop met dit soort problemen zeker niet te koop. Zelfs m'n vrouw weet niet dat ik het hier moeilijk met heb. Ik heb wel m'n echte naam opgegeven maar omdat m'n vrienden en kennissen niet op dit forum zitten heb ik toch het gevoel dat het anoniem is.
Is het normaal dat ik na anderhalf jaar op de tanden bijten nog steeds hunker naar weed? Ga ik nu een alcohol verslaving krijgen? Zou ik niet beter terug een jointje roken? Dit zijn vragen waar ik elke dag met te kampen heb.
Bij vrienden gaan doe ik ook niet meer, omdat al m'n vrienden weed roken. Ik zit steeds thuis nu en heb het gevoel dat dat me ook niet echt helpt.

Vanwege een gefrustreerd nieuw lid.
M
MDMAapLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi Koen,

Goed dat je je verhaal op deze manier deelt. Als ik dit (vanaf een afstandje) bekijk, merk ik twee dingen:

Middelengebruik:
Je gebruikt middelen om iets te ontvluchten of onderdrukken. Je hebt wiet vervangen voor alcohol en als ik het een beetje inschat zoek je ontspanning. Heb je stress? Geldproblemen? Relatieproblemen? Zorg dat je die problemen aanpakt, want middelen gebruiken werkt alleen op korte termijn. Als je een splinter in je vinger hebt kun je paracetamol slikken tot je niks meer voelt, of je haalt de splinter eruit en voorkomt dat het gaat ontsteken.

Je wilt hulp:
Je ziet een (vervangende) verslaving ontstaan en bent bang er te diep in te zakken. Daarom richt je je tot een forum voor advies. Daarnaast meldt je je aan met je eigen naam, zogezegd omdat je vrienden en familie hier toch niet zitten. Ik denk dat je vanbinnen gewoon hoopt dat bekenden dit verhaal lezen en jou te hulp schieten.

Wat nu?
Wij kunnen je hier niet helpen. Zeker niet als je al 20 jaar dagelijks gebruikt. De kans dat familie per ongeluk op dit bericht stuit is daarnaast ook vrij klein.
Zet zelf die stap en ga terug naar je psychiater. Spreek je zorgen daar uit en bespreek een behandelplan. Ik weet dat dit makkelijker klinkt dan het is, maar dit is oprecht het beste wat ik je kan meegeven.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je merkt dat je aan het begin van een terugval zit, en probeert op een zwak moment mezelf ervan te overtuigen dat je wellicht één van beiden weer kan doen.

Het probleem is, je gebruikte voordat je daarover na ging denken. Helaas ben je dus nog op het moment waarop het waarschijnlijk weer een volledige terugval gaat krijgen als je blijft doorgaan nu.

Kun je niet een spoedafspraak maken met een psycholoog/verslavingsbeheer of des noods een huisarts, als je aangeeft dat je bang bent dat je terug gaat vallen?
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dank voor de reacties.

Een dagje verder en eens goed kunnen nadenken.
@chipmunk Ik lag niet in de zetel en werd eerder actief door het gebruik. Daarom mis ik het ook wel. En nee, een alcoholverslaving wil ik echt niet krijgen. Daarom heb ik een ander besluit genomen vandaag, maar hier zal ik straks op ingaan.

@MDMAap Je hebt gelijk, ik ben toentertijd begonnen met weed om bepaalde zaken te onderdrukken. Tot een jaar geleden heeft me dat goed geholpen en gebruikte ik voornamelijk nog om te kunnen slapen. Ondertussen neem ik slaapmiddelen (tegen mijn gedacht omdat ik liever natuurlijke middelen gebruik) . En nee hoor, ik hoop niet dat bekenden dit verhaal lezen, heb daarstraks even zitten zoeken om m'n naam te wijzigen en zal daar straks dieper op in gaan. M'n vrienden kennen m'n verhaal wel, maar zijn helaas geen rots in de branding voor me omdat ze zelf ook veel baat hebben bij het gebruik van. Wat nu? Dat is de vraag die ik me al de hele dag stel. Straks meer hierover.

@Fool U heeft ook gelijk, ik probeer mezelf te overtuigen of toch deed dat gisteren. Vandaag heb ik een goed gesprek gehad met m'n vrouw hierover

Dus vandaag met m'n vrouw gesproken en tot de conclusie gekomen dat ik beter eens contact zou opnemen met de druglijn. Zo gezegd zo gedaan. Helaas was dat gesprek niet zo bemoedigend als ik had gehoopt. Tijdens vroegere psychologische gesprekken werd me nl voorgehouden dat het eerste jaar het moeilijkste zou zijn, daar heb ik me dan ook aan opgetrokken. Nu heb ik vernomen, omdat ik rond m'n 18e begonnen ben en dit 20 jaar heb volgehouden, ik me dit voor de rest van m'n leven zal moeten bekopen. Er werd een vergelijking gemaakt dat het gevoel van terug willen gebruiken is zoals een golf op de zee en dat ik moet leren surfen in plaats van te vechten tegen de golven. Nu, surfen kan ik nog niet en heb het gevoel op een wel heel onstuimige zee te zitten. Dus deze stelling kon me niet echt bevredigen om vrede te vinden met dit gevoel. Zorg ervoor dat je terug sociale contacten krijgt was de volgende stelling. Helaas zijn al m'n vrienden gebruikers en durf ik geen contact meer zoeken met hen uit angst te hervallen. Waarom ben je gestopt, kreeg ik de vraag. Nou, en ik legde haar mijn situatie uit. Bleek dat ik een a-typisch geval ben. De meeste stoppen uit eigen wil en halen daar dan hun krachten uit. Conclusie: ga eens praten in een centrum voor geestelijke gezondheidszorg. Hmmm, heb ik in het verleden al gedaan en heb het gevoel dat eens ze hun trucen en raad hebben gebruikt het ophoud. Daarmee wil ik zeggen dat dit wel kan helpen maar dan op korte termijn. Eens je stopt met therapie komt het duiveltje terug uit zijn doosje.
Ik ben een beetje ten einde raad, ik zit nu al zover dat ik eigenlijk niet terug wil herbeginnen, maar heb het gevoel dat het mijn leven wel eenvoudiger en positiever zou maken.
Dus wat gaan we doen? We gaan beginnen met geen drank meer te kopen zodat ik niet meer in de verleiding kom. Ik ben nu vastberaden om geen alcohol meer te nuttigen. Een vriend van me gebruikt CDB in z'n damper en is daar heel positief over. Misschien is dat wel iets voor mij? Iemand ervaring met CDB? Werkt dat ook verslavend? Ik ga me vanavond eerst eens goed inlezen over het gebruik hiervan en misschien later deze week daar eens met experimenteren. Hopelijk krijg ik zo de drang naar een joint onder controle.
Waarom niet terug een beetje weed roken? Misschien wil ik dat ook niet. Het gevoel van stoned of high te zijn boeit me eerlijk gezegd niet meer. Waarom gebruikte ik dan? Om tot rust te komen en dat mis ik nu.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#8
CBD werkt antipsychotisch, indien je soms paranoia zou worden van de wiet, dan gaat de CBD dit tegengaan.

Sommige coffeeshops verkopen al eens CBD wiet, maar 't is nog niet ruim te verkrijgen in NL.
Je hebt cbd wiet met nog een gemiddeld thc percentage, dus je wordt er nog een beetje high / stoned van zonder dat je angstig kan worden ofzo. Maar er bestaan nu ook CBD soorten met helemaal geen thc in, misschien is dat wel iets voor jou, maar die ga je niet in de coffeeshops vinden vrees ik.

Men heeft de laatste jaren de wietsoorten zo ontwikkelt dat ze zoveel mogelijk thc bevatten, maar men begint daar nu op terug te komen.
In Amerika daarentegen verkopen ze in die dispensaries zowel thc knallers als cbd wiet maar daar heb jij dus niets aan.

https://www.cnnbs.nl/cbd-only-wiet-binnenkort-ook-in-jouw-shop-cnnbs-proeft-voor/
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi @chipmunk bedankt voor de info, hier heb ik wel iets aan. Maar weed is voorlopig geen oplossing voor me. Het heeft me zoveel moeite gekost om ermee te stoppen dat herbeginnen zonde zou zijn. Heb gisteren wel CDB gekocht in de vorm van liquid voor in een damper.

Gisteren heb ik dus voor het eerst CDB gebruikt en het beviel me wel, ik kreeg een ontspannen gevoel en stond licht op m'n benen. Dat was het, zoals te verwachten zeker geen gevoel van stoned/high. Het gevoel beviel me wel en ben eens vroeg in mijn bedje gekropen en heb heel goed kunnen slapen. Misschien heb ik wel iets gevonden dat me kan helpen. Nu er nog kunnen afblijven overdag, want het kriebelt al om er terug aan te zitten maar dat ga ik bewaren voor deze avond.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vaper zei:
Waarom niet terug een beetje weed roken? Misschien wil ik dat ook niet. Het gevoel van stoned of high te zijn boeit me eerlijk gezegd niet meer. Waarom gebruikte ik dan? Om tot rust te komen en dat mis ik nu.
Klik om te vergroten...
Ik snap precies wat je bedoeld met dat het high zijn je niet meer zo boeit, maar dat je die rust wel zoekt. Dat is bij mij vaak de reden geweest om toch weer wiet te gebruiken. De drukte in je kop waar je met wiet even een ontsnapping van hebt.

Maar er is een alternatief dat veel beter werkt. En nee, ik ga hier niet een ander middel of iets dergelijks opnoemen, maar eerder een compleet andere instelling. Het enige wat bij mij écht werkt tegen terugvallen in wiet gebruik (en potentieel alle andere vormen van escapisme en verdoving) is ophouden tijd te verdelen in inspanning en ontspanning. Als je bijvoorbeeld je werk als inspanning ziet, dan stop je dus 8 uren per dag spanning 'in' je lichaam. Vervolgens heb je dan ontspanning nodig. Het lijkt heel logisch om te denken dat het leven nou eenmaal zo werkt, maar is dat ook echt zo? Natuurlijk, het werkt op zich wel, maar is dit hoe het leven hoort te zijn? Enorme pieken van stress en dan middelen gebruiken om dat stressniveau omlaag te krijgen? Natuurlijk is dat niet hoe het leven hoort te zijn. Stress is desastreus voor ons lichaam en geest.

En hoewel ik een groot voorstander van meditatie ben, wordt dat meestal eigenlijk ook op exact diezelfde manier gebruikt: in het dagelijks (werk)leven zeer hoge stress levels en in de vrije tijd tot rust komen met meditatie sessies (en yoga bijvoorbeeld). Naar mijn mening hebben we (iedereen, zonder uitzonderingen) een veel ingrijpendere oplossing nodig. Iets waar we allemaal naar hunkeren, velen denk ik zonder precies te beseffen naar wat. Ik denk dat we niet zozeer ontspanning/rust nodig hebben, maar eerder vitaliteit/energie. Een oneindige bron van vitaliteit/energie. En nu wil het zo zijn dat precies dat beschikbaar is, maar daarvoor moeten we die bron in onszelf ontdekken. Het is een kwestie van aanhoudende meditatie, elk moment van de dag. Het moment dat meditatie stopt, ga je namelijk over van netstroom op je batterij. En je batterij loopt snel leeg in stressvolle situaties. En wanneer je batterij bijna leeg is, dan raak je je focus kwijt en zijn je gedachten all over the place. We proberen dan op allerlei manieren te ontspannen om geen last te hebben van die chaos aan gedachten, maar het doel zou moeten zijn om onszelf weer aan de netstroom te pluggen zodat we een constante bron van energie hebben waardoor orde aanbrengen in onze gedachten een makkie wordt.

Hoe koppel je jezelf dan aan de netstroom? In werkelijkheid hoef je je aan niets te koppelen, want de 'netstroom' of bron van energie ben je werkelijk zelf(!) Het enige wat gedaan moet worden, is een constante bewustwording van jezelf. Op dat moment wordt je energie niet verstrooit en verkwist in onnodige denkprocessen, maar behoudt je deze en kun je deze op een ordelijke manier (met focus) gebruiken naar eigen wil. Ik heb zelf mijn hele leven aandachtsproblemen ondervonden, maar nooit het nut gezien om mezelf een label (ADD of zo) toe te eigenen en nu blijkt dat mijn aandachtsproblemen niets met een of andere afwijking te maken hebben, maar simpelweg met het niet juist omgaan met mijn energie. Ik ben er van overtuigd dat dit precies zo geldt voor alle zogenaamde AD(H)D'ers, maar helaas zijn velen daarvan zeer blij met- en gehecht aan hun label en zullen daardoor niet actief bezig gaan met de bron van het probleem, terwijl ook zij focus kunnen verkrijgen...

Om de kern van dit verhaal samen te vatten: Je kunt zo leven dat je niet steeds van 'inspanning' naar 'ontspanning' gaat, maar ontspannende inspanning kunt leveren gedurende de hele dag. Daarvoor heb je een constante bron van energie nodig, welke je aanboort door aanhoudende meditatie: gedurende de hele dag door bewust zijn van jezelf/je energie. Hierdoor worden je denkprocessen geordend en verspil je geen kostbare energie met onnodige gedachtes. Op deze manier ontspan je tijdens inspanning en ben je niet compleet op na een intense dag hard werken. Je werkt niet op je batterij, maar zit constant aan de netstroom. Voor of na de dag, je energie blijft hetzelfde of je krijgt zelfs meer energie van je werk! Dit geeft zo'n goed gevoel dat je letterlijk vergeet 's avonds aan wiet te denken, omdat wiet je vibe zelfs naar beneden haalt en je helderheid wegneemt.

Ik ben zelf ook nog maar net met dit proces bezig en het is extreem zwaar in het begin, maar dat komt omdat je door jezelf aan de netstroom te "koppelen" je bewust wordt van alle blokkades in je lichaam waar die stortvloed aan energie eerst tegenop botst. Vaak is dat erg pijnlijk, maar je hebt vanaf het begin door dat het een goed iets is om hiermee bezig te zijn. En als je er intens mee bezig gaat, merk je snel dat die blokkades minder worden. Ik heb het woord nog niet eerder genoemd, maar hierboven omschrijf ik het spirituele proces. Dat is wat je permanent zal helpen met je moeilijkheden, al het andere is tijdelijk behelpen met middeltjes, pilletjes, afleiding, etc. Op het moment ben ik bezig met een gedetailleerde uitleg over spiritualiteit gebruiken tegen o.a. verslaving en depressie. Dit zal ik binnenkort in het spiritualiteit forum posten. Mocht je (of anderen) hier interesse in hebben, dan is dat wellicht interessant om door te nemen.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Mindless Bedankt om dit zo uitgebreid neer te schrijven! Uw woorden doen me nadenken. Spiritualiteit! Dit is iets dat ik uit m'n leven heb geband omdat dit niet echt thuishoort in mijn of onze manier van leven. We zijn veel te druk bezig met het uitvoeren van taken die we moeten doen en 's avonds ploffen we neer ik onze zetel om wat 'ontspannend' voor de buis te hangen.
Maar is dat wel zo ontspannend? Je doet me beseffen, en toeval wil dat ik vandaag ook een mail heb ontvangen van iemand die de spirituele kant van het leven naar boven bracht, dat dit misschien wel eens kan bijdragen aan een positiever leven.
Voor mijn opname ben ik een paar maand na elkaar, eens per week naar een boeddhistisch klooster geweest om daar meditatielessen te volgen. Nu ik erop terugkijk heb ik daar in die periode veel aan gehad. Helaas heb ik dat laten verwateren maar ik ben vastbesloten om deze avond terug de juiste stap te zetten.
Stilletjes aan begin ik erin te geloven dat stoppen met cannabis ook wel iets positiefs met zich meebrengt. Tot over een paar dagen dacht ik steeds "Die burn out heeft ervoor gezorgd dat ik nu geen cannabis meer kan/mag gebruiken" en had dit altijd een negatieve bijklank. Nu begin ik pas in te zien dat dit ook een positieve bijklank heeft.
Ik begin ook te geloven dat het gebruik van cannabis ervoor zorgt dat je meditatie niet ten volle kan beoefenen en kijk er naar uit om meditatie eens nuchter te beoefenen. Dat ga ik deze avond eens doen, terugkeren naar dat klooster en opnieuw, op een andere manier leren mediteren.
Er is altijd wel een reden waarom je begint met cannabisgebruik. Voor mij was dit een vlucht uit de realiteit. Ik weet nog goed dat meditatie ook een vlucht is uit de realiteit, maar dan op een positieve manier. Wat me ook bijgebleven is, is dat meditatie ook kan meegenomen worden in het dagelijkse leven. Meditatie komt er in feite op neer naar het rustpunt in je lichaam te gaan, ja dat rustpunt is bij iedereen nog aanwezig, maar we weten gewoon niet meer wat het is. Dankzij meditatie kan je dat terug leren kennen en meenemen naar je dagelijkse leven.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ik heb zelf mijn hele leven aandachtsproblemen ondervonden, maar nooit het nut gezien om mezelf een label (ADD of zo) toe te eigenen en nu blijkt dat mijn aandachtsproblemen niets met een of andere afwijking te maken hebben, maar simpelweg met het niet juist omgaan met mijn energie. Ik ben er van overtuigd dat dit precies zo geldt voor alle zogenaamde AD(H)D'ers, maar helaas zijn velen daarvan zeer blij met- en gehecht aan hun label en zullen daardoor niet actief bezig gaan met de bron van het probleem, terwijl ook zij focus kunnen verkrijgen...
Klik om te vergroten...

Ehh,

Je beweert nu dus gewoon dat je de hele AD(H)D problematiek gewoon even zelf hebt opgelost?

Ik vind het nogal een stelling. En dan ook nog even melden dat veel AD(H)D-ers blij zijn met het stempel en niet actief zoeken naar een oplossing.

Ik ben met stomheid geslagen.......

Zelf heb ik die spirituele weg ook bewandeld, maar het heeft me niet genezen van mijn AD(H)D. Ik ben er van overtuigd dat je het helemaal mis hebt, en voel me zelfs lichtelijk beledigd.

Ik heb het tweede gedeelte van mijn leven juist last gehad van mijn superfocus, vertel mij dan maar eens hoe dat in je verhaal past.

Ik vind je een goeie gast, maar je bent ook een beetje een zwever die te veel op gevoel doet en zijn verstand niet altijd gebruikt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Vaper,

Goed dat je met meditatie bezig gaat! Maar ik wil nog wel zeggen dat meditatie niet een vlucht uit de realiteit is. In tegendeel zelfs. Zo mag het dan eerst lijken, maar het hele punt van meditatie is om het huidige moment bewuster te beleven. Je ervaart dus meer realiteit tijdens meditatie. Als je het goed "doet". Ik zou zelfs durven stellen dat álles dat niet meditatie is, een vlucht van de realiteit is.

@acht.zes,

Ik begrijp niet waarom je steeds zo bot moet reageren als ik een paar stellige dingen over spiritualiteit zeg. Dat is namelijk mijn ervaring en daar sta ik volledig achter. Hoeft nog niet te betekenen dat jij je dat persoonlijk aan hoeft te trekken.

Superfocus/tunnelvisie is trouwens ook erg goed aan te werken met meditatie. En als meditatie de eerste, tweede, of zelfs honderdste keer niet werkt voor je, zegt dat nog steeds niet dat het niet kán werken hè. Voor de meesten komen de echte resultaten niet gauw. Alsnog: ik ben er absoluut van overtuigd dat aandachtsproblemen op te lossen zijn middels meditatie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless

Ik trek het me aan dat je zo gemakkelijk over AD(H)D denkt. En de reden dat je daar zo gemakkelijk over denkt is omdat je de problematiek alleen maar bekijkt vanuit spirituele hoek, dus benoem ik dat.

Als je echt denkt dat je de oplossing hebt betreffende de algehele AD(H)D problematiek, verlos de wereld er dan maar van. Mocht je dat lukken dan zal ik je alsnog gelijk geven, maar tot dan vind ik je stelling gewoonweg slap gelul.

Over bot reageren gesproken, probeer je eens te verplaatsen in een echte AD(H)D-er en lees dan nog eens wat je zelf schrijft. Met jouw empathisch vermogen zou je dan toch wel moeten beseffen hoe een en ander op mij overkomt.

Je hebt geen ADD of ADHD en je hebt je eigen daar niet van genezen. Jouw concentratieproblemen hadden volgens mij een geheel andere oorzaak. Dat is in ieder geval mijn mening.

Je hebt echt interessante stellingen, maar jammer genoeg ben je net zo dogmatisch als zeg het leger des heils als die aan je deur staan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Waarom denkt iedereen altijd dat de spirituele weg makkelijk denken is. Ik heb zelf mijn leven lang aandachtsproblemen gehad en het spirituele proces om daar wat aan te doen is gruwelijk zwaar. En ik kan niemand verlossen van wat dan ook, dat moet je zelf doen. Maar ik durf weldegelijk te beweren dat vele geestelijke kwalen puur van spirituele aard zijn ja. Als jij dat gelijkstelt aan mij die zegt dat die kwalen niets voorstellen, dan is dat jouw eigen interpretatie, want dat is absoluut niet wat ik wil beweren. Aandachtsproblematiek is een zeer bepemmerend iets dat je hele leven kan ontwrichten. Maar dat betekent niet dat het niet fundamenteel verholpen kan worden (imo!).
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
En ik kan niemand verlossen van wat dan ook, dat moet je zelf doen
Klik om te vergroten...

Sjezus......


We staan hier gewoon lijnrecht tegenover elkaar. Zaken als meditatie maar ook mindfullness zijn heel goede instrumenten waar iedereen wel baat bij heeft, zelfs ik, maar het geneest geen AD(H)D. Echt niet. Ik vind het net zo iets als dat religie een homo zou kunnen genezen en weer een hetero van hem kan maken. Zelfde soort kwats.

En dan moeten we het gewoon eens zijn dat we het hier nooit eens over zullen worden, even goede vrienden wat mij betreft.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ik zou zelfs durven stellen dat álles dat niet meditatie is, een vlucht van de realiteit is.
Klik om te vergroten...

Tja, het gaat er maar om hoe je het bekijkt he. Vandaag bekijk ik de realiteit als de wereld waarin ik leef. Maar ik besef ook goed dat dit slechts een illusie is, zoals alles in dit leven. En ja meditatie brengt je dichter tegen het werkelijke, maar is dat de realiteit? Wellicht wel voor mensen die dagdagelijks met meditatie bezig zijn en ergens verblijven waarmee ze niet hoeven te kampen met de realiteit van de maatschappij. Maar bij die groep behoor ik helaas niet.
Meditatie blijft voor mij dus een vlucht uit de realiteit waarin we leven en brengt ons naar de werkelijke manier van zijn.
Voor mij persoonlijk is meditatie ook een instrument om het leven van een andere kant te beleven, een kant waar wij, of toch de meesten onder ons, niet bij stilstaan. Een andere kant van het leven bekijken brengt me ook dichter bij de dood, wat voor veel mensen een lugubere gedachte zal zijn, maar iets wat me rust brengt. Meditatie is als het ware een voorbereiding op het sterven. Deze gedachte maakt het voor mij eenvoudiger om om te gaan met het leven.

Over ADHD ga ik me hier niet uitspreken maar volgens mijn vrouw heb ik hier ook wel wat van weg heb.
Rust vinden, dat is voor mij het belangrijkste, vroeger gebruikte ik hiervoor cannabis, nu ga ik meditatie gebruiken omdat ik weet uit vorige ervaringen dat dit me rust kan brengen. Maar het hangt er ook van af welke vorm je beoefend. Voor mij is de Dhammakaya methode blijven hangen. Voor wie wil weten wat dit inhoud, hier een link http://en.dhammakaya.net/the-meditation/basic-dhammakaya-meditation-practice/
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zal nog even de problematiek van AD(H)D kort uiteenzetten.

Het betreft een aangetoonde onbalans in de hersenen van de neurotransmitters. Je kan mediteren tot je een ons weegt, maar onbalans van de neurotransmitters zal er niet mee veranderen.

En dan ben ik nu wel klaar met deze discussie
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vaper zei:
Meditatie blijft voor mij dus een vlucht uit de realiteit waarin we leven en brengt ons naar de werkelijke manier van zijn.
Klik om te vergroten...
Meditatie heeft niet de voorwaarde dat je omgeving stil hoeft te zijn hè. Als dat zo was, was meditatie vrij waardeloos geweest omdat je het 90% van de tijd dan niet kunt toepassen. Helaas heerst nog steeds het idee dat er aan de ene kant spiritualiteit en aan de andere kant de "realiteit" is. Maar die twee zijn één en daar kan naar geleefd worden.
Meditatie in de vorm van doorlopende mindfulness kun je de hele dag door toepassen. Sommigen gaan er zelfs in hun slaap mee door.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Meditatie in de vorm van doorlopende mindfulness kun je de hele dag door toepassen
Klik om te vergroten...
Daar kan ik me moeilijk in vinden, wellicht komt dat door het feit dat ik nog niet voldoende ervaring heb met meditatie. Ik kan wel op elk moment van de dag terugkeren naar het innerlijke rustpunt, maar daar moet ik me wel op concentreren. Ik kan me (hopelijk nog) niet voorstellen dat het gevoel dat je hebt tijdens de meditatie een gevoel kan zijn dat doorheen de dag blijft hangen. Wel heb ik al heb mogen ervaren dat ik na een meditatie me wel rustig en ontspannen voel, maar na een nachtje slapen is dat gevoel dan terug weg.
Ik ben vastberaden om terug te gaan mediteren op een regelmatige basis, zoniet elke dag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."