Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Beste Arizona, Ik heb nog nooit eerder gereageerd (nog nooit eerder de behoefte gehad). Maar toen ik je post las, vond ik dat ik wel moest reageren. Ik zou het zonde vinden dat er onwaarheden over bepaalde klinieken wordt verspreid. Om mijn achtergrond kort weer te geven: ikzelf ben geen gebruiker, maar ben wel werkzaam in één van de klinieken die je beschrijft (Centrum Maliebaan) Je schrijft het volgende: "klinieken zoals Jellinek, Brijder, Maliebaan hebben ook een ander beleid, dit is niet gericht op het feit dat verslaving een ziekte is en dat herstel enkel mogelijk is door volledige abstinentie en het volgen van het 12 stappen programma" Ik vind het prima dat je meer informatie geeft over de klinieken, maar tracht de informatie ook juist mee te geven. Genoemde klinieken werken helemaal niet zoals je beschrijft. Als ik vanuit mijn instelling spreek: - Wij werken vanuit het principe dat verslaving wel een ziekte is. Zie de website www.centrummaliebaan.nl Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond, dat we verslaving moeten beschouwen als: •een ziekte (psychiatrische stoornis), •die terugkeert en chronisch kan worden, •en waaraan een biologische (erfelijke) kwetsbaarheid ten grondslag ligt. Biologische, psychologische en sociale factoren bepalen of die kwetsbaarheid tot uitdrukking komt - Daarnaast is abstinentie in de meeste gevallen niet het doel op zich. Het 12stappen plan is voorbehouden aan AA organisaties, genoemde organisaties werken helemaal niet volgens dat principe. Gelieve je bronnen juist te checken vooraleer je zoiets op het net plaatst."