Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeer dan een jaar gestopt met weed

Meer dan een jaar gestopt met weed

74 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat is een goede metafoor met die trein ja. :)

Maar bedoel je niet dat gedachten niet eigen zijn aan jou? Want het ego is een illusie hè. :wink: Het "bestaat" juist alleen in gedachten.

Fijn dat het zo goed gaat!
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Cool, we kunnen nog een filosoferen.

Is niet alles een illusie? En ben ik niet mijn ego?

Ik ben mijn ego als we het ego definiëren als de som van mijn lichaam, mijn gedachten, mijn gevoelens en mijn herinneringen. Mijn lichaam is vergankelijk Mijn gedachten ook, want iedere minuut heb ik wel andere gedachten. Mijn gevoelens, net hetzelfde. Mijn herinneringen ook, vandaag herinner ik me andere zaken die ik gisteren herinnerde. Dus morgen ben ik een andere ik dan vandaag. De som levert een andere uitkomst op. Het ego is onderhevig aan veranderingen.

"Het 'bestaat' juist alleen in gedachten", of bestaat het uit gedachten, gevoelens, herinneringen en het lichaam?

Zonder het lichaam zouden we geen gevoelens hebben, zonder gevoelens geen gedachten en zonder gedachten geen herinneringen.

Wat zijn gedachten? Zonder onze taal zouden we misschien geen gedachten hebben, zouden we onze gevoelens niet kunnen uitdrukken, zouden we hier nu niet zitten en onze gedachten met elkaar delen via woorden. Het ego is een illusie maar toch kunnen we praten over het ego. Het is gewoon een woord in ons taalgebruik om ons uit te drukken over de som van.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vaper zei:
Cool, we kunnen nog een filosoferen.
Klik om te vergroten...
Leuk :)

Vaper zei:
Is niet alles een illusie? En ben ik niet mijn ego?
Klik om te vergroten...
Moet er niet íets echt zijn? Ik denk het wel.

Je ego is wellicht je veranderlijke kant.

Vaper zei:
Ik ben mijn ego als we het ego definiëren als de som van mijn lichaam, mijn gedachten, mijn gevoelens en mijn herinneringen. Mijn lichaam is vergankelijk Mijn gedachten ook, want iedere minuut heb ik wel andere gedachten. Mijn gevoelens, net hetzelfde. Mijn herinneringen ook, vandaag herinner ik me andere zaken die ik gisteren herinnerde. Dus morgen ben ik een andere ik dan vandaag. De som levert een andere uitkomst op. Het ego is onderhevig aan veranderingen.
Klik om te vergroten...
Ja, elk moment een andere 'ik'. Alleen stel ik mezelf dan de vraag: Kan ik iets 'zijn' wat veranderlijk is? Ben ik niet eerder dat wat veranderlijkheid ziet?

Vaper zei:
"Het 'bestaat' juist alleen in gedachten", of bestaat het uit gedachten, gevoelens, herinneringen en het lichaam?
Klik om te vergroten...
Zijn gevoelens, herinneringen en zelfs het lichaam (perceptie) ook niet gedachten? In de bredere zin van het woord?

Vaper zei:
Zonder het lichaam zouden we geen gevoelens hebben, zonder gevoelens geen gedachten en zonder gedachten geen herinneringen.
Klik om te vergroten...
Hmm, ik ben geneigd het eens met je te zijn. Maar aan de andere kant weet ik dit ook weer niet zeker. Heeft "God" geen gedachten? Is dit universum niet een gedachte van God? Of heeft God ons nodig om iets te ervaren dat niet zichzelf is?

Vaper zei:
Wat zijn gedachten? Zonder onze taal zouden we misschien geen gedachten hebben, zouden we onze gevoelens niet kunnen uitdrukken, zouden we hier nu niet zitten en onze gedachten met elkaar delen via woorden. Het ego is een illusie maar toch kunnen we praten over het ego. Het is gewoon een woord in ons taalgebruik om ons uit te drukken over de som van.
Klik om te vergroten...
Ja eens. :)

Toch goed om er bij stil te staan dat het ego een illusie is.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Moet er niet íets echt zijn? Ik denk het wel.
Klik om te vergroten...

Moet er niet iets echt zijn? Ik bekijk het leven graag uit het standpunt van het oneindige, en daardoor denk ik dat we oneindig klein zijn, daarom onbestaande. Maar misschien moet ik maar eens terug in de realiteit komen.

Mindless zei:
Ja, elk moment een andere 'ik'. Alleen stel ik mezelf dan de vraag: Kan ik iets 'zijn' wat veranderlijk is? Ben ik niet eerder dat wat veranderlijkheid ziet?
Klik om te vergroten...

Ik ben iets dat veranderlijk is als som van bovengenoemde EN ik ben dat wat veranderlijkheid ziet

Mindless zei:
Zijn gevoelens, herinneringen en zelfs het lichaam (perceptie) ook niet gedachten? In de bredere zin van het woord?
Klik om te vergroten...

Volgens mij niet, volgens mij ontstaan gevoelens en gedachten ergens in het lichaam en zijn herinneringen iets dat we meedragen in ons lichaam en geest.

Mindless zei:
Hmm, ik ben geneigd het eens met je te zijn. Maar aan de andere kant weet ik dit ook weer niet zeker. Heeft "God" geen gedachten? Is dit universum niet een gedachte van God? Of heeft God ons nodig om iets te ervaren dat niet zichzelf is?
Klik om te vergroten...

Daar kan ik niet over meepraten, voor mij is God ook een illusie :wink: Ik hou ervan om mezelf Boeddhist te noemen. Volgens het Boeddhisme is het universum ontstaan door het samenkomen van 3 krachten: het positieve, het negatieve en het neutrale.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vaper zei:
Moet er niet iets echt zijn? Ik bekijk het leven graag uit het standpunt van het oneindige, en daardoor denk ik dat we oneindig klein zijn, daarom onbestaande. Maar misschien moet ik maar eens terug in de realiteit komen.
Klik om te vergroten...
We hebben al genoeg mensen in de "realiteit". :wink:

Vaper zei:
Ik ben iets dat veranderlijk is als som van bovengenoemde EN ik ben dat wat veranderlijkheid ziet
Klik om te vergroten...
Kun je jezelf zien komen en gaan? Nee, want jij moet er al geweest zijn om "jezelf" te zien komen en jij moet er nog steeds zijn wanneer je "jezelf" ziet gaan.

:wink:

Mede daarom denk ik dat je een ego hebt, niet bent. Wat je kunt zien komen en gaan, kun je enkel tot een masker (ego) maken denk ik, nooit echt worden.

Vaper zei:
Volgens mij niet, volgens mij ontstaan gevoelens en gedachten ergens in het lichaam en zijn herinneringen iets dat we meedragen in ons lichaam en geest.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel 'gedachten' in de zin van patronen in bewustzijn. Wij zijn hetgeen dat patronen herkent. En het is denk ik pas met taal dat er onderscheid wordt gemaakt tussen patronen. Wat is in essentie het verschil tussen een gedachte en perceptie? Het wordt beide gekend door dat wat patronen ziet. Alleen gaan we die pure perceptie voorbij, door het door een zeer complexe machine van interpretatie te halen.

Vaper zei:
Daar kan ik niet over meepraten, voor mij is God ook een illusie :wink: Ik hou ervan om mezelf Boeddhist te noemen. Volgens het Boeddhisme is het universum ontstaan door het samenkomen van 3 krachten: het positieve, het negatieve en het neutrale.
Klik om te vergroten...
Je mag 'God' hier vervangen door wat jij ziet als het ultieme, de bron, de absolute realiteit, de kosmos, etc. :wink: Ik bedoel met God in ieder geval niet het idee van een of andere goddelijke persoonlijkheid.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Kun je jezelf zien komen en gaan?
Klik om te vergroten...
Nee dat niet, met 'ik ben dat wat veranderlijkheid ziet' bedoel ik het zien van verandering aan de som van. Ik zie dat mijn lichaam veranderd is tov gisteren bv.

Verder denk ik, of komt de geachte in mijn hoofd, dat we in een loop beginnen te komen. OK, we hebben bepaalde zaken gemeen maar ons zicht op het Ego is verschillend. So be it.

Misschien is het wel eens tijd om een nieuw onderwerp aan te snijden, een van mijn favoriete vragen is 'Wat komt er na de dood?'.
Ik heb mijn antwoord daarop gevonden in het Boeddhisme, nl dat er 2 mogelijkheden zijn te beginnen met reïncarnatie en als we ons leven erop toeleggen kunnen we ontsnappen aan deze cyclus en het Nirvana betreden.

Ben wel eens benieuwd wat jouw visie hierover is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
We praten het onszelf aan dat wiet onschuldig is om ons gebruik te rechtvaardigen, terwijl wiet wel degelijk miljoenen mensen afhankelijk maakt, in een waas laat leven, progressie laat stagneren, etc. Maar wat je zegt, alles is relatief natuurlijk. Er zijn ergere middelen. Maar die gedachte is dan ook weer een valkuil zodat je jezelf kunt wijsmaken dat wiet niet zoveel voorstelt...

Hoe gaat het nu trouwens Vaper?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat is, of was ook voor lange tijd mijn opvatting over de dood. Reïncarnatie of uit die cyclus stappen. Maar toen ik daar eens over na ging denken, besefte ik me dat dat nog steeds een soort geloof is en een geloof mij niet verder gaat helpen. Ik dacht er ook over na dat wij als ego's misschien willen ontsnappen aan de cyclus van geboorte en dood, maar misschien wil onze ziel of: het vrije bewustzijn dat nooit gebonden is aan leven/dood (wat ik God noem) juist wel de ervaring hebben van een mens (ego) te zijn. En aangezien ik denk dat het ego een totale illusie is, vraag ik me af hoeveel zin het heeft om reïncarnatie te willen stoppen. Want 'wie' wil reïncarnatie stoppen? Bestaat diegene in de eerste plaats wel? Maar dat zijn zomaar enkele gedachten hierover. Geen conclusies of zo.

Als ik puur naar mijn ervaring nu kijk, dan is het enige dat ik kan zeggen, dat er na de fysieke dood ervaring moet zijn. Want ik ken alleen ervaring en non-ervaring is geen ervaring. Hetgeen dat ervaring ziet (dat wat ik ben) zal nog steeds aanwezig moeten zijn. Ik kan niet mijn eigen afwezigheid ervaren.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deze gesprekken met jou hebben me één ding geleerd, iedereen is anders en iedereen heeft andere opvattingen over het leven / de dood. Het is leuk als we iemand tegenkomen die dezelfde meningen deelt, maar niet alle meningen kunnen gedeeld worden. Sommige meningen zijn eigen aan de persoon. En omdat we veranderlijke eigenschappen hebben kunnen deze meningen in de loop van ons leven wel eens veranderen.
Misschien nog een geluk. Mochten we allen dezelfde meningen hebben dan zou het een saai leven zijn.
En heeft het dan zin te redetwisten tegen elkaar? In zekere zin wel, dat is een van de manieren om tot nieuwe inzichten te komen.
Ik heb een beetje het gevoel dat we onze meningen hebben gedeeld, waarvoor dank. Ik heb nog eens kunnen nadenken over mijn eigen inzichten in het leven en heb nieuwe inzichten leren kennen.

Wat betreft mijn gebruik, de laatste dagen denk ik zelfs niet meer aan gebruiken. Ik heb een goede week terug een periode gehad dat het niet uit mijn gedachten was en heb er toen eens aan toegegeven. Door te ondervinden dat het niet aan mijn verwachtingen voldeed kan ik er nu makkelijker afstand van nemen.

Als je in de toekomst nog eens over een bepaald onderwerp wenst te filosoferen, contacteer me dan gerust. Wellicht schrijven we wel nog eens een nieuw hoofdstuk
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Interessante materie en op zich voer voor heel interessante discussies. Maar als mensen echt 100% overtuigd zijn dat wat zij geloven de absolute waarheid is ben je al snel uitgediscussieerd is mijn ervaring.
Als je alleen maar van uit je eigen geloofsovertuiging kan praten zonder andere mogelijkheden open te houden dan is het geen discussie meer maar ben je gewoon aan het preken.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#11
acht.zes zei:
Als je alleen maar van uit je eigen geloofsovertuiging kan praten zonder andere mogelijkheden open te houden dan is het geen discussie meer maar ben je gewoon aan het preken.
Klik om te vergroten...

Dat klopt, voor mij was dit een beetje het tot uiting brengen van mijn levensvisie. Toch ben ik blij dat er andere standpunten ook eens werden toegelicht. Of mijn visie de absolute waarheid is hoor je me niet zeggen, maar het is wel een waarheid waar ik me goed kan in vinden. En deze is nog steeds onderhevig aan veranderingen, een van de manieren om tot nieuwe inzichten te komen is door erover te praten en de reacties van anderen te aanhoren met een open geest. Je hoeft het niet eens te zijn met deze reacties, maar soms komt er eens een reactie waarover je gaat nadenken. En dan begint het, kan je je eigen meningen wat nuanceren en misschien wel bijsturen. Of je je daar nu van bewust bent of niet. Iedere dag is een nieuwe dag om iets bij te leren.

Ik zit in een periode in mijn leven dat heel erg aan verandering onderhevig is, voornamelijk door niet meer te gebruiken en door lessen in de Dhamma te volgen. Het was niet de bedoeling om zo diep te gaan maar ik heb hierdoor voor mezelf toch stilgestaan bij mijn leven en ik heb het gevoel dat ik alles wat meer op een rijtje heb nu.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vaper zei:
Ik heb een beetje het gevoel dat we onze meningen hebben gedeeld, waarvoor dank. Ik heb nog eens kunnen nadenken over mijn eigen inzichten in het leven en heb nieuwe inzichten leren kennen.
Klik om te vergroten...
Ik was nog vergeten te reageren, maar hetzelfde geldt hier. Jij ook bedankt. :) Ik weet dat ik heel stellig overkom, maar het is niet mijn interesse om door middel van een discussie tot een gezamenlijke conclusie te komen. Dat betekent niet dat ik geen waarde hecht aan en interesse heb in een ander zijn bevindingen. Of dat ik niets meeneem van wat een ander zegt. Ik ventileer graag mijn eigen bevindingen en lees graag die van een ander om het van een andere kant te zien.

Ik snap dat acht.zes dat als preken kan zien, maar ik zie het als mijn remmen eraf gooien en mijn huidige "waarheid" zeggen. Puur ventileren hoe ik het zie en voel. En ik ben oprecht benieuwd naar een ander zijn huidige waarheid. Ik heb zelfs liever dat mensen zich niet uit beleefdheid inhouden. Het maakt mij niet uit als een ander heel direct zijn waarheid verkondigd als hij/zij dat zo beleefd. Dat vind ik alleen maar des te interessanter. Maar ja, ik begrijp ook dat ik daar vreemd in ben. :sweatsmile:

Wat betreft mijn gebruik, de laatste dagen denk ik zelfs niet meer aan gebruiken. Ik heb een goede week terug een periode gehad dat het niet uit mijn gedachten was en heb er toen eens aan toegegeven. Door te ondervinden dat het niet aan mijn verwachtingen voldeed kan ik er nu makkelijker afstand van nemen.
Klik om te vergroten...
Mooi man! Ik heb een beetje hetzelfde nu. Vorig weekend nog een keertje wiet gedaan en dat voldeed ook niet aan mijn verwachtingen waardoor ik er sindsdien niet eens meer zin in heb gehad.

Ga zo door! We hebben geen wiet nodig om tot rust te komen. :)

Als je in de toekomst nog eens over een bepaald onderwerp wenst te filosoferen, contacteer me dan gerust. Wellicht schrijven we wel nog eens een nieuw hoofdstuk
Klik om te vergroten...
Sure! :blush:
H
Hein AlbertLid
01-01-2024, 00:00
#13
Lastig man, maar als je dan toch een van de twee nodig hebt is wiet van ver het minst belastende voor jouw leven en dat van anderen. Alcohol mag dan wel legaal zijn, hoeveel ongelukken agressie stommiteiten enz brengt dat wel niet voort. Daartegenover is een jointje toch onschuldig :wink: nu kan het moeilijk zijn in België maar kan je niet thuis roken of misschien hebben je buren dan overlast
J
JaneyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vaper zei:
Gisteren kon ik de slaap niet vatten. Ik heb de avond doorgebracht zonder weed en had daar totaal geen problemen bij. Tot ik in mijn bed lag, voor de zoveelste keer kon ik weer de slaap niet vatten. Wetende dat ik - dat wondermiddel dar me wel zou laten inslapen - had liggen ben ik als iedereen al lang sliep nog eens opgestaan. En waar raad je, ik heb terug gebruikt. Eens die joint op was drong het tot me door, ik heb dit eigenlijk niet nodig. Gedachten van 'ik kom er nooit meer aan' kwamen in m'n hoof op.

Waarom toch? Waarom heb ik steeds die neiging om te gebruiken? Ik zal het maar op 'slechte' banen in mijn hersenen steken. Helaas heeft dat me het gevoel dat ik die niet kan veranderen. Het is zo moeilijk voor me om sterk te blijven en aan de drang te weerstaan. Meditatie helpt me nog niet, maar ik blijf er vertrouwen in hebben dat dit op een dag wel zal komen.

Maar voorlopig zal ik op karakter verder moeten. Ik heb nu nog voor 1 jointje liggen. Wat doe ik hiermee? Weggooien, houden voor vanavond, proberen sparen tot een dag dat ik het echt moeilijk heb? Voorlopig zal ik het maar op dat laatste houden, hopelijk kan ik er deze avond aan weerstaan.

Heb ik nu door een paar keer te gebruiken m'n hersenen nodig geconditioneerd dat ik vanavond terug het gevoel zal hebben het nodig te hebben? Ik vrees er een beetje voor. 1,5 jaar gestopt. Heb ik dat nu allemaal in het water gegooid?

Zoveel vragen die vandaag in m'n hoofd komen. Zou het niet eenvoudiger zijn om er gewoon aan toe te geven en terug dagelijks te blowen? Waarschijnlijk wel, maar ga ik me daar dan goed bij voelen of ga ik mezelf opzadelen met schuldgevoelens?
Klik om te vergroten...




Bekend verhaal!
Ik blowde 10 jaar lang elke dag 8 of 10 jointjes, ik wilde altijd zo graag stoppen, en beloofde me eigen elke x dat dit mijn laatste joint zou zijn. Maar de volgende dag was het weer raak, zodra ik een shop zag kwam de duivel in me op en haal de weer jointjes...
Ik baalde zo ontzettend van me eigen en ik dacht ben ik nu zo zwak waarom probeer ik het niet? Bang dat ik niet zonder kon en bang dat ik niet goed kon slapen, ik begon een hekel aan me eigen te krijgen, maar toch bleef ik elke dag door smoke!


Maar de laatste maanden kon ik er niet meer tegen, ik kreeg zo'n druk en steken op mijn borst. Elke x wanneer ik een joint opstak kreeg ik last, dit was een teken om te stoppen! ik ging de uitdaging aan en nu ben ik 2 weken gestopt met blowen! Ik had maar 5 dagen last van slecht slapen, en wat andere afkickverschijnselen. Ik slaap nu als een roosje en voel me eigen veel beter zonder die troep! Ik had nooit gedacht dat dit mij zou lukken. Maar ik verlang ook niet naar een jointje, mijn vriend en vrienden blowen waar ik gewoon bij ben, maar dat vind ik niet erg je moet de verleiding niet uit de weg gaan. Zolang je maar sterk in je schoenen staat.
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat vliegt de tijd toch. Ik voel me de laatste maand zo goed, in vergelijking met het moment dat ik deze post ben gestart.
@Mindless Bedankt om te vragen hoe het met me gaat.
Ondertussen denk ik geen moment meer aan gebruiken en mediteer ik nog 1 keertje in de week. Ik ben gestart in bijberoep en heb het wel redelijk druk. Daardoor heb ik ondervonden dat bezig blijven het belangrijkste is om niet te hervallen, dus hou ik mezelf zo goed mogelijk bezig.
Heb de laatste maanden zelfs geen tijd meer gehad om me in te loggen op een forum, vandaag daar even verandering in brengen.

@Hein Albert Inderdaad, alcohol is wellicht nog een grotere duivel dan weed, maar het klopt ook dat geen van beide goed te praten zijn. Zeker niet bij dagelijks gebruik. Ik kan er wel inkomen dat af en toe geen kwaad kan. En zo gebruik ik nu alcohol. Af en toe es een pintje met vrienden om de zinnen te verzetten, maar ik gebruik het niet meer om te vluchten uit de realiteit. Deze kom ik nu onder ogen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."